ترکیدگی لوله آب ساختمان

ترکیدگی لوله آب ساختمان ، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

امروزه با گسترش آپارتمان نشینی در کشور ما و تحت تاثیر به کار بردن مصالح ساختمانی ارزان قیمت در برخی از مجتمع ها لوله های آب ساختمان ها زودتر از آنچه شما تصور می کنید دچار ترکیدگی یا حتی نشتی می شوند و در برخی از موارد نیز همین نشتی آب سبب می شود خانه های زیرین با مشکلات متعددی مواجه شوند. یکی از مواردی که به مدیران ساختمان ها و برج ها کمک می کند با مشکلات ناشی از ترکیدگی لوله ها سریع تر و بهتر برخورد کنند تشخیص سریع و به کار بردن راهکارهای مناسب برای برطرف کردن مشکل است. در این پست ما قصد داریم برای شما همراهان عزیز نکات اصلی و مهمی را در مورد نشتی ساختمان اعلام کرده و در برطرف کردن این مشکل به شما عزیزان کمک کنیم.

 

اهمیت تشخیص سریع ترکیدگی لوله آب

ترکیدگی لوله آب ساختمان

یکی از اصلی ترین عواملی که به ساکنین برج ها کمک می کند تا از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنند تشخیص سریع و به موقع نشتی یا سوراخ بودن لوله های آب است. از طرفی دیگر از آنجایی که هزینه قبض آب و فاضلاب کشور در چند سال اخیر به صورت تساعدی بالا رفته است ، این نشتی ها و یا حتی ترکیدگی ها ممکن است هزینه قبض خانه شما را بالاتر برده و در برخی موارد سبب شود هزینه شما به بیش از دو برابر ماه های پیشین نیز برسد. از این رو اصلی ترین مسئله در برطرف کردن مشکل تشخیص سریع و به موقع آن است. پیش رو قصد داریم به شما کمک کنیم تا در کمترین زمان ممکن این مشکل را تشخیص دهید.

 

علائم ظاهری نشان دهنده نشتی و ترکیدگی لوله

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم عوامل بسزایی می توانند در تشخیص سریع نشتی و ترکیدگی لوله های آب به شما کمک کنند ، ولی اغلب ساکنین نسبت به این علائم بی تفاوت بوده و یا زمانی که آن ها را مشاهده می کنند نسب به پیگیری این موضوع کار خاصی را انجام نمی دهند. شایع ترین عوامل شامل:

  • افزایش قبض آب بیش از حد معمول: اگر شما نیز از آن دست مدیران خانه ها و آپارتمان ها هستید که فیش قبض خود را نگه داشته و با ماه های بعدی آن را تطبیق می دهید باید توجه کنید که این کار به تشخیص سریع بسیار کمک می کند.
  • افت فشار آب: عامل بعدی که بسیار به شما کمک می کند افت فشار آب در بخشی است که به نشتی نزدیک است به عنوان مثال افت فشار آب حمام شایع است.
  • شنیدن صدای چکه: این عامل را بانوان محترم به دلیل شنوایی بسیار بالای خود نسبت به آقایان بهتر می توانند تشخیص دهند. اگر در زمان خواب یا پیش از خواب صدای چکه آب را از هر بخشی می شنوید می تواند از عوامل نشتی باشد.
  • نم زدگی دیوار یا سقف طبقه پایین: عامل بسیار مهم در تشخیص نشتی ها بسیار کوچک نم زدگی دیوارها و طبقات زیرین است. اگر زمانی که خانه را خریداری کردید از سازنده مسیر لوله ها را بپرسید می توانید به راحتی محل نشتی را نیز تشخیص دهید. این مسئله زمانی که در کف خانه باشد از آنجایی که گاهی اوقات لوله ها داغ می شوند کار بسیار راحت تری می شود.
  • باد کردن رنگ دیوار: آیا تا به حال به دیوار حمام خانه خود آب مستقیم گرفته اید؟ در این شرایط رنگ دیوار دچار برآمدگی می شود که خود عامل نشتی است. این مسئله در صورت نشتی ساختمان نیز اتفاق می افتد.
  • استفاده از دستگاه های پیشرفته: یکی از روش های نوینی که برای تشخیص ترکیدگی و نشتی به کار می رود استفاده از دستگاه های سنجش فشار آب از روی سرامیک یا سنگ ها است. این روش که مختص به افراد متخصص است به شما کمک می کند محل دقیق نشتی را تشخیص داده و با استفاده از آن ها تنها یک منطقه خاص را برای ترمیم بشکافید.

 

دلایل نشتی یا ترکیدگی لوله های آب

عواملی زیادی در ساختمان ها می تواند ترکیدگی لوله های آب را سبب شوند ولی امروز ما قصد داریم برای شما همراهان عزیز شایع ترین آن ها را نام ببریم:

  • خاک مرطوب: از عواملی که سبب می شود لوله های آب با نشتی یا ترکیدگی مواجه شوند بستری است که این لوله ها در آن خوابیده اند. خاک های مربوط یا آهکی تاثیر زیادی در این فرایند دارند.
  • واکنش شیمیایی: از عوامل دیگری که سبب می شود یک لوله تازه و با کیفیت نیز دچار مشکل شود کنار هم قرار گرفتن دو لوله غیر هم جنس در کنار هم است. این امر سبب می شود این دو لوله واکنش شیمیایی از خود نشان داده و باعث سوراخی شوند.
  • حدیده کردن بیش از حد نیاز: گاهی اوقات لوله کش های تازه کار و نا بلد با این تصور که حدیده کردن بیش از حد عمر لوله ها را افزایش می دهد این کار را از حد استاندارد بیشتر انجام می دهند که همین امر به خصوص در زانو ها باعث ترک و نشتی می شود.
  • انبساط و انقباض: از عواملی که سبب شد شرکت های ساختمانی از لوله های فلزی استفاده نکنند فرایند انبساط و انقباض مخصوصا در بخش شوفاژها بود.
  • استفاده از اتصالات بی کیفیت: بر اساس تحقیق های صورت گرفته استفاده از لوله ها و اتصالات بی کیفیت ، اصلی ترین دلیل پوسیدگی و ترکیدن لوله های آب است. در کشورما به دلیل اینکه هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهند از لوله ها و اتصالات بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده می کنند که می تواند منجر به این مسئله شود.
  • یکی دیگر از دلایلی که سبب می شود لوله های خانه نشت داشته یا بترکد نشست خانه ها است که در این صورت به لوله ها فشار آمده و سبب می شود بخشی از آن ها بترکد.

 

ترمیم ترکیدگی لوله های آب

پس از اینکه شما دلیل اصلی نشت و ترکیدگی را پیدا کردید حالا زمان آن رسیده است که تصمیم بگیرید که برای ترمیم از چه روشی بهره بگیرید.

 

استفاده از چسب های ترمیم

پس از اینکه شما با استفاده از دستگاه های حرفه ای و تخصصی محل دقیق نشتی را پیدا کردید می توانید از چسب های مختص به رفع نشتی استفاده کنید تا به راحتی محل سوراخ شده را پوش دهید. این روش که سالها است در کشورهای پیشرفته نیز به کار گرفته می شود یکی از کم هزینه ترین متودها برای برطرف کردن نشتی لوله ها است.

 

تغییر لوله های موجود

روش اصلی و کاربردی که برای بسیاری از افراد نیز پیشنهاد می شود ترمیم تمامی لوله ها است. از آنجایی که شما یک مرتبه بخشی از سرامیک خانه را برداشته اید و لوله ها را مشاهده کرده اید می توانید با کمی هزینه بیشتر ، تمامی لوله ها را بر اساس نیاز خود تغییر داده و از عدم بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. این مسئله برای افرادی که از لوله های فلزی استفاده کرده اند بسیار پیشنهاد می شود.

 

بستن فکه آب در محل شکستگی یا نشتی

از هوشمندانه ترین روش ها برای حل مشکل ترکیدگی لوله ها بهره گیری از فلکه آب برای پوشش دهی بخش سوراخ شده می باشد. با این روش شما نه تنها می توانید نشتی را برطرف نمایید بلکه این امکان را نیز دارا هستید تا فشار آب را نیز کنترل کنید.

 

استفاده از زانویی یا کوپلینگ

رایج ترین روش برای برطرف کردن پوسیدگی و نشتی های کوچک در میان لوله کش های ایرانی استفاده از زانویی و کوپلینگ های داخل بازار است. در این روش شما با قطع کردن آب مرکزی بخش پوسیده شده را قطع کرده و سپس با استفاده از یک کوپلینگ دو بخش جدا شده از یکدیگر را به هم متصل می کنید.

 

هومتیک و مشکلات ساختمانی

ما در هومتیک همیشه تلاش کرده ایم در راستای هدف عالی خود و کمک به مدیران ساختمانی بهترین راه حل ها را به مدیران محترم ساختمانی ارائه کرده و آن ها را در مسیر پر پیچ و خم خود راهنمایی کنیم. شما مدیران عزیز می توانید با دانلود نرم افزار هومتیک که برای شما در پلی استور در دسترس است به راحتی با اعضای ساختمان مسائل را در ارتباط گذاشته و نه تنها به سرعت مشکلات موجود را پیدا کنید بلکه با مشورت اعضاء ، بهترین راه حل را نیز اتخاذ نمایید. هدف ما فارغ از هر مسئله ای کمک رسانی به شما عزیزان و همراهان همیشگی هومتیک می باشد.

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن