اثبات سرقت برای دریافت حق بیمه

همه چیز درباره بیمه سرقت منزل

در طی چند وقت اخیر بیمه سرقت منزل در ایران به دلیل افزایش دزدی ها بسیار باب شده است و برخی از شرکت های بیمه نیز امکاناتی را فراهم آورده اند تا به مشتریان خود اجازه دهند از این امکان استفاده کرده تا خود را در برابر دزدها ایمن سازند. آمار پلیس ناجا نشان می دهد با افزایش تورم داخلی آمار بزهکاری و دزدی نیز در طی چند سال اخیر نیز افزایش پیدا کرده است و امروزه افراد ساکنین خانه ها باید روش های مختلفی را برای حفاظت از خانه خود به کار بگیرند. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم برای شما همراهان عزیز نگاهی به یکی از اصولی ترین روش ها برای کاهش ضررهای مالی پس از سرقت خانه نگاهی انداخته و شما را با این نوع بیمه آشنا کنیم.

 

سرقت چیست؟

سرقت چیست

به منظور اینکه بخواهیم بیمه سرقت از منزل را توضیح دهیم ابتدا لازم است ما نیز برای شما سرقت را تعریف کرده و سپس در مورد بیمه آن نیز با شما صحبت کنیم. قانون اساسی کشور ما تصاحب هرگونه جنس و مالی را بدون رضایت مالک سرقت نامیده است و در صورتی که یک فرد بدون اجازه مالک وارد محل سکونت یک فرد نیز بشود از آن به عنوان ورود تجاوز به ملک یک فرد یاد می کنند. سرقت از خانه را به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین نوع خلاف و جرائم به حساب می آوردند که حتی از آن در نوشته ها و قوانین تاریخی نیز یاد شده است.

 

بیمه سرقت چیست؟

بیمه کشور سوئیس که از آن به عنوان بیمه مرجع در دنیا یاد می شود بیمه سرقت را بدین گونه توصیف می کند: ” بیمه سرقت یک بیمه نامه است که اموال شما را در برابر سرقت از خانه، سرقت در بیرون از خانه و غیره محافظت می کند. این بیمه خسارت ناشی از سرقت را برای بیمه گذار جبران می کند. سرقت از خانه به معنای تصاحب غیرقانونی اموال شخصی دیگری با ورود اجباری به یک مکان بسته است.” با اتکاء به این تعریف این شرکت بیمه سه نوع بیمه را برای مشتریان خود معرفی می کند:

  • بیمه‌ سرقت‌ از منازل‌ مسکونی
  • بیمه‌ سرقت‌ از واحدهای ‌تجاری و صنعتی
  • بیمه‌ سرقت‌ از بانک‌ها

بر اساس تعرفه هایی که کارگزار بیمه دارد در صورت بروز سرقت از خانه ، اموالی که بیمه شده اند مبلغی برای بازپرداخت در نظر گرفته می شود و شما پس از مراجعه کارشناسان بیمه می توانید حق بیمه خود را از آن ها دریافت نمایید. نکته ای که باید به آن دقت نمایید این است که در صورتی که اموال شما در لیست بیمه شما اعلام نشده باشد در صورت بروز سرقت نمی توانید اعلام خسارت کنید.

 

اثبات سرقت برای دریافت حق بیمه

اثبات سرقت برای دریافت حق بیمه

در تمامی دنیا در صورتی شما می توانید حق بیمه را به دلیل دزدی و سرقت دریافت کنید که بتوانید به کارشناس بیمه ثابت کنید که دلیل نبود اموال ، سرقت بوده و خود شما اموال را به منظور دریافت حق بیمه جابجا نکرده اید. بدین منظور شرکت ها بیمه قوانینی را تدوین کرده اند که مشخص می کند آیا اتفاق به وقوع پیوسته دزدی است و یا یک کلاهبرداری:

  • ورود به خانه با استفاده از شکستن پنجره و یا سوراخ کردن سقف خانه
  • از کار انداختن سیستم اعلام سرقت و ورود مخفیانه
  • ورود به خانه با استفاده از نردبان و یا وسیله ای دیگر
  • استفاده از شاه کلید و یا صدمه با قفل به منظور ورود به خانه
  • باز کردن درب اصلی خانه به هر دلیلی مشروط بر اینکه توسط دوربین ها مدار بسته ثبت شده باشد.

 

خسارت‌های تحت‌ پوشش‌ بیمه سرقت

در شرایطی که شما بتوانید ثابت کنید اتفاق رخ داده سرقت و دزدی از خانه بوده شما می توانید از پوشش دهی حق بیمه خود هزینه ها را دریافت نمایید. بر اساس قراردادی که شما با کارگزار خود عقد می کنید موارد حق بیمه متفاوت بوده و شما بر اساس نوع بیمه ای که انتخاب می کنید می توانید هزینه نیز دریافت کنید. ولی به صورت کلی قرارداد بیمه ذکر می کند که شما تمامی وسایلی را که در بیمه نامه ذکر کرده اید و توسط کارشناس بیمه نیز مورد تایید قرار گرفته است به عنوان اموال به حساب می آید و شما می توانید از بیمه خسارت سرقت دریافت نمایید. علاوه بر مواردی که در بیمه نامه شما ذکر شده است در صورتی که به خانه شما خسارتی وارد شود شما می توانید با اعلام خسارت و بررسی کارشناس بیمه حق خود را از بیمه دریافت کرده و نسبت به تعمیر خسارات اقدام لازم را انجام دهید.

 

استثنائات‌ بیمه سرقت

هر کارگزار بیمه سرقت برای خود مواردی را به عنوان استثناء حق بیمه در نظر می گیرد تا در صورت وقوع آن شرایط با اتکاء به حق قانونی خود نسبت به عدم پرداخت هزینه ها ذکر شده اقدام کنند. پیش رو برای شما همراهان مهم ترین موارد استثناء در بیمه سرقت را عنوان می کنیم:

  • سرقت هر گونه پول نقد اعم از دلار یا دیگر ارزهای دیگر
  • در صورتی که سرقت یک نوع تبانی یا کلاهبرداری برای گرفتن حق بیمه باشد
  • در صورت دزدیده شدن طلا یا جواهرات زینتی که در بیمه نامه از آن ها صحبتی نشده بشد.
  • در صورت دزدیده شدن تمبر ، اوراق بهادار و یا سفته
  • خساراتی که در اثر وقوع یک حادثه اجتماعی همچون شورش یا غارت دسته جمعی باشد

 

تعهدات بیمه گذار در بیمه سرقت

تعهدات بیمه گذار

به یاد داشته باشید که بیمه سرقت یک قرارداد دو طرفه می باشد که بر اساس آن همانگونه که شرکت بیمه تعهداتی بر گردن دارد بیمه گذار نیز وظایفی دارد که باید به آن ها متعهد باشد در این بخش قصد داریم این تعهدات را برای شما ذکر کنیم.

  • بیمه گذار موظف است در صورت اتمام مدت زمان قرارداد نسبت به تمدید قرارداد اقدام لازم را انجام دهد.
  • در صورت اتفاق افتادن یک سرقت این وظیفه بیمه گذار است که در اولین فرصت و بدون تغییر در صحنه جرم مراتب را به کلانتری محل و اداره آگاهی اطلاع دهد.
  • بیمه گذار موظف است نهایتا پس از دو روز لیستی از تمامی اموال دزدیده شده را به شرکت بیمه و پلیس آگاهی اعلام نماید.
  • در صورتی که بیمه گذار پس از مدتی اطلاعاتی از سرقت ، نحوه آن و اشخاص درگیر در آن بدست بیاورد باید مراجع قانونی و بیمه گر را مطلع نماید.
  • در صورت دستگیری دزدها و دریافت اموال ، بیمه گذار باید عین مطلب را به بیمه گزارش داده و از دریافت خسارت سر باز زند.

مطالب بیشتر

بهترین بیمه ساختمان و معرفی انواع بیمه برای ایمن سازی ساختمان

همه چیز در مورد بیمه آتش سوزی ساختمان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن