رعایت حقوق همسایه در آپارتمان

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان ،مزاحمت ممنوع!

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان

وظایف همسایه در آپارتمان نشینی

رفتار دوستانه ای داشته باشیم

داشتن رفتاری دوستانه ، همراه با احترام از ضروریات همسایه داری می باشد . به طور معمول همسایه ها ، به خصوص در مجتمع های آپارتمانی تعداد دفعات زیادی یکدیگر را می بینند . پس اگر می خواهید رسم همسایه داری را رعایت نمایید و رابطه ی دوستانه ای با هم داشته باشید ، هنگامی که یکدیگر را در محوطه ی آپارتمان یا بیرون از آن می بینید با مهربانی و لبخند احوالپرسی و خوش و بش کنید . (ضرورتی ندارد همیشه برای داشتن رابطه ای خوب ، رفت و آمد داشته باشید . همین که برخوردی احترام آمیز و مثبت داشته باشید کافی است)

 

آهسته صحبت کنیم

آپارتمان ها به علت ساختاری که دارند ، اینگونه اند که صدای افراد اگر بلندتر از حد معمول باشند ، به راحتی قابل انتقال و شنیدن می باشند . از این رو افرادی که در یک آپارتمان به طور مشترک ساکن هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که ؛ در راهروها و فضاهای مشاء با صدای آهسته‌تری صحبت کنند . بخصوص در شبها و اول صبح ساعات استراحت محسوب می شوند باید دقت بیشتری شود تا از این جهت مزاحمتی برای سایر همسایه ها ایجاد نشود . توصیه می شود اگر کار نسبتا پرسروصدایی دارید ، از قبیل ؛ کشیدن جاروبرقی ، تمرین ساز و یا جابجایی وسایل ، سعی کنید در ساعات روز این کارها را انجام دهید .

 

رعایت حدود پارکینگ

پارکینگ همیشه جز آن دسته از مکانهایی است که اگر حدود دقیقش مشخص نباشد باعث بروز اختلاف و گاها درگیری می شود . پس سعی کنید حدود دقیق پارکینگ تان مشخص باشد تا به این مشکل برنخورید . حدالامکان دوبل پارک نکنید . اگر مهمان دارید به آنها نیز بگویید خودروشان را در مکان مناسبی پارک کنند تا مزاحمتی برای همسایه ها پیش نیاید . ( به خصوص توجه داشته باشید به هیچ عنوان خود یا مهمانهایتان ، خودرویتان را در مقابل در ورود و خروج آپارتمان پارک نکنید )

 

در صورت نیاز به همسایه خود کمک کنید

همه ی ما امکان دارد گاهی نیازمند کمک باشیم . در این بین همسایه ها جز اشخاصی هستند که می توانند در بسیاری از مواقع به یکدیگر کمک کنند . شما نیز سعی کنید در صورت لزوم به همسایه هایتان کمک کنید و گاهی نیز از آنها در برخی امور کمک بگیرید (در این صورت رابطه تان نیز به مرور رو به گرمی می رود) اگر یکی از ساکنان آپارتمان سالمند است ، هراز گاهی از او احوالپرسی کنید و در صورت نیاز به امورش رسیدگی کنید .

 

زمان و نحوه حمل زباله مهم است

در سیستم آپارتمان نشینی ، مسئله ی زباله بسیار مهم است . فرض کنید یکی از ساکنین زباله هایش را دیر به دیر خارج کند ، یا هنگام حمل آن مقداری در آسانسور یا راه پله ها بریزد ! قطعا باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع و آلودگی می شود . پس سعی کنید نسبت به این موضوع دقیق باشید و زباله هایتان را در ساعت مشخص و با احتیاط کامل از آپارتمان خارج کنید تا مشکلی ایجاد نشود . همچنین دقت کنید ، هیچگاه زباله‌ خود را روبروی در ساختمان رها نکنید و همیشه در مکان های تعبیه شده توسط شهرداری قرار دهید .

 

حیوانات خانگی و مشکلات همسایه داری

در چند سال اخیر نگهداری از حیوانات خانگی در میان خانواده ها و بخصوص خانواده های شهری و آپارتمان نشین رواج یافته است . اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که آپارتمان نشین هستید و علاوه بر آن حیوان خانگی در منزل نگه داری می کنید ، سعی کنید منزلتان را طوری انتخاب کنید تا فضای کافی برای نگهداری حیوان در منزل داشته باشید ، در غیر اینصورت از این عمل صرف نظر کنید تا موجب اذیت و آزار خود و همسایه هایتان نشوید . در صورت داشتن فضا نیز حتما به مسئله ی سروصدا و بهداشت حیوان خانگی تان دقت کافی داشته باشید تا حدالامکان موجب اختلاف و کدورت میان شما و همسایه هایتان نشود .

 

حقوق همسایه در نهج البلاغه

داشتن همسایه خوب در مکتب ائمه به اندازه ای اهمیت دارد که حضرت علی (ع) به فرزند برومندش سفارش مى کند : ‘سل عن الرفیق قبل الطریق ، وعن الجار قبل الدار’ پیش از راه از همراه و پیش از خانه از همسایه بپرس [ نهج البلاغه نامه ى 31 ]

ایشان همچنین در آخرین وصیتى که به فرزندان و جمیع بستگان و ارادتمندانش فرمود ؛ حق همسایه را به قدرى بزرگ و محترم شمرد که بالاتر از آن تصور نمى رود . امام در ضمن آن سفارش فرموده اند :

‘ الله الله فى جیرانکم ، فانهم صویته نبیکم ، ما زال یوصى بهم حتى ظننا انه سیورثهم’ ( نهج البلاغه نامه ى 47)

‘خدا را درباره همسایگانتان در نظر داشته باشید که آنان مورد وصیت پیامبر شما است که همواره درباره ى آنان سفارش مى فرمود تا جائى که گمان مى کردیم که او همسایگان را جزء خانواده وارث برندگان قرار خواهد داد’.

 

سخن بزرگان در مورد حقوق همسایه

حدیثی از رسول اکرم صلى الله علیه وآله

إِن أَحبَبتُم أَن یُحِبَّکُمُ اللّه وَرَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائتُمِنتُم وَاصدُقوا إِذا حَدَّثتُم وَأَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَکُم

اگر مى خواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند رد کنید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکى رفتار نمایید.
نهج الفصاحه ، ح 554

حدیثی از امام صادق علیه السلام
حُسنُ الجِوارِ یُعَمِّرُ الدِّیارَ وَیَزیدُ فِى العمارِ
خوش همسایگى شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند.
کافى ، ج2 ، ص667 ، ج8

حدیثی از امام على علیه السلام :
سَل عَنِ الرَّفیقِ قَبلَ الطَّریقِ، وَعَنِ الجارِ قَبلَ الدّارِ ؛
قبل از مسافرت ببین همسفرت کیست و پیش از خرید خانه ببین همسایه ات کیست.
نهج البلاغه، نامه 31

 

قوانین رعایت حقوق همسایه

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان

سر و صدا در آپارتمان

در بسیاری از آپارتمان های بزرگ ، بخصوص در کلان شهرها عرف یه این صورت است که ؛ سروصدا بلند از ساعت ۱ تا ۴ بعدازظهر و ۹ شب تا ۹ صبح روز بعد ممنوع است . این سروصداها شامل ؛ صدای ساکنین ، صدای وسایل صوتی و تصویری مانند تلویزیون و رادیو ، ابزار آلات و … می باشد زیرا این ساعات به عنوان اوقات استراحت افراد شناخته می شوند . در این ساعت‌ها اگر صدایی ایجاد می شود ، تنها باید در محدوده‌ی خانه قابل‌شنیدن باشد .

مهمانی ها و سروصدایش نیز در حد متعارف ، در روزهای تعطیل و آخر هفته تا ساعت ۲۴ و در دیگر روزهای هفته تا ساعت ۲۳ مجاز است . بازی بچه ها و سروصداهایش در محل های مشاع ساختمان مانند پارکینگ ، راه پله ها و … و نیز درون واحد خودمان نیز باید کنترل شده و در زمان های معمول روز باشد و سعی نمود تا حد امکان از سروصدا توسط فرزندانمان در ساعات استراحت جلوگیری کنیم .

تعمیراتی که در آپارتمان انجام می گیرد و دارای سروصدای زیادی است نیز باید با هماهنگی مدیر ساختمان باشد تا مقدماتش فراهم شود . این امور نیز به ساعات ۸:۳۰ الی۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ الی ۱۸:۳۰ اختصاص دارد و بیشتر از آن مزاحمت تلقی می شود ، ( روزهای تعطیل هم نباید سروصدایی از این جهت ایجاد شود)

 

تعمیرات آپارتمان

اگر قرار است تعمیراتی در واحد خود و یا خارج از آن و در بخش های مشاع ساختمان انجام دهیم ، با آگاهی و هماهنگی مدیر و سایر ساکنین ساختمان باشد . همچنین با دقت کامل انجام شود تا از آسیب و خسارت به سایر ساکنین جلوگیری گردد و همچنین مزاحمتی برای همسایه ها رخ ندهد . تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان شوند به هیچ وجه مجاز نیستند .

در زمینه تعمیرات ؛ با توجه به اینکه نمای ساختمان جز مشاعات در نظر گرفته می‌شود هرگونه تغییر در نما ، در ورودی یا بالکن‌های اختصاصی ممنوع است ، مگر این‌که با توافق اکثریت ساکنان آپارتمان صورت بگیرد .

 

وسایل نقلیه

اگر دارای پارکینگ می باشید ، سعی کنید حتما ماشین تان را در پارکینگ پارک نموده و از قرار دادن آن در دیگر فضاهایی که امکان مزاحمت برای همسایه هایتان را دارد ، خودداری کنید . در صورتی که پارکینگ در بین ساکنین به صورت مشاع (اشتراکی) می باشد ، بهتر است در صورت استفاده با سایر ساکنین و مدیر ساختمان هماهنگ کنیم . همچنین سعی کنید وسایل نقلیه دیگری اگر دارید (همانند موتور سیکلت و دوچرخه و … با توافق سایرین در مکانی قرار دهید تا مزاحمتی برای سایر ساکنین ایجاد نکند )

 

عبور و مرور

برخی آپارتمان ها بنا به درخواست ساکنین و برای حفظ امنیت بیشتر ساکنین ، ساعات عبور و مرور مشخصی را وضع نموده و رفت و آمد در ساعات غیر از آن را ممنوع می کنند . گاهی نیز امکان دارد آپارتمانی که نگهبان ندارد ، در ورودی را در ساعات ممنوع قفل کنند و برای رفت و آمد ساکنین به هرکدام کلید بدهند ( ولی با این وجود نیز هیچ یک از ساکنین حق ندارد ممانعتی برای رفت و آمد سایرین ایجاد کند .)

 

حیاط مشاع

در آپارتمان ها ، معمولا فضای حیاط به صورت مشاع در اختیار تمامی ساکنین آن ساختمان قرار دارد و همگی به صورت مشترک از آن استفاده می کنند ، و هیچ یک از ساکنین حق ندارد بدون هماهنگی بقیه ، این فضا را اشغال نموده و مورد استفاده شخصی خود قرار دهد ( به عنوان مثال خودرویش را پارک کند ، یا وسیله ای بزرگ و جاگیر در آن قرار دهد و …)

 

بهداشت آپارتمان

یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در آپارتمان نشینی مسئله بهداشت می باشد . در نظر بگیرید در آپارتمانی زندگی کنید که چندین خانواده در آن ساکن می باشد ، و این خانواده ها به مسئله ی نظافت و بهداشت بی توجه می باشند ، طولی نمی کشد که آلودگی بسیاری به وجود آمده و همه ی ساکنین را درگیر خود می کند . پس باید تمامی ساکنین به مسئله بهداشت و نظافت اهمیت داده و آن را رعایت کنند . (به عنوان مثال در راهروها ، راه پله ها و پارکینگ که فضاهای مشاع می باشد زباله نریزیم ، و همچنین تا حد امکان در فضاهای مشترک سیگار نکشیم و …)

موارد بیان شده جزئی از مقررات و رویه های رایج در آپارتمان نشینی می باشند که در شیوه زندگی های آپارتمانی کاربرد بسیاری دارند . با رعایت این موارد و برخی موارد دیگر می توانید بدور از هرگونه اختلاف و با آسایش کامل در کنار همسایه هایتان زندگی آرامی را تجربه کنید .

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان

موارد درج شده در آیین نامه ی آپارتمان نشینی مربوط به حقوق همسایه

قانون آپارتمان نشینی در زمینه سروصدا

از جمله موادی که در قانون به این موضوع پرداخته به شرح زیر است :

ماده 30 قانون مدنی در این زمینه این گونه بیان نموده است ؛ “مالک هر تصرفی را که مایل باشد در مال خود یا در واحد اختصاصی خود می تواند به عمل آورد مگر مواردی که خود قانون استثنا کرده باشد .”

در ماده 132 قانون مدنی نیز اینگونه آمده است که ؛ ” کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد .”

بنابراین از ماده 132 اینطور می فهمیم که حقوق افراد محدوده و مرزی دارد که از آن نمی توان تجاوز کرد به طور مثال ایجاد مزاحمت از طریق سر و صداهای نامتعارف را می توان مصداق خسارت و اضرار غیرمادی برشمرد ولی در این میان باید در مورد ایجاد سر وصدای خارج از عرف توضیحی اجمالی گفته شود تا مفهوم سروصدای نامتعارف در این زمینه را بهتر متوجه شویم .

به طور مثال برخی صداها مانند ؛ گریه ی نوزاد سروصدای نامتعارف محسوب نمی شود و شما نباید بابت آن معترض شده و شکایت کنید ، ولی از طرفی ؛ صدای بلند موسیقی یا برگزاری جشن و پایکوبی همراه با صدای بلند میهمانان در نیمه شب و … غیرمتعارف است و مصداق بارز مزاحمت شناخته می شود .

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده در بالا می توان گفت ، زندگی آپارتمان نشینی بیشتر از زندگی در خانه های معمولی دردسر دارد. با این حال این نوع زندگی از مزایایی برخوردار است. مثلا همسایگان در آپارتمان بیشتر با یکدیگر برخورد می کنند و از احوالات یکدیگر باخبر هستند. می توانند همسایگان در ساختمان بیشتر به کمک هم بیایند و مشکل را حل کنند. با این حال باید حقوق یکدیگر را حفظ کنند تا زندگی راحت و آسوده ای را داشته باشند. با رعایت موارد ذکر شده زندگی در آپارتمان می تواند به یکی از بهترین بخش های زندگی بدل شود.

 

پیشنهاد

مدیریت ساختمان جهت هماهنگی با همسایگان و دریافت شکایات یا انتقادات ایشان می تواند از نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک استفاده نماید. این نرم افزار علاوه بر هماهنگی ساکنین، امکانات بی نظیری را در اختیار هیئت مدیره و ساکنان قرار می دهد تا در کوتاه ترین زمان بتوانند مشکلاتشان را مطرح و مرتفع کنند.

 

Loading

4.2/5 - (18 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن