راهنمای درخواست کنتور آب

مراحل درخواست کنتور آب برای منزل مسکونی

کنتور آب منازل جهت آبرسانی به خانه محسوب می شود. این کنتور در ابتدای در ورودی نصب می گردد که یک سوی آن خط آب اصلی است و طرف دیگر آن لوله کشی های داخل خانه می باشد. کنتور در واقع حساب کننده میزان مصرف یک خانواده در بازه زمانی معین یک ماهه یا دوماهه می باشد. در این مقاله قصد داریم با مراحل درخواست کنتور آب و نکات ضروری آن آشنا شویم.

 

شرایط لازم برای قبولی درخواست انشعاب کنتور آب

برای آن که بتوان در زمین یا خانه ای که احداث می کنیم آب لوله کشی داشته باشیم باید مراحلی را طی کنیم. اما قبل از آن شرایط ما به عنوان درخواست کننده بسیارم هم است. در واقع هر شخص حقیقى یا حقوقى مى‌‌تواند براى هر واحد مسکونی، تجاری، عمومی، تولیدى و غیره در محدودهٔ خدماتى شرکت آب و فاضلاب ذیربط درخواست برقرارى یا هر گونه تغییر در انشعاب آب و فاضلاب کند که این درخواست در شرکت آب و فاضلاب باید ثبت شود. این درخواست باید دارای شرایط زیر باشد:

۱. شرکت آب و فاضلاب محل وقوع ساختمان یا زمین ظرفیت و امکانات لازم براى برقرارى یا تغییر انشعاب متقاضى را در مورد تقاضا داشته باشد یا بتواند مهیا کند.

۲. ساختمان یا زمین موردنظر تقاضا کننده کاملاً محصور و جدا از دیگر ساختمان ها، همچنین بر و کف معبر در محل ملک توسط شهردارى مشخص شده باشد.

۳. مانعی برای حفاری شرکت آب و فاضلاب وجود نداشته باشد.

۴. متقاضى به هیچ عنوان دارای بدهی نباشد که این مورد در جایی ست که درخواست مربوط به تغییر انشعاب است.

تبصرهٔ ۱. داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم یکدیگرند و کلیهٔ مالکان املاک واقع در محدودهٔ طرح جمع‌آورى و دفع فاضلاب مکلف‌اند ظرف مدتى که دستگاه‌ها و شرکت‌هاى آب و فاضلاب اخطار یا اعلان مى‌کنند تقاضاى نصب انشعاب فاضلاب ملک خود را به مرجع مربوط تسلیم و هزینهٔ آن را پرداخت کنند، در غیر این صورت شرکت‌هاى آب و فاضلاب مجاز به قطع آب اینگونه املاک خواهند بود. برقرارى مجدد آب موکول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزینهٔ آن است.

 

تبصرهٔ ۲. انشعاب فاضلاب غیرخانگى به شرطى واگذار مى‌شود که کیفیت فاضلاب به هنگام تخلیه در محل اتصال به شبکهٔ جمع‌‌آوری، به تشخیص شرکت و براساس مقررات و استانداردهاى مربوط، در حد مجاز باشد.

 

موارد مذکور از جمله شرایطی است که شرکت آب و فاضلاب برای تخصیص انشعاب به املاک درنظر گرفته است.

 

دستور العمل فروش انشعاب آب و فاضلاب

این دستورالعمل از طرف شرکت آب و فاضلاب برای اجرا تهیه و تنظیم شده است و تخطی از آن امکان پذیر نمی باشد. تمامی شرکت های تابعه آب و فاضلاب باید آن را رعایت کنند. چرا که این دستورالعمل به نوبه یک قانون کلی مسیر رسیدن متقاضی به کنتور و انشعاب آب را آسان خواهد کرد. در برخی از این مواد یک سری مشکلات ایجاد شده است که گاهی به نفع و گاها به ضرر متقاضی می باشد. با این حال این دستورالعمل می تواند به درخواست کنندگان انشعابات آب کمک کند. در زیر دستورالعمل فروش انشعاب آب و فاضلاب را می خوانید:

۱- مراجعه متفاضی به واحدپذیرش امور مشترکین (برای واگذاری انشعاب آب، قبض آب بهای یکی از همسایگان و برای اشتراک فاضلاب، قبض آب بهای آن واحد مسکونی مورد نیاز است.)

۲- دریافت فرم درخواست انشعاب آب و فاضلاب از مسؤول پذیرش .

۳- دریافت “فرم قرارداد بین شرکت آبفا و متقاضی انشعاب موقت ” و تکمیل آن توسط متقاضی برای املاک،که بصورت زمین بوده و یا تکمیل نشده‌اند .

۴- در صورتیکه شبکه وجود نداشته باشد با ارسال نامه و تکمیل فرم ایحاد شبکه جدید آب / فاضلاب و کروکی محل برای اجرای شبکه اقدام می شود در صورتیکه امکان اجرای شبکه باشد پس از اجرای آن انشعاب واگذار می شود .

۵- در صورت وجود شرایط فنی و بهره برداری لازم با انشعاب درخواستی از نظر قطر (انشعاب غیرمتعارف نباشد) و امکان نصب وجود داشته باشد، تکمیل فرمهای موردنیاز .

۶- کنترل و تکمیل مدارک و فرمها و ارائه به واحد پذیرش .

۷- در صورتیکه انشعاب درخواستی به صورت آزاد (زمان ساختمان‌سازی) باشد طی کلیه مراحل بالا الزامی است و فرم قرارداد بین آبفا و متقاضی انشعاب موقت به متقاضی ارائه می شود .

۸- واگذاری انشعاب موقت(زمان ساختمان سازی)بدون بازدید وبا توجه به سندمالکیت(عرصه ملک)و پروانه ساختمانی (برای تعیین اعیان ملک)انجام می گردد وطبـق دستور عمل، محاسبـه حق انشعاب آب و یا فاضلاب مشخص و به مشترک اعلام می شود. پس از انجام مراحل مذکور، فرم ارزیابی توسط ارزیاب تنظیم وبصورت‌مکانیزه‌ محاسبه‌حق انشعاب‌انجام می شود .

الف) پس از صدور سند فروش، پیش‌فاکتور برای اطلاع متقاضی صادر می شود .

ب) چنانچه متقاضی تمایل به پرداخت نقدی داشته باشد قبض بانکی مکانیزه صادر می‌شود و در صورت تمایل به پرداخت اقساطی، مراحل اقساط توسط پذیرش اداره

واگذاری بصورت مکانیزه تنظیم و پس از تعیین و تأیید میزان پرداخت نقدی، مبلغ قابل تقسیط، مدت بازپرداخت اقساط، کارمزد اقساط توسط مدیر منطقه محاسبه و پس از ثبت و اعمال در سیستم قبض بانکی مکانیزه صادر و برای واریز به بانک به مشترک تسلیم می‌شود .

 

۹- پس از اینکه متقاضی کلیه مراحل واریز مبلغ حق انشعاب را طی نمود اطلاعات اولیه در سیستم تکمیل شده و متقاضی به مشترک تبدیل می شود. و قرارداد بین آبفا و متقاضی تنظیم و تکمیل می شود.

۱۰-واگذاری انشعاب آب و فاضلاب دائم به این معناست که ساختمان تکمیل شده و مشترک تقاضای اشتراک آب ملک خود را بصورت تک واحدی و یا چند واحدی، ویلایی و یا آپارتمان می نماید که در این صورت باید ملک بازدید شد. و چنانچه عرصه و اعیان ملک طبق اسناد تکمیل شده پرونده باشد و یا در مورد چند واحدی دارای شرایط اشتراک مجزا برای هر واحد مسکونی، ویلایی و یا آپارتمانی باشد، مراحل محاسبه، به وسیله سیستم مکانیزه انجام شده و به مشترک اعلام می شود و مشترک طبق بند ۱۱ اقدام به خرید انشعاب می‌نماید ضمناً هزینه‌های متعلقه از جمله کنتور و نصب اضافه می شود .

 

۱۱-در صورتیکه مشترک قبل از نصب منصرف شود با مراجعه به قسمت واگذاری و ارائه درخواست کتبی، مبلغ واریزی، به او پس از کسر کارمزد عودت می شود .

 

۱۲-انشعاب فروخته شده ابتدا در واحدپذیرش ثبت و پس از نصب و ثبت شماره بدنه کنتور و شماره شناسایی ملک برای مشترک قبض آب بها صادر می شود .

 

۱۳-در صورتیکه مشترک نسبت به انجام تعهدات خود (واریز هزینه‌های مربوط به نصب انشعاب و یا حق انشعاب آب که تقسیط شده است) در زمان مقرر اقدام نکند، واحد بازرسی به مشترک فرم تعیین وضعیت داده و در صورت پرداخت نکردن مبلغ پس از مهلت مقرر، اخطار قطع انشعاب می‌دهد و در صورتی که مشترک اقدامی نکند انشعاب قطع خواهد شد و چنانچه مشترک پس از قطع انشعاب اقدام به پرداخت مبلغ تقسیطی نماید با دریافت هزینه وصل مجدد، واحد بازرسی اقدام به نصب مجدد می‌نماید .

 

۱۴-افرادی که انشعاب موقت (برای هرگونه ساخت و ساز)دریافت نموده اند، پس از تکمیل ساختمان با توجه به تکمیل فرم مربوطه در زمان عقد قرارداد باید به شرکت آبفا مراجعه و نسبت به دائم نمودن انشعاب آب اقدام نمایند به این ترتیب که پس از گرفتن نوبت بازدید و مساحی، نسبت به تسویه حساب حق انشعاب اقدام کرده و انشعاب آب دائم می‌شود و قبض آب طبق تعرفه مسکونی برای مشترک ارسال می شود.

 

۱۵-کلیه مشترکان که در محدوده شبکه فاضلاب قرار داشته و حق انشعاب خود را پرداخت کرده اند، چه بصورت انشعاب آزاد و یا انشعاب دائم پس از تکمیل فرم مربوطه برای نصب انشعاب فاضلاب اقدام می شود.

 

۱۶-در مواردی که مشترک در محدوده‌ای باشد که با خط شبکه آب فاصله بیش از حد متعارف داشته باشد، باید پس از تکمیل فرم مربوطه که حاوی نشانی و کروکی دقیق ملک است و ارسال به امور اجرایی آب و بررسی امکان ادامه و یا تعویض شبکه و اجرای شبکه ملک موردنظر اقدام به فروش انشعاب آب می شود، که پس از مراحل پذیرش و ارزیابی بر اساس سند مالکیت و پروانه ساختمانی و یا مساحی انجام می شود .

 

اینفوگرافی مراحل درخواست و پیگیری انشعاب آب و فاضلاب برای منزل مسکونی

با توجه به آن که این روزها ساخت و ساز در کشور رو به افزایش است بسیاری از صاحبان ملک هنوز با شرایط و ضوابط دریافت انشعاب آب و فاضلاب آشنایی ندارند. همچنین مسیر درخواست و پیگیری آن نیز برای بسیاری ناآشنا می باشد. با این حال ما در این بخش با تهیه یک اینفوگرافی بصورت کاملا واضع توضیحات لازم در زمینه دریافت انشعابات را به شما ارائه داده ایم و می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

 

برای دانلود کلیک کنید

 

 

Loading

3.2/5 - (23 امتیاز)

۱۲ در مورد “مراحل درخواست کنتور آب برای منزل مسکونی”

  1. با سلام ما در ساختمانی زندگی میکنیم که شش واحد است و یک کنتور اب است به خاطر مشگل هزینه اب میخواهیم کنتور اب شش واحد جدا باشد آیا امکان دارد

  2. من یک خونه ۱۱۷ متر ی ساختم که هنوز تکمیل هم نیست ولی تو خونه زندگی میکنم واب ندارم ازهمسایه کشید م که خیلی اذیت می‌کنه از برج ۲ امسال تا حالا از
    من ۷۵۰ هزار تومن بابت آب پرداختم باز هم پول میخواد خدا شاهد هست ندارم این خونه سند اداره ولی پاک و صاف هست وکالت نامه داره راهنمایی کنید من برا ثبت نام برم جریمه شهرداری هم داره من هم ندارم که پرداخت کنم میشه کنتور بکشم محبت کنید راهنمای کنید منتط جواب شما هستم

  3. من یه خونه نیم کاره گرفتم سند نداره قولنامه ای هزینه کلش یعنی انشعاب آب و کنتور و اینا حدودا چند میشه

  4. سلام خسته نباشید زمین من کنتور آب داره از قبل من رفتم دنبال پروندش که بیان درستش کنن آخه خرابه زمین کنتور داره ولی حدود ۱۰ سال زیر آوار خاک سنگ بوده حالا اداره آب میگه پروندش گم شده باید چیکار کنم

    1. ادمین هومتیک

      دوست عزیز باید به اداره آب کل کشور مراجعه کنید چون تمام پرونده ها حتی خیلی قدیمی تر اونجاست

  5. محمدعلی معین الدینی

    سلام نودقصب زمین خالی که قبلاً کاربری باغی بوده آب کشاورزی هم دوازده روز یکبار داردیکصدمترپروانه ساختمان گرفتم از شهرداری. برای خریدانشعاب آب مراجعه کردم بهم ندادندمیگویندزمینت بزرگ است کاربری باغی هست موفقیت نکردن

  6. سلام ما منزل قدیمی داریم که انشعاب آب و فاضلاب نداره و از چاه آب استفاده می کردند و الان چاه خشک شده چه اقداماتی برای انشعاب آب و فاضلاب باید انجام بدهیم و آیا سزمان قبول می‌کند که کنتور بدهد یا نه ممنون

  7. سلام
    من زمینی خریدم در محدوده میباشد و مجوز شهرداری هم دارم ولی با لوله اصلی اب حدودا ۱۰۰ متر فاصله دارد اما برا آب که بخوام درخواست بدم اداره اب میگن که هزینه این فاصله به عهده خودت میباشد ایا این قانون هست یا تخلف اداره ممنون اکه رانمایی بفرماید

  8. سلام
    ساختمان ما ۸ واحد است و در کل یک کنتور اب مشترک داریم و تو قبض اب میزنه ۷واحد سکونت داره
    سازنده ۷تا انشعاب از سازمان اب خریداری کرده از کجا بفهمم اون واحدی که انشعاب براش خریداری نشده کدام واحد هست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن