فرهنگ آپارتمان نشینی و کودکان

آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی به کودکان

آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی به کودکان

زندگی های امروز با گذشته های دور تفاوت های بسیار زیادی دارد ، هر چه زمان پیش می رود ما انسان ها خواسته و نا خواسته درگیر مسائل و چالش های بیشتر و پیچیده تری می شویم و در بسیاری از موارد سبک زندگی مان دچار تغییراتی اساسی می گردد . آپارتمان نشینی نیز جز آن اموری است که با گذشت زمان و رشد جمعیت ، جزئی جدایی ناپذیر از جامعه ما انسان ها گشته و هرچه جمعیت بیشتر شد ، این پدیده نیز گسترش زیادی یافت . نسل آینده یعنی کودکان با آپارتمان نشینی بیشتر درگیر هستند. بنابراین آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی به کودکان بسیار مهم است.

 

آپارتمان نشینی ؛ پدیده ای که نیاز به فرهنگ سازی دارد

با آنکه انسانها در ابتدا با توجه به تفاوت های شیوه زندگی های سنتی و مدرن مقاومت زیادی در برابر آپارتمان نشین شدن داشتند ولی به علت محدودیت ها ، هزینه های بالای مسکن و مهاجرت ها ، و گسترش بیش از اندازه مساحت شهرها ، انسان ها مجبور شدند به مرور تن به زندگی در این نوع مسکن ها داده و خود را با سبک و فرهنگ آن مطابقت دهند . پس در اولین گام باید آپارتمان نشینی را با تمامی مزایا و مضرات آن ، خوب بشناسیم تا اینگونه باعث کمترین آسیب و مزاحمت ، ابتدائا برای خود و سپس همسایه هایمان شویم .

 

معضل سروصدا در آپارتمان جدی بگیرید

سروصدای زیاد همواره یکی از مشکلات بسیار شایع و اساسی در بین همسایه های ساکن در یک آپارتمان می باشد ، احتمالا خودتان هم با این مشکل روبه رو شده اید ، تازه از محل کار برگشته اید ، خسته اید ، در خانه مریض دارید ، فصل امتحانات رسیده و باید با تمرکز هرچه تمام تر درس هایتان را بخوانید یا پروژه ای کاری دارید و باید با تمرکز و قطعیت در زمان مشخص شده آن را تحویل دهید . ولی همسایه تان با ایجاد سروصدا خواسته یا ناخواسته برایتان ایجاد مزاحمت نموده و شما دچار مشکل می شوید .

در آپارتمان نشینی باید رعایت حال همسایه هایتان را داشته باشید و حدالامکان از ایجاد سروصدا خودداری کنید . اگر در طبقات بالاتر زندگی می‌کنید ، باید بیشتر به فکر همسایه‌های طبقه‌ی پایین خود باشید . اگر همسایه‌ای از شما درخواست می‌کند کمی کمتر سروصدا کنید ،‌ آن را جدی بگیرید . اگر کف‌پوشی از جنس سخت داشته باشید ، وجود فرش‌ و موکت‌ ضروری است . صدای وسایل برقی‌ مانند تلویزیون و رادیو را کم کنید تا مزاحم همسایه‌ی دیوار به ‌دیوار نشوید . شاید بهتر باشد این وسایل را از نزدیکِ دیوار آنها به جای دیگری منتقل کنید . اگر مشکل شنوایی دارید یا دوست دارید برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را با صدای بلند بشنوید ، از هدفون استفاده کنید .

معضل سروصدا در آپارتمان جدی بگیرید

مهم تر از همه سروصدای بچه ها می باشد . بسیاری از سروصداها مقطعی می باشند و پس از مدت نسبتا کوتاهی پایان می پذیرند ، ولی در زمینه سروصدای کودکان اینگونه نیست . اگر بچه در خانه دارید ، احتمالا خودتان هم متوجه شده اید که کودکان همواره هنگام بازی پرسروصدا هستند و اینگونه موجب مزاحمت برای دیگر ساکنین آپارتمان می شوند . پس سعی کنید زمان هایی که مختص استراحت هستند ( مانند 10 شب تا 10 صبح ، یا حوالی ظهر ) را به عنوان زمان سکوت با کودکان تمرین کنید و آنان را متوجه کنید که در این زمان ها اجازه سروصدا ندارند .

طول روز که زمان کار و فعالیت است را نمی توان زیاد به کودکان سخت گرفت و آنان را وادار به سکوت و بازی نکردن نمود و باید به آنها اجازه‌ی بازی ، پریدن و دویدن بدهید ، ولی به آنها تاکید کنید و با آنها تمرین کنید که فقط در طول روز این اجازه را دارند و آن هم با سروصدای کم و حداقل مزاحمت برای همسایه ها . علاوه بر اینها حتما دقت کنید که بچه ها به بازی در راه روها و پارکینگ ساختمان عادت نکنند و حدالامکان به آنها اجازه این کار را ندهید . زیرا این امر ممکن است هم موجب آزار و اذیت همسایه ها شود ، و هم امکان دارد بر اثر بی احتیاطی های کودکانه ، موجب خسارت مالی به بخش های مشاع ساختمان شود .

علاوه بر اینها بازی در راهروها و پارکینگ تا حدودی خطر ربایش بچه ها را نیز به دنبال دارد . همانطور که قبلا هم گفته شد ، سعی کنید به ‌جای اینکه کودکان همواره درون خانه بازی کنند ، زمانی را برای بازی در بیرون از خانه به آنها اختصاص دهید ، و در این زمان ها آنها را همراه خود به پارک ، سینما ، شهربازی و … ببرید . رعایت موارد گفته شده در متن بالا جزئی از فرهنگ آپارتمان نشینی می باشند ، ولی با این وجود امکان دارد دارای تبعاتی ( به خصوص برای کودکان ) باشند . در ادامه سعی کرده ایم این تبعات را تشریح و مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های آنان ارائه دهیم .

 

سال های اول زندگی و رابطه ی آن با شخصیت آینده کودکان

پژوهشگران دریافته اند که بخش عمده ای از شخصیت انسان ها در بچگی شکل می گیرد و این دوران نقشی اساسی در زندگی هر فردی دارد . اگر شخصی در دوران کودکی خود محیطی آزاد و رها را تجربه کند و بتواند در آن انرژی های خود را تخلیه نموده و روحیه کنجکاوش را تغذیه کند ، در دوران بزرگ سالی دارای شخصیتی قوی و مستحکم می باشد و در جامعه نیز به عنوان فردی قابل اتکا و اعتماد بنفس شناخته می شود و برعکس این حالت ، اگر شخصیت فردی را در دوران کودکی مورد فشار قرار داده و محیط اطرافش را برای او پر از سختی و مقررات کنیم و او را دور از جامعه و در حالت انزوا قرار داده و از انجام بازی های کودکانه اش منع شود ، آسیب زیادی به شخصیت کودک وارد نموده و موجب ضعف و سستی و عدم اعتماد به نفس در شخصیت او در دوران بزرگ سالی می شود .

سال های اول زندگی و رابطه ی آن با شخصیت آینده کودکان

یکی از محققین در این باره می گوید : « سال های اول زندگی برای رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان اهمیت بالایی دارد . کودکان در سنین پایین باید با محیط اطراف و طبیعی برخورد کرده و آشنایی عملی با آنها پیدا کنند . آموزه های دینی نیز تاکید دارند که کودک باید در دوران کودکی بیشتر از هر زمانی به بازی و تفریح بپردازد . بازی کردن ضرورتی حیاتی در کاهش تکانه های فردی کودکان بوده و به ایجاد شخصیت مناسب در آینده کمک شایانی می کند . زندگی در محیط های آپارتمانی موجب اختلال در این روند می شود . »

 

کم تحرکی کودکان را جدی بگیرید

شاید شما هم به یاد داشته باشید که ساختار خانه های قدیمی به گونه ای بود که به علت در اختیار داشتن زمین زیاد ، هم دارای حیاط های بزرگ و هم از اتاق های بزرگ بهره مند بودند . علاوه بر آن چون خانه ها همگی یک طبقه بودند ، همسایه ای در طبقه های بالا یا پایین وجود نداشت که سروصدا و تحرک بچه ها موجب آزار و اذیت و مزاحمت شان شود . از این رو بچه ها هر چقدر می توانستند بازی می کردند و تحرک داشتند . ولی در آپارتمان های امروزی به دلیل کمبود جا و همچنین فاصله ی نزدیک همسایه ها بچه ها اجازه و توان بازی و تحرک های زیاد که در بسیاری از مواقع مقتضی سن شان است را ندارند و اینگونه به مرور گرفتار کم تحرکی و در پی آن دچار چاقی و برخی بیماری های دیگر می شوند . علاوه بر آن در نتیجه تحقیق پژوهش گران کم تحرکی در کودکان باعث از بین رفتن تعادل روحی می شود و کودکانی که به دلایل مختلف تعادل روحی ندارند ، به تدریج مبتلا به خستگی مزمن می شوند . برای رفع این مشکل چه می توان کرد ؟

سعی کنید کودکان را در مهدکودک هایی که امکان تحرک و ورزش و همراه بودن با همسالان کودک را به او می دهد ، ثبت نام کنید . علاوه بر آن با فرزندان تان به پارک بروید ، با آنها در شهر به گردش بپردازید ، اگر چنانچه فرزندتان به رشته ی ورزشی خاصی علاقه دارد او را در باشگاه مختص آن رشته ثبت نام کنید و اینگونه زمینه چینی کنید تا هم مانع از کم تحرکی فرزندان تان شوید و هم مزاحمتی برای همسایه هایتان ایجاد نکرده باشید .

 

تاثیر منفی محیط بسته آپارتمان و قطع رابطه با طبیعت

پژوهشگران بر این باورند که انسان ها نیز به مانند دیگر موجودات نیاز مبرمی به ارتباط با طبیعت دارند ، شاید خودتان نیز تجربه کرده باشید که آن مدت زمان هایی که درگیر کارتان هستید و فقط میان خانه تان ( که آپارتمانی است ) و محل کار در رفت و آمد هستید به مرور دچار افسردگی می شوید و برای برون رفت از آن باید سفری به طبیعت را برنامه ریزی کنید . کودکان نیز برای رشد و شکوفایی شان به همین منوال و با شدت بیشتری نیاز به ارتباط به طبیعت دارند . این نیاز در روستاها که آمیختگی بیشتری با طبیعت دارند به راحتی برطرف می گردد . ولی شهرها و بخصوص آپارتمان هایش به علت ساختاری که دارند ارتباط ها با طبیعت را بسیار کاهش داده اند . پس سعی کنید موضوع را جدی گرفته و برنامه مسافرت و رفتن به طبیعت در روزهای تعطیل را فراموش نکنید .

 

این ویتامین جز ویتامین های بسیار مهم و ضروری برای هر انسانی می باشد که کمک زیادی به رشد و تقویت بدن می کند . یکی از منابع مهم و اساسی دریافت این ویتامین نور خورشید می باشد . این ویتامین حساس و حیاتی این روزها با زندگی های آپارتمان نشینی و دریافت کم نور خورشید بسیار کمیاب شده است ! محققان می گویند کودکان نیازی مبرم و اساسی به دریافت این ویتامین دارند و به همین دلیل نقش آفتاب را در سلامتی کودکان جدی بگیرید . اگر ساکن آپارتمان هستید سعی کنید کمتر از پرده های ضخیم و بلند برای جلوگیری از ورود نور آفتاب به خانه استفاده کنید و در ساعاتی از روز پرده ها را کنار زده و به دریافت نور خورشید با فرزندان تان بپردازید . کمبود ویتامین D در حال حاضر یکی از مسائل و مشکلات فراگیر در کشورمان است . این ویتامین در فرآیند اسکلت بندی و متابولیسم استخوان ها نقش مهمی دارد و کمبود آن می تواند باعث بیماری راشینیسم و عفونت های تنفسی و مشکلات در ساختمان جمجمه شود .

 

تعریف یک مسکن مناسب برای زندگی

انسان ها از بدو خلقت موجوداتی اجتماعی بودند و این شاخصه همواره یکی از نیازهای اساسی هر انسانی بوده است . ما در بسیاری از موارد شخصیت خود را در اجتماع و در بین همنوعان خود می یابیم . به همین دلیل روستاها و سپس شهرها شکل گرفته و به مرور گسترش یافتند . محیط مسکونی مناسب ، برآوردنده نیازهای مختلف روانی ، اجتماعی و زیستی می باشد . بر این اساس مهمترین مسئله یک محیط مسکونی ایجاد زمینه مناسب برای انطباق فرد با اجتماع و پیرامون وی و آماده سازی برای ورود او به جامعه است . اگر ما در برقراری ارتباط با سایرین توانایی خوبی داشته باشیم و آن را به فرزندان مان نیز آموزش دهیم ، آپارتمان ها محیطی مناسب برای برقراری ارتباط با سایرین می باشد . و حتی گاهی محیط آپارتمان به علت ساختار متفاوتش ، حس داوطلبی کمک به دیگران و مسئولیت پذیری اجتماعی را بیشتر و بهتر تقویت می کند و محیطی مناسب و امن برای برخوردهای اجتماعی کودکان و حتی بزرگسالان به وجود می آورد .

ارتباط با طبیعت نیز جنبه ای مهم و اساسی از یک محیط مسکونی می باشد . در معماری سنتی و قدیمی ، حیاط خصوصی محل مناسبی برای پرورش گل و گیاه ، نگهداری حیوانات خانگی ، استفاده از نور مستقیم آفتاب و … بود . در زندگی آپارتمانی نیز می توانیم با پرورش گل و گیاه در بالکن هایمان همواره ارتباط مان را با طبیعت حفظ کنیم و از آن بی بهره نمانیم . گرچه این امور شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسند ولی قطعا ارزشش را دارند .

 

دقیقاً چه چیزی را باید به فرزندان خود آموزش دهید؟

اولین وظیفه پدر و مادر در هنگام تربیت فرزندان صحبت در مورد برقرار ارتباط با افراد دیگر است که ما می توانیم آن را به عنوان نحوه رفتار با همسایگان نیز تعریف کنیم. هنگامی که شما به فرزندانتان آموزش دقیقی را تدوین نمایید می توانید نسبت به رفتار آنها نیز آسوده باشید.

دقیقاً چه چیزی را باید به فرزندان خود آموزش دهید؟

به محوطه سازی ملک احترام بگذارید

بچه ها عاشق فضای باز هستند. حفاری، کندن چمن ها و آویزان شدن از شاخه های درخت، همه فعالیت هایی هستند که به طور طبیعی برای آنها جذاب می باشد. با این حال، در جوامع آپارتمانی لوکس، کودکان باید به تمامی گیاهان و محوطه سازی (مانند سنگ و مالچ) احترام بگذارند.

 

دیوارها کتاب رنگ آمیزی نیستند

دیوارهایی که روی آنها رنگ شده اند به راحتی با یک لایه رنگ تازه از میان می شوند. صرف نظر از این ، باید به فرزندان خود بیاموزید که باید به دارایی داخلی خانه جدید شما احترام بگذارند. به کودکان خود آموزش دهید روی دیوارها رنگ آمیزی نکنند، در صورتی که این مسئله را به آن ها آموزش ندهید می تواند برای شما اثرات منفی در بر داشته باشد.

 

آموزش برای کنترل صداهای زیاد

همسایگان آپارتمان به دلیل شرایط ساخت و ساز خانه ها دیوارهای مشترک دارند و در این شرایط انتقال صدا از یک واحد به واحد دیگر غیر معمول نیست. در حالی که انتظار اینکه بچه ها ساکت بمانند غیرواقعی است، با آموزش دادن به بچه هایتان که در داخل خانه فریاد نزنند، به همسایگان خود احترام بگذارید.

آموزش برای کنترل صداهای زیاد

فر یک اسباب بازی نیست

تعداد زیادی از آتش سوزی های خانه به دلیل وسایل آشپزی رخ می دهند. با آموزش احترام به لوازم خانگی به فرزندان خود می توانید از خطرات آتش سوزی در خانه جلوگیری کنید. اجاق گاز و مایکروویو وسایلی هستند که کودکان نسبت به آنها کنجکاو می شوند. بنابراین مهم است که به کودکان خود بیاموزید که آنها اسباب بازی نیستند و نباید توسط کودک استفاده شوند.

 

با همسایگان با احترام رفتار کنید

بعضی از بچه ها نمی توانند در حین بازی با دوستانشان سر و صدا نکنند. ما درک می کنیم که افراد از تفریح لذت می برند، اما برای آنها مهم است که در عین حال به سایر ساکنان جامعه احترام بگذارند. دست زدن به اموال ساکنان دیگر یا برهم زدن آرامش آنها به هر نحوی (با فریاد زدن بیش از حد، یا خرابکاری اموال) به هیچ وجه در هیچ جامعه آپارتمانی قابل تحمل نخواهد بود.

 

نتیجه گیری

هرچه درباره آپارتمان نشینی و حق و حقوقی که کودکان باید آن را رعایت کنند با آنها صحبت شود می تواند کمک شایانی در افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی کودکان داشته باشد. کودکانی که از قوانین و عرف ساختمان نشینی خبر ندارند موجب دردسر می شوند. برای همین والدین در تربیت فرزندان خود این نکته را مد نظر داشته باشند که نسل جدید با درگیری بیشتری نسبت به گذشتگان با آپارتمان نشینی عجین شده است و در آینده بخش مهمی از زندگی وی است. از این رو آموزش فرهنگ آپارتمان و قوانین آن از ضروریات این زندگی می باشد.

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن