سبک دکوراسیون مینیمال

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

شما چقدر به شیک بودن خانه خود اهمیت می دهید؟ این سوالی است که اگر بخواهید به آن جواب بدهید باید نگاهی به دکوراسیون خود بیاندازید. درست است! شیک بودن خانه رابطه مستقیم با دکوراسیون آن دارد. اگر هنوز به شیک بودن خانه فکر نکرده اید باید بگویم خانه محل آسایش شماست و شیک بودن آن به شما حس خوبی خواهد داد. برای تجربه این حس باید با انواع سبک های دکوراسیون داخلی آشنا باشید تا بهترین سبک آن را برای خود و خانه تان انتخاب کنید. ما در این مقاله شمارا با دکوراسیون های داخلی منازل مختلف و سبک های آن آشنا می کنیم.

در یک تعریف کلی دکوراسیون داخل منزل هماهنگ‌ی اجزای داخلی خانه است که با هدف زیباتر شدن و ایجاد یک فضای گرم و دل انگیز در فضای خانه ایجاد می شود. در خانه های کوچک و نقلی آپارتمانی ایده های زیادی برای طراحی وجود دارد و با استفاده از طرحی درست دکوراسیون داخلی منزل را می توان به بهترین شکل هماهنگ کرد و چید بطوریکه بهترین حس زندگی را با آنها تجربه کرد.

اگر تا به حال تجربه رفتن به خانه های زیادی را داشته اید باید بدانید که چیدمان دکوراسیون خانه و تغییر آن نیز چنین حس خوشایندی به شما می دهد.گاهی اوقات نحوه چیدمان دکوراسیون خانه تبدیل به یک دغدغه برای افراد آن خانه، خصوصا خانم خانه می شود وتغییر آن با وسایل جدید و مدرن یا کلاسیک به کلی زندگی را عوض می کند.

 

اصول چیدمان منزل یا دکوراسیون

برای آن که بدانید چطور وسایل خود را بچینید تا دکوراسیون خوبی داشته باشید اول باید بدانید که چه سبکی را می پسندید. سبک مدرن یا سنتی؟ هر کدام از این سبک ها با یک سری طرح ها و ایده ها همراه است و هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. اما نکته قابل توجه آن است که هر کدام را انتخاب کنید باید مطابق همان طرح پیش بروید و ادغام آنان با یکدیگر به هیچ عنوان خوب از آب در نمی آید.

 

چرا از دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

یکی از دلایل استفاده از دکوراسیون داخلی زیبایی آن است و دیگری حس خوشایند و خوبی که تغییر دکوراسیون به انسان منتقل می کند. به در خانه های مسکونی استفاده از دکوراسیون داخلی خوب بخاطر آن است که یک فضای راحت، گرم و پر از آرامش و صمیمیت که دارای احساس شادی و خوشحالی و راحتی است را فراهم می‌کند.

دکوراسیون داخلی منزل از وسایل مختلف نظیر مبلمان و رنگ دیوارها و بافت های متنوع استفاده می شود. این بخاطر آن است که در هماهنگی با یکدیگر قرار بگیرند و با یک نقشه از پیش تعیین شده وسایل را درست در سر جای خود قرار دهند و با این کار به روحیه ای که دکوراسیون ایجاد می کند کمک کنند.

 

انواع سبک ‌های دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون مدرن

سبک دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن یکی از محبوب ترین سبک های طراحی داخلی می باشد. توجه به ایجاد فضا و کاربردی ساختن فضا و لوازم از نقاط قدرت در طراحی این سبک است. استفاده از خطوط مشخص و صاف و حداقل رنگ‌ها از مشخصه های سبک دکوراسیون مدرن است. در دکوراسیون مدرن سعی شده تا فضاها با لوازم و طراحی‌های اضافه انباشه نشود و طرح های ساده و زیبا بصورت مفید استفاده شوند. سبک دکوراسیون مدرن در آپارتمان‌هایی که با طراحی فضای باز ساخته شده‌اند شکل بهتری دارد.

از ویژگی‌های بارز سبک دکوراسیون مدرن داخلی دخیل نبودن زرق و برق در آن و نبودن تقارن عمدی است. نداشتن شلوغی و ایجاد اختلافات زیاد باعث بهتر دیده شدن آن می شود و استفاده از رنگ‌های اصلی و پایه به عنوان زمینه در کار دکوراسیون بسیار چشم نواز است. بازی با رنگ‌ها بر زمینه اصلی و استفاده از اشکال ساده و پایه برای ساخت مبلمان و به کارگیری فلز، کروم و یا شیشه به عنوان قطعات لوازم داخلی با طراحی صاف و ساده به نمای بیشتر کار کمک می کند و طراحی را جذاب می نماید.

 

سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر

دکوراسیون امروزی یا معاصر

در سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر اغلب آن را زیرمجموعه دکوراسیون مدرن می‌دانند. این بدان جهت است که این طراحی مانند مدرن ویژگی سادگی و زیبایی را دارد. هر چند در این سبک دکوراسیون به همه چیز در زمان حال توجه شده است اما استفاده از خطوط نرم و منحنی در سبک دکوراسیون مدرن از اشکال هندسی و خطوط شکسته استفاده بیشتری خواهد شد کما آنکه طرح مدرن با امروزی در تفاوت توجه به زمان است. در سبک امروزی یا معاصر رنگ‌های کرم، قهوه‌ای و سفید بهتر به کار می روند و سایر رنگ‌ها نقش زیادی ندارند. گاهی نیز تنها از طیف مختلف یک رنگ استفاده می‌شود و با سایه‌های مختلفی از همان رنگ سعی می‌شود کنتراست ایجاد شود. این حالت به هماهنگی بین دکوراسیون کمک می کند.

باید گفت در سبک امروزی از لوازمی با بافت طبیعی استفاده می‌شودکه این کار با طراحی فضاهای باز، نور زیاد و شیشه‌های فراوانی جلوه خاصی به کار می بخشد.

مزایای سبک معاصر دکوراسیون فضا های باز زیاد و طرح‌بندی‌های غیرمعمول با استفاده از نور طبیعی است. برای جلوه بیشتر این سبک باید از رنگ‌های خنثی استفاده شود و فلزات و پارچه و بافت های طبیعی در آن حضور یابند. استفاده از طیف بسیار روشن و یا بسیار تیره چوب و نور به عنوان بخشی از طراحی به زیبا شدن کار کمک می کند.

 

سبک دکوراسیون انتقالی

دکوراسیون انتقالی

سبک انتقالی دکوراسیون یک سبک خاص است. این سبک بیشتر مد نظر کسانی می باشد که علاقه زیادی به ترکیب سبک ها دارند. در این روش سبک طراحی مدرن و طراحی کلاسیک با هم ادغام می شوند. به قول اهل فن سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر قرار می گیرند. گاهی ممکن است از مبلمانی با پارچه‌ها و بافتی مدرن استفاده شود که در آن‌ها خطوطی صاف و مشخص وجود دارد و سبک کوسن‌ها و قالیچه نیز مطابق آن باشد. این سبک بیشتر مد کسانی است که از مدرنیته خسته اند اما نمی توانند از آن جدا شوند با این حال سبک کلاسیک و سنتی همیشه ته دلشان را قلقلک می دهد.

از ویژگی‌های مهم سبک دکوراسیون انتقالی می توان به استفاده محدود از لوازم جانبی و هنری تأثیرگذار در طراحی سخن گفت. در واقع طراحی یک طرح انتقالی بسیار سخت است. زیرا یک اشتباه باعث زشت شدن این دکوراسیون می شود. مبلمانی با خطوط منحنی و صاف که با استفاده از طیف رنگی خنثی از عناصری مانند چوب، شیشه، پارچه، فلز، استیل نوع خاصی از دکوراسیون را می سازد که شاید هر کسی را به وجد نیاورد.

 

سبک دکوراسیون میانه قرن

سبک دکوراسیون میانه قرن

افرادی است که ظاهری یکدست و یکپارچه را دوست دارند باید به سراغ سبک دکوراسیون میانه قرن بروند. چرا که در طراحی آن از طراحی‌های خانه‌های دهه‌های ۱۹۵۰- ۱۹۶۰ میلادی الهام گرفته شده است. این سبک بیشتر برای تناژ های رنگی شبیه به هم مناسب است و رنگ های روش و گرم خیلی به کار این سبک نمی آید.

استفاده از چوب، در کنار آلومینیوم و حتی پلاستیک و استفاده از طیف‌های مختلف رنگ‌های سفید و قهوه‌ای این طراحی را احساسی و نوستالژیک می کند و اگر درست طراحی شود باعث آرامش می شود.

 

سبک دکوراسیون مینیمال

سبک دکوراسیون مینیمال

طراحی مینیال دکوراسیون یک سبک جدید و البته پر طرفدار است. باید گفت این سبک شده سبک مدرن است.  این سبک خالی از شلوغی ای طرح های قبلی است و حتی در استفاه از رنگ ها طرح ها تنبلی خاصی وجود دارد. باید گفت از رنگ‌ها به صورت گذرا استفاده می‌شود و همه چیز ساده و دل‌نشین است. این نوع سبک شما را به سادگی و سکوت دعوت می کند. در سبک مینیمال به فضای خالی ارزش دارد و چیزهای غیر ضرروی حذف می گردد.

 

سبک دکوراسیون شابی شیک

سبک دکوراسیون شابی شیک

برخلاف طرح ساده و مینیال که گفته شد طرح دیگری وجود دارد که بسیار شلوغ است. به این طرح و سبک دکوراسیون شابی شیک می گویند. این سبک از مبلمان شلوغ و با تزیینات زیاد استفاده می‌شود و اصولاً پارچه‌های گل‌دار و کف‌پوش‌های سفید بخش اصلی طراحی این سبک هستند. این سبک با طراحی زنانه است و خیلی از خانم ها آن را برای خانه خود می پسندد با این حال پارچه‌ها و لوازم مجلل ومبلمان رنگارنگ با طراحی شلوغ کمی در ذوق مهمان ها خواهد زد. در واقع کف‌پوش‌های سفید و براق شاید بتوانند نوعی تضاد را ایجاد کنند اما استفاده از رنگ‌های زیاد و لوازمی با طرح گل این سبک را برای همگان جذاب نمی کند.

 

سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی

سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی

کشورهای شمال اروپا در طراحی مبلمان بسیار دقیق هستند و در حد توان با چوب ‌بری‌های ظریفی که انجام می دهند در تلاشند تا بهترین دکوراسیون را داشته باشند. از نکات ظریف آن طرح‌های مجسمه‌ای بر پایه مبلمان است و رنگ اصلی در این سبک، طیف سفید می باشد.

در سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی استفاده از  چوب، پلاستیک‌های روشن، آلومینیوم و آهن و کف‌پوش‌هایی با پنل‌های بزرگ مرسوم است و رنگ‌های مختلف در این سبک جایگاه ویژه ای دارد. با استفاده از نورپردازی گسترده، فضاهای باز و وسیع دکوراسیون یک خانه در شمال اروپا خیلی جذاب می شود.

 

 

سبک دکوراسیون مدیترانه‌ای

سبک دکوراسیون مدیترانه‌ای

یکی دیگر از سبک هایی که این روزها در ایران بسیار باب شده است استفاده از دکوراسیون با سبک مدیترانه ای است. در این سبک با استفاده از قوس‌ها و طاق در طراحی و استفاده از ستون‌های متعدد نوع خاصی از کار بوجود می آید. دقت در جزییات و تزیینات مبلمان و همچنین استفاده از آجر و کاشی بسیار سطح دکوراسیون را بالا می برد.

 

سبک دکوراسیون سنتی

سبک دکوراسیون سنتی

شاید شلوغ ترین سبکی که یک ایرانی برای خانه خود می تواند انتخاب کند  سبک سنتی است. در سبک سنتی از مبلمان مجلل استفاده می‌شود و لوازم غیرضروری زیادی در خانه قرار می گیرد. در سبک سنتی بیشتر برای مبلمان از پارچه‌های مخملی، ابریشمی و گلدوزی‌شده استفاده می‌شود و جزئیات زیاد از مشخصه های بارز سبک سنتی است.

 

سبک دکوراسیون کرافتس‌ من

سبک دکوراسیون کرافتس‌ من

اگر خانه بزرگ با پذیرایی وسیع دارید پیشنهاد می شود به سراغ سبک دکوراسیون کرفتس من بروید. این سبک دکوراسیون به سطوح وسیع و گسترده نیاز دارد. اصول طراحی این سبک آن است که از فضا بصورت گسترده استفاده کند تا به چشم بیاید. استفاده از لوازم چوبی مانند کابینت آشپزخانه، شومینه و قفسه کتاب، کمد و …همه و همه در این سبک دیده می شود. همچنین از صنایع‌دستی مانند طاق چوبی و مواد طبیعی و عادی مانند چوب، سنگ، آجر، شیشه و کاشی به همراه تعداد زیادی پنجره در این سبک استفاده می گردد. رنگ‌هایی با تن زمین و مقدار زیادی چوب از مشخصه های این سبک است.

 

سبک دکوراسیون اکلکتیک

سبک دکوراسیون اکلکتیک

اگر مانند یک شاعر با تضاد و زیبایی آن در زندگی آشنا هستید پیشنهاد می شود به سراغ سبک دیگری از دکوراسیون بروید که طرفداران کمی دارد و همین مقدار کنم باعث خاص بودن آن شده است . سبک دکوراسیون داخلی اکلکتیک با عناصر متضاد زیادی سر و کار دارد. رنگ‌های مختلف، تزیینات فراوان و مبلمان زیاد از جمله ویژگی‌های این سبک می باشد. اما یادتان باشد که اگر به درستی چیده نشوند و در طراحی به کار نروند، نمای خانه را زشت می کند. در این طراحی نیاز به یک طراح خبره دارید تا بتواند متضاد هارا بصورت کاملا حرفه ای برای شما ایجاد کند.

 

نتیجه گیری

در دکوراسیون داخلی همیشه یادتان باشد که فضا و امکاناتی که در اختیار دارید تعیین کننده نوع سبک و سیاق شما در دکوراسیون است. برخی دکوراسیون ها مناسب فضای کوچک نیستند و باید این نکات رعایت  شود. انتخاب سبک دکوراسیون داخلی منزل با توجه به نکاتی که گفته شد بسیار مهم است. سعی کنید نوعی انتخاب کنید که از زندگی در آن لذت ببرید و برای رسیدن به خانه لحظه ‌شماری کنید. با توجه به راهنمایی هایی که در این مقاله خواندید با انتخاب سبک مناسب منزل تان حس و حال خوب زندگی را برای خود بسازید.

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن