هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر

هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

در زندگی شهرنشینی امروزی که با شلوغی و آلودگی شهر ها همراه است و از طرفی در این شرایط مردم به زندگی آپارتمان نشینی روی آوردند ، فرسودگی در مجتمع های مسکونی نیز غیر قابل انکار است . بدین لحاظ برای نو سازی و جلوگیری از آسیب بیش از حد به دیوارها و فضای داخلی واحد مسکونی بهتر است هر چند وقت یکبار دیوار های واحد مسکونی رنگ آمیزی و نقاشی شود . لذت تغییر رنگ دیوارها تنها به خاطر تنوع آن نیست . رنگ ساختمانی ، آثار دود و آلودگی‌های چند ساله را از دیوارها محو می‌کند و ساختمان را مانند روزهای اولش دلچسب می‌کند . برخی مواقع به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین موجود در این باره ، سوء تفاهم هایی بین مالک و مستاجر بوجود می آید و سوال مهمی که مطرح می شود این است که ، پرداخت هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر ؟

در این مقاله تلاش می کنیم تا به قوانین موجود در زمینه پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بپردازیم تا سوء تفاهم هایی که ممکن است بین مالک و مستاجر ایجاد شود را کاهش دهیم .

طبق قانون صاحب خانه موظف است واحد مسکونی را سالم و بدون هیچ عیبی به مستاجر تحویل دهد که تمیز بودن دیوارهای داخلی ساختمان نیز از آن جمله است . حالا اگر دیوارهای داخلی ساختمان به دلایل مختلف پاکیزگی و تمیزی خود را از دست بدهند و مستاجر در این زمینه مقصر باشد ، مستاجر موظف است تا تمام هزینه های نقاشی ساختمان را بپردازد .

 

چه فصلی مناسب برای نقاشی ساختمان است ؟

هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر

به صورت کلی، نقاشی ساختمان در هر زمانی قابل اجراست . به دلیل گرما و درجه رطوبت مناسب در فصل تابستان ، بهترین زمان برای نقاشی ساختمان در این فصل می باشد زیرا با باز گذاشتن درب و پنجره ها ، گرما و جریان هموای مناسبی در ساختمان به گردش می افتد .

 

نکاتی که قبل از نقاشی باید رعایت شوند

مستاجر قبل از هرگونه اقدامی برای نقاشی ساختمان حتما باید صاحب خانه را مطلع سازد و همچنین باید نکاتی را در نظر بگیرد تا بعداً در مورد خیلی از مسائل با صاحب خانه به مشکل برنخورد . لذا توصیه می شود نکات کلیدی زیر را هنگام نقاشی ساختمان در نظر داشته باشید . مناسب ترین زمان برای انجام رنگ آمیزی ساختمان، زمانی است که شرایط جوی، آب و هوایی به گونه ای باشد که باز گذاشتن پنجره ها برای گردش جریان هوا مهیا باشد که خشک شدن رنگ به راحتی صورت گیرد .

 

قبل از نقاشی چه کارهایی باید انجام داد ؟

تمام موارد زیر باید قبل از نقاشی رعایت شود زیرا در صورت رعایت نکردن احتمال دارد به فضای داخلی و امکانات خانه آسیب وارد شود و همین عاملی برای ایجاد اختلاف با صاحب خانه باشد .

  1. پوشیدن لوازم خانگی و دکوراسیونی با نایلون های پلاستیکی .
  2. وسایل منزل را به دقت در گوشه ای از منزل جمع کنید و تک تک وسایل را با لایه ای پلاستیکی خوب بپوشانید .
  3. لوسترها را بهتر است داخل کارتن های اندازه خود قرار دهید وگرنه لااقل دور شاخه های آنها را با پارچه یا روزنامه بپیچید و در آخر با یک ملافه بغچه مانند آنها را ببندید .
  4. برای جلوگیری از صدمه برای رنگ و روکش چوب و پایه صندلی و مبلمان از روزنامه های باطله، پارچه یا پلاستیک را دور آن بپیچید .
  5. پوشش قسمت های مهم برای محافظت از آغشته شدن به رنگ هنگام نقاشی ساختمان اهمیت دارد .
  6. تمام صفحات کلید برق را خارج و همه سوکت ها و سوئیچ ها را با نوارچسب های کاغذی بپوشانید .
  7. دستگیره های درها و را با نوارچسب های کاغذی به تنهایی و یا به همراه روزنامه بپوشانید .
  8. کف را با لفاف های پلاستیکی برای جلوگیری از سرایت رنگ روی زمین پوشش دهید .

 

نوع رنگ برای ساختمان چگونه انتخاب می شود ؟

با توجه به مشورتی که بین مستاجر و صاحب خانه در مورد نقاشی ساختمان صورت می گیرد ، باید نوع رنگ و کیفیت و سایر ویژگی ها انتخاب شود . در حالت کلی با توجه به رنگ قبلی که برای ساختمان انتخاب شده بود ، رنگ جدید را نیز بر همان اساس انتخاب می کنند تا ارتباط بین رنگ دیوار ها با رنگ سایر جاهای خانه حفظ شود .
در بازار رنگ های زیادی با کیفیت ها و ویژگی های منحصر بفردی وجود دارد که با توجه به مقدار بودجه و نوع کاربرد آن انتخاب می شود .

  1. رنگ فلات در اتمام کار برای پنهان کردن عیوب جزئی در روی سطوح دیوار ایده آل هستند اما آنها درخشش ندارد ..
  2. رنگ های براق و نیمه براق نیز گزینه های خوبی هستند و نسبت به شستشو مقاومت هستند .
  3. رنگ های مخملی ایده آل هستند و دید فضای داخلی خانه شما افزایش می دهند و تمیز کردن آن آسان است .
  4. رنگ از جنس ساتن برای نگاه گرم بسیار عالی می باشد .

 

بهترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان

با توجه به هزینه های بالای نقاشی بهتر است در انتخاب نوع رنگ منزل دقت کافی صورت بگیرد تا بعداً مجبور به تقبل هزینه ی اضافی جهت تعویض رنگ نباشیم . در شهرهای با آلودگی بالا و دود زیاد باید رنگی با دوام بالا و قابل شستشو برای نقاشی ساختمان انتخاب کنید . رنگ کنیتکس و مولتی کالر برای رنگ آمیزی دیوار راهروها و رنگ روغن برای نقاشی منزل می‌تواند بهترین تصمیم باشد .

 

لزوم زیر سازی قبل از نقاشی کردن

دیواری که بر اثر ضربه دچار فرورفتگی شده است باید با مواد و مصالح مناسب مثل گچ و یا بتونه پر گردد و نقاش ساختمان باید هر گونه اختلاف سطح را با سمباده صاف و یکنواخت کند . حتما بستر مناسب برای رنگ آمیزی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید بستر مناسبی صورت پذیرفته است . در این مرحله باید صاحب خانه یا مستاجر بر روی انجام کار ها نظارت داشته باشند تا تمامی موارد لازم رعایت گردد .

در کل عوامل متعددی بر روی هزینه ی نقاشی ساختمان اثر میگذارد که از آن جمله می توان به نوع رنگ ساختمانی انتخابی ، متراژ ساختمان برحسب مترمربع ، دستمزد نقاش ساختمان اشاره کرد .

 

هزینه نقاشی ساختمان بر عهده چه کسی است ؟

از عمده ترین مشکلاتی که بین صاحب خانه و مستاجر وجود دارد می توان به اختلاف بر سر تقبل هزینه تعمیرات آپارتمان یا خانه را نام برد . با وجود اینکه راه‌ حل این مسئله در قانون پیش ‌بینی شده است و مفاد آن در قولنامه‌ها و قراردادهای املاک ذکر می‎‏شود ، معمولا طرفین قرارداد از جزئیات قانون مالک و مستاجر بی ‌اطلاع هستند یا توجهی به حقوق یکدیگر نمی‌کنند . از آنجایی که نقاشی ساختمان نیز جزء هزینه های تعمیراتی حساب می شود پس بهتر است برای جلوگیری از سوء ظن و اختلافات احتمالی که ممکن است با صاحب خانه ایجاد شود ، از قوانین موجود اطلاعات کافی داشته باشیم .
در ذیل به موارد قانونی که در این باره وجود دارد می پردازیم .

 

قانون مالک و مستاجر در مورد هزینه تعمیرات آپارتمان چه می‌گوید؟

با توجه به قوانینی که در کشور در راستای حفظ حقوق مالکان و مستاجران به تصویب رسیده به قوانین تصویب شده رجوع میکنیم و در می یابیم که بر طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و آنچه در قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد . اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به وجود آید ، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت آن هستند . ولی مشکل از آنجا شروع می‏‌شود که معمولا در تفسیر کلی بودن یا جزئی بودن تعمیرات بین صاحب خانه و مستاجر اختلاف ‌نظر به‌ وجود می‌آید . در قانون بازسازی و تعمیرات اساسی و ضروری آپارتمان بر عهده مالک گذاشته است و هزینه تعمیرات جزئی خانه با مستاجر است .

 

هزینه نقاشی ساختمان جزء هزینه های کلی حساب می شود یا جزئی ؟

تعمیرات در یک واحد مسکونی و در کل آپارتمان بصورت هزینه های کلی و جزئی تقسیم بندی میشود . پرداخت هزینه‌‌‌ های تعمیرات اساسی یعنی تعمیراتی که مربوط به اصل بنا و تاسیسات عمده نصب شده در آن می‌شود و امکان بهره‌ برداری از مورد اجاره را برای مستاجر فراهم می‌کند ، به عهده موجر است .

تعمیرات کلی، اقداماتی است برای تعمیر مواردی در ساختمان که در اثر استفاده ایجاد نشده‌اند و به اصل بنا بر می‌گردد . تعمیرات مربوط به اصل ساختمان مثل رنگ آمیزی کلی ساختمان جزء هزینه های کلی محسوب می شود . تعمیرات جزئی به تعمیراتی گفته می شود که بر اثر استفاده مکرر از آن بخش دچار استهلاک و فرسودگی شده است و پرداخت هزینه های تعمیراتی این قسمت ها که بیشتر جنبه مصرفی دارند بر عهده مستاجر می باشد . این هزینه ها شامل موارد زیر می باشند

  • تعمیر شیرهای آب ساختمان و تعویض واشرها
  • تعویض پوشال‌های کولرهای آبی
  • تعمیر قفل در
  • تعمیر پریزهای برق
  • تعمیر تهویه‌های سرویس‌های بهداشتی در هر واحد

 

قاعده کلی در مورد پرداخت هزینه نقاشی ساختمان

با توجه به تعاریفی که از انواع تعمیرات داشتیم می‌توان گفت که اگر هزینه‌ها مربوط به امور روزمره و جاری خانه باشد یا پای استهلاک اجزای خانه در اثر استفاده مستاجر در میان باشد و یا مستاجر در اثر عدم استفاده درست به خانه صدمه‌ ای وارد کند ، در مقابل تعمیر آن مسئول است و باید هزینه آن را بپردازد . مثلاً اگر به دلایل مختلفی مثل کوبیدن میخ به دیوار یا خط خطی کردن دیوار توسط کودک و از بین رفتن رنگ و گچ دیوار به نحوی که شکل سابق خود را از دست داده باشد ، مستاجر ملزم به پرداخت هزینه ی نقاشی ساختمان می باشد .

اما اگر وضعیت ظاهری خانه طوری باشد که نیاز به نقاشی داشته باشد و صاحب خانه قبول کرده باشد که در موقع مناسبی بعد از اسکان مستاجر در خانه ، نسبت به نقاشی ساختمان اقدام نماید ، باید سر قول خود باشد و در زمان گفته شده اقدامات لازم را انجام دهد تا شکل ظاهری ساختمان مناسب زندگی مستاجر شود . باید تمام هزینه های پیش آمده در این حالت را صاحب خانه پرداخت کند و نباید از پرداخت آن شانه خالی کند .

گاهی پیش می آید که بین صاحب خانه و مستاجر توافقی صورت میگیرد تا اگر زمانی خانه نیاز به تعمیرات اساسی و کلی داشت مستاجر ، صاحب خانه را در جریان بگذارد و خود مستاجر شخصاً هزینه ها ی تعمیراتی مثل نقاشی کردن منزل را از جیب خودش پرداخت کند و در انتهای قرارداد با ارائه فاکتور به صاحب خانه ، هزینه ی تقبل شده را از صاحب خانه پس بگیرد . در این مواقع مشاور املاک را در جریان قرار دهید و فاکتور پرداخت هزینه را تا انتهای اتمام قرارداد خانه نگهداری کنید . یا اینکه بصورت ماهیانه از مقدار اجاره بهایی که باید پرداخت کنید ، کسر نمایید.

 

نتیجه گیری

آنچه در مقاله بیان شد مشکل پرداخت هزینه های نقاشی در ساختمان بود که روشن شد چه کسی باید آن را پرداخت کند. همچنین مواردی که موثر بر بالا رفتن هزینه های نقاشی می شود نیز ذکر شد تا موجر و مستاجر قبل از هر چیزی در جریان این امر قرار بگیرند. زیرا همیشه اختلاف بر سرپرداخت کردن یا پرداخت نکردن نیست. گاها اختلاف بر سر این است که از کدام نوع رنگ باید استفاده می شد یا نمی شد. در مواردی که مستاجر با اجازه صاحب خانه شروع به نقاشی ساختمان می کند مقدار بودجه نیز باید مشخص باشد تا فردا موجر به بهانه هزینه های زیاد از آن سر باز نزند.

 

پیشنهاد

نقاشی ساختمان امری مهم و در عین حال اذیت کننده برای همسایگان نیز محسوب می شود. اگر حضور نقاش و نقاشی در ساختمان با مدیریت مجموعه هماهنگ شود همسایگان با خیال راحت تر این تغییرات ساختمان را قبول می کنند. همچنین انتخاب یک نقاش متخصص نیز بسیار مهم است. نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک به ساکنین اجازه می دهد تا در کمترین زمان با یک نقاش متخصص در تماس باشند و مشاوره و راهنمایی های خود را دریافت کنند. اپلیکیشن هومتیک علاوه بر معرفی متخصصین مورد اعتماد ، ارتباط با مدیر و هماهنگی های لازم برای حضور ایشان را نیز به راحتی فراهم می کند.

 

بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان کدام است؟

 

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن