پلاک ثبتی چیست؟

پلاک ثبتی چیست؟ پلاک ثبتی اصلی و فرعی

افزایش تورم  و بالا رفتن قیمت مسکن در تمامی نقاط ایران بسیاری از افراد را به این فکر انداخته که با خرید و فروش املاک بتوانند درآمد خوبی را برای خود کسب کنند. پیش از اینکه بخواهید وارد این حرفه بشوید اصطلاحات و لغاتی وجود دارند که باید نسبت به آنها واقف باشید. در بحث خرید و فروش ملک دو اصطلاح وجود دارند که برای هر فردی دانستن آنها از ضروریات به حساب می آید. پلاک ثبتی که در اصل به عنوان شناسنامه املاک از آن یاد می شود و توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور ما مشخص می شود.  اصطلاح دیگری که باید آن را به خوبی بلد باشید پلاک فرعی بوده که برخی از ما نسبت به آن اطلاع کافی نداشته و نمی دانیم در کجا و چه شرایطی به کار میرود. امروز ما به شما همراهان عزیز در وب سایت هومتیک در راستای کمک های اطلاعاتی خود در مورد مدیریت ساختمان قصد داریم ، این دو اصطلاح را مورد ارزیابی قرار داده و به بررسی دقیق آن ها بپردازیم.

 

پلاک ثبتی چیست؟

اگر به بیرون از خانه خودتان بروید در قسمت بالای درب ها پلاک های آبی رنگی را مشاهده خواهید کرد که اطلاعات خاص و منحصر به ‌فرد ملک شما در آن ذکر شده است ،  در اصل این همان پلاک ثبتی خانه شما به حساب می آید. در گذشته پلاکهای ثبتی بر روی سنگ های خاصی هک می شدند ولی با گذر زمان و بالا رفتن  هزینه این کار شهرداری و سازمان های مربوطه تصمیم گرفت پلاک های فلزی را جایگزین این روش بکند. با استفاده از اطلاعاتی که بر روی این پلاک ثبت می‌شود شما قادر هستید اطلاعات دقیق ثبت شده در اداره ثبت اسناد و املاک کشور را به دست آورده و بر اساس آن اقدامات لازم مبنی بر بررسی مالک و صاحب آن ملک را داشته باشید.

در اصل اگر بخواهیم به صورت تخصصی پلاک ثبتی را برای شما توضیح دهیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور اینکه بتواند اراضی و قطعات زمین را برای خود شناسایی کند ابتدا محل دقیق قرار گیری آن ملک را ارزیابی می کند. از این رو که بتواند قطعه های بزرگ را به راحتی و با یک عدد تقسیم کند از پلاک های ثبتی بهره می گیرد. دسته بندی این اراضی معمولاً از استان ها شروع می شود و به بخش ها و واحدهای کوچکتر می رسد.  اصطلاح دیگری که در مورد پلاکهای ثبتی باید بدانید قطعه اصلی است که به قطعات کوچکتری می گویند که در فرایند ثبت شناسایی اراضی ارزیابی می شوند. برای این قطعات کوچکتر سازمان ثبت اسناد و املاک شماره کد شناسایی را در نظر می‌گیرد که در اصل به آنها شماره پلاک اصلی گفته می شود. خود این قطعات اصلی به قطعات فرعی و یا در شرایطی قطعات کوچکتر تقسیم می شوند.

 

تعریف پلاک ثبتی اصلی و فرعی

حالا که با فرآیند اصلی پلاک های ثبتی آشنا شدید زمان آن رسیده که دو نوع پلاک ثبتی اصلی و فرعی را برای شما توضیح دهیم. پس از آن که سازمان اسناد و املاک کشور اراضی را به صورت قطعات مادر تقسیم کردند زمان آن رسیده که آنها را به واحدهای کوچک‌تری که به آنها قطعه اصلی می گوییم تقسیم کرده و سپس برای تشخیص بهتر و راحت تر هر کدام را یک شماره فرعی نیز بدهند. اگر بخواهیم این پلاک های فرعی را برای شما با یک مثال راحت توضیح دهیم در اصل پلاک ثبتی همان اسم کوچک افراد بوده و پلاک  فرعی را می توانیم به عنوان نام خانوادگی افراد در نظر بگیریم. هم اکنون ما متوجه شدیم که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور اینکه بتواند هر ملک را به راحتی تشخیص داده و برای آنها برگه های هویتی تنظیم نماید به دو بخش اصلی و فرعی آنها را تقسیم می کند. به منظور اینکه شما متوجه شوید کدام شماره پلاک ثبت اصلی و کدام بخش فرعی می باشد از علامت ممیز (/) استفاده می شود. در ثبت چپ ممیز شماره اصلی هر پلاک نوشته می شود و در سمت راست آن شماره پلاک ثبتی فرعی. به عنوان مثال شما به این شماره پلاک دقت کنید 98/5621 در این شماره 56۲۱ به عنوان پلاک ثبتی اصلی به حساب می‌آید و عدد ۹۸ را ما می توانیم به عنوان پلاک ثبتی فرعی در نظر بگیریم.

در برخی از استان‌ها امکان دارد سازمان اسناد و املاک کشور پلاک های ثبتی فرعی را به بخش‌های کوچک‌تری نیز تقسیم کند از این رو شما ممکن است در بررسی پلاک یا ملکی با لغاتی همچون “مفروز” و “مجزی شده” برخورد کنید. اگر بخواهیم به ریشه این دو لغت نگاه کنیم مفروز به معنی جدا شده از چیزی می باشد و مجزی شده نیز همانطور که از آن مشخص است به معنی جزجز و قطعه بندی شده است. هنگامی که در سندی ملکی با این دو لغت مواجه شدید در اثر بیان شده است که ملکی که شما مشاهده می کنید از یک قطعه فرعی جدا شده و هم اکنون به عنوان یک سند مجزا به حساب می آید.

 

شماره تفکیکی چیست؟

سازمان ثبت و اسناد ملی تصمیم می گیرد به منظور اینکه فرایند تشخیص و هویت بندی ملکه ها راحت تر شود آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کند. به منظور اینکه این قطعات کوچکتر از پلاک های ثبتی پیش از این ذکر شده مجزا باشند به آنها  عددی داده می شود که به آن قطعه تفکیکی می گویند. در شهرستانها و بخش های کوچک به این اعداد که معمولاً از شماره یک شروع شده و به بالا می رود قطعه نیز گفته می شود.

 

ثبت شماره پلاک های اصلی و فرعی در سند رسمی

بر اساس قوانینی که پیش از انقلاب در ایران تدوین شده است پلاکهای ثبتی معمولاً به چهار گونه در اسناد رسمی کشور ثبت می شوند:

  1.  روش اول به این صورت است که یک شماره اصلی همراه با یک شماره فرعی درج می شود مانند: 1255/55565
  2.  روش دوم به این گونه است که یک شماره اصلی همراه با چند شماره فرعی ذکر می شود مانند 125/556/11212
  3.  روش سوم که بیشتر به دلیل تفکیک نشدن قطعه مادر صورت میگیرد تنها یک شماره اصلی و بدون شماره فرعی نوشته میشود مانند 1254
  4.  روش آخر که برای تفکیک های کوچکتر به کار برده می شود چند شماره اصلی هم و همراه با چند شماره فرعی در کنار هم نوشته می شوند:  مانند 125/5512/551/554

 

استعلام پلاک ثبتی

شما هنگامی که قصد دارید یک ملک را خریداری کنید باید به منظور اینکه مشخص کنید مرزهای آن ملک از کدام نقطه تا به کدام نقطه می باشد استعلام پلاک ثبتی آن را از مراجع ذیربط بگیرید. این مسئله برای اراضی که اسناد آن ها آنچنان مشخص نیست از طریق نقشه هوایی امکان پذیر می باشد. به منظور استعلام پلاک اصلی و فرعی شما می توانید به سندی که به شما داده شد مراجعه کرده و آن را با مختصات یو تی ام ملک خود بررسی کرده و از این طریق جانمایی پلاک ثبتی خود را مشخص کنید.

 

مطالب پیشنهادی

خانه شمالی یا جنوبی چیست؟ مزایا و معایب هرکدام

همه چیز در مورد استعلام سند ملک

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن