سمپاشی آپارتمان

نحوه سمپاشی آپارتمان و نکاتی که باید بدانیم

حشرات موذی یکی از موارد مشکل زایی محسوب می شوند که بیشتر خانواده ها از وجود آنها در فصل گرم سال در منزلشان شکایت دارند . حشرات موذی در زیر کابیت ها ، داخل لوله های فاضلاب قدیمی ، درز و شکاف های دیوار و لابلای منافذ کاغذ دیواری جای می گیرند و باعث آزار و اذیت ساکنین خانه می شوند . برخی از حشرات را می توان با یک اسپری حشره کش نابود و کرد از شرشان خلاص شد اما برخی دیگر به همین سادگی از بین نمی روند و لازم است تا منزل خود را به طور کلی سم پاشی کنید تا بتوانید از شرشان خلاص شوید . بهترین راه برای خلاص شدن از دست چنین حشراتی استفاده از سموم مناسب و سمپاشی کلی منزلتان می باشد . در این مقاله به نحوه ی سمپاشی آپارتمان و نکاتی که باید بدانیم می پردازیم تا با دانش بیشتر سراغ استفاده از چنین سمومی برویم .

 

آیا پیشگیری بهتر از درمان است ؟

همیشه این اصطلاح را شنیدیده ایم که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است در مورد حشرات موذی که به منزل شما هجوم می آورند بهتر است تا راه های نفوذ این حشرات را مسدود کنید تا دیگر دچار مزاحمت ها و گرفتاری های سمپاشی منزلتان نشوید . برای پیشگیری بهتر است تا از محلول های مناسب جهت تمیز کردن و از بین بردن لوله های فاضلاب استفاده کرد زیرا یکی از راه های نفوذ حشراتی مثل سوسک از طریق همین مسیر ها می باشد . همچنین باید محیط حمام و سرویس بهداشتی ضدعفونی و خشک گردد زیرا محیط های آلوده و دارای رطوبت مکان مناسبی برای رشد و تکثیر حشرات می باشد . بهتر است تا درز و شکاف های منزل ، مسیر لوله های بخاری و … مسدود شود زیرا بسیاری از حشرات در این قسمت ها لانه و تخمگذاری می کنند . اما با رعایت تمام موارد ذکر شده باز هم دچار نفوذ حشرات به منزلتان شدید بهتر است با شناسایی نوع حشرات ، سمپاشی منزلتان را با یک نوع سم مناسب انجام دهید . پس از سم پاشی دقت داشته باشید که تمام منافذ منزلتان را بپوشانید تا با ورود مجدد حشرات موذی به منزلتان مواجه نشوید .

 

چگونه می توان یک سم مناسب انتخاب کرد ؟

حشرات موذی به چند دسته تقسیم می شوند حشراتی مثل سوسک ، مورچه ، پشه ، شته ، موریانه و … . برای اینکه بتوانید هریک از اینها را از بین ببرید باید سمی مناسب برای آنها پیدا کنید که بتوان آن حشره را از بین برد و در انتخاب سم بهتر است تحقیق شود و از خرید سمومی که حشرات نسبت به آنها مقاومت دارند پرهیز گردد . در انتخاب مناسب ترین نوع سم بهتر است تا از کارشناسان سموم شناسی کمک بگیرید تا آنها نسبت به انتخاب سموم مناسب شما را راهنمایی کنند .

 

قبل از شروع سمپاشی چه اقداماتی لازم است تا صورت گیرد ؟

سمپاشی آپارتمان

قبل از اینکه اقدام به سمپاشی منزلتان بنمایید حتما باید منافذ و مسیر دودکش بخاری را مسدود کنید . گل وگیاه آپارتمانی خود را از منزل خارج نمایید و در جایی ببرید که هوای تمیز و سالم داشته باشد . قبل از اینکه سمپاشی نمایید مواد خوراکی را در جای مناسبی قرار دهید تا در معرض سموم قرار نگیرند دقت داشته باشید که نباید هیچ کدام از مواد غذایی در باز نباشند . همچنین به سایر همسایگان خود نیز اطلاع دهید که در چه ساعتی منزل خود را سمپاشی می کنید تا آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهند تا در معرض سموم قرار نگیرند . در پایان باید افراد مسن و کودکان و حیوانات خانگی خود را از خانه خارج کنید و برای چند ساعت به بیرون از منزل ببرید .

 

سمپاشی دارای چند مرحله است ؟

همانطور که قبلاَ نیز به آن اشاره شد قبل از سمپاشی و انتخاب سم ، بهتر است تا با یک کارشناس مشورت نمائید تا در زمینه انتخاب و نحوه ی آماده سازی سم به شما کمک کند . برای سمپاشی از یک دستگاه سمپاش معمولی مناسب منزل استفاده نمایید در هنگام سمپاشی لازم است تا از یک لباس مخصوص استفاده کنید و اگر لباس مخصوص سمپاشی در دسترس ندارید بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که هیچ سوراخ و درزی نداشته باشد چون اگر لباس سوراخ باشد باعث نفوذ سم به پوست می شود که این امر می تواند باعث ایجاد حساسیت و مسموم شدن فرد گردد . در هنگام سمپاشی حتما از عینک مخصوص استفاده نمایید زیرا سمپاشی بدون عینک باعث می شود سم به داخل چشم نفوذ کرده و باعث قرمزی و سوزش چشم و آسیب زدن به آن می شود و در آخر و از همه مهمتر این است که حتما باید در جریان سمپاشی از ماسک های فیلتر دار استفاده نمائید زیرا استفاده نکردن از آن باعث می شود که با تنفس هایی که می کنید سم وارد دهانتان شود و از آن طریق باعث مسمومیتتان گردد .

قبل از سمپاشی مناطقی که احتمال می رود حشرات در آنجا لانه کرده اند را شناسایی کنید و در جریان سمپاشی ، آن نقاط را از قلم نیندازید. حتی آن قسمت هایی که در مسیر رفت و آمد حشرات می باشد را خوب سمپاشی کنید در ضمن جاهایی که حشرات در آن دیده نمی شوند را نیز برای اطمینان خاطر بیشتر سمپاشی کنید . زیر های کابینت ، کفپوش های چوبی ، اطراف سیستم روشنایی ، پشت شوفاژ ها و سایر مناطقی که تشخیص می دهید در آن حشرات لانه کرده باشند را حتماً سمپاشی نمائید . قسمت هایی که امکان میرود در انجا تخم گذاری کرده باشند را از قلم نیندازید . برای بهتر عمل کردن سموم و نتیجه بخش بودن سمپاشی ، سعی کنید این عمل را به طور دوره ای هر چند ماه یکبار تکرار کنید تا حشرات بطور کامل از منزلتان ریشه کن شوند .

 

چگونه می توان بهترین سم برای سمپاشی منزل را انتخاب کرد ؟

با توجه به گستردگی انواع حشرات مضر که در منزل مزاحم افراد می شوند باید سمومی را انتخاب کرد که از لحاظ فرمول شیمیایی ، مناسب ترین نوع در بین هم نوعان خود باشد تا بتواند گونه هایی زیادی از حشرات را نابود کند . در حال حاضر سموم پایروتیروئیدها جز آندسته از سمومی محسوب می شود که اجازه ی استفاده از آنرا در منزل دارید . حشرات مضر در هنگام برخورد با این سم از بین می روند و نمی توانند در مقابل آن از خود مقاومتی نشان دهند .

 

آیا سمپاشی منزل برای انسان مضر است ؟

در هنگام سمپاشی منزل به نکات ایمنی و بهداشتی باید توجه صورت گیرد تا از بروز مسمومیت ها و آسیب هایی که به دنبال دارد جلوگیری گردد . در کل استفاده از سموم پایروتیروئید ها برای انسان و حیوانات مضر نیست اما باید از تماس مستقیم آن با پوست بدن جلوگیری شود زیرا موجب بروز حساسیت ها در پوست می شود . در هنگام تماس این سم با پوست بهتر است ابتدا آنرا با پارچه ای خشک نمائید و بعد با آب سرد محل آغشته شده به سم را شستشو دهید .

 

چند نوع سم قوی برای حشرات موذی

سوسک ، پشه ، موریانه و … از جمله حشرات مضری محسوب می شوند که در منازل لانه می کنند و باعث آزار ساکنین می شوند . سمومی مختلفی برای از بین بردن این مهمانان ناخوانده وجود دارد که در این قسمت به معرفی آنها خواهیم پرداخت .

 

1- حشره کش

از اسپری حشره کش می توان برای نابودی حشرات و موجودات موذی استفاده نمود . با استفاده از حشره کش می توان از شر انواع پشه و مگس خلاص شد . اسپری حشره کش باعث می شود تا حشرات گیج شوند و به پایین سقوط کنند و بعد از آن شما به راحتی می توانید آنها را جمع کنید و در سطل آشغال بریزید .

 

2- سم سایپرمترین

برخی از حشرات موذی مثل عقرب ، جیرجیرک یا سایر انواع سوسک ها را نمی توان با اسپری حشره کش از بین برد بلکه باید به دنبال سم قوی باشیم که بتوانیم به راحتی از شر آنها خلاص شویم در اینجا یکی از مناسب ترین سمومی که در این حوزه وجود دارد را نام میبریم و آنهم سم سایپرمترین است . این سم قوی است و می تواند حشرات موذی را از بین ببرد . برای استفاده از این سم بهتر است تا مقدار مناسبی را از آن با آب مخلوط نمائید و سپس با استفاده از یک سمپاش آنرا در بخش های مختلف منزل بپاشید .

 

 

3- خمیر سوسک کش

با استفاده از خمیر سوسک کش می توان حشرات موذی به خصوص سوسک را از بین برد . بهتر است این خمیر را در مسیر رفت و آمد سوسک ها قرار دهید بخصوص زیر کابینت ها و جاهای دنج و تاریک . این خمیر به محیط زیست و حیوانات اهلی آسیبی نمیزند .

 

 

برخی از افراد سوال می پرسند که بعد از سمپاشی چه بخوریم ؟

برای بیشتر افرادی که منزل خود را سمپاشی می کنند این سوال پیش می آید که بعد از اتمام سمپاشی چه نوع نوشیدنی یا خوراکی را باید مصرف کنند تا اثر سم در بدنشان کمتر شود ؟ برای اینگونه افراد باید گفت که بعد از سمپاشی تا چند ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید . برخی گمان می کنند که نوشیدن شیر بعد از سمپاشی کار مفیدی است و باعث می شود ضرر کمتری به بدن وارد شود اما باید توجه داشته باشند که چنین پیشنهاداتی بنید علمی ندارد . خوردن و آشامیدن بعد از سمپاشی به احتمال زیاد باعث مسمومیت گوارشی میشود .

 

مسمومیت از چند طریق ایجاد می شود و علائم آن چیست ؟

مسمومیت ناشی از سمپاشی به سه طریق تنفسی ،پوستی و گوارشی تقسیم بندی می شود . بهتر است در هنگام سمپاشی از لباس و ماسک مناسب استفاده گردد و از خوردن و آشامیدن تا چند ساعت پرهیز شود . از علائم مسمومیت می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد در مواردی سر درد نیز مشاهده شده است . در رعایت موارد ایمنی حین سمپاشی باید دقت لازم صورت گیرد زیرا در صورت مسمومیت شدید می تواند باعث ایست قلبی و تشنج در فرد گردد .

 

بعد از سمپاشی چه باید کرد؟

بعد از سمپاشی منزل باید یکسری از اقدامات را انجام داد تا سمپاشی موثر باشد و زندگی بی خطری را افراد در منزلشان داشته باشند .

  1. موقع خرید سم از فروشنده در زمینه ی زمان تاثیر گذاری سموم سوال پرسیده شود تا بر اساس آن بعد از سمپاشی به منزل خود وارد شوید و اقدامات لازم را انجام دهید .
  2. بعد از اینکه مطمئن شدید سم زمان لازم برای تاثیر خودش را سپری کرده ، وارد منزل شوید و کف آشپزخانه ، حمام و سایر جاهایی را که به آن سم زده اید را با آب و شوینده ی مناسب بشورید .
  3. از دستکش و تی مناسب جهت شستشو استفاده نمایید .
  4. مواد غذایی که به اشتباه در بیرون و در معرض سم گذاشته بودید را دور بریزید .
  5. مطمئن شوید که ورود افراد و حیوانات خانگی در منزل نمی تواند باعث بروز مشکل برای آنها شود .
  6. اجساد حشرات را از بخش های مختلف خانه جمع کنید و همگی را در داخل سطل آشغال بریزید .
  7. اگر بعد از اتمام کارهایی که ذکر شد ، احساس حالت تهوع یا سایر حساسیت ها به شما دست داد بهتر است به پزشک معالج مراجعه کنید .

 

برای از بین بردن بوی سمپاشی چه اقداماتی را باید انجام داد ؟

بعد از سمپاشی تا مدتی بوی حاصل از آن در محیط منزل باقی می ماند و باعث می گردد تا ساکنین دچار سرگیجه و حالت تهوع و سایر حالات آزار دهنده شوند برای جلوگیری از این امر لازم است تا با انجام یکسری کارهای ساده ، باعث از بین رفتن بوی سمپاشی شوید . برای این امر لازم است تا ابتدا در و پنجره ی منزل خود را باز بگذارید و اجازه دهید تا هوای تازه به مدت چند ساعت در منزل شما به جریان بیفتد . اگر باز هم دیدید که بوی سمپاشی از بین نرفته می توانید از انواع بوگیر که در بازار موجود می باشد استفاده نمایید و در قسمت هایی که بوی بیشتری احساس می شود نصب کنید همچنین با استفاده از جوش شیرین و ریختن آن در جاهای مورد نظر منزل نیز می توانید بوی سمپاشی را از بین ببرید . و در آخر می توانید از اسپری های خوشبو کننده جهت از بین بردن بوی سمپاشی استفاده کنید .

 

بهترین زمان سمپاشی خانه چه موقع می باشد ؟

برای از بین بردن بیشتر حشرات مزاحم بهتر است تا در هنگام شب اقدام به سمپاشی کرد زیرا در روشنایی روز آنها در حال استراحت می باشند و در تاریکی شب فعالیت خود را شروع می کنند پس بهتر است تا در هنگام شب اقدام به سمپاشی نمائید . در فصول مختلفی از سال بهتر است تا برای از بین بردن برخی از حشرات اقدام کرد مثلا در فصل پائیز و زمستان سوسک ها مشغول تولید مثل و تخم گذاری می باشند در این موقع بهترین فرصت است تا اقدام به سمپاشی نمایید تا بتوانید تعداد بیشتری از آنها را از بین ببرید .

 

خطرات سمپاشی در منازل چیست ؟

استفاده از سموم جهت از بین بردن حشرات موذی می تواند باعث آسیب رساندن به سلامتی انسان گردد . از خطرات مسمومیت گرفته تا تشنج ها و ایست های قلبی و تنفسی مضرات استفاده از سموم حشره کش است . سموم حشره کش قادرند تا باعث بروز حساسیت های شدید در پوست شوند همچنین بنابر تحقیقاتی که در این اواخر صورت گرفته است ممکن است علائم بیماری زای آن بعد از مدت طولانی در فرد بصورت سرطان ، آسیب های عصبی و مغزی خود را نشان دهد . سمپاشی در منزل همچنین می تواند باعث بروز آسیب در حیوانات خانگی شود پس بهتر است در صورت مشاهده ی کوچکترین علائم ، به دامپزشک مراجعه کنید و حیوان خانگی خود را تحت مداوا قرار دهید زیرا تداوم این امر می تواند باعث بروز آسیب های جدی در سیستم گوارشی و ایمنی بدن حیوان خانگی شود .

 

قیمت سمپاشی منازل

قیمت سم مورد استفاده در منازل یک قیمت متغیر می باشد که بنا بر نوع سم و موارد بکار رفته در آن قیمت های مختلفی را می توان مشاهده کرد . سمپاشی منزل توسط تیم های کارشناسی می تواند هزینه ی بیشتری داشته باشد اما از بابت درست انجام شدن کارها و رعایت اصول ایمنی و بهداشتی دیگر خیالتان راحت خواهد بود زیرا این چنین تیم ها با در نظر داشت تمام موارد ایمنی و بهداشتی اقدام به سمپاشی منزلتان می نمایند.

 

Loading

3.8/5 - (12 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن