باربیکیو در ساختمان چیست؟

باربیکیو در ساختمان چیست؟

امروزه بسیاری از افراد به منظور دسترسی به غذای ساده و سالم در خانه خود باربیکیو راه اندازی می کنند و تلاش می کنند با کباب یا گریل کردن غذاها در ساختمان خود لذت تغذیه سالم را تجربه کنند. نکته ای که در مورد این روش پخت و پز وجود دارد این است که افراد خیلی اطلاعات درستی از این روش ندارند و بیشتر به شیوه های سنتی تلاش می کنند از آن بهره بگیرند. امروزه در دنیا دستگاه های باربیکیو مختلفی در بازار وجود دارند و افراد بسته به فضا ، محیط و کاربردی که از این دستگاه می خواهند می توانند آنها را تهیه کرده و در خانه خود به کار بگیرند. در این بخش قصد داریم برای شما همراهان همیشگی هومتیک نکات بسیار کاربردی را در مورد باربیکیو در ساختمان عنوان نموده و کمک کنیم بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

 

تاریخچه باربیکیو

طبق گفته مجله Planet Barbecue (انتشار ورکمن، 2010)، باربیکیوها از زمانی شروع شدند که اجداد ما حدود 1.8 میلیون سال پیش شروع به پختن گوشت با آتش کردند. اما کباب‌ها به روشی که ایرانی ها آن را می‌شناسند یعنی گوشتی که روی کباب یا گودال همراه با ادویه‌ها و سس پخته می‌شوند از دریای کارائیب سرچشمه می‌گیرد.

کلمه باربیکیو از زبان یک قبیله سرخپوست کارائیب به نام تاینو گرفته شده است. کلمه آنها برای کباب کردن روی رنده چوبی برجسته باباکوآ است. طبق گفته Planet Barbecue، این کلمه برای اولین بار در گزارش یک کاشف اسپانیایی از هند غربی در سال 1526 به صورت چاپی ظاهر شد و از آن زمان به بعد، محبوبیت کباب‌ها به سرعت گسترش یافت. تاریخچه باربیکیو در ایران به دوران پیش از حمله اعراب باز می گردد و از آن زمان تاکنون بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است. در واقع، یکی از اولین دستور پختی که از ایرانی ها در متون تاریخی مشاهده است مروبط به کباب کردن کبک و پرندگان بوده است.

باربیکیو در ساختمان چیست؟

مزایای باربیکیو

وقتی به غذاهای سالم فکر می کنید، باربیکیو ممکن است اولین چیزی نباشد که به ذهنتان خطور کند. بیشتر اوقات افراد به سالاد، میوه ها، سبزیجات و شاید حتی آب پرتقال فکر می کنید. با این حال، استفاده از باربیکیو فواید بسیار مهمی را برای شما در بر دارد. با هم به صورت تیتر وار نگاهی به مهمترین مزیت های استفاده از باربکیو می اندازیم:

  • غذاهای کباب شده معمولا مملو از پروتئین هستند
  • مواد مغذی بیشتری را حفظ می کند
  • منجر به یک رژیم غذایی متعادل می شود
  • طعم منحصر به فرد
  • بدون نیاز به روغن و یا کره

 

انواع باربیکیو در دنیا

حالا که نگاهی کلی به تارخچه و مزیت های استفاده از این سبک آشپزی انداختیم بهتر است انواع مختلف آن را نیز بررسی کرده و با هم مشخص کنیم کدام روش برای استفاده در ساختمان بهینه تر است.

 

باربیکیو گازی

یکی از باربیکیوهایی که از آمریکا به تمام دنیا معرفی شده است باربیکیو گازی می باشد.در ایالات متحده از 300 سال پیش فرهنگی را در خود جای داده است که بر اساس آن، باربیکیو جایگاه ویژه ای دارد و از 50 سال پیش باربیکیوهای گازی تحت تاثیر همین فرهنگ معرفی شده اند. باربیکیوهای گازی یکی از روش های نوینی می باشد که آمریکایی ها به منظور کم کردن مزاحمت به همسایگان و حفظ محیط زیست اتخاذ کرده اند. در این روش افراد می توانند با استفاده از گاز شهری و گاز مایع (LPG) برای روشن کردن باربکیو خود بهره بگیرند. از مهم ترین مزیت های استفاده از این دستگاه می توان به کاهش سوزاندن چوب یا ذغال و عدم وجود دود اشاره کرد.

باربیکیو گازی

باربیکیو ذغالی

بدون شک محبوب ترین باربیکیو در سرتاسر ایران سبک ذغالی می باشد که از دیرباز در ایران انواع مختلف آن وجود داشته است. در این سبک از باربیکیو به دلیل اینکه طعم ماده اولیه مانند گوشت ، مرغ ، سبزیجات و ماهی فوق العاده حفظ می شود، انتخاب اول بسیاری از افراد می باشد. در کشور آمریکا مخصوصا ایالت تگزاس به منظور اینکه در باربیکیو ذغالی غذا طعم متفاوت به خود بگیرد، ذغال را با چوب های طعم دار همراه می کنند و بدین صورت آن ها گوشت را به صورت منحصر به فردی تهیه می کنند.

باربیکیو ذغالی

باربیکیو آجری

از بهترین روش ها برای تهیه یک باربیکیوی ساختمانی فوق العاده استفاده از آجر می باشد. این روش که به بالکن یا حیاط شما زیبایی منحصر به فردی می دهد از نظر مقاومت برای مناطق رطوبتی انتخاب مناسبی می باشد. در باربیکیوهای آجری افراد می توانند با استفاده از چوب ، گاز و ذغال کباب پز را روشن کرده و از آن استفاده کنند. این باربیکیو بر خلاف نسخه ذغالی قابل حمل نمی باشد و شما به صورت ثابت در یک محیط مناسب آن را راه اندازی می کنید.

باربیکیو آجری

باربیکیو سنگی

یکی از باربیکیوهایی که می تواند در فضای باز یا در ساختمان راه اندازی شود. در این روش افراد با استفاده از سنگ هایی که در دست دارند فضایی را ایجاد می کنند تا بتوانند سیخ یا ابزار پخت و پز خود را بر روی آن قرار دهند. در خانه های امروزی به منظور بالا بردن بهره وری این روش از سنگ های زود گرم شو استفاده می کنند تا سرعت گرم شدن باربیکیو را بالا ببرند.

باربیکیو سنگی

باربیکیو‌های گابیونی

یکی از روش های مدرنی که برای ساختن باربیکیو‌ استفاده می کنند توری های گابیونی است که از آن به عنوان توری مرغی نیز یاد می شود. در این روش با استفاده از توری ها مجموعه سنگ هایی را در کنار یکدیگر قرار می دهند و سپس در میان سنگ فضایی را با استفاده از چدن ایجاد می کنند تا بتوان پخت و پز را به آسانی انجام داد.

باربیکیو‌های گابیونی

باربیکیو برقی

از نوین ترین باربیکیوهای موجود در بازار که برای اولین بار توسط برند آلمانی WMF معرفی شد. در این روش شما می توانید با استفاده از برق 220 ولت خانگی دستگاه را روشن کرده و پس از مدتی که بخش زیرین و چدنی دستگاه داغ شد غذای مورد نظر را بپزید. باید در نظر داشته باشید در این روش هزینه برق مصرفی نسبت به دیگر دستگاه های برقی بسیار بالاتر بوده و ممکن است هزینه شما به مراتب بالا برود.

باربیکیو برقی

تفاوت گریل و باربیکیو چیست؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند گریل و باربیکیو کاملا با هم متفاوت هستند ولی این در حالی است که هر دوی این روش ها تقریبا مشابه هستند و تنها میزان و روش پخت در آن ها متفاوت می باشد. دیکشنری آکسفورد در بیان تفاوت این دو روش عنوان می کند باربیکیو روشی است که در آن شما کباب را با حرارت کم و مدت زمانی طولانی می پزید ولی در گریل حرارت آتش به صورت مستقیم به گوشت یا مرغ خورده و زمان پخت به مراتب کمتر از باربیکیو می باشد.

 

راهنمای خرید باربیکیو در ساختمان

هم اکنون که دانش شما نسبت به باربیکیو افزایش یافت هنگام خرید آن نیز باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین مورد را برای خانه انتخاب کنید؛

 

اندازه باربیکیو

اصلی تری موردی که باید به آن دقت کنید اندازه باربیکیو است. بالکن ، حیاط یا حتی پشت بام شما محدودیت هایی دارد که شما هنگام خرید باربیکیو باید به آن دقت کنید. پیش از همه تحت هیچ شرایطی نباید باربیکیو سه گوش تهیه کنید. این سبک از باربیکیو با وجود اینکه زیبایی خاصی را به بالکن شما می دهد ولی فضای آن را به هدر داده و از طرفی نیز امکان پخت و پز را به شدت محدود می کند.

 

نوع مناسب باربیکیو

پیش از این با شما در مورد انواع مختلف باربیکیو صحبت کردیم. پیش از اینکه یکی از آن ها را برای خود تهیه کنید بهتر است ابتدا نیازسنجی کرده و سپس بر اساس کاربردی که به دنبال آن هستید بهترین نوع را تهیه کنید. در خانه هایی که فضای مناسب برای نصب باربکیو وجود ندارد بهتر است شما از نسخه الکتریکی بهره بگیرید.

 

قابلیت انتقال باربیکیو

اگر از آن دست افرادی هستید که در سفرهای خود نیز از باربیکیو استفاده می کنید بهتر است نیم نگاهی نیز به قابلیت جا به جایی آن نیز بیاندازید. برخی از باربیکیوها مانند سبک آجری ، گابیونی و حتی سنگی قابلیت جا به جایی ندارند و این مسئله می تواند باب دل شما نباشد.

 

انتخاب برند مناسب

در برخی از سبک های باربیکیو انتخاب برند مناسب می تواند تاثیر بسزایی بر روی تجربه شما داشته باشد. به عنوان مثال نظر سنجی ها نشان داده است در باربیکیو الکتریکی برندهای مختلف میزان مصرف برق بیشتری داشته و امکان پخت پز آن ها نیز در نتیجه آن کمتر می باشد!

 

بیشتر بخوانید:

روف گاردن چیست؟ طراحی و اجرای Roof garden

رایزر (Riser) در ساختمان چیست؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن