روغن ریزی ماشین در پارکینگ

روغن ریزی ماشین در پارکینگ اپارتمان ، راه چاره چیست؟

همانطور که می دانید پارکینگ ساختمان جز مشاعات یک ساختمان محسوب می شود. از این رو پارک کردن ماشین در آن مستلزم مجوز لازم می باشد. ماشین های معیوب که باعث آلودگی محیطی می گردند می توانند سبب دردسر در پارکینگ شوند. یکی از این موارد روغن ریزی است. روغن ریزی ماشین در پارکینگ آپارتمان یکی از دغدغه های مدیران در اداره ساختمان است. حال آن که برخی قوانین نیز به کمک وی آمده اند. در ابتدا باید بگوییم که مشاعات چیست و چرا باید محل پارک مالک یا مستاجر مشخص شود. این کار چه فایده ای دارد؟ با نگاه کلی به قوانین آپارتمان نشینی و مبحث مشاعات می توان تا حد زیادی مشکل را حل کرد.

 

مشاعات چیست ؟

باید گفت مشاعات یک ساختمان بخشی از آپارتمان می باشد که تمامی ساکنین در آن بصورت یکسان سهم دارند. راه پله ، آسانسور ، پارکینگ و سایر بخش هایی که ضمیمه واحد اختصاصی نیستند. گاها در برخی ساختمان ها پارکینگ نیز اختصاصی می گردد و کسی به جز مالک حق پارک در این محل را ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که مالکیت فرد وی را در پارک مجاز می کند اما نمی تواند حق عبور و مرور سایر همسایگان را از محل شخصی بگیرد.

مشاعات ساختمان نیاز به نظافت دارند. هیچ کس حاضر نیست ملک دیگری را تمیز کند حال آن که همه در پارکینگ و سایر نقاط مشاع اشتراک سهم دارند. چه باید کرد؟ در این حالت مدیر ساختمان وظیفه دارد بخشی از شارژ ساختمان را به یک نظافت چی بدهد تا بخش های مشاع ساختمان را بصورت دوره ای تمیز نماید. مدیر ساختمان براساس نیاز و مقدار بودجه تصمیم می‌گیرد که از یک یا چند نظافتچی به صورت دوره ‌ای در بازه‌های زمانی مشخص برای نظافت مشاعات استفاده کند. این کار باعث می شود تا مشاعات ساختمان همواره پاکیزه بمانند.

همچنین ساکنین می توانند نظرات خود را در جلسات ماهیانه مدیریت و ساکنین به وی ابلاغ کنند. با این کار همه در امر پاکیزگی ساختمان مشارکت کرده و صاحب نظر هستند.

 

پارکینگ ساختمان

با توجه به نکات گفته شده در بالا باید گفت پارکینگ نیز جز مشاعات ساختمان است و باید مطابق این قانون به آن رسیدگی شود. حال آن که پارکینگ بصورت اختصاصی در سند نیز قید می شود. این مقوله بدان جهت دارای اهمیت است که اگر در سند قید شود که محل پارکینگ مالک کجاست باید وی کماکان در این محل پارک نماید. اگر در محل دیگری پارک کند یا دیگری در محل وی پارک نماید تخلف صورت گرفته است. معمولا در سندهایی که امروزه تنظیم می شود محل پارکینگ نیز مشخص است. اگر اتفاقی در آن محل برای پارکینگ بیوفتد کسی که آن محل برای وی می باشد باید به آن رسیدگی کند. حال آن که چون محل عبور و مرور نیز می باشد و ممکن است بواسطه عبور دیگری این محل آسیب دیده باشد.

اگر در سند قید نشود که مالک کدام محل از پارکینگ را دارا می باشد باید مدیر و ساکنین بر سر محل پارک توافق کنند. معمولا این طور است که با توافق زبانی نیز هر یک محلی را انتخاب و در آن پارک می کنند. اما گاها بصورت مشاع در نظر گرفته می شود. یعنی هر کس هر جا که خواست پارک کند. این توافق از بعضی جهات خوب از بعضی جهات سبب اختلاف می شود.

 

با روغن‌ریزی خودرو در پارکینگ آپارتمان چه کنیم ؟

نظافت پارکینگ در عین سخت ترین کارها بسیار ضروری است. خودروهای معیوب در آپارتمان دغدغه های زیادی را ایجاد می کنند. مثلا سروصدای زیاد یا آلودگی محیطی که این خودروها دارند به هیچ وجه مناسب آپارتمان نمی باشد. با این حال نمی توان گفت همه خودروهای سالم معیوب نیستند. گاها بدون اطلاع از وضعیت خودرو به یکباره پارکینگ از روغن ریزی یک ماشین کثیف می شود. این مشکلی نیست که قابل پیش بینی باشد. برای همین اگر چنین اتفاقی افتاد باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام کرد.

اگر ماشین خود شماست ، مشکل را با شستن آن محیط حل کنید. اگر ماشین یکی از همسایه هاست به وی و مدیر ساختمان گوشزد کنید. اگر هم ماشین یکی از مهمان هاست باید صاحب خانه ای که مهمان داشته به این موضوع رسیدگی کند. برخی معتقدند اگر خودرو یا موتورسیکلتِ هر یک از ساکنین روغن‌ریزی داشته باشد، او موظف است علاوه بر رفع مشکل در کوتاه‌مدت، پارکینگ را هم تمیز کند. با این حال نباید این طور به قضیه نگاه کرد که موضوع عمدا اتفاق افتاده است. بلکه باید آن را یک اتفاق تلقی کرد.

وظیفه مدیر در ابتدای کار نصب اطلاعیه در مورد رعایت بهداشت محیطی در بخش های مشاع ساختمان است. در صورتی که ماشین یکی از ساکنین دچار روغن ریزی شده است بصورت زیر عمل می کنیم. ابتدا به مدیر ساختمان اطلاع داده تا مدیر با وی صحبت نموده و وی را از موضوع آگاه کند. در صورتی که فرد خاطی به این توصیه عمل نکرد باید مدیر با جلب نظر سایر ساکنین از او شکایت کند. .

 

روش تمیز کردن پارکینگ از روغن ماشین

معمولا روغن ریزی ماشین ها در پارکینگ به ندرت اتفاق می افتد و مقدار آن نیز همیشه در حد لکه های ریز و درشت است. یعنی آن طور نیست که روغن مانند آب در بخش زیادی از پارکینگ جاری شود. با این حال نظر به آن که آلودگی محیطی ایجاد شده و جلوه پارکینگ را زشت نموده است در اولین قدم محلولی از غلیظ از آب و تاید آماده نمایید. سپس در محل ریخته و با تی تمیز کنید. این کار سبب می شود تا لکه از بین برود . سپس با آب و تی آن را بشوئید و به سمت فاضلاب هدایت کنید. در بیشتر موارد این روش جوابگو می باشد. اما گاها برخی لکه ها دیرتر پاک می شوند. این به دلیل عدم رسیدگی سریع به موضوع است. در ساختمان ها معمولا مدیران از نظافت چی های با تجربه برای رفع این مشکل استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا محل آلودگی سریعتر و بهتر تمیز شود.

 

نتیجه گیری

غالبا پارکینگ و نگه داشتن آن برای همه ساکنین مهم است چرا که در بیشتر ساختمان ها امروزه ، به دلیل بودن پارکیگ و پیلوت در یک طبقه ، مهمانان از این مسیر عبور نموده و آلودگی آن جلوه خوبی ندارد. برای آن که این محیط همیشه تمیز باشد باید به طور مداوم توسط نظافت چی تمیز شود. مدیر ساختمان چون مسئول رسیدگی به امور ساختمان است باید این محیط را توسط نظافت چی ها تمیز نگه دارد. اگه مشکلی مثل روغن ریزی خودرو در این محل به وجود بیاید باید سریعا بر طرف شود . این بدان جهت است که ماندن لکه به مدت طولانی باعث می شود تا به راحتی از بین نرود.

Loading

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن