بهترین روش های عایق صدا کردن آپارتمان

بهترین روش های عایق صدا کردن آپارتمان

با وجود اینکه زندگی آپارتمان نشینی از خیلی لحاظ دارای سهولت هایی است اما از چند نظر دارای نقاط ضعف می باشد مثلاً به دلیل تمرکز زیاد افراد در یک مجتمع آپارتمانی ، ممکن است بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن فرهنگ آپارتمان نشینی از سوی برخی همسایگان ، سر و صدای بیش از حدی ایجاد شود که این امر بین همسایگان اختلاف بوجود می آورد . از طرف دیگر ممکن است یک آپارتمان از لحاظ ایجاد عایق صدا بین واحد ها از رتبه ی کیفیتی پایینی برخوردار باشد . ما در این مقاله بهترین روشهای موجود برای عایق صدا کردن آپارتمان را توضیح خواهیم داد . برای کاهش صدا لازم نیست از وسایل استودیوی گران قیمت استفاده شود . می توانید خیلی ارزان یک اتاق را عایق صوتی کنید ، فقط به چند تا از وسایل خانگی معمولی و کمی خلاقیت نیاز دارید تا یک تغییر اساسی در محیط ایجاد کنید . حتی وقتی مبانی پایه ی عایق کردن را آموختید می توانید به صورت رایگان این کار را انجام دهید .

 

1- هر چند وقت یکبار دکور خانه را عوض کنید

تعویض دکور آپارتمان برای عایق صدا

برای ساکت کردن صداهایی که از بیرون وارد منزل می شوند می توان از لوازم داخل خانه کمک گرفت . راه بسیار مفید برای اطمینان از این که صداها نمی توانند از دیوارها عبور کنند این است که کمد لباس و قفسه های کتاب را به آن دیوارها تکیه بدهید . بهتر است روی دیوارهایی که مشترکند و یا به سمت خیابان هستند تمرکز کنید . کار دیگری که می توانید برای اضافه کردن جرم به دیوارها انجام دهید این است که آنها را با بوم های نقاشی یا پرده ها دکور کنید . هرچه پارچه ضخیم تر باشد ، صدا هم بیشتر می تواند جذب شود . پس اگر قالیچه ای دارید که زیباتر از آن است که رویش راه بروید ، می توانید آن را به دیوار آویزان کنید .

در بخش دکوراسیون خانه ، یکی از راههای دیگری که می توان برای عایق منزل در برابر صداهای مزاحم استفاده کرد کاغذ دیواری عایق صوتی می باشد . این نوع از کاغذ دیواری ها به دلیل دارا بودن ساختار منحصر بفرد خودش ، می توانند جلوی صداهای مزاحم بیرون را بگیرند . این کاغذ دیواری ها برعکس کاغذ دیواری های معمولی از مواد فومی ضخیم تری ساخته شده اند . به نظر می تواند ایده ی خیلی خوبی باشد بخصوص برای دیوارهایی که بعد از جابجا کردن کمدها و قفسه ها ، در معرض نمایش قرار گرفته اند . از آنجا که مواد نرم تر و مخملی تر در جذب صدا بهترند ، ممکن است شما بخواهید در اتاق یک منطقه ی کوچک پذیرایی هم اضافه کنید . اگر به اندازه ی کافی بزرگ هست ، می توانید یک مبل کوچک یا یک صندلی راحتی در آن جای دهید . هردو گزینه ی گفته شده می تواند آکوستیک اتاق را بالا ببرد .

 

2- چگونگی عایق کردن درب و پنجره

عایق کردن درب و پنجره آپارتمان

برای عایق کردن منزل بهتر است قبل از هر کاری به سراغ عایق کردن درب و پنجره برویم زیرا به دلیل وجود برخی مشکلات در درب و پنجره های قدیمی صدا های زیادی از آنها عبور می کند . درها در بلوک کردن صدا متقلبند . این به این خاطر است که بیشتر درها نه تنها توخالی هستند ، بلکه شکاف بین در و چارچوب اجازه می دهد سروصدا به سادگی وارد شود . راه حل مناسب اما گران قیمت ، گرفتن یک در عایق با کیفیت بالا و ضخیم است . برای رسیدن به نتیجه ی مشابه با استفاده از وسایل خانگی ، ابتدا باید مبلمان را بصورت تاکتیکی روبروی لبه های در قرار دهید .

در مرحله ی بعدی ، باید به این نکته توجه داشته باشید که اطراف درب بخصوص در قسمت پایینی در شکاف هایی وجود دارد که می تواند سروصدای زیادی را وارد خانه کند . برای جلوگیری از آن ، یک قالیچه یا فرش ضخیم یا پارچه ی مشابه آن روی زمین کنار در قرار دهید . این می تواند شکاف پایین در را پر کند . سپس برای عایق کردن سطوح دیگر ، در را تا حد امکان با مواد با لایه های ضخیم مثل پتوهای ضخیم بپوشانید .

 

3- عایق کردن اتاق با وسایل قابل دسترس و ارزان

عایق کردن آپارتمان ارزان و کم هزینه

اگر تصمیم دارید با وسایل رایگان و قابل دسترس اتاق خود را عایق صوتی کنید “پتو” پاسخ شماست . اگرچه پهن کردن پتو روی دیوارها و پنجره ها راه حل زیبا و دل انگیزی نیست اما در همه ی موارد اورژانسی موثر است . برای آنکه پتوها در بلوک سروصدا موثر باشند ، باید تاحد امکان ضخیم و متراکم شوند . گزارش شده است که خیلی ها با پتوهای پشمی موفق شده اند . مطمئن شوید که پتو کل سطح دیوار و ترجیحا پنجره را پوشانده است . شما می توانید به اندازه ی دلخواه پتو اضافه کنید .

در هنگام کار با پتو بهتر است موارد زیر رعایت شوند :

  • با چسب یا گیره آنها را به دیوار بچسبانید
  • روی چوب پرده جلوی در و پنجره آویزان کنید
  • روی هر سطح سخت یا قطعات مبلمان بیندازید

برای پوشاندن درز و شکاف های موجود در بین چار چوب درب و پنجره ، لازم نیست از پتو یا پرده استفاده کنید بلکه می توان از نوارهای درزگیر و واشر های لاستیکی مخصوصی که در بازار وجود دارد استفاده کرد زیرا هم قیمتش ارزان تر تمام می شود و هم باعش شکیل تر شدن منزل می گردد . آن ها باعث می شوند که در و پنجره کاملا بسته شود و هیچ هوا یا صدایی نتواند از آنجا عبور کند .

 

4- استفاده از فرش برای ایجاد عایق صوتی

استفاده از فرش برای عایق صوتی آپارتمان

با پوشاندن کف منزل بوسیله ی فرش میتوان یک عایق صوتی خوبی ایجاد کرد زیرا ساختار مناسب موجود در فرش باعث میگردد تا از ورود صدا به داخل منزل جلوگیری کند . درواقع ، فرش ها فقط برای زیبایی یا گرم و نرم کردن زمین نیستند . همانطور که اشاره شد ، یک نقش مهم دیگر آنها در کاهش سروصداست خیلی از مردم فکر می کنند هرچه سطح سخت تر و ضخیم تر باشد بهتر می تواند صدا را بلوک بکند . درحالی که در واقعیت ، کف های چوبی و بتنی سروصدای بیشتری را عبور می دهند . این مسئله مخصوصا در سروصدای حاصل از ضربه بیشتر نمودار می شود ، مثل صدای قدم ها ، یا افتادن اجسام روی زمین .

الیاف موجود در فرش باعث می گردند که فرش دارای ساختار آکوستیک نرمی باشد این عامل باعث می گردد که ضربه ها را جذب کرده و ارتعاشاتی که به ساختمان منتقل می شود را کاهش دهد . به همین خاطر انداختن فرش در اتاق اصلی خانه ، راهی آسان است برای بلوک صدای ضربه ها تا از طریق سقف عبور نکنند . فرش ها با زندانی کردن امواج صوت در الیافشان می توانند اکو را جذب کنند . بهترین راهکار این است که کل کف سطح زمین را با مناسب ترین ضخامت فرش بیاندازید . همچنین برای بالا بردن اثرگذاری فرشتان ، می توانید یک زیرانداز زیر آن بیاندازید .

 

5- استفاده از کمد یا کتابخانه

استفاده از کمد و کتابخانه برای عایق صوتی صدا

اگر واحدی دیوار های نازکی داشته باشد این ضخامت کم دیوارها باعث می شود تا صدا به راحتی به داخل منزل منتقل شود . اضافه کردن یک عایق داخلی به این نوع دیوارها ، یک ترفند هوشمندانه است که باعث کاهش سروصدای آپارتمان کناری می شود . تنها کاری که باید بکنید ، اضافه کردن اجسام به قفسه کتاب است . مواد و اشیاء سنگین در برابر لرزش مقاومت می کنند و از این طریق انتقال صدا را کاهش می دهند . هرچه اشیا سنگین تر و پرچگالی تر باشند ، جذب صدای بهتری دارند . فقط مطمئن شوید که کتابخانه تان کاملا به دیوارها ، کف و سقف چسبیده است تا شکاف هوا وجود نداشته باشد یا به تعبیری ، راه دیگری برای صدا نماند .

 

6- ضخامت درب ورودی را افزایش دهید

افزایش ضخامت درب آپارتمان

اگر دیوار منزلی از ضخامت کمی برخوردار باشد می تواند سر و صدای بیرون را به داخل منتقل کند و باعث مزاحمت افراد داخل خانه شود . اما اگر نگرانی شما بیشتر بخاطر سروصدای طبقه ی بالا یا پایین یا بیرون از منزل باشد این ترفند کار ساز نیست . اما برای خیلی از افراد هرچه بیشتر عایق صدا کردن درب، تغییرات بزرگی بوجود می آورد . بهترین کاری که می توانید بکنید ، جایگزین کردن در با یک در چوبی محکم است . اگر هم در یک خانه ی قدیمی زندگی می کنید که خودش در چوبی محکم دارد خیلی خوش شانس هستید .

اگر دربی با ضخامت بالا ندارید و از بابت تامین هزینه های بالای آن نگران هستید می توانید اقداماتی انجام دهید تا ضخامت در افزایش پیدا کند . شاید از نظر زیبایی این روش خیلی شکیل نباشد اما می توان با پوشاندن آن با تخته های ام دی اف تا حدی به زیبایی آن کمک کرد .

 

7- نصب پرده مخصوص عایق صوتی

پرده عایق صوتی آپارتمان

به دلیل داشتن الیاف مخصوص ، پرده ها نیز همانند پتو می توانند عایق صوتی خوبی باشند با نصب پرده در جاهای مناسب مثل جلوی پنجره ها می توان از ورود صداهای مزاحم جلوگیری کرد . پرده ها هم می توانند برای کم یا جذب کردن صداها ، قبل از اینکه به سطح سختی مثل دیوار خشک ، مبلمان چوبی یا شیشه ی پنجره برخورد کنند ، استفاده شوند . شما می توانید چوب پرده را هرجایی که می خواهید ، در طول دیوار یا بالای در و پنجره ها ، نصب کنید و به آن پرده بیاویزید . البته پرده عایق صوتی ضخیم نسبت به پتوهای عایق صوتی کمتر موثرند .

اما همچنان توصیه می شود که از پرده های ضخیم بجای پتو استفاده شود . چون با توجه به خصوصیات الیاف بکار برده شده در آنها ، خیلی جذاب تر از پتوها هستند . در کل، پتوهای عایق صوتی برای موزیسین ها طراحی شده اند چون اینطور که معلوم است ظاهر پتوها به اندازه ی تاثیر آن برای طراح یا مشتری آن مهم نبوده است . اما وقتی راجع به مناطقی مثل اتاق خواب حرف می زنیم ، انتظار داریم که یک چیز راحت تر و موثرتر ببینیم .
به همین دلیل پرده های عایق صوتی مناسب تر و کارآمد تر هستند . اگر می خواهید هزینه ای بابت خرید پرده عایق صوتی نپردازید ، کافی است از پرده های ضخیم تر استفاده کنید . شما حتی می توانید چند پرده را روی هم بیاویزید . پیشنهاد ما این است که پرده های نازک تر را رو به پنجره یا دیوار ، و ضخیم تر ها را روی کار بیاندازید .

 

نتیجه گیری

آنچه در بالا گفته شد درباره عایق کردن صدا آپارتمان است. روش های دیگری نیز وجود دارد که می توان توسط آنها جلوی ورود صدا به ساختمان را گرفت. معمولا همسایه ها برخی اوقات رعایت نکرده و سبب اذیت سایرین می شوند. در کنار راهکارها گاهی باید به همسایه تذکر داد یا این که با هماهنگی مدیر مشکل را حل کرد.
در مواقعی که سروصدای برخی همسایگان موجب سلب آرامش بقیه می شود باید ابتدا به مدیر مجموعه گزارش داد و سپس با این همسایه بصورت کاملا دوستانه صحبت کرد. در صورتی که این روش کارساز نباشد ، تذکر کتبی مدیر ساختمان اقدام بعدی محسوب می شود. پس از آن شکایت در مرجع قضایی در درجه آخر قرار دارد.

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن