شستن نمای ساختمان

نکاتی درمورد شستن نمای ساختمان

شستن نمای ساختمان

نکاتی درمورد شستن نمای ساختمان

ساختمان های امروزی تفاوت زیادی با ساختمان های قدیمی دارند. اولین تفاوت شان ارتفاع و تعداد طبقات بالا در ساختمان های جدید است. دومین تفاوت عمده شان ظاهر آپارتمان های قدیمی و جدید است. در گذشته ظاهر ساختمان بصورت ساده با متریال سنگ یا آجر نما کار می شد اما امروزه در نمای ساختمان ها از انواع مختلفی مواد استفاده می شود. نماکاری های جدید بسیار شیک تر و جذاب تر است با این حال این نما نیاز به نگهداری دارد. شستن و نگهداری از نماها اخیرا بسیار رایج شده است. در این مقاله سعی داریم نکاتی در مورد شستن نمای ساختمان ها بیان کنیم.

 

ضرورت شستشوی نما ساختمان چیست ؟

ضرورت شستن نمای ساختمان ها بخاطر زیبایی ظاهری آن است. اولین نکته ای که همه به آن توجه می کنند همین است که ظاهر شیک یک ساختمان چند طبقه باید تمیز باشد تا عابرین و ساکنین از دیدن آن لذت ببرند. معمولا ما انسان ها به تمیزی و زیبایی هر چیزی اهمیت می دهیم. همانطور که اتاقمان را مرتب می کنیم یا حیاط ساختمان را شستشو می دهیم تا زیبا و تمیز شود نمای ساختمان نیز مستثنی نیست. دلیل دیگری که مهم تر از زیبایی ساختمان است بحث نگهداری ساختمان است. همیشه تمیز بودن برای زیبایی نیست و دلیل دیگری دارد. آن دلیل نگهداری و زدودن آلودگی از ساختمان می باشد.

در شهرهای بزرگ که دود ماشین ها و کارخانه ها هوا را آلوده می کنند باید به فکر شستن نمای ساختمان ها نیز بود. چرا که ساختمان همیشه ثابت است و اگر نمای آن مراقبت نشود رفته رفته شکل زشت به خود می گیرد و آلودگی ها کم کم سبب تخریب نمای آن می شوند.

با شستن نمای ساختمان عیوب و مواردی که نیاز به تعمیر دارد در نما مشخص می شود و یکی از دلایل شستن نما نیز همین است. ساختمانی که نمای آن با انواع آلودگی ها پوشیده شده عیوب اش دیده نمی شود و ممکن است به یکباره تخریب شود و فرصت تعمیر به مالک ندهد.

 

نکات مهم در شستن نمای ساختمان

شستن نمای ساختمان

در هر ساختمانی برای آن که کار شستشو را شروع کنید ابتدا مشخص کنید که نوع متریال یا جنس نمای شما چیست؟ این کار بسیار مهم است زیرا برخی نماها بعد از شستشو با مواد اشتباه شکل ظاهری خود را از دست می دهند و خراب می شوند. مکان ساختمان شما در انتخاب نوع شستن شما مهم است. میزان رطوبت منطقه نیز تاثیر گذار است.

در برخی برج ها که تعداد طبقات بالایی دارد فقط 6 طبقه اول شسته می شود تا ظاهرش زیبا به نظر برسد. این بدان جهت است که بعد از 6 طبقه دیگر خیلی آلودگی های روی ساختمان برای عابرین قابل مشاهده نیست. میزان رطوبت منطقه نیز می‌تواند بر دفعات موردنیاز برای شستشوی نما موثر باشد. در واقع رطوبت اصلی‌ترین دلیل فرسایش ساختمان‌هاست. ترکیب رطوبت و گازهای موجود در هوا یا نمک‌های محلول در آب که در باران‌های اسیدی یافت می‌شوند روند فرسایش نمای ساختمان را سرعت می‌بخشد.

 

بهترین زمان برای شستن نمای ساختمان

بهترین زمان برای شستشوی نمای ساختمان اواخر اسفند ماه می باشد که هم نزدیک عید است و هم زمانی است که خانواده های ایرانی خانه تکانی می کنند. وقتی هوا رو به گرما می رود برای شستن نما مناسب است زیرا سریعتر خشک می شود فصل سرما به هیچ عنوان زمان مناسبی برای شستن نما نیست زیرا ممکن است آب به جا مانده در بین منافذ نما یخ بزند و به نما فشار بیاورد . این فشار سبب کاهش عمر نما می گردد.

 

انواع روش های دسترسی به نما برای شستشو

شستن نمای ساختمان

نماشویی با داربست

شستن نما با داربست یکی از قدیمی ترین و در عین حال امن ترین روش ها برای شستن نما می باشد. این روش بسیار مناسب است زیرا امنیت کسی که نما را شستشو می دهد به خوبی تامین می کند. به علاوه بر آن شستشو دهنده با خاطری آسوده می تواند نما را بررسی کرده و نقاطی که نیاز به تعمیر دارد را نیز مشخص و تعمیر کند. با این حال این روش بخاطر هزینه بالا و گرفتن فضای فراوان در شهرهای شلوغ پیشنهاد نمی شود.

 

نماشویی با استفاده از طناب یا راپل

راپل دومین ابزار ایمن در شستن نمای ساختمان است. راپل یا طناب که از ابزارآلات مدرن می باشد کار شستشو را سریعتر و با هزینه کمتر نسبت به داربست انجام می دهد. همچنین هیچ مزاحمتی برای همسایه ها و عابران پیاده ندارد. در این روش شستشو دهنده به یک طناب آویزان می شود و شلنگ شستشو را به همراه خود به این سمت و آن سمت می برد و نما را می شورد.

 

روش رایج برای شستن نمای ساختمان

شستشو نما با روش سمباده ای : در روش سمباده ای که در اصطلاح به آن سایشی نیز گفته می شود که در آن یک لایه نازک از نما را سمباده می زنند. در این روش مقدای از نما از بین می رود. در این روش که نمای ساختمان کاملا تمیز می شود با از بین رفتن بخشی از نما مشکل دیگری بوجود می آید. پس این روش در مواردی که چاره دیگری نیست پیشنهاد می گردد.

شستشو نما با استفاده از دستگاه واترجت یا کارواش : دستگاه کارواش یا واترجت دارای قطعات قدرتمندی است که در نظافت نما با فشار زیاد، آب را بر سطوح می پاشد و لک و جرم را تمیز می کند. این دستگاه معمولا با فشار بار بر آب آن را به شدت به سطوح می کوبد و لک و جرم هارا از آن پاک می کند. به این روش شستشو ، شستشوی کارواشی نیز می گویند.

شستن نما با استفاده از دستگاه واتر سندبلاست : برای نماهایی از جنس زبر و بافت دار از سیلیس با دانه بندی شکری از سندبلاست استفاده می کنند. دستگاه واتر سندبلاست قوی تر و بهتر از واترجت معمولی عمل می کند و محکم ترین جرم و آلودگی را پاک می نماید.

تمیز کردن نماهای شیشه ای با روش دستی ابر و طی: این روش شستن در که سطوح صیقلی و درخشان دارند, مانند نمای شیشه ای یا فریم و نمای کامپوزیت و… کاربرد دارد. در ابتدا سطح شیشه ای شبکه بندی و شاسی کشی می شود، سپس با استفاده از لاستیک ها چسب پلی اورتان در اطراف فریم قرار داده می شود که باعث می شود نما کاملا ایزوله شود. نمای فریم یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان بین مهندسین طراحی، به دلیل طراحی زیبا و سبک بودن آن است.

شستشو نما با استفاده از اسید شویی: در این روش از مواد شیمیایی برای رفع آلودگی ها و لکه هایی که بر سطح نما رسوب کرده است استفاده می شود تا آنها را حل کند در ادامه به راحتی از سطح تمیز می شوند. آن مواد شیمیایی شامل پاک کننده های قلیایی، حلال های ارگانیک و پاک کننده های اسیدی و شوینده های بدون کف هستند.

 

طرز شستن انواع نمای ساختمان

شستن نمای ساختمان

حال که با انواع روش های شستشو آشنا شدید بهتر است در انواع نماها آن را به کار نبرید. هر نمایی روش شستن خود را دارد و اگر اشتباها روشی را انتخاب کنید که مناسب آن نما نباشد موجب آسیبش می گردد.

 

– نمای شیشه‌ای

برخی از ساختمان ها نمای شیشه ای دارند. این نمای شیشه ای بخشی از جذابیت این نما ها محسوب می شود که باید به آن توجه شود. شستشوی نماهای شیشه‌ای به دقت زیادی نیاز دارد. این نوع نماها معمولا توسط ابر و تی تمیز می‌شوند و باید از داربست یا طناب راپل استفاده شود. یکی از نکات مهم در مورد شستشوی نمای شیشه‌ای استفاده نکردن از واترجت و سندبلاست است.

 

– نمای کامپوزیت

نماهای کمپوزیت جذابیت و مقاومت را با هم دارند. با این حال این نماها نیز مانند نماهای شیشه ای روش شستشوی خاص خود را دارند. این نوع نماها نیز مانند نماهای شیشه‌ای بسیار حساس هستند و باید با دقت زیادی انجام شود. کامپوزیت‌ها دارای سطح صاف و صیقلی هستند و نباید در شستشوی آن‌ها از مواد اسیدی استفاده شود. استفاده از مواد اسیدی موجب می‌شود این نما درخشندگی و رنگ خود را از دست دهد. اگر نمای کامپوزیت زیاد کثیف نباشد برای شستشو باید از آب و تی استفاده کرد؛ اما اگر نمای ساختمان بیش از حد کثیف باشد باید از واترجت و سپس آب و تی استفاده نمود.

 

– نمای آجری

در نماهایی که آجری هستند معمولا جذب آب بالاست. جذب آب بالا کار شستشو را سخت می کنند و به تبع آن ممکن است کسی که اطلاعی از روش شستن آن ندارد به آن آسیب بزند. نمای آجری در مقایسه با سایر نماها به زمان بیشتری برای تمیزی نیاز دارد. شستشوی این نما کمی دشوارتر است و باید از سیلیس استفاده شود. استفاده از سیلیس موجب می‌شود که لایه ‌برداری از آجر بهتر صورت گیرد. دستگاه‌هایی مانند واترجت و واتر سندبلاست برای شستشوی نماهای آجری بسیار مناسب هستند. نماهای آجری معمولا بسیار کثیف هستند و تمیز کردن آن‌ها با روش‌های ساده امکان‌پذیر نیست.

 

– نمای سنگی

نماهای سنگی یکی از رایج ترین نماها در گذشته و حال محسوب می شوند. آنچه که سبب شده است تا نماهای سنگی محبوبیت زیادی در بین قشر متوسط پیدا کنند و بیشتر ساختمان ها از این نما استفاده کنند طول عمر طولانی آن است. نماهای سنگی بسیار در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و در مقایسه با سایر نماها زودتر کثیف می‌شوند. بهترین روش برای شستشوی این نماها، استفاده از واتر جت یا طناب راپل است.

 

– نمای سیمانی

سیمان در نما از نظر برخی مهندسین مناسب نیست ولی با این حال در بسیاری از برج ها و ساختمان ها از آن به عنوان نما استفاده می شود. یکی از مشکلاتی که این نما می تواند داشته باشد حساسیت آن نسبت به دودها، چربی ها و کثیفی ها است . بهترین روش برای شستشوی این نما استفاده از طناب راپل و شستشو با واترجت است. شما می‌توانید پس از شستشوی این نما از مواد نانو برای ضد آب کردن آن استفاده کنید.

 

هزینه و قیمت شستشوی نما ساختمان

حال که روش های شستشو و انواع آن را بررسی کردیم باید بدانیم که هر روشی هزینه ای در بر دارد. هزینه های متفاوت به عوامل متفاوتی مربوط است. ارتفاع و تعداد طبقات در قیمت و هزینه نماشویی تاثیر گذار است. بهترین کار این است که با یک کارشناس در این باره صحبت شود تا وی بهترین روش را برای شستشو پیشنهاد دهد. نوع و نمای ساختمان نیز تاثیر مهمی در قیمت آن دارد. نماهای آجری، سنگی، شیشه‌ای و … در تعیین قیمت شستشو نقش مهمی ایفا می‌کنند. میزان آلودگی و کثیفی ساختمان نیز یکی دیگر از فاکتورهای تعیین قیمت نماشویی است. مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت شستشوی نما، وجود آب و برق سه فاز است.

این فاکتورها با یکدیگر مشخص می‌کنند که چه هزینه‌ای نماشویی ساختمان دارد. در نما های سنگی ساختمان باید قبل از شستشوی نما ، سنگ نما ترمیم شود در برخی از ساختمان ها که عمر بیشتری دارند ملات پشت سنگ ها چسبندگی خود را از داده و سنگ از ملات جدا میشود و همین امر باعث میشود تا حوادث نا گواری را رقم بزند و علاوه بر آن در زیبایی ساختمان و مبلمان شهری تاثیر منفی دارد جهت جلو گیری از این ریزش ها روش پیچ رولپلاک نما یک روش استاندارد و مطئن برای حفظ ایستایی و افزایش ایمنی نمای ساختمان می باشد . در این نوع روش از مراقبت از نمای ساختمان پیچ و رولپلا ک به فاصله استاندارد 40 سانتیمتر انجام میشود وپس از اتمام با استفاده از بتونه های همرنگ سطح پیچ ها پوشش داده می شود و هیچ تغییری در نما قابل مشاهده نمی باشد .

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد بالا این نکته را در نظر بگیرید که اگر خودتان قصد شستشو را ندارید حتما به شرکت های معتبری که این کار را انجام می دهند مراجعه کنید. زیرا این شرکت ها نیروی متخصص در اختیار دارند و بهتر می توانند نمای شما را شستشو دهند. همچنین پس از شستشوی نما برای حفظ زیبایی نما می توان از پوشش نانو نما نیز بهره گرفت مهمترین ویژگی این پوشش : جلوگیری از جرم گیری و شوره زدن نما ، ضد آب کردن نما ، ضد غبار در بعضی از محصولات ، افزایش دوام نما ، حفظ ثبات رنگ نما ، جلوگیری از سوختگی نما در برابر نور افتاب و پوششی محافظ کاملا بی رنگ است.

 

پیشنهاد

نرم افزار مدیریت هومتیک می تواند بهترین متخصصین در زمینه شستشوی نما را به شما معرفی کند تا با خیالی آسوده بتوانید نمای ساختمان تان را به ایشان بسپارید. اپلیکیشن موبایلی مدیریت ساختمان هومتیک در هر زمان که بخواهید با امکانات بی نظیری که دارد، در اختیار شماست تا با مدیر ساختمان در تماس باشید، مشکلات تان را بیان کنید و توضیحات کافی را از مدیریت مجموعه بخواهید.

 

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

۱ در مورد “نکاتی درمورد شستن نمای ساختمان”

  1. سعید پرسعید

    بسیار ممنون از سایت هومتک…نماشویی و پیچ و رولپلاک نما رو ز جهان فرود بهتر انجام میدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن