هزینه های جاری ساختمان

هزینه های جاری ساختمان و بررسی کامل آن ها

هزینه های جاری ساختمان و بررسی کامل آن ها

با گسترش مهاجرت مردم از روستا ها به شهرهای بزرگ و کلان شهرها با مشکلات جدی افزایش جمعیت شهر ها مواجه شده ایم. از طرفی خانه های ویلایی دیگر پاسخگوی این حجم از جمعیت نخواهند بود زیرا با ورود چنین جمعیتی با پدیده ی کمبود حجم شهر مواجه می شویم . مناسب ترین راه حل برای این پدیده ، ساخت مجتمع ها و برج های مسکونی می باشد که قادر باشند تعداد زیادی از مردم را در طبقات متعدد خود جای دهند .

 

هزینه های جاری آپارتمان

مجتمع های مسکونی با توجه به جمعیت زیادی که در خود جای می دهند ، برای پاسخگویی به نیاز این تعداد از جمعیت باید یکسری هزینه های جاری را بصورت روزانه ، هفتگی و ماهانه پرداخت کنند . این هزینه های جاری ساختمان در رابطه با حفظ نظافت مجتمع ، هزینه های آب و برق و گاز مجتمع ، هزینه نصب ایزوگام و سایر هزینه ها مصرف می شود . در بسیاری از مواقع بین ساکنین در مورد هزینه های جاری ساختمان اختلاف پیش می آید بعضی از واحد ها نسبت به پرداخت این هزینه ها امتناع می ورزند شاید یکی از دلایل این امر آشنا نبودن افراد از هزینه های مشترک باشد . مدیریت ساختمان می تواند برای آشنایی بیشتر ساکنین و جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی ، اقدام به نصب شرح این هزینه ها در تابلوی اعلانات ساختمان بنماید .

مثلاً برخی ساکنین طبقات اول یک مجتمع از پرداخت حق شارژ مربوط به آسانسور امتناع می ورزند و می گویند که : ” ما در طبقه اول ساختمان 10 طبقه ساکن هستیم و با پله رفت و آمد می کنیم، چرا باید هزینه آسانسور پرداخت کنیم ؟ ”

یا مثلا بعضی ساکنین می گویند، ما که ساکن طبقه ی آخر نیستیم و پشت بام هیچ ارتباطی به ما ندارد ، پس چرا باید هزینه نصب ایزوگام پشت بام و سایر هزینه های تعمیراتی در پشت بام را پرداخت کنیم که به هیچ درد خانه ما نمیخورد .

واحد های خالی از سکنه چرا باید حق شارژ بدهند ؟ و اعتراضاتی از این قبیل در مورد هزینه های جاری پیش می آید .

ساکنین یک آپارتمان نسبت به یکدیگر و محیط زندگی خود یکسری تکالیف و مسئولیت هایی دارند که باید نسبت به آنها توجه کنند . هر چقدر فرهنگ آپارتمان نشینی در یک مجتمع مسکونی بالا باشد افراد ساکن درآن نسبت به ایفای وظایف خود کوشاتر هستند اما هرچقدر فرهنگ آپارتمان نشینی ضعیف تر باشد افراد ساکن در آن فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند و نسب به منافع و مصلحت جمع بی تفاوت هستند . در مطالب ذیل برای آشنایی بیشتر ، به توضیح برخی از هزینه های جاری ساختمان خواهیم پرداخت .

 

هزینه های آب و برق و گاز آپارتمان

با توجه به جمعیت بالای مستقر در آپارتمان ها هزینه های آب ،برق و گاز نیز مسلماً افزایش پیدا می کند . از طرفی این هزینه های ذکر شده بصورت آزاد حساب می شود و سهمیه ای برای آن در نظر گرفته نمی شود ، لازم تا ساکنین مجتمع های مسکونی صرفه جویی لازم را مبذول فرمایند . اما در صورتی که میزان مصرف از حد مجاز افزایش پیدا کند قیمت ها نیز بصورت تصاعدی بالا می رود . طبیعتا محاسبه و تقسیم این نوع هزینه ها که وابسته به مصرف ساکنین می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا ممکن است یک واحد پرمصرف باشد و میانگین مصرف کل ساختمان را تحت شعاع قرار دهد.در مورد ساختمان های تازه ساخت با مشکلی روبرو نخواهیم بود زیرا اکثرا دارای کنتور مجزا مربوط به هر واحدند اما ساختمان هایی که کنتور مجزا ندارند دو روش به کار گرفته می شود یکی تقسیم هزینه ها بر تعداد ساکنین و یکی تقسیم با توجه به واحد های هر آپارتمان که روش اول معقول تر است زیرا تعداد افراد، تعیین کننده میزان استفاده می باشد .

 

هزینه های تعمیرات شوفاژ

با گسترش زندگی آپارتمان نشینی و جایگزین شدن برج های مسکونی به جای خانه های یک یا دو طبقه در شهر ها سیستم گرمایشی منازل نیز تغییر کرده است . در گذشته اغلب از بخاری برای گرمایش منزل استفاده می کردند اما امروزه شوفاژ و رادیاتور جایگزین سیستم های گرمایشی قدیمی شده است . نحوه‌ی کار شوفاژهای جدید بدین صورت است که موتورخانه یا پکیج‌، آب را گرم می ‌کند، سپس آب گرم شده از طریق لوله به رادیاتور یا شوفاژ می ‌رسد و با گرم‌ شدن شوفاژ حرارت به فضا منتقل می ‌شود. ناگفته نماند که جایگزین شدن بخاری های قدیمی با شوفاژ و رادیاتور هزینه هایی جدیدی تحت عنوان هزینه تعمیر شوفاژ را به هزینه های جاری آپارتمان ها اضافه کرده است. چراکه احتمالا با گذشت زمان، مانند تمام سیستم‌ های دیگر، به تعمیرات احتیاج خواهید داشت و با ایراداتی روبرو خواهید شد که شما را ملزم به پرداخت هزینه تعمیر شوفاژ می کنند؛ ولی به خاطر داشته باشید یکی از مزایای نصب موتورخانه در آپارتمان ها این است که می ‌توان به تمام واحد ها لوله کشی کرد. با این کار هوای گرم در سرتاسر واحد های مسکونی به طور یکنواخت پخش می ‌شود و از اتلاف انرژی جلوگیری می شود .

 

هزینه شارژ آپارتمان

از دیگر هزینه هایی که بعنوان هزینه های جاری یک ساختمان محسوب می شود می توان به هزینه های حق شارژ اشاره کرد . با توافقات صورت گرفته بین تیم مدیریتی و اعضای ساختمان مبالغی مشخص بصورت ماهیانه یا هر چند ماه یکبار بصورت مستمر اخذ می گردد . این نوع هزینه ها با توجه به نوع مجتمع مسکونی متفاوت است مثلا در آپارتمانی که سیستم شوتینگ زباله یا استخر و سونا وجود دارد، اداره ی اینها هزینه هایی دارد که همه در قسمت شارژ ساختمان گنجانده می شوند. معمولا هزینه شارژ در یک آپارتمان معمولی صرف نظافت، باغبانی و هزینه های آب و برق و گاز می شود .

 

هزینه نظافت منزل

قسمتهای مشترک ساختمان به قسمتهایی گفته می شود که مربوط به واحد خاصی نباشد و مورد استفاده تمام مالکین یا مستاجرین می باشد. هزینه های نظافت ساختمان در قسمت اختصاصی مربوط به مالک هر قسمت است اما هزینه نظافت قسمت مشترک که شامل نظافت راه پله ها، آسانسور، قسمت ورودی ساختمان، حیاط ، لابی و پارکینگ معمولا به طور مساوی تقسیم بر تعداد واحد های موجود در یک آپارتمان می شود و معمولا این قبیل هزینه ها ذیل عنوان شارژ ماهانه از افراد اخذ میگردد.و میزان رفت و آمد بیشتر یا کمتر نیز تاثیری در مقدار مبلغ ندارد.و اگر همسایه ای مراسمی دارد که نیازمند نظافت بیشتر است می بایست این هزینه را جداگانه علاوه بر شارژ اصلی پرداخت نماید .

 

تهویه مطبوع در مجتمع های مسکونی

در برخی مجتمع های مسکونی از سیستم تهویه مطبوع مرکزی برای گرامیش و سرمایش در فصول مختلف سال استفاده می شود . معمولا در ساختمان هایی که سیستم های گرمایش و تهویه آن ها ساده و ظرفیتشان مناسب است ؛ هزینه های بهره برداری و تعمیر و نگهداری نسبتا کم خواهد بود.

با توجه به عوامل محلی و کاربردی نوع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان انتخاب می شود .

عواملی محلی عبارتند از :

  • شرایط آب و هوایی
  • منابع موجود در انرژی و قیمت آن ها
  • ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به نیروی متخصص جهت نصب و تعمیرات نوع ساختمان

عوامل کاربردی عبارتند از :

  • مشخصه های فنی ساختمان
  • مقررات و ضوابط ساختمان های مسکونی

بنابراین برای گرمایش یا سرمایش ، رطوبت زنی ، رطوبت گیری و تصفیه هوا یا ترکیب این فرایند می توان از سیستم های گوناگونی استفاده کرد. معمولا ساختمان های مسکونی نیازمند سرمایش و گرمایش هستند . در بسیاری از سیستم ها می توان از رطوبت زن ها نیز استفاده کرد به ویژه در فصل گرمایش و زمانی که با توجه به شرایط سایکرومتر لازم باشد رطوبت هوا افزایش می یابد .

 

برآورد و محاسبه بار برودتی برای هر واحد مسکونی

برای این کار ابتدا باید مساحت مفید بنا محاسبه شود (مساحت مفید به مساحتی می گویند که نیاز به تهویه دارد . بطور مثال فضایی که افراد در طول شبانه روز در آنجا ساکن هستن و این فضاها نیاز به خنک یا گرم کردن دارند و لازم است تا این فضاها را از بقیه نقاطی مثل حمام ، سرویس بهداشتی و دیواره ها که نیاز به گرم کردن ندارند، کم کنیم و البته فضایی که در سند ملک قید شده شامل فضای مفید و غیر مفید می باشد و باید موقع طراحی سیستم تهویه این قسمت های غیر مفید از قسمت مفید کم شود .

برای محاسبه فضای مفید می توان از طریق فرمول زیر ” بار برودتی ” را محاسبه کرد .

برآورد و محاسبه بار برودتی (ظرفیت) فضا یا واحد مسکونی

بار برودتی فضا یا واحد مسکونی = مساحت مفید بدست آمده * ضریب مسکونی شهر

 

برای مجتمع های مسکونی که دارای سیستم تهویه ای از پیش طراحی شده می باشند دیگر هزینه های نصب و راه اندازی نیاز به پرداخت ندارد ولی مجتمع های مسکونی که فاقد سیستم تهویه می باشد بنا به تصمیم تمامی اهالی مجتمع ، تیم مدیریتی اقدام به نصب یک سیستم تهویه ی سرمایشی گرمایشی در کل ساختمان می نماید اما قبل از اقدام باید با مزایا و معایب این نوع سیستم ها آشنا باشند تا از لحاظ کارکرد و هزینه های جاری، برای واحد خاصی سوء تفاهم پیش نیاید .
مزایای سیستم تهویه گرمایشی سرمایشی عبارتند از :

  • استفاده از یک سیستم تهویه ای مرکزی مناسب به جای سیستم قدیمی منجر به جلوگیری از هزینه های اضافی مانند تعمیرات و نگهداری می شود که این خود باعث پایین آمدن هزینه های ساختمان می شود .
  • سیستم های تهویه ساختمان با راندمان بالایی که دارند باعث جلوگیری از مصرف اضافه انرژی برق می شوند که این به نوبه ی خود به پایین آمدن هزینه ها کمک می کند.
  • از آنجایی که سیستم های تهویه ی مرکزی در یک مکان خاص از ساختمان نصب می شود و برای تمام واحد ها و طبقات کانال کشی می شود از این جهت فضای داخلی مجتمع های مسکونی مثل بالکن و تراس را اشغال نمی کند .
  • یکی دیگر از مزایای این نوع سیستم ها این است که تناوب قطع و وصل را کاهش می دهد و اگر بصورت صحیح از آن مراقبت شود طول عمر بیشتری خواهد داشت .

از معایب آن میتوان به هزینه هایی اشاره کرد که ساکنین آپارتمان باید در قبال حفظ ، تعمیر و نگهداری آن بپردازند . اما در کل مزایای این گونه سیستم ها در مقایسه به معایبش کمتر است .

 

بیمه ساختمان

مدیریت ساختمان یا بصورت جداگانه یا در قالب حق شارژ ، باید مبلغ بیمه ساختمان را نیز از واحد های مسکونی بگیرد تا هنگام بروز حوادث بتوانند از مبالغ جمع آوری شده برداشت کنند و آسیب وارده به ساختمان یا واحد مسکونی خاص را جبران کنند . ساختمان باید در مقابل حوادث گوناگون نظیر آتش سوزی بیمه شود . بیمه آتش سوزی در حالت عادی شامل خسارت های مالی ناشی از آتش سوزی، صاعقه و انفجار را تحت پوشش قرار می دهد. بنابراین در بیمه نامه آتش سوزی خسارت های مالی جبران می شود نه خسارت های جانی و بدنی، در نتیجه اگر صدمه ای به افراد برسد بیمه آتش سوزی آن را پوشش نمی دهد . در مواردی نظیر زلزله ، سیل ، طوفان ، نشست زمین ، نوسانات برق و… لازم است پوشش هریک از این خطرات را به صورت جداگانه خریداری و به بیمه نامه خود اضافه کنید.

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که ذکر شد دریافتید که هزینه های جاری ساختمان و انواع آن کدامند. هزینه هایی که در هر ساختمانی به طور معمول ممکن است بوجود بیاید و ساکنین وظیفه دارند آن را بپردازند، هزینه های جاری آن ساختمان گفته می شود که در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال باید توجه داشت که برخی هزینه ها در ساختمان برای یکبار بوده و دیگر نیاز به هزینه کردن نیست لکن برخی هزینه ها هر ماه لازم است تا پرداخت شود. معمولا مدیران هزینه های جاری را در شارژ لحاظ می کنند اما هزینه هایی که بطور غیرعادی برای ساختمان پیش می آید ، باید پس از جلب نظر همه مالکان یا ساکنین پرداخت شود.

 

پیشنهاد

مدیریت هزینه های ساختمان بصورت سنتی کاری بسیار سخت است. در اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک می توان بصورت کاملا حرفه ای و ساده ، هزینه های جاری ساختمان را محاسبه و سهم شارژ هر کدام از مالکین یا ساکنین را بدست آورد. همچنین با این اپلیکیشن می توان از میزان پرداختی هر مالک یا ساکن واحد ها مطلع شد. در هومتیک با نهایت آسودگی ساختمان تان را مدیریت کنید.

 

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه های ساختمان و بهترین روش ها برای مدیریت آن

 

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن