مقایسه قیرگونی و ایزوگام

مقایسه ایزوگام و قیرگونی ،کدام بهتر و به صرفه تر است؟

ایزوگام

مقایسه ایزوگام و قیرگونی ،کدام بهتر و به صرفه تر است؟

امروزه با پیشرفت در عرصه استخراج و تولید مصالح ساختمانی ، شاهد تولید موادی هستیم که در مقایسه با روش های قدیمی و سنتی دارای مزایای بسیاری است . امروزه مهندسین و معماران ساختمانی تلاش می‌کنند از لوازم و مصالحی مثل ایزوگام و قیرگونی استفاده کنند تا ساختمان‌ ها در برابر نور خورشید ، آب و هوای متفاوت و رطوبت و… مقاوم باشند . مقاومت ایزوگام و قیرگونی پشت بام بستگی به جنس و روش نصب آن دارد . در این مقاله به مقایسه ایزوگام و قیرگونی خواهیم پرداخت و در ضمن آن توضیحات تکمیلی در مورد هریک از آنها خواهیم داشت .

با توجه به افزایش روز افزون هزینه های ساخت و ساز ، بهتر است از همان ابتدا به نوع مواد مصرفی در پشت بام آپارتمان دقت لازم شود تا از پرداخت هزینه های اضافی جهت تعمیرات بخش های آسیب دیده و فرسوده جلوگیری شود . در عین حال یک مهندس ، معمار و شرکت ساختمان‌ سازی به علت رعایت نکردن نکات مهم در هنگام ساخت ساختمان بدنام نشود .

مناطقی که دارای آب و هوای مرطوبی است باید در ساخت و ساز ساختمان دقت بیشتری شود تا ساختمان در برابر رطوبت و بارندگی مقاوم باشد . توجه به این امر در مناطقی که آب و هوای مرطوبی دارند مهم‌ تر از سایر مناطق است . اگر سقف و دیوارها و کف یک ساختمان در برابر آب و رطوبت مقاوم نباشد ، پس از مدتی با بارش باران و افزایش رطوبت هوا ، ساختمان دچار مشکلاتی می‌ شود .

ایزوگام و قیرگونی جزء مصالحی است که ساختمان را در مقابل رطوبت و بارندگی مقاوم می سازد باعث جلوگیری از ورود و نشت آب به داخل ساختمان می گردد . لازم است در انتخاب نوع و کیفیت این مصالح توجه لازم مبذول گردد . در ادامه به بررسی ویژگی‌ها ، فواید و معایب استفاده از آن‌ها و مقایسه ایزوگام و قیرگونی می‌ پردازیم . نفوذ رطوبت وآب حاصل از بارندگی به داخل ساختمان باعث می گردد که به مرور زمان اجزای داخلی ساختمان مثل دیوار ها و سقف دچار پوسیدگی شود و در نتیجه علاوه بر اینکه به مرور زمان موجب تغییر ظاهر ساختمان می‌شود ، از عمر ساختمان نیز می‌ کاهد . نفوذ رطوبت به ساختمان موجب می ‌شود بوی بدی در ساختمان ایجاد شود و کپک‌ ها و باکتری ‌های مختلف در گوشه و کنار ساختمان رشد کنند . کپک و باکتری در محیط‌ های مرطوب بهتر و سریع ‌تر رشد می‌ کنند .

 

قیرگونی چیست و چه کاربردی دارد ؟

در ساخت آپارتمان ها و منازل مسکونی جهت جلوگیری از نفوذ آب به داخل منزل از قیرگونی استفاده می کنند . قیرگونی جزء روش های قدیمی است که مدت هاست از این روش برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان ، استفاده می کنند . با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ، نوع و کیفیت قیرگونی باید انتخاب شود . قیرگونی نوعی ورقه سنگین است که در ساخت و ساز از آن استفاده می‌ شود . این ورقه‌ ها با آغشته کردن نوعی کاغذ ، فایبرگلاس حصیری و گونی به قیر ساخته می‌شوند . با این ترکیب ، ماده‌ ای ضدآب تولید می‌شود که اصولاً از آن برای پوشش سقف‌ ها استفاده می‌ شود . قیرگونی تقریباً مانند ایزوگام است با این تفاوت که در قیرگونی از آسفالت استفاده نمی‌شود ، در صورتی که در ساخت ایزوگام از آسفالت استفاده می‌شود . با وجود این تفاوت ، از این دو محصول به یک هدف استفاده می ‌شود و گاها از این دو به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند و تفاوتی برای آن‌ها قائل نمی‌شوند . از قیرگونی قرن‌هاست که در ساخت و ساز استفاده می‌شود . در اصل از پارچه ‌ها و لباس ‌های کهنه برای ساخت قیرگونی استفاده می‌شد ، اما امروزه از کاغذها و محصولات بازیافتی( به طور معمول از مقوا استفاده می‌ شود) و خاک اره برای ساخت قیرگونی استفاده می‌شود .

 

قیرگونی را چگونه نصب می کنند ؟

امروزه در تمام ساختمان ها برای جلوگیری از نفوذ آب حتما باید از روش ها موجود استفاده کنند تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری کند . برای نصب قیرگونی در پشت بام از روش های متفاوتی استفاده می شود . کارشناس ، قبل از نصب ، یکسری زیر ساخت ها را بر روی پشت بام انجام می دهد تا قیرگونی به خوبی بر روی پشت بام بچسبد و خلل و فرج آن را بپوشاند . ضخامت قیرگونی پشت بام حدودا دو تا سه سانتی‌ متر است و وجود الیاف در قیرگونی موجب استحکام و مقاومت آن بر روی سطح دیوار یا سقف می ‌شود و موجب می ‌شود قیرگونی در محل خود تثبیت شود . روش‌ های نصب قیرگونی پشت بام متفاوت است و اصولاً از چند لایه برای نصب آن استفاده می‌ شود و در هنگام روی هم قرار دادن لایه‌ها ، از آسفالت داغ یا آسفالت سرد و یا چسب مخصوص استفاده می‌شود . در ساختمان ‌های قدیمی از قیرگونی سبک ‌تری برای پشت بام استفاده می ‌شود و برای یک ‌دست‌ سازی از مواد ضدآب و ضد هوا استفاده می ‌شود اما در ساختمان‌ های مدرن از قیرگونی‌ های هشت تا ده فوتی استفاده می‌ شود در استفاده از قیرگونی حتما باید توجه شود که در ترکیب آن از آهک استفاده نشود زیرا آهک موجب فاسد شدن قیرگونی می ‌شود و در نتیجه قیرگونی از محل نصب ، جدا می‌ شود .

 

ایزوگام چیست و چه کاربردی دارد ؟

در ساختمان سازی برای جلوگیری از نفوذ آب و جلوگیری از فرسایش و آسیب دیدگی به سقف و دیوارها از ایزوگام استفاده می کنند . ایزوگام را می توان جایگزین مناسبی برای قیرگونی دانست . ایزوگام‌ ها برای حفاظت از انواع ساختمان ساخته شده‌اند . برای ساخت ایزوگام از قیر استفاده می‌ شود . قیر مخلوطی از مواد و مایعات آلی است که حالتی بسیار چسبناک و ضدآب دارد . از ایزوگام برای پوشش دیوارها ، سقف‌ها و پشت بام استفاده می ‌شود . ایزوگام‌ ها در حالت‌ های مختلفی تولید می‌ شوند و اصولاً به صورت رول‌ های بزرگ ساخته می ‌شوند .

 

ایزوگام از چه موادی ساخته می شود ؟

ایزوگام با توجه به مواد سازنده ی آن و دوام زیادی که دارد بیشتر مورد کاربرد قرار می گیرد . ایزوگام ها با توجه با شرایط دما و آب و هوایی منطقه طول عمر متغیری دارند . ایزوگام از ترکیبی از قیر با مواد دیگر ساخته می ‌شود و اصولاً دو لایه دارد . لایه زیرین شامل غشایی پلیمری می‌ شود که از آن به عنوان پس‌ زمینه‌ ای جامد استفاده می ‌شود و اغلب با الیاف شیشه‌ ای استحکام آن را بیشتر می ‌کنند . از گرانول‌ های معدنی برای ساخت لایه محافظتی بالایی استفاده می ‌شود و در نهایت با ترکیبی از قیر ، هر دو لایه را پوشش می‌ دهند . اغلب از قیرگونی به عنوان یک لایه اضافی در زیر این لایه ‌ها استفاده می‌ شود. اصولاً برای پوشش سقف و دیوارهای کناری از این روش استفاده می‌ کنند و در مواردی آسفالت هم به آن اضافه می ‌شود .

 

ایزوگام و قیرگونی چه تفاوتی در روش نصب دارند ؟

در هنگام نصب ایزوگام وقیرگونی در پشت بام ساختمان ، چند پارامتر وجود دارد که باعث تفاوت در روش نصب آنها می شود . نصب ایزوگام به مراتب ساده ‌تر از نصب قیرگونی است . با در اختیار داشتن ایزوگام ، مواد چسبی و زیر ساز مخصوص و مشعل مخصوص نصب ایزوگام ، می ‌توانید به سادگی ایزوگام را نصب کنید . در هنگام نصب ایزوگام به اندازه نصب قیرگونی ، محیط اطراف کثیف نمی ‌شود و همین امر در مقایسه ایزوگام قیرگونی ، نکته مثبتی است که می‌ تواند موجب افزایش مصرف ایزوگام شود .

 

ایزوگام و قیرگونی از چند لایه تشکیل شده اند ؟

در برخی شرایط به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه ها می توان از چندین لایه برای قیرگونی پشت بام استفاده کرد . یکی از مواردی که باید در مقایسه ایزوگام و قیرگونی به آن توجه شود ، تعداد لایه‌ های تشکیل ‌دهنده آن‌ ها است . اصولاً برای کارآمد کردن قیرگونی ، تعداد لایه‌ های آن را افزایش می‌دهند . برای مثال ، انواع مختلف قیرگونی شامل موارد زیر می‌شود :

  • قیرگونی سه لایه قیر و دو لایه گونی
  • قیرگونی دو لایه قیر و یک لایه گونی
  • قیرگونی سه لایه قیر به همراه گونی درجه یک

 

قیمت ایزوگام و قیرگونی با هم چه تفاوتی دارند ؟

پارامتر های مختلفی در تعیین میزان قیمت ایزوگام و قیرگونی نقش دارند . با توجه به مواد مصرف شده در این دو قیمت هریک از این دو فرق می کنند . یکی از معیارهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی ، قیمت این دو محصول است . قیمت ایزوگام نسبت به قیمت قیرگونی ارزان ‌تر است . البته قیمت قیرگونی و قیمت ایزوگام با توجه به نوع آن‌ ها ، تعداد لایه‌ ها و مواد اضافی که در هنگام نصب به آن‌ ها اضافه می ‌کنند( مانند آسفالت ، رزین ، چسب‌های مخصوص و…) متفاوت است .

 

در مقابل رطوبت ، ایزوگام مقاومت بیشتری دارد یا قیرگونی ؟

با توجه به میزان و ترکیب مواد سازنده ی ایزوگام و قیرگونی ، هریک از این دو مقاومت متفاوت تری نسبت به هم در مقابله با رطوبت دارند . از جمله مهم ‌ترین معیارهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی ، توجه به مقاومت آن ‌ها در برابر رطوبت است . علت اصلی ایزوگام کشی و استفاده از قیرگونی در ساختمان ‌ها ، جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون ساختمان و لایه‌های ساختمانی و مصالح است . مقاومت ایزوگام در برابر رطوبت نسبت به قیرگونی بیشتر است . به علت وجود گونی و لایه ‌های الیافی در قیرگونی ، امکان پوسیدگی این لایه‌ ها پس از نفوذ رطوبت و آب درون آن‌ها ، وجود دارد . امکان خراب شدن ایزوگام هم پس از مدتی وجود دارد اما با انتخاب ایزوگام مرغوب و توجه به مواد به کار رفته شده در ساخت آن (می ‌توانید از فروشنده اطلاعات لازم را کسب کنید) ، می‌ توانید مدت زمان بیشتری از ایزوگام بهره ببرید .

 

هزینه نصب ایزوگام و قیرگونی چه تفاوتی با هم دارند ؟

با توجه به میزان دقت و تجهیزات بکار رفته در هنگام نصب ایزوگام ، مقدار هزینه نصب ایزوگام در مقایسه با قیرگونی بیشتر است . اما در مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقدار هزینه نصب باید خاطر نشان شویم که هر چند هزینه نصب ایزوگام بالاتر است اما هزینه خرید آن کمتر از هزینه خرید قیرگونی است و مقاومت ایزوگام در برابر نم و رطوبت به مراتب بیشتر از قیرگونی است .

 

در مقابل نور و حرارت خورشید ، ایزوگام مقاومتر است یا قیرگونی ؟

با توجه به افزایش دما و حرارت در فصول گرم سال ، شاهد فرسودگی و آسیب به قیرگونی و ایزوگام پشت بام هستیم . مخصوصاً در نقاط گرم کشور که درجه ی حرارت هوا به نسبت سایر استانها گرم تر می باشد باید از ایزوگام و قیرگونی با کیفیت بالا استفاده گردد . محیط بیرونی یک ساختمان و به ویژه سقف آن ، در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند . به همین دلیل ، این مسئله بسیار مهم است که این مواد در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاوم باشند . قیر ماده‌ای است که در برابر گرما از خود واکنش نشان می‌ دهد و نرم می ‌شود . به همین علت هم برای نصب این مصالح از گرما و مشعل استفاده می‌ شود . زیرا قسمت نرم شده آن‌ ها به لایه اصلی سقف می ‌چسبد و پس از خشک شدن محکم می‌ شود . از قیر هم در قیرگونی و هم در ایزوگام استفاده می ‌شود اما به علت ترکیباتی که در ایزوگام استفاده می ‌شود ، مقاومت ایزوگام در برابر نور خورشید ، نسبت به قیرگونی بیشتر است . قیرگونی در برابر نور خورشید بیشتر واکنش نشان می ‌دهد و نرم می ‌شود . در نتیجه به مرور زمان ، از عمر آن کاسته می ‌شود و زودتر خراب می ‌شود .

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن