همه چیز در مورد استعلام سند ملک

از آنجایی که در ایران بازار خرید و فروش مربوط به املاک و مسکن همیشه رونق خود را داشته است و روزانه خانه های زیادی خرید و فروش می شوند، بنابراین لازم است تا در هنگام خرید خانه نکاتی را در نظر بگیریم.اصولا خرید خانه جز کارهایی است که برای انجام آن باید هزینه ی زیادی را صرف کرد. بنابراین باید جوانب احتیاط را نیز در نظر گرفت و امنیت معامله را تضمین کرد. یکی از مواردی که در هنگام معامله ملکی اهمیت دارد، فرآیند استعلام از سند ملک است. این موضوع آنقدر مهم و با اهمیت است که ما سعی کردیم در مورد آن اطلاعاتی را جمع آوری کنیم و در اختیار شما قرار دهیم. پس برای دانستن این اطلاعات مهم و کاربری تا انتهای مطلب با هومتیک همراه باشید.

 

استعلام سند ملک به چه معناست؟

به فرآیندی که در آن بررسی اعتبار یک سند از نظر قانونی بودن و رعایت موارد حقوقی انجام می شود، فرآیند استعلام سند ملک می گویند. اصولا فرآیند استعلام سند ملک در جهت بررسی شرایط ثبتی و بررسی مالکیت ملک انجام می شود و در نهایت با انجام این کار اعتبار سند و فروشنده برای افراد مشخص می شود.شما برای این که بتوانید فرآیند استعلام سند ملکی را انجام دهید لازم است تا به سازمان ثبت استاد و املاک کشور مراجعه کنید. این سازمان با در نظر گرفتن تدابیر و قوانین مشخص و رعایت کردن آن ها در تمامی معاملات ملکی سبب شده است تا افراد با اطمینان بیشتری وارد معامله شوند و توانسته است از مشکلات مربوط به معاملات حقوقی بکاهد.

 

چرا فرآیند استعلام سند ملک دارای اهمیت است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد فرآنید استعلام سند ملکی از این جهت دارای اهمیت است که می توانید با در دست داشتن آن اعتبار فروشنده و ملکی که قرار است مورد معامله قرار بگیرد را بسنجید. البته این تمام ماجرا نیست و می توانید با داشتن استعلام سند ملک موارد زیر را نیز انجام دهید:

  • تضمین امنیت در انجام معاملات
  • ایجاد حس اطمینان نسبت به فروشنده ملک، صاحب و مالک ملک مورد معامله
  • گزارش کامل شرایط ثبتی ملک
  • بررسی این موضوع که آیا ملک مورد نظر دارای وام است یا خیر؟
  • بررسی شرایط حقوقی خاص مالک
  • مشخص شدن این موضوع که آیا ملک در رهن بانک است یا خیر؟
  • مشخص شدن چند مالکه بودن ملک

 

اداره ثبت اسناد در رابطه با استعلام سند ملک چه قوانینی دارد؟

از آنجایی که اطلاعات موجود در اداره ثبت اسناد جزو اطلاعات شخصی افراد می باشد، بنابراین امکان دسترسی عموم به اطلاعات سایر افراد به هیچ وجه وجود ندارد. البته در صورتی که شخصی اجازه و حکم دادگاه را داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد.

یکی از قوانین مهم اداره ثبت اسناد در مورد استعلام سند ملک به این صورت است که خود شخص با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و قانونی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه نمایید و فرمی مبنی بر استعلام دارایی‌های شخصی پر کند تا این مراکز بتواند فرایندهای قانونی استعلام سند را انجام دهند.

تمامی این کار ها به این جهت انجام می شود تا حریم خصوصی افراد حفظ شود و تنها خود آن اشخاص بتوانند به اطلاعات مربوط به خود دسترسی داشته باشند.

 

استعلام سند ملک به چه صورت هایی انجام می شود؟

اصولا فرآیند استعلام سند ملک را می توانید با روش های گوناگونی انجام دهید که در ادامه در مورد آن ها صحبت کرده ایم:

 

1.استعلام سند ملک در زمان معامله با دریافت کد رهگیری :

این نوع استعلام اصولا در معاملات ملکی بسیار اهمیت داشته و مورد توجه افراد قرار می گیرد.چنانچه در زمان معامله ملکی برای قرارداد تنظیم شده کد رهگیری دریافت شود، می توانید به راحتی از ملک مورد نظر استعلام بگیرید و بعد از انجام این کار وارد معامله شوید.شما می توانید این کار را در زمان تنظیم مبایعه نامه و به کمک مشاورین املاک انجام دهید و اطلاعات لازم را در مورد اعتبار ملک و سند آن به دست آورید.با انجام این کار می توانید مطمئن شوید که ملک مربوطه پیش از این به فرد دیگری فروخته نشده باشد اما به یاد داشته باشید که برای انجام این نوع استعلام نیاز به مشخصات فردی فروشنده می باشد.

 

2.استعلام سند ملک با استفاده از پلاک ثبتی :

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید برای استعلام سند ملکی به کار بگیرید انجام این کار به واسطه پلاک ثبتی می باشد.روش‌های مختلفی برای انجام این فرایند وجود دارند ولی یکی از بهترین روش‌ها استفاده از سایت شهرداری هر شهر برای انجام این نوع استعلام می‌باشد.شما می توانید برای داشتن صحت اطلاعات و اطمینان در مورد ملک موردنظر شماره 8 رقمی ملک را که معمولاً در قسمت زیرین شماره پلاک ملک نوشته شده است را یادداشت نمایید و این کد مربوطه را در سامانه شهرداری وارد کنید و استعلام سند ملک مورد نظر را دریافت کیند.علاوه بر آن شما می توانید به اطلاعات دیگری از جمله نام مالک، آدرس، شماره ساختمان، بلوک، محلله، منطقه، مساحت زمین، مساحت ساختمان، پلاک ثبتی و … دسترسی داشته باشید.

 

3.استعلام سند ملک با شماره ملی :

گاهی اوقات نیز قصد دارید که  از وضعیت ثبتی ملک یا املاکی که به نام شخص شما می باشد، اطلاع پیدا کنید. در این مواقع می توانید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید و از آن ها درخواست استعلام سند ملک را داشته باشید. نکته که در اینجا وجود دارد و در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم این است که هیچکس به غیر از مالک و صاحب سند نمی تواند با در دست داشتن کد ملی درخواست استعلام سند ملک را داشته باشد و تنها در صورتی انجام این کار شدنی است که ملک متعلق به همان شخص می باشد. در یک صورت شخصی می تواند استعلام سند  ملکی را بگیرد که متعلقبه او نیست که، اجازه نامه قانونی در دست داشته باشد.

 

 فرآیند استعلام سندهای تک برگ به چه صورت انجام می شود؟

امکان استعلام سند‌ تک برگی به صورت آنلاین فراهم می‌باشد و شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت و اسناد کشور به صورت آنلاین این استعلام را انجام دهید. همچنین، شما می‌توانید با در دست داشتن سند رسمی به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه نمایید و درخواست خود  مبنی بر استعلام سند مورد نظر را ارائه دهید.

 

استعلام گرفتن از سند ملک قدیمی به چه صورت انجام می شود؟

فرآیند استعلام گرفتن از سندهای قدیمی که همان سندها تک برگ هستند، کار بسیار راحتی است. چنانچه سندی که دارید منگوله دار و قدیمی است، باید در ابتدا برای گرفتن سند تگ برگ آن اقدام کنید و سند منگوله دار را با یک سند تک برگ تعویض کنید. دلیل انجام این کار این است که  سندهای قدیمی به دلیل نبود اطلاعات درست در مورد آن ها و عدم تهیه نقشه هوایی قابلیت استعلام گرفتن را ندارند و شما به صورت آنلاین نمی توانید برای گرفتن استعلام از آن ها اقدام کنید، پس در ابتدا سند تک برگ را تهیه کنید و سپس باید از آن استعلام بگیرید.

 

 سخن آخر

نیز باید گفت قبل از این که بخواهید معامله ی ملکی را انجام دهید حتما نسبت به دریافت استعلام سند ملک اقدام کنید تا کل فرآیند معامله با آرامش خاطر انجام شود و مشکلی برای شما ایجاد نشود.امیدواریم که این مطلب برای مشا مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید : 

مدارک لازم برای انتقال سند ملک ،تنظیم سند ابتدا تا انتها

هزینه انتقال سند ملک به عهده کیست؟

مراحل انتقال سند آپارتمان از ابتدا تا انتها

Loading

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن