مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

گل ها و گیاهان یکی از اجزایی هستند که باعث ایجاد حس نشاط و سر زندگی می شوند، به خصوص اگر از آن ها در محیط خانه اسقفاده شود. علاوه بر زیبایی که به خانه منتقل می کنند، حس نشاط را نیز انتقال می دهند.اما برای این که همیشه سر زنده و با طراوت بمانند به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند به خصوص در فصل های سرد سال مانند زمستان که کوتاهی در نگهداری از آن ها سبب خرابی و پژمردگی گل ها می شود.در این مقاله قصد داریم روش هایی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان را بیان کنیم، که به واسطه انجام این کار ها همیشه گیاهان شادابی دارید.پس تا انتها با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای مراقبت صحیح از گیاهان در فصل زمستان:

 

1.برای آبیاری گیاهان در فصل زمستان حساسیت بیشتری داشته باشید:

هر شخصی که در خانه ی خود گل و گیاه دارد از این موضوع مطلع است که در فصل های گرم سال نیاز گیاهان به آبیاری بیشتر می باشد، اما این نیاز در فصل زمستان تقریباً به نصف می رسد.اما موضوعی که وجود دارد این است که یک قاعده و قانون خاص برای آبیاری گیاهان وجود ندارد و میزان آبیاری در هر گیاه با توجه به شرایطی که دارد کاملا متفاوت است، اما در حالت کلی بهتر است سطح خاک گیاه در فاصله زمانی بین دو آبیاری کاملا خشک باشد.اگر در خانه ی خود از کاکتوس ها نگهداری می کنید باید بدانید که  گیاه کاکتوس نیز در فصل های سرد به آبیاری کمتری نیاز دارد و بهتر است در جایی نگهداری شود که در برابر بارش باران یا رطوبت و سرمای بیرون محفوظ بماند.

2.سعی کنید دمای داخلی منزل را در حد متعادلی حفظ کنید.

یکی از مواردی که در فصل زمستان می تواند آسیب زیادی به گیاهان داخل خانه برساند بالا بودن بیش از حد دما در داخل خانه است. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید سعی کنید دما را معتدل نگه دارید و به جای این که دما را تا حد زیادی بالا ببرید تا سرما را احساس نکنید می توانید از پوشش بیشتری استفاده کنید. با این کار علاوه بر این که در مراقبت از گیاهان آپارتمانی موفق بوده اید، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

3.بهتر است گیاهان را در مسیر نور خورشید قرار دهید.

همانطور که اطلاع دارید تابش نور خورشید در ماه های فصل زمستان نسبت به سایر فصل های سال کمتر است و با قدرت کمتری نیز تابیده می شود. برای این که گیاهان بتوانند انرژی کافی را از نور خورشید دریافت کنند یکی ار کارهایی که می توانید انجام دهید این است که آن ها ر در نزدیکی پنجره قرار دهید.البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از رشد ناهموار گیاهان بهتر است بعد از هر بار آب دادن گیاه آن را بچرخانید و قسمت هایی که در برابر نور خورشید نبوده است را در معرض نور قرار دهید. با این کار هم گیاه به طور یکنواختی نور خورشید را دریافت می کند و هم به طور یکسانی رشد می کند.

4.گیاهان را تا آخر فصل زمستان هرس نکنید.

طبیعی است که وقتی که نور کافی و مناسبی به گیاهان نمی‌رسد، فرآیند رشد آن‌ها کندتر می شود و احتمال دیدن برگ های مرده در آن ها بیشتر است که امری کاملا عادی است و نباید بابت آن نگران باشید.اما برای رشد بهتر گیاهان باید  برگ‌های زرد و خراب را به محض مشاهده از گیاه جدا کنید. اما اگر قصد هرس کردن گیاهان را دارید باید از انجام این کار خودداری کنید چرا که سبب آسیب به گیاه می شود و باید برای هرس کردن و شکل دادن به گیاهان تا اواخر زمستان صبر کنید.

5.در فصل زمستان رطوبت مورد نیاز و کافی را به گیاهان برسانید.

این یک موضوع ثابت شده ی علمی است که گیاهان آپارتمانی به رطوبتی در حدود 50 درصد نیاز دارند اما میزان این رطوبت در فضاهای داخل خانه فقط چیزی در حدود 10 تا 20 درصد است.ساده ترین و البته بهترین روش برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، استفاده  کردن از یک دستگاه بخور است.به این صورت که دستگاه بخور را در نزدیکی گیاهان روشن کنید تا گیاهان بتوانند به راحتی رطوبتی که نیاز دارند را جذب کنید.

اگر دقت کرده باشید خواهید فهمید که گل‌هایی که در قسمت هایی از منزل مانند حمام و دستشویی یا آشپزخانه هستند به علت داشتن رطوبت کافی در زمستان از سایر گل‌های آپارتمانی رشد بهتری دارند.‌البته به جای استفاده از دستگاه بخور می توانید با استفاده از یک اسپری آبپاش، روی آن ها آب اسپری کنید.البته برای گیاهانی مانند کاکتوس انجام این کار توصیه نمی شود چرا که باعث صدمه رسیدن به آن می شود.

6.اگر گیاهان خشک شدن، نترسید:

نکته ای که وجود دارد و در مورد برخی از گیاهان مانند برگ بیدی، بنفشه، نخل مرداب و …  صادق است، این است که ساقه ی این گیاهان در زمستان کاملا خشک می‌شود.اما جای نگرانی وجود ندارد. به دلیل این که ریشه‌های این گیاهان زنده اند و برای اینکه در فصل بهار زیبایی شما بتوانید زیبایی بی نهایت آن ها را ببینید ایجاد این تغییرات در فصل زمستان ضروری است. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است تا جایی که می‌توانید از ریشه‌های این قبیل گیاهان مراقبت کنید تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

 

نتیجه گیری:

یکی از کارهایی که واقعا در ایجاد روحیه مثبت در زندگی ما تاثیر گذار است، نگهداری از گیاهان و گل‌ها در داخل خانه می باشد. با این حال همانطور که اشاره شد بهترین راهکار برای این که بتوانید مدت طولانی تری حضور آن ها را در خانه داشته باشید این است که بتوانید به خوبی از آن ها نگهداری کنید.به خصوص در فصل زمستان که شرایط ویژه تری برای نگهداری آن ها وجود دارد. باید تلاش کنید که میزان نور، آب، رطوبت ، دمای  همه چیز در حد و اندازه ی خود باشد والبته نحوه آبیاری آن ها نیز باید مراتب و برنامه ریزی شده باشد طوری که به گیاهان آسیب نرسد و همیشه شادابی و طراوت خود را حفظ کنند.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن