راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام و نکات کاربردی

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام و نکات کاربردی

وقتی صحبت از وان حمام به میان می‌آید، سبک‌های زیادی وجود دارند که بر روی دکوراسیون خانه و نحوه طراحی حمام تاثیر می گذارند. تمامی سبک های موجود تحت تاثیر دو عامل کلیدی هستند: فضا و متریال. مقدار فضایی که در اختیار دارید تا حد زیادی بر سبکی که برای شما مناسب است تأثیر می گذارد، در حالی که ممکن است به یک وان حمام مستقل بیضی شکل تمایل داشته باشید، ممکن است فقط فضای کافی برای یک وان حمام گرد داشته باشید. علاوه بر فضا، متریال نیز بر سبک تأثیر می گذارد زیرا برخی از مواد فقط با سبک خاصی مانند مس و سنگ طبیعی ساخته می شوند. امروز همراه با شما هومتیکی های عزیز قصد داریم نگاهی کلی بر روی نحوه انتخاب وان حمام انداخته و این مسئله را از نقطه نظرات مختلف برای شما ارزیابی کنیم.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

سوالاتی که باید قبل از خرید وان حمام بپرسید؟

از آنجایی که وان نقش بسیار حساسی در آرامش شما بازی می کند همیشه پیش از خرید باید برخی از سوالات را برای خود پاسخ دهید از این رو امروز مهم ترین سوالات مرتبط را با شما بررسی می کنیم:

1:چگونه می خواهید از وان خود استفاده کنید؟

پاسخ شما مشخص می کند که آیا یک طراحی ارزان و بدون طراحی خاص کافی است یا اینکه به یک حمام با کیفیت بالاتر گران قیمت نیاز دارید. به عنوان مثال، یک وان ساده و استاندارد به سادگی با آب پر می شود، در حالی که یک جکوزی یا حمام هوا دارای محفظه ها یا کانال هایی است که هوای ماساژ دهنده را فراهم می کند. وسایل اضافی در وان حمام معمولاً به پشتی بازو یا سر، میله‌های دستگیره و کف‌های مقاوم در برابر لغزش محدود می‌شوند.

وان‌های جکوزی ، حمام هوا یا ترکیبی گزینه‌های بیشتری دارند، از جمله محفظه ‌های قابل تنظیم، روشنایی زیر آب، ویژگی‌های رایحه‌درمانی، دمنده‌های گرم، و سیستم‌های تمیز کردن خودکار، هرچه وان شما امکانات بیشتری داشته باشد، گران تر خواهد بود.

2:چقدر فضا دارید؟

قبل از اینکه عاشق نوع خاصی از وان شوید، باید بدانید حمام شما چه گنجایشی دارد. یک وان استاندارد 150 سانت طول، 76 سانت عرض و 76 سانت عمق دارد، اما بسیاری از اندازه ها و شکل های دیگر وان نیز موجود هستند.

برای تعیین اینکه وان شما چقدر می تواند بزرگ باشد، اندازه گیری های دقیقی از حمام و درها انجام دهید. محل قرارگیری زهکش روی زمین را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که با طرح وان انتخابی شما سازگار هستند. همچنین، برخی از وان ها اجازه دوش گرفتن را نمی دهند، بنابراین قبل از خرید بررسی کنید که آیا ترکیب وان حمام و دوش یکی از ویژگی های ضروری برای خانه شما است یا خیر.

3:آیا ملاحظات خاصی برای نصب وان حمام وجود دارد؟

اگر قصد دارید یک وان محفظه دار داشته باشید، باید برای پمپ، سوئیچ هوا و تایمر الکتریکی برنامه ریزی کنید. بسیاری از پمپ‌ها در داخل وان قرار می‌گیرند، اما برخی از تولیدکنندگان پمپ‌هایی از راه دور دارند که می‌توانند تا 2 متری از وان قرار داده و در کمد یا کابینت روشویی پنهان شوند. کلید هوا، که یک وسیله غیر الکتریکی است، ممکن است روی وان باشد. برنامه ریزی کنید تایمر برقی را در فاصله ایمن – حداقل 2 متری – دورتر از وان نصب کنید تا الزامات امینتی حمام را برآورده کنید.

4:آیا آبگرمکن یا پکیج شما می تواند وان را گرم کند؟

اندازه وان شما بر هزینه ماهانه شما تأثیر می گذارد. یک حمام معمولی از یک سوم آب سرد و دو سوم آب گرم تشکیل شده است. اگر از پکیج یا آب گرم کن استفاده می کنید، آیا می تواند آب گرم کافی را تامین کند؟ اندازه وان ها متفاوت است و 95-550 گالن آب را در خود جای می دهد. اطمینان حاصل کنید که آبگرمکن شما به اندازه ای بزرگ است که حدود دو سوم وان شما را با آب گرم پر کند.

5:آیا وزن وان مشکلی ایجاد می کند؟

وزن وان های پلاستیکی به 25 کیلوگرم می رسد، در حالی که وان چدنی می تواند بیش از 500 کیلوگرم وزن داشته باشد. اگر مصالح سنگین تری را در نظر می گیرید، آیا کفپوش شما می تواند وزن را تحمل کند؟ هنگامی که وزن وان حمام را به اضافه وزن آب و افراد اضافه می کنید، ممکن است لازم باشد کف زیر وان را با تکیه گاه یا مهاربندی تقویت کنید. همچنین، یک وان خیلی سنگین ممکن است برای ورود به حمام طبقه دوم غیرممکن یا بسیار گران باشد.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

مواد وان حمام را در نظر بگیرید

با وجود صدها شکل و اندازه برای انتخاب، خرید وان می تواند بسیار دشوار باشد. آیا پلاستیک بهترین جنس است؟ بین وان اکریلیک در مقابل چدن کدامیک را انتخاب می کنید؟ مواد وان حمامی که انتخاب می کنید قیمت، دوام و تمیزی آن را تعیین می کند. از مقایسه ما برای کمک به انتخاب بهترین مواد وان برای نیازهای خود استفاده کنید.

پلاستیک: وان های پلاستیکی، ساخته شده از فایبرگلاس یا پلاستیک، بیشترین انعطاف را در طراحی ارائه می دهند، زیرا می توانند به اشکال مختلف قالب گیری شوند. این وان ها در حفظ گرما بسیار عالی هستند و به خوبی عایق می شوند، بنابراین آب به سرعت وان های فولادی لعابی یا وان های چدنی خنک نمی شود. وان پلاستیک نیز سبک ترین نوع وان است که 30 تا 35 کیلو وزن دارد.

فولاد لعاب دار: وان های فولادی شکل با روکش مینای چینی کم هزینه ترین وان ها هستند. اما این ماده دارای معایبی است: فولاد گرما را هدایت می کند، یعنی آب وان به سرعت سرد می شود و سطح آن مستعد خرد شدن بوده و وزن آن حدود دو برابر پلاستیک است.

چدن: وان های چدنی مانند فولاد با مینا پوشانده شده اند. با این حال، آنها به راحتی فولاد خرد نمی شوند زیرا روکش مینای آن ضخیم تر از وان های فولادی است و چدن در برابر ضربه بادوام تر و مقاوم تر است.

در ابتدا یک وان چدنی گرما را از آب می‌کشد، اما پس از گرم شدن، آب را برای مدت طولانی گرم نگه می‌دارد. اشکال اصلی چدن وزن آن است، 175-250 کیلوگرم، که ممکن است نصب وان در طبقه دوم را پیچیده کند.

ریخته گری پلیمر: وان های پلیمری ریخته گری به طور سنتی ظاهر سنگ مرمر، گرانیت یا اونیکس را تکرار می کنند و در طیف وسیعی از رنگ های ثابت موجود هستند. قیمت پلیمر ریخته گری کمی بیشتر از اکریلیک است. با این حال، سطح آن نیز نمی ایستد. با گذشت زمان، پوشش ژل روی وان های پلیمری ریخته گری می تواند شکننده شده و مواد زیر را در معرض دید قرار دهد و منجر به ترک شود.

کامپوزیت های اختصاصی: کامپوزیت های اختصاصی که وارد بازار وان حمام شده اند، شامل فولاد گیج سنگین، مینای چینی و رزین هستند. این مواد وان حمام با هم ترکیب می شوند و وانی را ایجاد می کنند که تمام مزایای چدن را با نصف وزن ارائه می دهد.

 

انواع وان حمام

حالا که با مواد اصلی وان حمام آشنا شدید زمان آن نیز فرا رسیده است که نوع های مختلف وان را نیز بشناسید و بر اساس آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان ایستاده: این نوع وان یکی از محبوب ترین سبک های وان در تمامی دنیا می باشد که بیشتر به دلیل وزن کم و فضای کمی که اشغال می کند شناخته می شود. وان های ایستاده می توانند آزادانه تقریباً در هر فضایی قرار بگیرند و نیازی به نصب ابزار اتصال ندارند. وان های ایستاده همچنین از نظر زیبایی شناختی در مقایسه با اکثر وان های کرکره ای، فضای پویاتری را برای حمام شما ایجاد می کنند و نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار قیمت پایین تری دارند.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان های کلاسیک: ظاهر کلاسیک که از اوایل دهه 1800 وجود داشته و به طور گسترده ای محبوب است، این طراحی برای اولین بار در انگلستان و فرانسه استفاده شد و پس از مدتی به دیگر بخش های دنیا نیز منتقل شد. این وان ها ابتدا با چوب ساخته می شدند ولی بعد از مدتی با گسترش علوم مختلف از ابزار دیگر نیز برای تولید این وان ها استفاده شد.

 

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان بیضی شکل: وان بیضی یکی از قدیمی ترین سبک ها است که بر اساس  عکس های قدیمی ارشمیدوس در یکی از همین وان ها کشف بزرگ خود را انجام داده! این وان ها به شکل گرد و متقارن هستند و کاملا شبیه حوض آب هستند. این وان‌ها در آپارتمان‌ها یا خانه‌های کوچک‌تر که فضا در آنها کم بوده، بسیار محبوب هستند، ظاهر مدرن‌تری دارند که به خوبی با گوشه‌ها و لبه‌های تیزتر بقیه حمام شما سازگاری دارند.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان پلتفرمی: در نهایت، برای کسانی که چیزی متفاوت از طراحی زاویه دار یا معمولی می خواهند، سبک پلتفرمی وجود دارد. یک وان حمام پلت فرمی یا زاویه دار از یک طرف کمی بالاتر است، با این ایده که پشت و گردن شما را در طول حمام پشتیبانی کند. این وان ها از نظر اندازه بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند از نظر اندازه معادل یک وان حمام بیضی شکل یا بزرگتر از هر دو سبک ایستاده بیضی و معمولی باشند.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان پایه دار: سبک سنتی وان حمام، وان پنجه ای یک وان حمام پایه دار است که توسط چهار «پنجه» یا پا در پایین آن پشتیبانی می شود. این طراحی به حمام های اوایل دوران ویکتوریایی برمی گردد و امروزه نیز به طور گسترده ای محبوب است. ساختاره این وان به نحوی هستند که می توانند به صورت بیضی ، مثلثی و مربعی نیز ساخته شوند.

راهنمای خرید و انتخاب وان حمام

وان گوشه ای: این وان ها حجم بسیار بیشتری از وان حمام معمولی می گیرند، اما فضایی که آنها پر می کنند مشابه است. وان های گوشه ای معمولاً در مجاورت سه دیوار متصل و یک پنجره، نصب می شوند. این نوع وان ها در عصر مدرن و پس از گسترش آپارتمان نشینی در دنیا مشهور شد این سبک از وان در کشورهای اروپایی و آمریکا در طی 40 سال اخیر بسیار محبوب شده اند.

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید علم دوش حمام، انواع علم دوش

راهنمای خرید و انتخاب شیر آشپزخانه و نکات کاربردی

نکات مهم درمورد نظافت حمام و سرویس بهداشتی

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن