سرویس پکیج شامل چیست؟

یکی از مهمترین وسایل گرمایشی که امروزه در خانه ها استفاده می شود، پکیج می باشد که با رسیدگی به آن می توان مدت زمان طولانی تری از عمر مفید آن استفاده کرد.زمانی که برای سرویس پکیج دیواری در نظر گرفته می شود معمولا به صورت دوره ای می باشد که انجام این کار همان طور که گفته شد سبب افزایش طول عمر و راندمان بیشتر پکیج دیواری خواهد شد.در یک سرویس دقیق و منظم برای پکیج، تمامی خرابی‌ها و عیب ها مشخص و شناسایی می شود و تا پیش از رسیدن به خرابی‌هایی بیشتر با وضعیت حادتر موضوع حل خواهد شد.در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم بهترین زمان برای سرویس پکیج چه زمانی است، در سرویس پکیج چه مواردی بایستی رعایت شود. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سرویس پکیج شامل چه مواردی است؟

بسته به زمانی که قصد دارید سرویس دهی پکیج را انجام دهید، عملیات شامل بخش های متفاوتی خواهد بود که شامل موارد زیر است:

  • ۱.پایش فشار آب
  • ۲.پایش عملکرد سیستم گرمایشی
  • ۳.رسوب زدایی
  • ۴. هواگیری سیستم گردش آب
  • ۵.بررسی تنفس پکیج شامل دودکش و فن
  • 6.رفع مشکل شعله پکیج
  • ۷.تعویض قطعه معیوب
  • ۸.رفع مشکل روشن نشدن پکیج
  • ۹.اسید شویی پکیج دیواری
  • ۱۰.رفع مشکلات مربوط به سر و صدای پکیج
  • ۱۱.عیب یابی تخصصی پکیج
  • ۱۲.رفع ارورهای پکیج در صورت داشتن

نحوه سرویس پکیج به چه صورت است؟

مراحل سرویس پکیج و مواردی که باید برای انجام این کار صورت گیرد در بالا ذکر شد که به طور خلاصه شخصی که این وظیفه را برعهده دارد باید مواردی از قبیل عدم وجود نشتی در لوله ها، عدم تشکیل رسوب در مسیرهای ورودی و مبدل ها، شیلنگ ها، فیلترها، اتصالات را بررسی کند در زمان سرویس پکیج در صورتی که هر کدام از این عیوب مشاهده شود، قسمت مربوطه بایستی تعمیر گردد.البته لازم به ذکر است که سرویس دهی پکیج یک کار عادی نیست که همه ی افراد بتوانند این کار را انجام دهند و عیوب را برطرف سازند، بلکه باید از شخصی که در این زمینه متخصص است و توانایی لازم را دارد کمک گرفت، چرا که ممکن است زمان سرویس دهی نیاز به انجام یک سری اقدامات مانند رسوب زدایی داشته باشد که حتما یک متخصص بایستی این کار را انجام دهد.

 

اما این نکته در مورد همه پیکج ها وجود دارد که باید هر چند وقت یک بار و به طور منظم سرویس دهی شوند و قبل از انجام این کار باید حتما قطع گاز و برق و آب را انجا مدهید که در غیر این صورت خطر آفرین می شود. در ادامه به مراحل سرویس پکیج می پردازیم:

 

۱. مرحله اول ) در این مرحله شخص متخصص باید پوسته پکیج را باز کند و مخزن آب و لوله‌هایی که آب از آن‌ها عبور می‌کند را بررسی کنید با انجام این کار متوجه خواهد شد که آیا نیاز به عملیات رسوب زدایی می باشد یا خیر؟در بیشتر مواقع نیاز است که عملیات رسوب زدایی انجام شود که برای انجام این کار  شخص باید آن قسمتی که آب برای گرم شدن از آنجا عبور می‌کند را از پکیج خارج کند و آب اسید را از محل ورودی آب ریخته و به مدت چند دقیقه باید اجازه دهد تا آب اسید داخل آن قسمت بماند و در نهایت باید آن را از خروجی خارج کند، پس از انجام این کار لازم است تا قسمت مربوطه را با آب و مواد شوینده به طور کامل شستشو دهد.

 

۲. مرحله دوم ) در دومین مرحله متخصص باید برد پکیج را بررسی کند که متوجه می شود خاک روی قطعات را نگرفته باشد و از بروز اختلال در عملکرد پکیج جلوگیری شود.
برای برطرف کردن گرد و خاک روی قطعات می تواند از وسیله ای همانند سشوار استفاده کند یا دستگاهی که دمنده ی هوا باشد و عملکردی شبیه به سشوار داشته باشد. اما از آن جایی که قطعات برد جز، حساس ترین قطعات می‌باشد باید احتیاط کند.

 

۳. مرحله سوم ) حالا نوبت به بررسی دودکش می رسد. شخص باید بررسی کند که شئ یا چیزی مسیر دودکش را مسدود نکرده باشد چرا که مسدود شدن مسیر بسیار خطرناک است و در نهایت باعث بازگشت دی اکسید کربن به محیط و مرگ می‌شود.روند بررسی دودکش نیز بدین صورت است که  شخص به پشت بام رفته و با کمک یک سنگ کوچک می تواند این کار را انجام دهد. اگر صدای برخورد سنگ به پکیج شنیده شود متوجه می‌شود که مسیر دودکش سالم است و اگر صدایی نیامد حتما چیزی مسیر را مسدود کرده است.

 

۴. مرحله چهارم ) تمیز کردن مشعل یکی از مراحل سرویس پکیج دیواری است.برای تمیز کردن مشعل معمولا از یک دمنده استفاده می شود تا اگر خاک یا آشغال سوراخ‌های آن قسمت را مسدود کرده است، پاک سازی شود البته از وسیله ای همانند از یک جارو برقی هم می‌توان برای انجام این کار استفاده کرد.

 

۵.مرحله پنجم) پمپ پکیج هم جز مواردی است که در سرویس دهی پیکج باید به آن توجه شود.برای سرویس پمپ، می توان از آچار آلن کمک گرفت و با استفاده از آن پره‌های روتور را تمیز کرد.بعد ایز این که عملیات پاک سازی و تمیز کردن پره ها و پمپ انجام شد برای روان کار کردن این اجزا می‌توان مقدار کمی‌مایع ظرفشویی درون آن ریخته شود، سپس اجزا بسته و در جای خود قرار گیرند.

 

۶. مرحلع ششم ) که این مرحله مربوط به پاک سازی قطعه جرقه زن می باشد.برای تمیز کردن جرقه زن سمباده را چند بار روی الکترود و جرقه زن می کشند و سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را پاک می کنند.

 

۷.مرحله نهایی)  مواردی که در بالا ذکر شد جز بررسی موارد اصلی است ولی اگر نیاز باشد متخصص سایر قطعات را بررسی کرده و در نهایت پکیج را راه اندازی می کند.در نهایت و پس از بررسی همه ی این موارد فرآیند هواگیری پکیج باید صورت گیرد که یکی از مهم ترین بخش‌های سرویس پکیج می‌باشد.
مراحل هواگیری پکیج به این صورت انجام می‌شود که باید آب ورودی را باز کرده و اجازه دهیم که این آب به شوفاژ راه پیدا کند، پس از این که از همه ی قسمت های آن‌ها عبور کرد دریچه خروجی شوفاژ را باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مقداری از آب خارج شود و یک تشت زیر آن قرار می‌دهیم که محیط اطراف را خیس نکند و پس از مدتی که هوای پکیج خارج شد دریچه خروجی را می‌بندیم.قبل از راه اندازی مجدد باید آب، گاز و برق پکیج را وصل شود و این اطمینان حاصل شود که لوله‌های آب و گاز نشتی ندارند سپس باید فشار آب و گاز تنظیم شود.

بهترین زمان برای انجام سرویس پکیج :

یکی از مواردی مهمی که باید بدانید و چندین بار نیز به آن اشاره شد این است که سرویس پکیج باید به صورت دوره‌ای انجام شود، این مورد که انجام سرویس پکیج را تا زمان خرابی یا ایجاد مشکل در آن به تعویق بیاندازیم امری اشتباه است که باعث ایجاد مشکلات جدی در پکیج و همچنین افزایش هزینه ها نیز می شود. اصولا فاصله بین سرویس دوره‌ای پکیج، به عمر وسیله بستگی دارد. به طور معمول به صورت زیر پیشنهاد می‌شود:

  • الف) برای پکیج هایی با عمر کمتر از پنج سال، سرویس دوره‌ای بایستی هر شش ماه یک بار انجام شود.
  • ب) برای پکیج هایی با عمر بین پنج تا ۱۰ سال، سرویس دوره‌ای هر چهار ماه یک بار انجام شود.
  • ج) برای پکیج هایی با عمر بیش از ۱۰ سال، سرویس دوره‌ای هر سه ماه یک بار انجام شود.

البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که با بالاتر رفتن عمر یک  وسیله ، شانس وقوع مشکل در قطعات آن بیشتر خواهد شد و در نتیجه زمان سرویس پکیج باید با فواصل نزدیک‌تری انتخاب شودو به گفته متخصصان بهتر است که زمانبندی  برای انجام سرویس پکیج به شکلی باشد که مطابق با فصول سرد سال انجام شود.مثلاً اگر سرویس شما به حالتی است که باید در دوره ی شش ماهه سرویش شود بهترین ماههها برای انجام این کار ماه مهر و یا فروردین است به این علت این فواصل بهترین زمان سرویس پکیج هستند که با آغاز فصول سرد و روشن شدن شوفاژها مصادف است.لازم به ذکر است که برخی از امور مربوط به سرویس پکیج، قبل از روشن کردن آن الزامی و ضروری  است. البته اگر وضعیت جغرافیایی محل زندگی شما به شکلی است که تا آغاز فصل زمستان نیازی به روشن کردن شوفاژها نیست، می‌توانید یک دوره از سرویس پکیج دیواری را موکول به ماه اول زمستان کنید.

چند نکته مهم جهت استفاده بهتر از پکیج :

در خصوص استفاده بهتر و بهینه تر از سرویس پکیج چند نکته وجود دارد که آن ها را برای شما بیان کرده ایم:

  • 1.لازم است تا در محل نصب پکیج گردش هوا به طور لازم و کافی صورت گیرد، دلیل انجام این کار این است که اکسیژن کافی جهت سوخت پکیج فراهم شود و همچنین از سوی دیگر، مسئله ایمنی پکیج نیز تأمین گردد اگر در محل نصب پکیج گردش هوا به‌خوبی برقرار نشود ممکن است خطرآفرین باشد.
  • ۲. اگر آب‌لوله‌ کشی شهری محلی که شما در آن زندگی می کنید دارای املاح زیادی هست، بهتر است حتماً از فیلترهای رسوب گیر مخصوص استفاده کنید این کار عمر پکیج را افزایش و ترسیب در آن را به حداقل می رساند و همچنین جهت احتیاط بیشتر زودتر از حالت معمول، نسبت به رسوب زدایی پکیج اقدام کنید.
  • ۳. یکی از  مهمترین موارد ایمنی مهم در مورد پکیج‌ها، بی‌عیب و ایراد بودن دودکش پکیج است که لازم است حتماً استانداردهای ایمنی لازم در مورد آن رعایت شده باشدو همچنین به‌طور منظم دودکش پکیج را بررسی کنید اگر دودکش مسدود شده باشد بسیار خطرناک خواهد بود.

رعایت چند نکته جهت کاهش نیاز به سرویس پکیج :

با رعایت نکات زیر که موارد ساده ای نیز هستند می توانید نیاز به انجام سرویس پکیج را به حداقل برسانید:

  • 1. سعی کنید که هواگیری پکیج و هواگیری رادیاتور ها را در صورت نیاز به ‌موقع انجام دهید.
  • ۲.استانداردهای لازم در مورد دودکش پکیج را حتما رعایت کنید و هر چند وقت یک بار مسیر دودکش را بررسی کنید
  • 3.مسائل ایمنی در مورد لوله کشی گاز پکیج را رعایت نمایید.

 

 نتیجه گیری:

سرویس پکیج یکی از مهمترین کارهایی است که برای حفظ سلامت و عمر دستگاه می توانید انجام دهید و با انجام این کار به طور دوره ای می توانید از هزینه های اضافی که در صورت خرابی برای شما به بار می آید جلوگیری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید :

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

Loading

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن