نکات مهم در ایمنی اتاق کودک، حفظ ایمنی نوزاد در خانه

برای انجام مراقبت های لازم از کودکان و نوزادان باید تعابیر خاصی را اندیشید چرا که حفظ سلامتی و ایمنی آن ها موضوع بسیار مهمی است که نمی توانآن را نادیده گرفت. یکی از این مراقبت ها در زمینه‌ی اتاق کودکان و نوزادان است که باید ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشند.برخی از والدین فقط به این موضوع فکر می کنند که باید از وسایل جذاب و زیبا برای اتاق کودک استفاده کرد اما زیبایی اتاق و وسایل کودک و نوزاد به عنوان آخرین فاکتوری است که اهمیت دارد.

 

نوزاد شما باید در اتاق در امن ‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد و هیچ خطری او را تهدید نکند. ایمن سازی اتاق کودک نه تنها به وسایل و ابزاری که در اتاق استفاده می‌شود، ارتباط دارد؛ بلکه دمای مناسب اتاق، نور اتاق، طراحی دیوارها و بسیاری از موارد دیگر که قصد داریم در این مقاله به شرح آن ها بپردازیم نیز مهم است.پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

طراحی اتاق کودک شامل چه اصولی است؟

اتاق کودک و فضای فیزیکی که در آن قرار می گیرد هم از دیدگاه بصری و هم از نظر حفظ ایمنی و سلامت کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. احتمالا آگاهی دارید که اتاقی که کودک در آن نگهداری می شود باید به گونه ای باشد که یکسری شرایط ویژه در آن رعایت شده باشد. از جمله:

۱.نور اتاق

نور طبیعی یکی از عواملی است که همواره برای رشد کودک لازم و ضروری است پس فضایی که به عنوان اتاق کودک انتخاب می شود، باید نورگیر طبیعی مناسبی داشته باشد.برای این که بتوانید از نور طبیعی به میزان خوب استفاده کنید، انتخاب پرده مناسب نیز بسیار مهم است. پرده‌هایی که حالت شید دارند می توانند انتخاب مناسبی برای اتاق کودکان باشند چون به ‌راحتی  میزان عبور نور را به داخل اتاق  قابل تنظیم است در صورتی هم که انتخاب شما یک پرده پارچه‌ای است، به طبیعی بودن الیاف آن بی‌توجه نباشید تا انعکاس نور از داخل تار و پودش برای‌تان آزاردهنده نباشد.

 

اگر قصد دارید از پرده‌های ضخیم برای اتاق کودک استفاده کنید بهتر است حتما آستر داشته باشد تا در طول روز بتوانید پرده را کنار بزنید. تشخیص مناسب رنگ‌ها از طریق نور طبیعی روز برای کودک آسان‌تر است. کودکان برای نقاشی کشیدن، انجام تکالیف و. . . به نوری مناسب احتیاج دارند. همچنین پنجره اتاق کودک باید توری داشته باشد تا از ورود حشرات جلوگیری کند .

۲.رنگ اتاق کودک یا نوزاد :

یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد رنگی است که برای اتاق کودک یا نوزاد انتخاب می شود، ممکن است بسیاری از رنگ ها ترند و جذاب باشند اما باید بدانید که همه ی رنگ‌های جدید و پرطرفدار انتخاب مناسبی برای اتاق کودک نیستند پس در انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک صرفا به پرفروش بودن یک طرح و یا رنگ خاصی اکتفا نکنید.برای انتخاب رنگ مناسب بایستی به شرایط سنی و جنسیت فرزندتان توجه داشته باشید و  متناسب با آن تصمیم بگیرید. برای دیوارها رنگ‌های شاد و ملایم انتخاب کنید؛ چراکه بعضی از رنگ‌ها برای اتاق یک نوزاد یا حتی نوجوان مناسب نیستند. رنگ‌هایی مثل لیمویی، سبز ملایم و آبی، هم برای مادر و هم برای کودک آرامش‌بخش است.

 

نکته:  اگر قصد دارید از کاغذ دیواری برای دیوار ها استفاده کنید حتما به استاندارهای لازم در این زمینه دقت کنید زیرا برخی از کاغذ‌ دیواری ‌هایی موجود در بازار استاندارد های لازم را ندارند و گرده‌های ‌ریزی در فضا پخش می‌کنند که برای سلامت دستگاه تنفسی کودکان شما مضر می باشند.

۳. وسایل اتاق کودک یا نوزاد :

در هنگام خرید وسایل مورد نیاز اتاق کودک باید به مواردی همچون قابل شست‌و‌شو بودن، حساسیت‌زا نبودن، رنگ‌ها و طرح و… توجه کنید. معمولا برای انتخاب رنگ مبلمان و وسایل گزینه‌های بیشتری دارید و دست شما باز تر است چون اتاق کودک شما در عین داشتن یک هارمونی رنگی مشخص، باید خوش آب و رنگ نیز باشد. رنگ‌های شاد و زنده به اتاق کودک جان می‌بخشد.

۴.طراحی اتاق کودک یا نوزاد :

فکری که ممکن است برای طراحی اتاق کودک و نوزاد به ذهن شما برسد، انتخاب طرح‌های کودکانه برای دیوار است. اما به جای این کار می توانید از یک فوم با ضخامت مناسب  استفاده کنید و آن را روی یکی از دیوارهای ساده اتاق نصب کنید تا فرزند شما نقاشی‌هایش را روی آن نصب کند. نصب فوم نقاشی، کودک را وادار به نقاشی در همان فوم کرده و از بهم ریختگی اتاق و کثیف شدن سایر دیوار ها جلوگیری می کند و کودک را با محیط و اطافیان آشنا ساخته و سازگاری و رفتار صحیح اجتماعی را یاد می دهد.

۵.کفپوش اتاق کودک یا نوزاد :

یکی از مواردی که در ایمن سازی اتاق کودک باید به آن توجه شود استفاده از  کفپوش مناسب است. طبیعتا اتاقی که در آن از کفپوشی با جنس سنگ، سرامیک یا پارکت و خالی از فرش برای کودک مناسب نیست.برای ایجاد ایمنی لازم برای کودکان باید کف اتاق کودک خود را با فرش یا موکت یک تکه که پرز ندهد و امکان مخفی شدن اشیاء ریز در آن وجود نداشته باشد، پر کنید. از انداختن یک تکه فرش کوچک در وسط اتاق خودداری کنید.

۶. درب اتاق کودک یا نوزاد :

یکی از کارهایی که تقریبا تمام کودکان زیر یک سال یاد ‌می‌گیرند و انجام ‌می‌دهند، باز و بسته کردن درب است پس برای حفظ سلامت کودک خود باید ایمن سازی درب اتاق کودک را نیز انجام دهید. از فوم‌های مخصوص و ابزاری استفاده کنید که مانع از بسته شدن درب با شدت و حدّت می‌شوند. یعنی حتی اگر نوزاد بدون اینکه متوجه باشد و بدون اینکه شما حواستان باشد، درب را محکم ببندد، درب از حد مشخصی بسته نمی‌شود و در نتیجه ایمنی نوزاد حفظ می‌شود.

۷. کلید و پریزهای به کار برده شده در اتاق کودک یا نوزاد:

یکی از موضوعاتی است که میتواند در اتاق کودک  بسیار خطر آفرین باشد و باید در مورد آن حتما ایمنی را رعایت نمود مسئله کلید و پریز ها می باشد.  باید در اتاق کودک و نوزاد خود از کلید و پریزهای مخصوصی استفاده کنید که کاملا پوشیده هستند و خطری برای کودک ایجاد نمی‌کنند. پریز برق باید به گونه‌ای باشد که کودک نه با دست و نه با هر شیء نوک تیزی امکان بازی کردن با آن را نداشته باشد. در غیر این صورت خطر برق گرفتگی همیشه کودک را تهدید می‌کند.

۸. دمای مناسب برای اتاق کودک یا نوزاد:

دمای مناسب برای اتاق کودک نیز از موضوعاتی است که به ایمن سازی اتاق کودک مربوط می‌شود. دمای نامناسب می تواند خطر سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد را افزایش می‌دهد. تعیین دمای مناسب اتاق کودک به موضوع سن و وزن کودک و البته فصل بستگی دارد.بنابراین ما لیستی از نکات مهم در ایمنی اتاق کودک، حفظ ایمنی نوزاد در خانه در هر فصل را در زیز برای شما آورده ایم:

۱.بهار / ۱۶ درجه سانتی‌گراد

۲.تابستان/ بین 16 تا 17 درجه سانتی‌گراد

۳.پاییز / تقریبا 16 درجه سانتی‌گراد

۴.زمستان / بین 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد و نه بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد

 

 ۷ نکته که در ایمن سازی اتاق کودکان باید رعایت شود:

 

۱. لبه‌های که حالت تیز دارند همانند تخت، کمد و دراور و هر میزی که در اتاق کودک است، باید با ابزار محافظتی که برای این منظور طراحی شده‌اند، ایمن شوند تا موجبصدمه به کودک نشوند.

 

۲. دستگیره‌های کمد اتاق کودک نباید طوری باشد که کودک بتواند از آن ها به عنوان پله و نردبان استفاده کند و بالا برود. دستگیره‌ها نباید به راحتی از کمد جدا شوند و بایستی استحکام بالایی داشته باشند.

 

۳. مراقب بخاری یا شوفاژ و رادیاتور باشید و کودک را از خطرناک بودن آن ها مطلع کنید و در فصل زمستان و پاییز باید دمای مناسبی برای هریک از آن ها منظور شود.

 

۴. اتاق خواب کودک باید از هرگونه وسایل شکستنی و تیز به دور باشد.

 

۵. تخت کودک باید به دور از پنجره باشد چون کودکان کنجکاو هستند و با هر بار بیدار شدن از خواب می تواند روی تخت بایستند و از بلندی پنجره به بیرون نگاه کند.

 

۶.سعی کنید که از مواد و وسایل طبیعی برای اتاق استفاده کنید ، زیرا که بچه ها به طور مداوم در تماس مستقیم با این وسایل هستند و هرگونه استفاده از موادی که برای آن ها ضرر دار می تواند خطر آفرین باشد.

 

۷. اگر تصمیم دارید اتاق نوزادتان را رنگ بزنید لازم است حداقل دو ماه قبل از متولد شدن نوزاد نقاشی اتاق را به اتمام برسانید در غیر این صورت، موقتا نوزاد را در یک اتاق دیگر قرار دهید. نگهداری از کودک نسبت به نوزاد آسان تر می باشد زیرا دستگاه تنفسی کامل تری دارند، به همین منظور برای اتاق کودکان تنها کافی است یک مدت طولانی اتاق را خالی و تهویه کنید و سپس اتاق را مورد استفاده قرار دهید.

 

نتیجه گیری:

استفاده و رعایت شرایط ایمنی مناسب برای اتاق کودکان و نوزادان از جمله مواردی است که همه ی والدین موظف هستند آن ها را رعایت کنند. استفاده از ابزارهایی مانند دماسنج اتاق کودک یا تخت‌های امن و تشک‌های راحت، نه تنها نوزاد شما را در رفاه و آرامش غرق می‌کند، بلکه خیال شما را نیز راحت می کند. پس حتما مواردی که در این مقاله ذکر شد را رعایت کنید و امیدواریم که این مطلب به میزان کافی برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید : 

آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی به کودکان

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن