معرفی انواع روش های محاسبه شارژ بر اساس نفرات و متراژ

معرفی انواع روش های محاسبه شارژ بر اساس نفرات و متراژ

معرفی انواع روش های محاسبه شارژ بر اساس نفرات و متراژ

سکونت در آپارتمان ها علاوه بر هزینه های اختصاصی هر واحد ، هزینه هایی مشترک بین ساکنین را به دنبال دارد. هزینه های یک خانه معمولا، هزینه آب، برق، گاز، تلفن، اجاره بها در صورت مستاجر بودن ، تعمیرات و غیره است. ساختمان های چند واحدی علاوه بر این ها هزینه هایی بصورت مشترک بین ساکنین وجود دارد که به آن شارژ ساختمان می گویند. شارژ ساختمان در واقع هزینه هایی ست که برای قسمت های مشترک ساختمان بصورت های مختلف توسط ساکنین همه واحد ها پرداخت می شود. مدیران ساختمان برای محاسبه شارژ ساختمان روش های گوناگونی را انتخاب می کنند. قبل از آن که به روش محاسبه شارژ ساختمان بپردازیم نگاه کوتاهی به هزینه های مشترک خواهیم داشت تا بدانیم چرا باید شارژ پرداخت کنیم.

 

هزینه های مشترک آپارتمان ها

در هر آپارتمان یک سری محل ها بصورت مشاع برای استفاده همه ساکنین وجود دارد. مثلا راه پله یا آسانسور که محل عبور و مرور همه ساکنین است یا پارکینگ که برای همه ساکنین دارای ماشین می باشد. شیر آب یا گاز مشاع در پارکینگ مجتمع برای شستشوی فرش یا سایر موارد استفاده که همه ساکنین از آن استفاده می کنند. در مواردی که اشاره شد هیچ کدام از واحد ها حق استفاده بصورت اختصاصی از این قسمت ها را ندارند. همچنین هیچ واحد حق ندارد آن بخش ها را در مالکیت خود بداند. با این حال این فضاها و امکانات تعبیه شده در فضای مشترک هزینه هایی را در بر دارد. مثلا هزینه آب یا گاز یا نظافت پارکینگ و پیلوت که هیچ یک از ساکنین نمی تواند به تنهایی از پس آن برآید. از طرفی چون مورد استفاده عموم واحد هاست باید هزینه های آن توسط همه پرداخت شود. مثلا طبقه اول نمی تواند از پرداخت هزینه آسانسور سرباز بزند به بهانه این که از آن استفاده نمی کند.

حال باید با این هزینه ها چه کرد؟ بدین منظور قانون تملک آپارتمان ها برای سهولت و حل اختلاف بین ساکنین ، قسمت های اختصاصی و مشاع را از یکدیگر جدا کرده است تا بتوان مطابق آن هزینه های ساختمان را حساب و پرداخت کرد.

 

اشاره قانون به هزینه های مشترک و شارژ ساختمان

با مراجعه به بخش سوم قانون تملک آپارتمان ها می توان فهمید چه هزینه هایی در ساختمان مشترک است و روش پرداخت آن چطور باید باشد. برای آگاهی بیشتر در زیر می توانید بخش سوم این قانون را بخوانید.

 

فصل سوم ـ هزینه‌ های مشترک

ماده ۲۳ (اصلاحی ۱۷ˏ۰۳ˏ۱۳۵۹)ـ شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه‌ های مستمر و هزینه‌ هائی که برای حفظ و نگاهداری قسمتهای مشترک بنا مصرف میشود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند .

در صورتیکه مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه ‌های مشترک پیش ‌بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه ‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازو‌ئیل، اسفالت پشت ‌بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد از قبیل هزینه‌ های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تاسیسات، باغبان، تزئینات قسمتهای مشترک و غیره بطور مساو‌ی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می‌ گردد. تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران میباشد .

 

طریقه محاسبه شارژ ساختمان

حال که دانستیم هزینه های ساختمان چیست و قانون چه نظری در مورد آن دارد باید با انواع روش های محاسبه هزینه های ساختمان یا به اصطلاح شارژ ساختمان براساس تبصره ها و قوانین خاص مشخص شده است آشنا شویم. این روش ها متعدد می باشند ولی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در کل همه برای سهولت و هماهنگی ساکنین برای پرداخت هزینه ها می باشند. در این قوانین میزان شارژ با توجه به متراژ و تعداد افراد ساکن، همچنین ترکیب این دو با شارژ ثابت و … تعیین شده است. این قوانین همچنین نسبت به کسانی که شارژ خود را پرداخت نمی کنند ساکت نیست و اختیاراتی را در اختیار مدیران ساختمان قرار داده است.

 

انواع روش‌های محاسبه شارژ ساختمان

محاسبه شارژ ساختمان مختلف است و هر مدیری متناسب با ساختمان خود یکی از روش های زیر را انتخاب می کند و تعیین شارژ می نماید. در تعیین مقدار شارژ و روش محاسبه آن دو نکته حائز اهمیت است : نوع آپارتمان و مقدار هزینه هایی که دارد. این دو می تواند راه گشای تعیین مقدار شارژ هر واحد باشد.

  • شارژ واحدی
  • شارژ متراژی
  • شارژ نفری
  • شارژ نفر متراژی
  • شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی
  • شارژ واحدی به همراه شارژ نفری
  • شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی
  • شارژ بر اساس هزینه‌های مجتمع مسکونی و آپارتمان‌ها

 

نحوه محاسبه شارژ واحدی

بهترین روش محاسبه شارژ برای مجتمع‌هایی که واحدهای یکسانی دارند و سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی ندارند، شارژ واحدی می باشد . کنتورهای آب و گاز هر واحد در این مجتمع ها مستقل می باشد. در این روش شارژ مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری بصورت یکسان حساب می شود و میزان شارژ برابر از همه واحد ها دریافت می گردد. در این روش داشتن پارکینگ یا انباری بر مبلغ شارژ واحد مربوطه تاثیر دارد و به آن اضافه می شود.

 

نحوه محاسبه شارژ متراژی

در روش شارژ متراژی بر حسب متراژ واحد ، شارژ اخذ می شود. بدین صورت که هر چه مقدار واحدی بزرگتر باشد میزان پرداختی شارژ آن بیشتر است. بطور مثال واحدی که ۱۰۰ متر است بر اساس مقدار شارژ متری ۳۰۰ تومان باید ۳۰۰۰۰ تومان شارژ بدهد. این روش محاسبه شارژ مناسب مجتمع‌هایی است که واحدهای آن متراژ متفاوتی دارند. این مجتمع‌ها سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی مشترکی دارند و قسمت عمده هزینه‌ها مربوط به سرمایش و گرمایش مرکزی است. از این روش نیز برای محاسبه شارژ مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود.

 

شارژ نفری

در محاسبه شارژ نفری ملاک ساکنین هستند. بیشتر مربوط به مجتمع هایی می باشد که سیستم آب مشترک دارند. در این مجتمع ها عمده هزینه برای آب می باشد. هر واحد نسبت به تعداد افرادی که در آن سکونت دارند باید شارژ بپردازند. مثلا اگر شارژ ماهانه برای هر نفر ۱۵ هزار تومان باشد، یک خانواده چهار نفری، ماهانه باید ۶۰ هزار تومان پرداخت کند. در شارژ نفری مشکل زمانی ایجاد می شود که یک نوزاد به خانواده اضافه می گردد. در این صورت باید دید هزینه های کودک چقدر است. برخی مدیران از همان بدو تولد هزینه شارژ آن را حساب می کنند زیرا که کودک نیاز به شستشوی بیشتر دارد اما برخی مدیران ملاک هزینه کودک را 5 سال به بالا در نظر می گیرند و این مورد جز توافقات مدیران با ساکنین است.

 

شارژ نفری متراژی

شارژ نفری متراژی نیز مانند شارژ نفری مناسب مجتمع‌های مسکونی است. این روش برای واحدهایی که متراژشان متفاوت است و سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند بسیار مناسب است. این نوع مجتمع‌ها گاهی سیستم آب مشترک نیز دارند. بر اساس این روش ، شارژ هر واحد بر طبق تعداد افراد و متراژ واحد در جدول شارژ ساختمان حساب می‌شود. نحوه محاسبه شارژ نفری متراژی به صورت بیست به هشتاد است، بدان معنی که میزان شارژی که برای متراژ تعیین می‌شود باید نسبت بیست به هشتاد با شارژ نفری داشته باشد. به بیان ساده تر اگر شارژ نفری یک ساختمان 10000 تومان به ازای هر نفر است ، شارژ متراژی آن می شود 20 درصد از 80 درصد شارژ نفری و می شود 2000 تومان.

 

نحوه محاسبه شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

در شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی ملاک عمل جمع این دو روش برای تعیین شارژ ساختمان است. این روش محاسبه در مجتمع هایی که واحدها متراژ متفاوت دارند و دارای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند مناسب می باشد. در چنین مجتمع هایی مجموعه ای از واحد های مسکونی، تجاری و اداری وجود دارد که به کل مجموعه ترکیبی می گویند. در این روش محاسبه، شارژ ماهانه شامل یک شارژ ثابت به اضافه شارژ متغیر می باشد. متراژ هر واحد تعیین کننده مقدار تغییر در شارژ ماهانه آن واحد است. بطوریکه ابتدا بر اساس متر واحد، شارژ متراژی آن محاسبه و سپس شارژ ثابت به آن اضافه می شود.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری

مجتمع‌هایی که واحدهای یکسان دارند و متراژ هر واحد با واحد بعدی برابر است و همچنین آب آنان مشترک می باشد ، از این سیستم محاسبه برای تنظیم جدول شارژ ساختمان استفاده می‌کنند. این روش فقط مناسب مجتمع‌های مسکونی با متراژ یکسان است و در زمینه های دیگر کاربرد ندارد.. در این روش، واحدها شارژی ثابت پرداخت می کنند و شارژ متغیری که بر اساس تعداد ساکنین هر واحد مشخص می‌شود، به آن اضافه می‌شود و واحدها باید آن را به صورت ماهانه پرداخت کنند. شارژ نفری با اضافه شدن افراد خانواده بیشتر می شود اما شارژ ثابت بر اساس هزینه های ثابت هر ساله تعیین می گردد.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفر- متراژی

در مجتمع‌های مسکونی با واحدهایی با متراژ متفاوت و سیستم گرمایش و سرمایش و آب مشترک روش دیگری به نام شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی وجود دارد که از ترکیب شارژ واحدی و شارژ نفری متراژی به دست می آید. با روش شارژ نفری متراژی و شارژ واحدی به صورت جداگانه آشنا شدید. حال باید بدانید در این روش جمع شارژ نفری و متراژی یک واحد با شارژ واحدی و ثابت آن مجموعا حق شارژ یک واحد محسوب می شود.

 

شارژ نفری به همراه شارژ متراژی

شارژ نفری به تعداد افراد ساکن در واحد بستگی دارد و به نسبت آن متغییر است. شارژ متراژی نیز به نسبت متراژ واحد متغییر می باشد .حال اگر این دو روش را با هم جمع کنیم روش محاسبه شارژ نفری به همراه شارژ متراژی به دست می آید. در مجتمع‌های مسکونی ای که دارای سیستم گرمایش و سرمایش ، همچنین آب و گاز مشترک هستند ولی متراژ متفاوتی دارند، روش های بالا کاملا پاسخگو نیست. در این ساختمان های هزینه شارژ با روش شارژ نفری به همراه شارژ متراژی به دست می آید.

 

تعیین شارژ بر اساس هزینه‌ها

شاید بتوان گفت یکی از روش های خوب برای محاسبه حق شارژ ساختمان ، روش محاسبه بر اساس هزینه های ساختمان است. شارژ ساختمان اگر بر اساس هزینه‌های انجام شده بین واحدها تقسیم شود به آن شارژ با روش برآورد هزینه ها می گویند. در این روش اصولا هزینه‌های آب به صورت نفری و هزینه گاز به صورت متراژی و هزینه‌های برق به صورت واحدی یا ثابت محاسبه می‌شود.

 

جدول شارژ ساختمان یا فرم هزینه های شارژ ساختمان

حال که با هزینه ها و روش محاسبه شارژ ساختمان آشنا شدید بهتر است بدانید جدول شارژ ساختمان چیست و چطور باید آن را تنظیم کنید. جدول شارژ ساختمان، لیستی کاملی از انواع هزینه‌های ساختمان ، مبلغ کل هزینه ها و سهم هر واحد است. در جدول شارژ ساختمان مواردی نظیر : متراژ واحد، تعداد نفرات ساکن در آن، مبلغ شارژ جاری و مبلغ شارژ معوقه و شارژهای غیرمشترک ذکر می شود. هر هزینه دیگری که در ساختمان انجام شود، اعم از تعمیرات سنسور درب آپارتمان، خرید لامپ و نظافت و … همه و همه در جدول شارژ ساختمان باید نوشته شود.

 

نتیجه گیری

شاید برخی از هزینه هایی که شارژ ساختمان عنوان می گردد برای شما جای سوال باشد اما باید گفت، همانطوری که در این مقاله اشاره شد هزینه های ساختمان ممکن است در آپارتمان های مختلف ، متفاوت باشد اما این هزینه ها وجود دارند. مثلا هزینه نظافت راه پله معمولا وجود دارد و کسی نمی تواند آن را انکار کند. در کنار این باید به سایر موارد نیز توجه کرد. مثلا پارکینگ برای کسی که ماشین ندارد ، نباید هزینه ای ایجاد کند. یا اگر کسی در پارکینگ و حیاط فرش نمی شورد پرداخت هزینه برای آب مشاع حیاط خیلی منطقی به نظر نمی رسد. با این حال در برخی موارد باید این هزینه ها پرداخت شود. مثلا هزینه آب مشاع برای نظافت راه پله و حیاط که محل عبور همه است باعث می شود تا برخی هزینه ها را نتوان به صرف عدم استفاده از لیست شارژ حذف کرد.

در این موارد بهترین روش توافق با مدیر ساختمان در زمینه هزینه هایی ست که واقعا عقلانی نیست. اما آنچه که مسلم است هزینه های انکار ناپذیر در آپارتمان است. این هزینه های باید پرداخت شوند تا ساختمان تمیز و سالم بماند، مدیریت شود و اموال ساکنین در امان باشد.

هزینه نگهبان، سرایدار، حق الزحمه مدیر، نظافت چی و … برخی هزینه هایی هستند که مورد نیاز هر ساختمان چند واحدی می باشد. روش های متنوع محاسبه برای شارژ ساختمان برای سهولت در پرداخت و راضی نگه داشتن همه ساکنین در ساختمان است. فایل جدول ساختمان یا همان فایل اکسل شارژ ساختمان را اگر مطالعه کنید می توانید با همه هزینه ها آشنا شوید.

مدیران ساختمان نیز با خواندن این مطلب می توانند روش مناسبی را در محاسبه مقدار شارژ ساکنین با توجه به هزینه های ساختمان در نظر بگیرند. آشنایی با این روش ها کمک می کند تا بهترین روش محاسبه شارژ برای ساختمان مشخص شود تا بهترین بازخورد را داشته باشد و ساکنین نیز به آن پایبند باشند.

 

پیشنهاد

در اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک ، بدون هیچ دردسری می توان روش مناسب ساختمان خود را شناخت و بهترین آن را برای محاسبه شارژ ساختمان در نظر گرفت. مدیران هر ساختمان با هومتیک دیگر دغدغه حساب و کتاب های طولانی برای هر واحد را ندارند و به آسودگی هزینه شارژ هر واحد را برای آن می فرستند. هومتیک با بهره گیری از متخصصان و مشاوران کاربلد می تواند شما را در این امر یاری کند.

 

Loading

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن