هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر آیفون با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر آیفون با مالک است یا مستاجر؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات و نوآوری های جدید دیگر خبری از محصولات قدیمی نیست و دیگر رفع نیاز ها توسط وسایل پیشرفته و نو صورت می گیرد . آیفون ها از جمله وسایلی هستند که حضور آن در زندگی روزمره آسایش و راحتی را به ارمغان آورده و دیگر نیازی به حضور فیزیکی جهت باز کردن درب نیست . آیفون وسیله ای است که برای ورود به یک ساختمان حتماً باید مورد استفاده قرار گیرد . این تکنولوژی نوین نه تنها صدا و تصویر را منتقل میکند بلکه می توان از راه دور درب ساختمان را باز کرد . اگر این وسیله مهم در آپارتمان خراب شود چه اتفاقی می افتد؟ معمولا بین ساکنین این اختلاف وجود دارد که هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر؟ برای آن که با این مشکل روبرو نشوید مطلب زیر را بخوانید.

 

انواع آیفون ها و تفاوت هر یک

از آنجایی که اختلاف بین موجر و مستاجر در تعمیر آیفون خانه وجود دارد بهتر است قبل از بررسی این موضوع بدانیم آیفون ها چه انواعی دارند و ممکن است با چه مشکلاتی روبرو شوند تا بهتر بتوان نتیجه گیری کرد که هزینه تعمیر آن بر عهده کیست.

 

1- آیفون تصویری

آیفون های تصویری محصولاتی هستند که میتوان به راحتی آنها را جایگزین آیفون های قدیمی صوتی کرد . در چند سال اخیر این محصول یک کالای گران قیمت و لوکس به شمار می رفت و در کمتر خانه ای یافت می شد . به دلیل قیمت گران آن و فقدان تنوع زیاد در این محصول و همین طور عدم احساس نیاز به چنین محصولی ، آن را به یک کالای خاص تبدیل کرده بود . امروزه اما با توجه به جایگاه گسترده تکنولوژی در زندگی روزمره ، استفاده و خرید در بازکن تصویری رنگی به امری عادی بدل شده است . حالا تقریبا در تمامی ساختمان ها اعم از مسکونی و یا تجاری از این ابزار ارتباطی استفاده می گردد . همانطور که از نام آن پیدا است ، این محصول قابلیت نمایش تصاویر بیرون از ساختمان را به روی نمایشگری درون ساختمان دارد و پاسخگو می تواند به راحتی علاوه بر برقراری ارتباط صوتی با مراجعه کننده ، تصویر او را نیز مشاهده نماید .

 

2- آیفون صوتی

این نوع از آیفون ها دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی چون در برخی مکان ها از قبل نصب شده اند ممکن است دچار مشکل شده باشند . پس یک برق کار که در زمینه تعمیرات آیفون فعالیت می کند حتما باید از طریقه تعمیر این گونه آیفون ها نیز اطلاع داشته باشد .

 

عیب های رایج در آیفون ها

هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر؟

برای اینکه بتوان امکاناتی مانند باز کردن درب از راه دور را حاصل آورد ، انواع درب بازکن های ابداع شد . آیفون ها بهترین ایده برای داشتن یک شرایط اطلاعاتی نسبتا ساده یا پیشرفته در ساختمان ها می باشد . لذا مقوله عیب یابی آیفون ها به موارد بسیار رایج در سطح تعمیرات ساختمانی تبدیل شده است . در این بخش می خواهیم تا در نگاهی ساده اما کامل عیب ها در آیفون ها را در کنار چگونگی مسیر عیب یابی آیفون مطرح کنیم تا بوسیله شناسایی عیب های این وسیله بتوانیم از میزان هزینه ای که در قبال تعمیرات بر می دارد مطلع باشیم .

 

– عیب های رایج در آیفون تصویری

در چند سال اخیر همراه با رشد و توسعه این نوع از آیفون ها که تا آن موقع یک مقوله جدید محسوب می شد و به طبع آن با توجه به تازگی بازار ، تقاضا نیز افزایش پیدا می کرد و بازار داغی برای علاقمندان این حوزه ایجاد کرد . به این ترتیب اگر می خواهید از نحوه ی تعمیرات آن اطلاعات داشته باشید تا میزان هزینه ها را تشخیص دهید ، ضرورت دارد تا یکسری اطلاعات کلی از نحوه عیب یابی آیفون تصویری کسب کنید . عیب های رایج در آیفون های تصویری به قرار ذیل می باشد .

 

1- آیفون تصویری خاموش است

در این حالت نیازی نیست که هر بار آیفون را خاموش و روشن کنید تا قطعه سوخته را پیدا کنید . با احتمال بالا سیستم به دلیل فقدان برق معیوب شده است . برای رفع چنین مواردی در عیب یابی آیفون تصویری قبل از هر اقدامی از سلامت کامل خط تغذیه سیستم مطمئن شوید . برای ایمنی و بهتر انجام شدن کار باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید .

 

2- درب باز کن ها عمل نمی کنند

از جمله عیب های رایجی که در آیفون های تصویری می تواند بوجود می آید آن است که درب ساختمان از طریق فشردن دکمه درب بازکن ، باز نمی شود . در این حالت لازم است تا کار را از قفل درب آغاز کنید . البته اگر همه واحد ها چنین مشکلی دارند به احتمال بالا ایراد از تامین برق قفل و یا خود قفل درب می باشد . در غیر این صورت لازم است تا تمام واحد ها بررسی شود .

 

3- صدایی از جانب پنل بیرونی به گوشی منتقل نمی شود

وقتی در یکی از واحدهای ساختمان صدای پنل بیرون را ندارید مسلماً باید در سلامت گوشی یا اتصالات آیفون همان واحد شک کنید . اما اگر برای تمام واحد ها صدای پنل منتقل نمی شود ، لازم است تا عیب را در خود پنل جستجو کنید . اما در موارد عادی، قطع سیم باعث بروز این مشکل می شود . از سوی دیگر ایجاد اشکال در میکرفون و یا یونیت صوت پنل نیز می تواند در خلق این عیب تاثیرگذار باشد .

 

4- صدایی از گوشی به سمت پنل بیرونی منتقل نمی شود

در عیب یابی آیفون تصویری این عیب را متوجه سیم متصل از گوشی به پنل می دانند . سیم مذکور وظیفه برگشت صدا از داخل واحد ها تا پای پنل را دارد . غالبا در موارد جزئی ، مثلا قطع صدای یک واحد خاص است که باید اتصال کلی سیم را دنبال کنیم؛ اما اگر برای تمام ساختمان چنین عیبی وجود دارد ، خرابی در بلندگو و یا یونیت صوت نیز می تواند دلیل بر عیب مذکور باشد.

 

5- زنگ واحد ها عمل نمی کنند

بعضی مواقع در هیچ یک از گوشی های موجود در داخل واحد ها زنگی به صدا در نمی آید . منطقی است که بپذیریم این ماجرا یک عیب کلی است . سیم مخصوص زنگ که در خروجی تغذیه و یونیت برای زنگ واحد ها تنظیم شده است احتمالا قطعی دارد. لذا منطقی است که در اثر بروز چنین عیبی در گام اول بخواهیم تا سلامت اتصال این سیم را چک کنیم .

 

6- موج دار شدن تصویر در آیفون

ممکن است سیم کشی های مربوط به آیفون از کنار سیم کشی یک جریان قوی برق عبور کرده باشد و بر سیم انتقال تصویر آیفون نویز می اندازد . غالبا در سیم کشی آیفون تصویری چاره ای جز این نیست که بخواهیم سیم ها را از محل عبور کابل های برق انتقال دهیم . رعایت برخی نکات اصولی مانع از تاثیر جریان برق و ایجاد نویز خواهد شد؛ اما در موارد بسیاری عدم رعایت اصول قید شده و نزدیکی طولانی یک کابل برق همراه با سیستم آیفون تصویری است که این موج ها را در تصویر نهایی حاصل می آورد . در مواردی که همه چیز خوب است و سال ها از نصب ایفون تصویری گذشته است و حضور یک کابل برق مزاحم در اطراف سیم های آیفون تصویری یک موضوع محال است؛ اما به یکباره تمام تصاویر در کل سیستم دچار موج می شوند ، در چنین زمانی لازم است تا عیب را در خود سیستم جستجو کنیم . مانند نشتی خازن در برد تغذیه آیفون صوتی که از جمله موارد رایج در بروز این اختلال است .

 

7- نویزدار بودن صدا در تمام واحد ها

مانند آنچه در مورد نویز تصویر گفته شد در مورد نویز صدا هم می توان چنین مساله ای را عنوان کرد . در عیب یابی آیفون تصویری همواره باید متوجه حضور پر رنگ کابل های پر قدرت برق مزاحم باشید و تا می توانید محل قرارگیری آنها را از کنار اتصالات آیفون تصویری دور سازید . البته عیب مذکور می تواند از طریق مواردی مانند اشکال در میکروفن پنل و قطعی در سیم مربوطه نیز حاصل شود .

 

– عیب های رایج در آیفون صوتی

1- قطع صدا در آیفون صوتی

خرابی در پنل و گوشی از دلایل عمده ی قطع صدا در آیفون می باشد . در چنین مواردی همراه با عیب یابی آیفون صوتی لازم است تا موارد متعددی را در نظر بگیرید ؛ اما در یک دسته بندی کلی این عیب را می توان در سه گونه قرار داد.

الف – اینکه صدا در بیرون از ساختمان شنیده نشود .

ب – صدا در بیرون ساختمان شنیده شود اما در داخل خیر

ج – غالبا گوشی ها در واحد های ساختمان مستعد ضربه هستند . این ضربات گاها باعث اتصالی و یا شل شدن اتصالات و گاها خرابی قطعات بلندگو در گوشی ها می شود .

 

2- ضعیف بودن صدای آیفون صوتی

برخی حالات ممکن است صدای آیفون صوتی ، دچار نویز شود و بعضی مواقع نیز با ضعیف شدن صدا همراه باشد . در این حالت قاعدتاً از سلامتی تمام سیم ها و اتصالاتی که به آیفون و پنل متصل می شوند اطمینال داریم . چرا که به هر حال صدا را هر چند ضعیف شده و یا همراه با نویز داریم . برای بررسی این نوع از عیب یابی آیفون صوتی در گام اول لازم است تا نوع نویز و یا جهت ضعیف بودن آیفون صوتی را چک کنید . اگر صدای آمده از بیرون ساختمان ضعیف و یا نویزدار شده است ، مشکل می تواند از بلندگو و یا برد الکتریکی گوشی داخل بنا باشد . در سمت دیگر ماجرا اگر ضعیف بودن صدای آیفون صوتی را در پای پنل داشتید ، لازم است تا متوجه عیبی در بلندگو و یا عیب برد الکتریکی آن باشید . به هر صورت مواردی مانند ضعیف بودن صدای آیفون ، ایجاد نویز و یا سوت کشیدن صدا در هر دو سمت گوشی و پنل ، عیبی همراه با قطعات داخل گوشی و پنل می باشد .

 

3- درب بازکن آیفون صوتی دچار مشکل شده باشد

از مشکلاتی که متوجه درب بازکن های صوتی می باشد می توان به عمل نکردن درب بازکن آیفون اشاره . زمانی که همه چیز سالم به نظر می رسد اما درب ساختمان توسط آیفون باز نمی شود . این مشکل در عیب یابی آیفون صوتی را باید در قفل درب و یا اتصالات مربوطه دنبال کنید . بهتر است در گام اول متوجه قفل درب باشید . ممکن است زنجیر شل و یا پاره شده باشد . البته در انواع قفل های برقی دیگر خبری از زنجیر نیست . در این حالت نیاز است تا از حضور برق در پای قفل اطمینان حاصل کنید . در نهایت این عیب می تواند ناشی از قطع بوبین و یا اتصالات درون قفل باشد .

اما اگر با وجود سلامت در قفل درب های مکانیکی و یا الکتریکی باز هم درب بنا باز نمی شود، لازم است تا مشکل را در جایی خارج از پای درب بنا دنبال کنید. مثلا سیم مربوط به درب باز کن که از سمت گوشی تا پنل کشیده شده است و یا آنکه اتصال لازم از سمت پنل به سمت درب بنا برقرار نمی شود .

 

4- زنگ نخوردن آیفون صوتی

رایج ترین مواردی که در عیب یابی آیفون های صوتی به آن بر می خوریم زنگ نخوردن آیفون صوتی است . این عیب می تواند متوجه سه عامل اصلی شود . سیم کشی ، بلندگو و یا برد آیفون در این اتفاق تاثیرگذار هستند . پس باید به ترتیبی گام به گام از سلامت هر یک از این سه عامل اطمینان حاصل کنید تا در صورتی خرابی یکی از آنها ، اقدامات لازم را انجام دهید .

 

در قدم اول لازم است تا سلامت سیم کشی را بررسی کنیم

در گام بعدی بعد از آنکه از سلامت سیم کشی ها اطمینان حاصل کردید، بهتر است سراغ بلندگو ها بروید.

اما اگر از سلامت بلندگو هم اطمینان حاصل کردید، دیگر دلیلی نمی ماند جز اینکه عیب جایی از برد آیفون صوتی را درگیر خود کرده است .

 

هزینه تعمیر آیفون جزء هزینه های کلی محسوب می شود یا جزئی؟

هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر؟

طبق قانون صاحب خانه موظف است تا خانه را با تمام تجهیزات و وسایل لازم جهت آسایش مستاجر فراهم کند و صحیح و سالم به مستاجر تحویل دهد . اما در بعضی حالات برخی از تاسیسات و وسایل واحد مسکونی دچار عیب می شود و از این رو با رجوع به قانون در می یابیم که تعمیرات به صورت کلی یا جزئی تقسیم بندی شده اند . پرداخت هزینه‌‌‌ های تعمیرات اساسی یعنی تعمیراتی که مربوط به اصل بنا و تاسیسات عمده نصب شده در آن می‌شود و امکان بهره ‌برداری از مورد اجاره را برای مستاجر فراهم می‌کند ، به عهده موجر است . مانند تجهیزات اصلی ساختمان مثل درب و پنجره ، نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، نصب درب بازکن ، نصب آسانسور و موارد مشابه نمونه‌‌‌هایی از این دسته از تعمیرات است .

پرداخت هزینه های تعمیراتی قسمت هایی از ساختمان که جزء قسمت های اساسی و اصل بنا نمی باشند ، برعهده مستأجر است . مثل تعمیر واشر شیرآب ، تعمیر یا تعویض پوشال‌های کولر . به‌ طور کلی هر تعمیری که به استفاده بهتر مستأجر از ملک مورد اجاره مربوط می‌شود ، تعمیر جزئی محسوب می‌گردد .

در زمینه تعمیرات آیفون نیز باید خاطر نشان کنیم که اگر مستاجر به هر نحوی به آیفون ضرر برساند و باعث تخریب آن شود ، خود مستاجر ملزم به پرداخت هزینه های تعمیراتی از جیب خودش است . ولی اگر به دلیل افزایش طول عمر آیفون یا نوسانات برق یا هر دلیل غیر عمد دیگری ، صاحب خانه ملزم به پرداخت هزینه ی تعمیراتی می باشد .

 

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد ، موجر وظیفه سرویس و تعمیر آیفون را برعهده دارد. این بدان جهت است که آیفون از وسایل مصرفی ساختمان نمی باشد و بصورت دائمی در خانه موجود است. حال اگر خسارتی از طرف مستاجر بر آیفون وارد شود مانند آن است که خسارت بر اصل بنا وارد شده است و باید مستاجر آن را جبران کند. نکته قابل توجهی که در این بحث وجود دارد جایی ست که آیفون بر اثر یک اتفاق خراب می شود. مثلا اتصالات برق یا حوادثی همچون برخورد شئی با پنل جلوی در خانه که در این صورت موجر باید هزینه تعمیر آن را پرداخت کند. دلیل این که موجر مسئول است را باید در اصل بنا و خسارتی که به آن از جانب غیر وارد شده است عنوان کرد و مستاجر خانه را بصورت سالم تحویل گرفته است.

 

پیشنهاد

اگر مدیر یا موجر یا مستاجر هستید و می خواهید سریعا آیفون خود را تعمیر کنید در اپلیکیشن هومتیک به سادگی می توانید با متخصصین در ارتباط باشید و مشکل خود را پیگیری کنید. هومتیک برای حل مشکل آیفون شما و هر مشکلی که در ساختمان با آن روبرو می شوید یک مختصص قابل اعتماد معرفی می کند تا در سریع ترین زمان بتوانید مشکلتان را رفع کنید. اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک در کمترین زمان مدیر ساختمان را از مشکل با خبر کرده و هماهنگی های لازم جهت حضور تعمیر کار را در ساختمان فراهم می آورد.

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن