تمیز کردن مبل

راهنمای تمیز کردن مبل پارچه ای و چرم

مبل در هر خانه ای از دکوراسیون آن خانه محسوب می شود. مبلمان خود را حتما با دقت انتخاب کنید و سعی کنید آنطوری باشد که به سایر دکوراسیون شما بیاید. خانه های مدرن مبل های مدرن می خواهند. اما تمیز نگه داشتن این وسایل یک معزل بزرگ است زیرا که استفاده مداوم از آن سبب کثیفی آن می شود. در این مقاله قصد داریم راهنمای تمیز کردن مبل پارچه ای و چرم را به شما آموزش بدهیم. قبل از آن که بدانید چطور مبل های خود را تمیز کنید اول باید بدانید که از چه موادی برای شستشو استفاده کنید.

 

بهترین مواد شوینده مبل

شوینده های زیادی در بازار برای شستشوی مبل وجود دارد. اما شما باید مطابق با مبل خود از این شوینده ها تهیه کنید. معمولا برخی از مردم به توصیه دوستان و آشنایان خود به سراغ شوینده می روند که این اشتباه است. کسی که مبل شما را نمی شناسد مشاور خوبی در زمینه تهیه مواد پاک کننده آن نیست. بهتر آن است که در تهیه این موارد از یک مشاور خوب بهره ببرید یا از کسی که مبل شمارا می شناسد بخواهید تا شما را راهنمایی کند. واقعا بهترین مواد شوینده کدام است؟ بهترین مواد شوینده و محافظت کننده مبل و فرش باید درجه اول اصل باشند و دوم اینکه بر اساس تکنولوژی نانو ساخته شده باشند. مواد شوینده نانو هر چند قیمت بالایی دارند ولی از لحاظ کاربردی و کیفیت جزو بهترین مواد شوینده هستند. این مواد بخاطر تکنولوژی ساخت بسیار عالی عمل می کنند و می توانند شما را راضی نگه دارند.

 

تثبیت رنگ و جنس مبلمان چرم

همیشه این که بتوان یک مبل را درست مثل روز اول رنگش را بازیابی کرد نیاز به دقت و کار زیادی دارد. اگر شما هم این مشکل را دارید باید یک محلول از سرکه سفید و روغن بزرک یا روغن کتان تهیه کنید. برای این کار یک بطری برداشته و یک سوم سرکه سفید و دو سوم روغن بزرک یا روغن کتان داخل آن بریزید. با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای تمیز آغشته به این محلول روی سطح مبل را پاک کنید. بگذارید این محلول در طی شب یا برای هشت ساعت روی سطح مبل شما باقی بماند. برای آن به شب اشاره شد که در طول شب معمولا کسی روی مبل نمی نشیند و به این طریق می توان تمام سطح مبل را آغشته کرد.

برق انداختن مبل چرم کار ظریف و البته مهمی است. مبل های چرم معمولا با بازتاب نور جلوه خوبی به دکوراسیون می دهند. برای برق انداختن مبل چرم استفاده از مایعات و یا اسپری‌های مخصوص پیشنهاد می شود. برای این کار ابتدا دستمالی نرم و تمیز را به آن آغشته کرده و سپس مبل را با آن تمیز کنید. برای درخشش مبلمان چوبی، می توانید از روغن زیتون، مرکبات یا موم زنبور عسل استفاده کنید.

پس از گذشت هشت ساعت نتیجه کار خود را بررسی کنید. قطعا خواهید دید که مبل شما تمیز و درخشان شده است. مبل های چرم با این محلول دیگر تمیزی خاصی را کسب می کنند. هر زمان که مشکل کدری و کثیفی برایشان ایجاد شد می توانید آن را از این طریق نو کنید.

 

روش تمیز کردن و نگهداری از مبلمان چرم

قسمت اول : تمیز کردن مبل چرم

مراحل تمیز کردن :

الف: همانطور که می دانید مبلمان در خانه معمولا با کثیفی های متنوعی روبرو است. گردو خاک، آشغال ، لکه روغنی و … می تواند یک مبل را کثیف کند. برای آنکه مبل را تمیز کنید اولین مرحله آن است که هر چه آشغال روی آن است را بردارید. این کار را اول بصورت دست با آشغال های قابل دید و سپس با جاروبرقی برای آشغال های ریز انجام دهید.

 

ب: حالا باید محلول سرکه و آب را درست کنید. برای تمیز کردن مبل از این روش می توانید استفاده کنید و بسیار کاربردی است. اول آب و سرکه را به مقدار برابر با هم مخلوط کنید. این میزان را در نظر بگیرید که چه مقدار مبل را می خواهید با آن تمیز نمایید. چند قطه تمیز کننده چرم در آب بیندازید و سپس آب کف دار با مایع ظرفشویی بسازید.

نکته: قبل از استفاده حتما در یک قسمت از مبل که خیلی قابل دید نیست محلول را تست کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به مبل نمی رسد.

 

پ: یک دستمال تمیز را با محلول مرطوب کنید. هدف خیس شدن نیست و فقط مرطوب کنید. و سپس بصورت دایره ای روی مبل بمالید و آن را تمیز کنید. در این روش از بالا به پایین کل مبل خود را تمیز کنید.

 

ت: حالا با یک دستمال تمیز دیگر مبل را خشک نمایید. به هیچ عنوان این کار را فراموش نکنید. هیچ وقت چرم را با سشوار یا حرارت دیگری خشک نکنید.

 

ث: برخی تمیز کننده های چرم هستند که خاصیت پاک کننده گی دارند. برخی نیز خاصیت پاک کننده گی و محافظت از چرم را دارا می باشند. در هر حال برای استفاده از آن هرگز آن را مستقیم اسپری نکنید. ابتدا روی دستمال اسپری نمایید و سپس آن دستمال را روی مبل بکشید و تمیز کنید.

 

قسمت دوم : روش‌های پاک‌کردن انواع لکه‌ها از مبل چرم

  • پاک‌کردن لکه جوهر

لکه ها معمولا بخاطر ریختن موادی روی سطوح به وجود می آیند که گاهی ناچیز است و گاهی نیز خیلی به نمای مبل صدمه می زند. در هر صورت لکه ها باید پاک شوند وخانم ها در دیدن کوچکترین لکه ها بسیار مهارت دارند. برای پاک کردن لکه جوهر،  پنبه گِردی را به ایزوپروپیل الکل (rubbing alcohol/Isopropyl Alcohol) بزنید و سپس روی لک به آهستگی بکشید. فقط مراقب باشید که مثل دستمال روی لکه نکشید. دستمال دیگری بردارید و جای لکه را تمیز کنید.

 

  • پاک‌کردن لکه چربی

لکه های چربی معمولا روی مبل ها بیشتر محتمل هستند. زیرا که بیشتر بچه های کوچک بعد از غذا خوردن سریع برای بازی روی مبل ها می روند و بدون تمیز شدن دستشان به هر جا دست می زنند. برای آن که این لکه ها را پاک کنید بدین صورت عمل کنید که کمی جوش شیرین روی لکه بریزید. چند ساعتی صبر کنید و بگذارید جوش شیرین همانجا بماند. سپس جای لکه را با دستمال نرم تمیز کنید.

 

  • پاک‌کردن لکه کپک

باید بدانید که چرم وقتی در معرض تاریکی و هوای مرطوب قرار می گیرد کپک می زند. برای تمیز کردن آن باید از محلول اب و ایزوپروپیل الکل به مقدار برابر استفاده کنید.

 

  • پاک‌کردن لکه‌های تیره‌رنگ روی به رنگِ روشن چرم

برای آن که بتوانید لکه های تیره رنگ ای که روی چرم های روشن پدیدار می شوند را تمیز کنید باید میزان‌ برابر از آبِ لیمو و کرم تاتار استفاده کنید. این محلول بی بو است و در شیرینی پزی ها نیز یافت می شود. بدین طریق که یک مقدار روی محل بریزید و بعد از چند دقیقه دوباره این عمل را تکرار کنید. سپس با اسکاچ اسفنجی خیس محل آن را پاک کنید.

 

قسمت سوم: روش‌های مراقبت و حفاظت از مبل چرم

تمیز کردن مبل همیشه مهم است اما مهمتر از آن تمیز نگه داشتن آن است. نگهداری و حفاظت باعث می شد تا دکوراسیون خانه شما همیشه سالم و زیبا باشند. برای حفاظت از مبل خود راهکارهای زیر را اجرا کنید.

 

– روش اول

یک ظرف بردارید و سرکه و روغن طبیعی را با نسبت برابر بریزید. دستمال را با این محلول نم دار کنید روی سطوح مبل بکشید. سپس بگذارید تا یک شب روی آن بماند و خود جذب چرم مبل شود. بعد صبح باقیمانده آن را از روی مبل پاک کنید.

 

– روش دوم

استفاده از محصولات نگهدارنده یا محافظت‌کننده چرم که می توانید در بازار بیابید. این محصولات را نیز می توانید با دستمالی آغشته کرده و روی سطوح مبل بمالید. بوی خوش و عالی، خاصیت مرطوب‌کنندگی و ظاهر نو و تازه‌ای که به مبلتان می‌بخشند می تواند دلیل انتخاب شما باشد.

 

– روش سوم

این روش زمانی کاربرد دارد که مبل شما دچار خش افتادگی شده است. حیوانات خانگی مخصوصا سگ و گربه معمولا دلیل اصلی خش‌افتادن مبل چرم هستند. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌طور تصادفی باعث آن می‌شوند. فارغ از اینکه خش‌افتادن مبل چرم چه دلیلی داشته باشد، اتفاقی نیست که نتوان فکری به حال آن کرد. برای این که خش افتادگی را رفع کنید باید ابتدا محل خش افتادگی را با محلول تمیز کنید. سپس آن محل را با روغن بچه چرب کنید. حتما روغن را با دستمال به سطح چرم بمالید. سپس آثار چربی را از روی آن با یک دستمال تمیز پاک کنید.

 

–  روش چهارم

این روش زمانی کاربرد دارد که بخواهید از لک شدن مبل خود جلوگیری کنید. بهترین کار آن است که تا مایعی روی مبل افتاد سریعا آن را پاک کنید. برای پاک کردن مبل خود برنامه بچینید و همیشه آن را چک کنید تا لکی روی آن نیوفتد. اگر هفته ای یک بار مبل خود را تمیز کنید به این زودی ها کثیف و زشت نمی شود.

محصولات نگه دارنده مبل نیز در بازار وجود دارد و می توان با این محصولات و استفاده از آنان جلوی لک شدگی مبلمان را گرفت. روغن‌های طبیعی موجود در این محصولات برای حفظ ظاهر و حالت طبیعی مبل چرم است و به سالم ماندن آن کمک می کند.

 

–  روش پنجم

روش پنجم یک نکته بسیار مهم در مورد نگه داری از مبل است. حتما شنیده اید که می گویند آب بسیار برای چرم بد است. این واقعیت دارد. مراقب باشید که بدون دستور العمل و بر پایه این که آب برای پاکیزگی است به خود ضرر نزنید. حتما با توجه به توصیه ها آب را استفاده کنید. در محلول هایی که نیاز به اضافه کردن آب است حتما مقدار لازم را بریزید تا به مبل خود آسیب نرسانید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی مبل چرم و نحوه تمیز کردن آن با مواد طبیعی و محصولات صنعتی پرداختیم. همچنین راه های نگهداری و مراقب از مبل چرم را عنوان کردیم و متذکر شدیم که آب چه تاثیری بر روی چرم دارد. نکته قابل تامل آن است که حتما مبل چرم خود را به دقت نگهداری کنید زیرا که اگر خراب شود بزودی از شکل و شمایل می افتد و باید آن را دور انداخت. با افزایش روز افزون قیمت ها نگه داری از وسایل خانه بخصوص مبل بسیار لازم است.

 

Loading

5/5 - (3 امتیاز)

۱ در مورد “راهنمای تمیز کردن مبل پارچه ای و چرم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن