قوانین مربوط به بیمه آتش سوزی ساختمان

آتش سوزی ساختمان  یکی از حوادثی است که در صورت ایجاد و در حالتی که مهار نشود می تواند خسارت های جبران ناپذیر جانی و خسارت های مالی زیادی را  ایجاد کند.از سال های گذشته برای این که بتوان خسارت های ناشی از این نوع حادثه را کاهش داد و به حداقل رساند، بیمه ای تحت عنوان بیمه آتش سوزی ساختمان ایجاد شده است که در مقاله همه چیز در مورد بیمه آتش سوزی ساختمان به طور کامل در مورد این موضوع توضیح داده ایم.اما برای دریافت این نوع بیمه نیز شرایط و قوانینی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم در مورد آن ها توضیح دهیم. بنابراین تا انتها با مجله هومتیک همراه باشید.

 

قوانین مربوط به بیمه آتش سوزی

قوانین مربوط به بیمه آتش سوزی چندین بخش را در بر می گیرد که شامل

  • 1.فصل اول: کلیات بیمه آتش سوزی
  • 2.فصل دوم: شرایط بیمه آتش سوزی
  • 3.فصل سوم: استثناعات بیمه آتش سوزی می باشد.

 

کلیات مربوط به بیمه آتش سوزی

قبل از هرچیزی باید بدانید که در زمان بستن بیمه آتش سوزی، بیمه نامه ای در اختیار شما قرار می دهد که باید آن را امضا کنید و نسبت انجام آن متعهد شوید که در ادامه در مورد بندهای این بیمه نامه صحبت می کنیم:

  • اساس قرارداد:
    در بخش اساس قرارداد بیان می شود که این بیمه نامه بر اساس قانون بیمه و پیشنهاد کتبی بیمه گذار تنظیم شده است و مورد توافق طرفین می باشد.
  • بیمه گر :
    بیمه گر اصولا شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در بیمه نامه به طور کامل قید می شود. همچنین جبران خسارت احتمالی را بر طبق شرایط بر عهده وی می باشد.
  • بیمه گذار:
    بیمه گذار شخص حقیقی است که بیمه را خریداری کرده است و متعهد پرداخت حق بیمه می باشد.
  • ذینفع:
    ذینفع به هر شخصی حقیقی یا حقوقی مذکور در بیمه نامه می گویند که می تواند خود بیمه گذار نیز باشد و این شخص در تمام یا قسمتی از موضوع بیمه دارای نفع می باشد.
  • مدت بیمه
    معمولا آغاز زمان بیمه نامه از ساعت 24 روزی که به عنوان تاریخ شروع در بیمه نامه قید شده است می باشد و در ساعت 24 روز تاریخ انقضای بیمه نامه ادامه دارد.
  • اعتبار بیمه نامه
    اعتبار بیمه نامه و تعهد بیمه گر بعد از پرداخت اولین قسط حق بیمه آغاز می گردد و بیمه گذار موظف است تا باقیمانده حق بیمه خود را پرداخت کند.
  • اصل غرامت
    جبران خسارت در هیچ مورد از میزان زیان وارد به بیمه گذار نسبت به مورد بیمه در زمان وقوع خسارت تجاوز نمی نماید.

 

شرایط مربوط به بیمه آتش سوزی:

1.در شرایط و قوانین مربوط به بیمه آتش سوزی اصل مهمی به نام اصل حسن نیت وجود دارد که بیمه گذار موظف است با رعایت دقت و صداقت، کلیه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار دهد. چنانچه بیمه گذار در پاسخ به پرسش بیمه گر از بیان کردن مطلبی خودداری کند یا صداقت کامل را نداشته باشد و برخلاف آن ثابت شود، متضرر خواهد شد و نه مورد بیمه قرار می گیرد بلکه مبالغی که در قبل به عنوان حق بیمه پرداخت کرده است به وی بازگردانده نخواهد شد.

 

2.در بیمه آتش سوزی، بیمه گذار متعد می شود که کلیه خطرات اصلی و خطرات اضافی ( چنانچه بیمه شونده به آن نیاز داشته باشد) را در برگیرد. که در این حالت خطرهای اصلی شامل خطرات مربوط به آتش، صاعقه و انفجار می باشد و خطرات اضافی شامل زلزله و آتش فشان، برف و طوفان، دزدی، سقوط هواپیما، شکستگی شیشه و… می باشد.

3.چنانچه در مدت زمان قرارداد بیمه نامه بهای اموال بیمه شده، به طور محسوس از ارزش مورد بیمه کمتر شود بیمه گذار موظف است که موضوع را بدون تاخیر به بیمه گر اطلاع دهد.

4.چنانچه در طول مدتی که یک بیمه گر، تمام یا قسمتی از اموال خود را بیمه کرده است و برای انجام این کار نزد شرکت دیگری نیز برود ملزم است این موضوع را بدون تاخیر و با ذکر نام بیمه گذار جدید و مبلغ بیمه شده به اطلاع برساند.

 

5.چنانچه اموال بیمه شده، تحت بیمه نامه دیگری مانند بیمه نامه باربری قرار گرفته شده باشد و تاریخ آن قبل از شروع بیمه نامه حاضر باشد، مسئولیت بیمه گر فقط نسبت به قسمتی خواهد بود که بوسیله بیمه نامه مقدم تامین نشده است.

6.هرگاه در مدت زمان بیمه، تغییراتی در کیفیت یا وضعیت مورد بیمه شده ایجاد شود که موجب تشدید خطر باشد بیمه گذار موظف است بدون تاخیر این موضوع را به اطلاع برساند.

 

7.در صورتی که مالکیت مورد بیمه شده به شخص دیگری انتقال داده شود این موضوع نیز باید در اسرع وقت به اطلاع بیمه گر برسد.

 

8.بیمه گر و بیمه گذار می توانند در هر زمان تقاضای فسخ بیمه نامه را داشته باشند.چنانچه تقاضای فسخ بیمه نامه توسط بیمه گذار صورت پذیرد. بیمه گر با در نظر گرفتن تعرفه کوتاه مدت حق بیمه را محاسبه می کند و تفاوت دریافتی را به بیمه گذار پرداخت می کند.

 

9. بیمه گر می تواند با اخطار کتبی سی روزه بیمه نامه را فسخ کند و اعلامیه آن را با پست سفارشی به آخرین نشانی اعلام شده بیمه گذار ارسال نماید. در چنین حالتی بیمه گر باید حق بیمه دریافتی باقیمانده را به صورت روز شمار پرداخت کند.

 

 در چه مواردی بیمه گذار حقوق خود را از دست می دهد؟

حالاتی وجود دارد که در صورت بروز آن ها بیمه گذار حقوق خود را از دست می دهد و به شرح زیر می باشد و البته باید گفت که در این حالت حق بیمه دریافتی قابل استرداد نمی باشد یا خسارت پرداخت شده مطالبه می شود.

  • 1.پنهان کردن یا عدم اظهار حقایق در مورد حادثه ایجاد شده
  • 2.بیمه کردن اموال به میزانی بیش از ارزش واقعی
  • 3.بیمه مضاعف مورد بیمه در مقابل همان خطر و مدت در نزد بیمه گر دیگر
  • 4. مباشرت و یا مشارکت در ایجاد خسارت عمدی

در صورت وقوع حادثه آتش سوزی یا سایر خطرات بیمه گذار چه مسئولیتی دارد؟

در صورت وقوع حادثه بیمه گذار بایستی حداکثر ظرف پنج روز از زمان وقوع حادثه بیمه گر را مطلع نماید و حداکثر ظرف ده روز باید کیفیت حادثه, فهرست اشیاءنجات داده شده  محل جدید آن ها و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه گر ارسال دارد.همچنین بیمه گذار باید برای جلوگیری از توسعه خسارت کلیه اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین نمی تواند بدون اجازه بیمه گر در مورد بیمه تغییراتی ایجاد کند که سبب ارزیابی اشتباه در حادثه شود.

چنانچه مال یا وسیله ای به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد بیمه گر باید به تناسب مبلغی که آن را بیمه کرده است، تفاوت را پرداخت کند.همچنین در حالیتی که در مبلغ خسارت وارده مورد توافق نباشد بیمه گر و بیمه گذار حق دارند درخواست تعیین میزان خسارت وارده را بوسیله هیاتی مرکب از سه نفر کارشناس تشکیل دهند.

بیمه گر در مورد اموال خسارت دیده در بیمه آتش سوزی چه اختیاراتی دارد؟

بیمه گر این اختیار را دارد که اموال خسارت دیده و نجات داده شده را تصاحب , تعمیر و یا تعویض نماید. چنانچه قصد انجام این کار را داشته باشد باید تمایل خود را به صورت کتبی و حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از دریافت مدارک بیمه گذار اعلام نماید.بیمه گر نیز موظف است که حداکثر ظرف چهار هفته پس از دریافت کلیه اسناد و مدارکی که بتواند میزان خسارت وارده را تشخیص دهد، اقدام به تسویه و پرداخت خسارت کند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم به طور کلی قوانین و بندهایی که در مورد بیمه آتش سوزی وجود دارد را بیان کنیم و در مورد آن ها توضیح دهیم. باید گفت که شاید برخی از افراد این موضوع را خیلی ساده و سرسری نگاه کنند و نسبت به آن بی تفاوت باشند اما آتش سوزی جزء اتفاقاتی است که خبر نمی کند و ممکن است در اثر بی دقتی یا سهل انگاری ایجاد شود. بنابراین داشتن بیمه ای که بتواند در صورت بروز این مشکل خسارت های ناشی را کم کند، بسیار کمک کننده خواهد بود. در هنگام استفاده از بیمه آتش سوزی باید به مواردی مانند کلیات بیمه آتش سوزی، شرایط و قوانینی که برای این نوع بیمه وجود دارد و همچنین استنائاتی را که شامل می شود ( که در مقاله به طور کامل به آن ها شاره کردیم ) به طور کامل توجه کنیم.

چنانچه شما دچار این حادثه شدید می توایند با مراجعه به سازمانی که در آنجا بیمه شده اید و ارائه مدارک کافی و پس از تایید آن ها خسارات وارده را دریافت کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

بهترین بیمه ساختمان و معرفی انواع بیمه برای ایمن سازی ساختمان

مسئولیت مدیر ساختمان در قبال حوادث ، بیمه مسئولیت

نکات ایمنی در خانه برای پیشگیری از آتش سوزی

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن