روش های تميز كردن شيرآلات

بهترین روش های تمیز کردن شیرآلات بهداشتی

روش های تمیز کردن شیرآلات

روش های تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات در قسمت زیبایی آشپزخانه ،حمام ، سرویس های بهداشتی و … یک منزل مسکونی نقش بسزایی دارند . شیرآلات بخش مهمی از دکور خانه هستند و توجه به نظافت و درخشش ظاهری آنها اهمیت بالایی دارد . از طرفی به دلیل استفاده مداوم و روزانه از شیرآلات ، ایجاد لکه و رسوب بر روی آنها حتمی است . خوشبختانه تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات با روش‌های ساده خانگی به راحتی قابل انجام است . برای یادگیری موثرترین روش ‌های تمیز کردن شیرآلات در این مقاله همراه باشید .

 

با کدام روش ها می توان شیرآلات را تمیز کرد ؟

به دلیل تماس مکرر دست ، بر روی شیرآلات لکه هایی در آن ایجاد می شود . همچنین به دلیل جریان یافتن آب در درون این وسیله احتمال نشتی در قسمت هایی از آن وجود دارد ، همین نشتی های جزئی باعث ایجاد رسوب در برخی از قسمت های بیرونی آن می شود . تمیز کردن شیرآلات با استفاده از مواد طبیعی و شوینده‌های شیمیایی قابل انجام است . اما بسیاری از مواد شوینده شیمایی مانند وایتکس و جوهرنمک باعث تغییر رنگ و خراب شدن آبکاری برخی شیرآلات می‌شوند . به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مواد طبیعی که اتفاقا قابل دسترس هم هستند استفاده کنید . طبق روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم می‌توانید تمیز کننده‌ ی دلخواه خود را برای شروع کار انتخاب کنید .

 

استفاده از جوش شیرین جهت تمیز کرد شیرآلات

شاید عجیب به نظر برسد ، اما می توان با برخی از مواد ساده و قابل دسترس ، شیرآلات منزل را تمیز کرد . یکی از این مواد که می توان استفاده کرد جوش شیرین است . جوش شیرین را می توان از عطاری ها تهیه کرد . جوش شیرین ساده‌ ترین و موثرترین ماده برای تمیز کردن شیرآلات ، سینک ، اجاق گاز و سایر تجهیزات خانه و آشپزخانه است . برای استفاده از جوش شیرین روی شیرآلات دستورالعمل زیر را اجرا کنید :

مخلوط یک چهارم جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری آب گرم در یک کاسه شیشه ای ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیری بدست آید . اگر مخلوط بیش از حد آب دارد ، مقداری جوش شیرین اضافه کنید و اگر بیش از حد سفت باشد ، چند قطره آب اضافه کنید . خمیر به دست آمده را با استفاده از اسفنج ، پارچه یا مسواکی نرم بر روی شیرآلات بمالید . این کار را ادامه دهید و تمام سطوح و گوشه‌ها را با استفاده از مسواک آغشته به خمیر تمیز کنید . مراقب باشید که از اجسام زبر و سفت مانند سیم ظرفشویی برای این کار استفاده نکنید . حتی اگر قصد استفاده از مسواک برای تمیز کردن شیرآلات را دارید حتما چک کنید که مسواکتان کاملا نرم باشد . تا باعث ایجاد خش روی شیر نشود . در انتهای کار ، شیرآلات را با آب سرد بشویید و سپس به کمک پارچه‌ای تمیز ، سطوح را خشک کنید . حالا خواهید دید که شیرآلات شما چقدر تمیز و درخشان شده‌اند .

 

آیا می توان از سرکه برای تمیز کردن شیرآلات استفاده کرد؟

سرکه نیز یکی از مواد ارزان و قابل دسترسی است که می توان جهت تمیز کردن شیرآلات از آن استفاده کرد . اما برای استفاده از سرکه ، ابتدا باید یک سری از موارد را رعایت کنید . اگر پوست حساسی دارید قبل از کار با سرکه دستکش در دست کنید تا از پوستتان در برابر مواد تحریک کننده محافظت کنید . ابتدا مطمئن شوید که بر روی شیرآلات گرد و خاک وجود نداشته باشد . تمیز کردن شیرآلات با سرکه از موثرترین روش‌ها است اما حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا اثر نهایی خود را بر روی شیرها بگذارد . برای استفاده از سرکه مراحل زیر را طی کنید :

1- برای بیشتر شیر آلات یک تا دو قاشق غذا خوری از سرکه و آب کفایت می کند . این دو را با نسبتی برابر داخل ظرف شیشه ای ریخته و با هم مخلوط کنید .

2- پارچه تمیز و ترجیحاً نخی ، را به محلول درست شده آغشته نمایید و آن را بر روی قسمت های مختلف شیرآلات بکشید . اجازه بدهید پارچه آغشته به مخلوط آب و سرکه به مدت یک ساعت بر روی سطوح شیرآلات باقی بماند . بعد از یک ساعت با استفاده از یک اسفنج یا پارچه خشک ، شروع به تمیز کردن سطوح کنید . برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی شیرآلات ، اسفنج را خیلی سفت نکشید . اگر مدت زیادی است که شیرآلات خانه را تمیز نکرده‌ اید توصیه می‌کنیم این مرحله را مجدد انجام دهید و پارچه آغشته به آب و سرکه را به مدت یک ساعت دیگر روی شیرآلات قرار دهید . در پایان، با پارچه تمیزی شروع به خشک کردن سطوح شیرآلات کنید .

نکته : به دلیل واکنش های شیمیایی که امکان دارد بین محلول و شیرآلات رخ دهد بهتر است برای شیرآلات قدیمی آهن و نیکل از این ماده استفاده نکنید اما می توانید از سرکه برای تمیز کردن شیرآلات کروم و طلا استفاده کنید .

 

استفاده از محلول آب و صابون جهت تمیز کردن شیرآلات

یکی از روش های موثر برای تمیز کردن شیرآلات منزل ، استفاده از آب و صابون است . صابون ماده ای ارزان قیمت و بی ضرری است که به آسانی در هر خانه ای پیدا می شود . بوی آزاردهنده‌ای ندارد و آسیبی به رنگ شیرآلات نمی‌زند . برای استفاده از این روش در برق انداختن شیرآلات ، کافی است محلول آب و صابون را به اسفنجی نرم یا پارچه‌ای تمیز آغشته کنید و تمام سطوح شیر را با آن تمیز کنید . یک ترفند جالب برای مصرف صابون در تمیز کردن شیرآلات این است که مقداری صابون رنده کنید و در ظرف کوچکی نگهداری کنید . به این ترتیب هر سری برای تمیز کردن سطوح سینک و شیرآلات از این صابون آماده استفاده کنید . بعد از تمیز کردن تمام زوایای شیرآلات با صابون ، از آب سرد برای پاک کردن شیر استفاده کنید و سپس با پارچه تمیزی آن را خشک کنید .

 

نکات مهم برای نگهداری و تمیز کردن شیرآلات منزل

برای افزایش طول عمر و درخشندگی شیرآلات خانگی می توان بصورت مداوم و هفتگی اقدام به تمیز کردن آنها کرد . برای همین منظور ، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید :

 

افزایش درخشندگی شیرآلات

برای افزایش درخشندگی و براق کردن شیرآلات می توان از راهکارهای دیگری نیز استفاده کرد . فقط کافیست تا به مراحلی که به آنها اشاره می شود دقت کنید تا شیرآلات براق و درخشنده ای داشته باشید . بدین منظور ، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با دو فنجان آب گرم ترکیب کنید . یک پارچه نخی یا اسفنج را در مخلوط خیس کرده و به آرامی به شیرآلات بزنید . سر یک مسواک قدیمی را به مقداری جوش شیرین بزنید و بر روی سطوح شیرآلات بکشید ، سپس با آب گرم شستشو داده و با پارچه‌ ای تمیز خشک کنید .

 

تمیز کردن سرپوش شیرآلات

هر چند وقت یکبار بهتر است قسمت سرپوش شیر آلات منزل خود را تمیز کنید . به قسمت سرپوش شیرآلات که به آن پلاتور نیز گفته می شود قطعه ‌ای است که در سر شیر و قسمت خروج آب بسته می شود . این بخش وظیفه پودر کردن آب و به دام انداختن مواد معدنی را دارد . برای تمیز کردن ، سرپوش را از شیر جدا کنید و اجزای داخلی را با مسواک تمیز کرده و بشویید . سپس سرپوش را دوباره در جای خود قرار دهید .

 

وجود شکاف بین قطعات شیر آلات

برخی از مدل های شیرآلاتی که برای منازل طراحی شده اند دارای طرح و مدل قطعه ای هستند به گونه ای که بین این قطعات چند تکه ، شکاف‌هایی وجود دارد . معمولاً تمیز کردن شکاف‌هایی که به یکدیگر متصل شده اند سخت است ، اما با استفاده از نخ دندان می‌توانید این شکاف‌ها را به خوبی تمیز کنید .

 

رسوب زدایی از روی شیرآلات

ترکیب شیمیایی آب در تمام نقاط دنیا شبیه به هم نیست بلکه در برخی نقاط سبک و برخی دیگر سنگین یا همان سخت می باشد . آب در بسیاری از نقاط کشور دارای مواد معدنی و به عبارتی رسوب و جرم است . در طول زمان استفاده ، ممکن است مواد معدی آب بر روی سطوح شیرآلات مانده و به مرور ایجاد رسوبات سفید رنگی کند . ذخایر معدنی به اصطلاح «آب سخت» نامیده می‌شوند که حلال در آب هستند . با این حال ، جای هیچ نگرانی نیست ، با استفاده از چند روش می‌توانید از رسوب آب خلاص شوید .

کلسیم و دیگر مواد معدنی بر روی شیرآلات رسوب می بندند و ظاهری نامطلوب برای شیرآلات ایجاد می کنند . بهترین راه برای مبارزه با آنها ، مواد اسیدی است . این مواد به خوبی کلسیم و دیگر مواد معدنی که بر روی شیرآلات باقی مانده را تمیز می‌کنند ؛ اما مهم است که در انتخاب مواد اسیدی دقت لازم را به خرج دهید . در زیر برخی از مواد پاک کننده اسیدی است که می‌توانند برای حذف مواد معدنی مورد استفاده قرار گیرند، آورده شده است :

  • آب لیمو
  • سرکه سفید
  • تمیز کننده CLR
  • پاک کننده اسید فسفریک
  • اسید سولفوریک

نکته : لازم است قبل از انجام کار از عینک و دستکش مخصوص استفاده کنید تا به پوست و چشمانتان آسیبی وارد نشود.

 

چگونه می توان رسوب های سَری شیرآلات را تمیز کرد ؟

یک نایلون پلاستیکی را بردارید و درون آن را پر از سرکه ی سفید نمایید و توسط آن ، دور تا دور سَری شیر را ببندید . اجازه دهید نایلون به مدت یک شب دورتادور سر شیر باقی بماند. (این روش را برای همه شیرآلات بهداشتی اعم از آشپزخانه، حمام و توالت انجام دهید) . فردا صبح، نایلون پلاستیکی را باز کنید . فقط اجازه دهید آب به مدت یک دقیقه یا بیشتر پس از برداشتن نایلون برای خلاص شدن از شر سرکه یا انباشت طولانی مدت رسوبات باز باشد . در پایان مابقی اثرات رسوب و جرم را با پارچه از سطح شیر پاک کنید . سرکه ، علاوه بر اینکه یک ماده تمیز کننده عالی است ، ماده‌ای طبیعی و بی‌ضرر است . سرکه سفید ، بیش از یک ضد عفونی کننده عالی عمل می‌کند و می‌تواند باکتری‌ها و انواع قارچ‌ های بیماری زا را از بین ببرد . اما اگر نمی‌توانید بوی سرکه را تحمل کنید ، نگران نباشید . شما می‌توانید آشپزخانه ، حمام و کلیه اتصالات را با ماده‌ای به نام CLR تمیز کنید . این ماده را برای چند دقیقه به مانند روش بالا در نایلون ریخته و دور شیر ببندید .

 

نکات قابل توجه در هنگام تمیز کردن شیرآلات

هنگام تمیز کردن شیرآلات حتماً باید به جنس آلیاژ آنها توجه شود و بر اساس آن ، مایع شوینده انتخاب گردد . زیرا برخی از آلیاژ ها نسبت به مواد شوینده و محلول ها از خود واکنش نشان می دهند و باعث آسیب رساندن به شیرآلات می گردند .

 

نتیجه گیری

شیرآلات و تمیزی آنها علاوه بر زیبایی به طول عمر وسایلی که داریم کمک می کند. در بالا با روش های تمیز و پاکیزه کردن شیرآلات موجود در خانه آشنا شدید. اگر این روش ها را به خوبی اجرا کنید خانه خوب و زیبا خواهید داشت. در کنار این روش ها برخی از شیرآلات در زمان خرید راهنمای استفاده و نگهداری دارند. سعی کنید چنین شیرآلاتی را مطابق استانداردهای خودش مصرف و نگهداری کنید.

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن