تبدیل رهن و اجاره

تبدیل رهن به اجاره چگونه است؟

یکی از سوالاتی که در بیشتر موارد برای مستاجران پیش می آید این است که چگونه می توانند رهن خانه را به اجاره تبدیل کنند . بعضی از مستاجران بنا به دلایل مختلفی که دارند تصمیم می گیرند تا مثلا دیگر از این به بعد خانه را از حالت رهن خارج کنند و به اجاره تبدیل نمایند و بلعکس در موارد دیگری مستاجران می خواهند بدانند که رهن یا اجاره ای که همراه صاحب خانه بسته اند بصورت منصفانه بوده است یا خیر . در این مقاله می خواهیم بدانیم که تبدیل رهن به اجاره چگونه است ؟ و با اطلاع از این مورد می توانیم قرارداد اجاره نامه یا رهن منصفانه ای همراه صاحب خانه ببندیم و بدانیم مبلغ رهن یا اجاره چطور تخمین زده شده است .

 

رهن کامل چگونه تخمین زده می شود ؟

رهن خانه با توجه به یکسری از فرمول هایی که در بازار مسکن عرف است محاسبه می گردد . مدت زمانی که از ساخت خانه می گذرد در قیمت نهایی آن می تواند تاثیر داشته باشد بطور مثال می تواند از یک ششم قیمت فروش خانه تا یک چهارم قیمت فروش نوسان ایجاد  کند . اگر فردی قصد داشته باشد تا خانه ی صد متری که نوساز نیز می باشد را رهن کند و از طرفی این خانه در محلی قرار گرفته که قیمت خانه در آن به متری سه میلیون تومان می رسد . بنابرین رهن کامل آن حدود هفتاد و پنج میلیون تومان می شود .

 

75=4/(3*100)

 

محاسبه رهن به همراه اجاره

بیشتر مالکین ساختمان ها تمایلی به رهن کامل ندارند و ترجیح می دهند تا علاوه بر رهن مبلغی را به عنوان اجاره ی ماهانه از مستاجر دریافت کنند .اما مستاجر از کجا باید بفهمد که مبلغ رهن پیشنهادی صاحب خانه منصفانه است ؟ برای محاسبه ی این مبلغ کافیست در نظر داشته باشید که به ازای هر یک میلیون تومان رهن باید معادل سی هزار تومان اجاره در نظر بگیرید . یک خانه ی هفتاد و پنج متری بدون مبلغ رهن ، اجاره ی آن ماهانه دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان می شود .

 

(75 متر*30 هزار تومان)=2250000 تومان

 

اما در بسیاری از موارد مستاجر ترجیح می دهد که مبلغ رهن را اضافه کند و از آنطرف اجاره ی کمتری را پرداخت کند . دوباره به مثال قبلی بر میگردیم مثلا اگر بخواهد بیست و پنج میلیون تومان را به عنوان مبلغ رهن در نظر بگیرد باید این مبلغ را از مبلغ هفتاد و پنج میلیون تومان که مبلغ رهن کامل خانه است کم کند . مبلغ باقی مانده پنجاه میلیون تومان می شود پس باید به ازای هر میلیون این پنجاه میلیون تومان ، مبلغ سی هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت کند .

 

(30هزار تومان*50متر)=1500000 تومان

 

با محاسبه و در نظر گرفتن نتایج بدست آمده می توانید متوجه شوید که قیمت پیشنهادی صاحب خانه منصفانه است یا خیر و آیا جا دارد که از صاحب خانه تخفیف بگیرید یا چانه بزنید ؟

 

آیا عرف بازار تعیین کننده نهایی قیمت می باشد ؟

همیشه عرف بازار در همه جای کشور مقدار ثابتی نمی باشد و از یک شهر تا شهر دیگر فرق می کند . بطور مثال در یک شهر میزان اجاره ی ماهانه مبلغ سی هزار تومان به ازای هر یک میلیون تومان محاسبه می شود و در برخی شهر های دیگر مبالغ سی و پنج هزار تومان محاسبه می گردد .

 

آیا سود بانکی در تعیین میزان رهن و اجاره خانه تاثیر دارد ؟

سالانه با توجه به تغییراتی که در میزان سود بانکی لحاظ می شود میزان رهن و اجاره ی خانه نیز تغییر پیدا می کند . مثلاً اگر صاحب خانه ببیند که سود بانکی در یک سال افزایش پیدا کرده است می تواند نرخ تبدیل رهن و اجاره را بالاتر در نظر بگیرد .

 

شرایط مستاجر و خانه چه تاثیری در قیمت نهایی رهن و اجاره دارد ؟

همیشه شرایط عرف بازار تعیین کننده ی مبلغ نهایی رهن و اجاره نمی باشد بلکه شرایط خانه به گونه ای می باشد که قیمت رهن آن خیلی منصفانه می باشد و با امکاناتی که در اختیار مستاجر قرار می دهد مبلغ پیشنهادی صاحب خانه منصفانه می باشد . پس همیشه شرایط خودتان را در نظر نگیرید بلکه امکاناتی که در اختیارتان قرار می گیرد را نیز در نظر داشته باشید .

 

چقدر می توان در قیمت های پیشنهادی چانه زد ؟

اگر زمانی صاحب خانه مبلغی را به عنوان رهن و اجاره تعیین کرد و شما با محاسباتی که انجام دادید دریافتید که قیمت صاحب خانه بیشتر از عرف بازار می باشد  در اینصورت شما می توانید دلیل این افزایش قیمت را از وی بپرسید و در صورتی که شما را قانع نکرد می توانید در قیمت ها چانه بزنید تا بتوانید تخفیف مورد نظر خودتان را بگیرید تا از مبلغ نهایی رهن واجاره کاسته شود .

 

آیا اجاره بها در اجاره نامه قید می شود ؟

اجاره بها در اجاره نامه قید می شود و این مبلغ اجاره نامه با توجه به شرایط ساختمان و امکاناتی که در اختیار مستاجر قرار می گیرد در نقاط مختلف یک شهر متفاوت است . مستاجر در قبال امکاناتی که دریافت می کند باید بنا بر توافق صورت گرفته مبلغ را سر موقع پرداخت کند .

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن