چه زمانی باید به موتورخانه ساختمان سرکشی کنیم؟

چه زمانی باید به موتورخانه ساختمان سرکشی کنیم؟

سیستم گرمایشی یکی از مهمترین مواردی است که در زمان ساخت هر ساختمان باید در نظر گرفته شود و جزء قسمت هایی از ساختمان است که دائما باید بررسی و چک شود تا مبادا مشکلی در روند فعالیت آن انجام شود.امروز مکان های زیادی از جمله بیمارستان ها، مدارس، آپارتمان ها، رستوران ها و هتل ها و مراکز رفاهی و تفریحی به نحوی سیستگ گرمایش مرکزی دارند! نکته ای که باید بدانید اسن است که این سیستم گرمایش مرکزی وظیفه ی گرم کردن واحدهای زیادی را در یک ساختمان برعهده دارد، پس هرگونه ایراد در عملکرد آن می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. بنابراین شما باید هر چند وقت یک بار تاسیسات گرمایشی و موتور خانه را چک کنید و مطمئن شوید که مشکلی در آن وجود ندارد. در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که چه زمان هایی باید به موتور خانه ساختمان سرکشی کنیم و چه مواردی است که باید در این زمان مد نظر داشته باشیم. پس اگر شما نیز علاقمند هستید که در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

سرکشی به موتور خانه ساختمان را جدی بگیرید!

قبل از هرچیزی باید این نکته را بیان کنیم که سرکشی به موتور خانه جزء کارهایی نیست که هرکسی بتواند آن را انجام دهد و انجام این کار را باید به فردی سپرد که متخصص است و در این زمینه اطلاعات کافی دارد. زمانی که شما از یک متخصص برای انجام این کار استفاده می کنید می توانید هر گونه ایرادی که در موتور خانه وجود دارد از جمله مشکلات کوچک گرفته تا مشکلات بزرگ تر را شناسایی کردو با صرف هزینه ای اندک از هزینه ها و خسارات بیشتر جلوگیری کنید. شخصی که قرار است این کار را انجام دهد باید با قسمت های مختلف موتور خانه آشنایی داشته باشد که در ادامه به بررسی این قسمت ها به طور مختصر می پردازیم.

 

آشنایی با تجهیزات موتور خانه

دیگ ها

دیگ ها معمولا قسمت های از موتور خانه هستند که انباشته از آب اند و با گرمایی که از سوختن مشعل می گیرند، گرم می شوند. دیگ هایی که در قسمت موتور خانه هستند عموما جنسی از چدن یا فولاد دارند تا بتوانند گرمای بیشتری را درون خود نگه دارد.

 

مشعل

همانطور که گفتیم مشعل قسمتی از موتور خانه است که به گرم کردن آب درون دیگ کمک می کند. مشعل با استفاده از سوختی مانند گاز یا گازوئیل، شعله ایجاد می کند نکته ا یکه باید بدانید این است که در محل لوله اتصال گاز به مشعل باید فیلتری وجود داشته باشد تا مانع از ورود ذرات موجود در هوا به درون مشعل شود.

 

منبع کوئل دار

این قسمت از تجهیزات موتور خانه در واقع منبع یاست که با لوله ورودی و خروجی از جنس مسی پوشیده شده است. آبی که درون دیگ گرم شده است به داخل این منبع می ریزد.

 

لوله ها

اصولا سراسر شوفاژخانه با لوله هایی پر شده است . از لوله ها برای ورود و خروج آب از آن ها استفاده می شود.

 

دودکش

زمانی که مشغل مشغول کار است، مقداری دود و گاز سمی ایجاد می شود که از دودکش برای خارج کردن آن ها استفاده می شود.

 

ترموستات

برای این که تنظیم دمای آب انجام شود لازم است تا وسیله ای به کار گرفته شود و ترموستات در موتور خانه دقیقا همین نق ش را برعهده دارد.اصولا زمانی که دمای آب از یک حد مشخصی بالاتر برود، ترموستات مشعل را خاموش می کند تا دما بالاتر نرود و موجب ترکیدن دیگ نشود.

 

پمپ سیرکولاتور

و آخرین جزء نیز پمپ است که وظیفه ی گردش آب در شوفاژ و شوفاژخانه را بر عهده دارد.

 

چطور می توان از موتور خانه ساختمان بهتر نگهداری کرد؟

نکته ای که در زمان ورود به موتور خانه باید بدانید و رعایت کنید این است که قبل از این که وارد شوید باید دقایقی درب را باز بگذارید و اجازه دهید گازها و دودهای سمی که ممکن است در روند کار تولید شده باشد، خارج شود و حتما از تجهیزات ایمنی مانند ماسک مخصوص استفاده کنید. بعد از این که وارد موتور خانه شدید و از ایمن بودن شرایط مطمئن شدید. وقت آن است که تجهیزات را بررسی کنید.بهتر است از دیگ ها یآب شروع کنید که مهمترین بخش است.باید دقت کنید که هیچ راهی برای نشت آب وجود نداشته باشد و در کنار آن همه اتصالات ورودی و خروجی را بررسی کنید که مشکلی در آن ها وجود نداشته باشد. یکی دیگر از مواردی که در زمان چک کردن دیگ ها باید در نظر داشته باشید این است که فرآیند رسوب زدایی را انجام دهید. برای هر دیگ موجود در شوفاژخانه باید یک دودکش مخصوص وجود داشته باشد. همیشه دودکش ها را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که همه دودهای حاصل از سوختن مشعل به طور کامل از فضای داخل خارج می شود.

نکات دیگری که در زمان چک کردن دیگ ها باید در نظر بگیرید به شرح زیر است:

  • ارتفاع و سطح آب درون دیگ
  • دمای آب
  • رسوب دیگ
  • تنظیم دودکش

در زمان چک کردن مشعل باید به رنگ شعله دقت کنید و رنگ شعله باید نارنجی باشد. مشاهده این رنگ یعنی گاز سمی تولید نیم شود و از نظر مصرف انرژی نیز در حالت بهینه ای قرار داریم.لازم است فیلتر مشعل به طور مرتب کاملا تمیز شود.اتصالات ورودی و خروجی منبع کوئل دار بررسی شود تا سوراخ و نشتی نداشته باشد. هم چنین مانند دیگ آب گرم، هر چند ماه یک بار رسوب زدایی شود. نداشتن نشتی در تاسیسات مهمترین قسمت است  باید شیرآلات و لوله ها را نیز از این نظر بررسی و چک کنید. لوله ها نیز باید هر چند وقت یکبار رسوب زدایی شوند و اسید شویی نیز باید برای آن ها انجام شود. کاری که در قسمت موتور خانه و برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی می توانید انجام دهید این استکه لوله ها را عایق بندی کنید. باید به این نکته دقت کنید که دمای موتور خانه در حد نرمال باشد، نه خیلی گرم و نه بیش از حد سرد!

اگر امکان وجود و تهبیه پنجره یا راه یبریا ورود و خروج هوا باشد بهتر است و سبب می وشد تا اکسیژن به میزان کافی در جریان باشد! در هر بار سرکشی تاسیسات موتورخانه از وجود آب و گردش آن درون منبع انبساط مطمئن شوید. در بررسی و چک کردن به صدای پمپ دقت کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.همچنین مشعل، ترموستات ، آکوستات را به دقت بازبینی کنید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. و در نهایت سعی کنید که تعمیر و سرویس موتورخانه را به صورت دوره ای انجام دهیدو به هیچ وجه از این موتورخانه برای نگهدای لوازم اضافی منزل و به عنوان انبار استفاده نکنید.زیرا این کار به شدت خطرنام است و ممکن است سبب اشتعال و اتفاقات ناگواری شود. و اما سوال مهمی که قصد پاسخ به آن را داشتیم.

چه زمانی باید به موتورخانه ساختمان سرکشی کنیم؟

از آنجایی که هرچقدر زودتر در مورد عیب و ایرادات بدانیم به نفع ما است و می توانیم جلوی خسارات بیشتر را بگیریم، بهتر است به صورت دوره ای و مرتب فرآیند سر زدن به موتور خانه را انجام دهیم. حتی این بازدید ها می تواند به صورت هفتگی باشد. در کل هر چقدر زمان کوتاه تر باشد به نفع خود شما است. حتی اگر مشکل خاصی در گرمایش منزل نداشتید و از عملکرد درست شوفاژها رضایت دارید، باز هم بهتر است نگهداری از موتورخانه و بازبینی را انجام دهیم و همانطور که گفتیم بهتر است که انجام این کار را به یک متخصص کار بلد بسپارید تا خیل شما از این بابت راحت باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

راهنمای تقسیم و نحوه پرداخت هزینه های مشاعات ساختمان

هزینه های ساختمان و بهترین روش ها برای مدیریت آن

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن