روش برخورد با همسایه بد ، با همسایه بد چه کنیم؟

روش برخورد با همسایه بد ، با همسایه بد چه کنیم؟

اگر شما همسایه های کابوس واری داشته باشید، حتی زیباترین خانه در آرام ترین شهر می تواند به یک کابوس تبدیل می شود و برخورد با همسایگان بدجنس می‌تواند برای دیوانه کردن آرام ترین افراد نیز یک عامل کلیدی به حساب بیاید. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید و می خواهید تمام تلاش خود را برای از میان بردن مزاحمت همسایه انجام دهید، امروز قصد داریم همراه با شما در وب سایت هومتیک نگاهی به روش های مقابله با همسایه های مزاحم انداخته و روش های عملی ای را برای شما معرفی کنیم.

 

برای شکایت از همسایه به کجا زنگ بزنیم؟

گاهی اوقات کشمکش بین همسایه‌ها سبب می‌شود یکی از آنها برای برطرف کردن مشکلات از طریق مراجع قانونی اقدام کرده و به منظور برطرف کردن مشکل، با نهادهای قانونی تماس برقرار کنند. مادامی که قصد دارید از همسایه خود شکایت کنید، اصلی‌ترین نهاد قانونی شورای حل اختلاف می‌باشد که می‌توانید بعد از ساعت اداری به این مرجع مراجعه کرده و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید.

تعریف یک همسایه بد از نظر افراد مختلف

تعریف یک همسایه بد می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. چیزی که اعصاب یک مستاجر را به هم می زند، ممکن است به هیچ وجه شخص دیگری را آزار ندهد، و آنچه ما به عنوان موقعیت های بد درک می کنیم، می تواند به دور از آزاردهنده یا حتی غیرقانونی باشد. در این بخش بر اساس تجربه نگاهی به مثال های یک همسایه بد می اندازیم؛

همسایه‌های پر سر و صدا: از زوج‌هایی که در واحد بعدی در تمام ساعت‌ روز جیغ می‌زنند و مهمانی‌های آخر شب گرفته تا بچه‌هایی که از پخش موسیقی دست نمی‌کشند، به عنوان یک همسایه پر سر و صدا تعریف می شوند، همسایه‌های پر سر و صدا می‌توانند آرامش خانه شما را مختل کنند.

همسایه های شلخته: آیا تا به حال شده به راهروی آپارتمان آمده و زباله های بسته بندی شده همسایه ها را مشاهده کنید؟ حس بد این تصویر می تواند وجهه خانه شما را نیز تحت شعاع قرار دهد. این دست همسایه ها یکی از مشکلات اصلی آپارتمان نشینی به حساب می آید و می تواند آرامش شما را برهم بزند.

همسایه های غیر دوستانه: شاید فرد همسایه هرگز به شما کلمه ای نگوید، یا شاید همسایه ای داشته باشید که فعالانه نسبت به شما بد رفتار می کند.

همسایه های خطرناک: همسایه هایی که دست به فعالیت های غیرقانونی می زنند، مانند خرید و فروش مواد مخدر یا ایجاد تهدید فیزیکی برای شما، فراتر از مزاحمت های روزانه هستند. برخی از همسایگان کاملاً خطرناک هستند.

آشنا بنظر رسیدن؟ اگر همسایه های بدی در اطراف خود دارید، تنها نیستید. برخورد با همسایگان با قلمرو زندگی در آپارتمان همراه است. یادگیری نحوه برخورد قانونی با همسایگان ضروری است.

گاهی اوقات کشمکش بین همسایه‌ها سبب می‌شود یکی از آنها برای برطرف کردن مشکلات از مراجع قانونی اقدام کرده و به منظور برطرف کردن مشکل با نهادهای قانونی تماس برقرار کنند.

چگونه با همسایگان بد رفتار کنیم؟

رفتار مناسب با همسایه بد می‌تواند یکی از بهترین عکس العمل‌ها نسبت به کسانی باشد که نمی‌توانند به صورت درست قوانین آپارتمان نشینی را رعایت کرده و مشکلات را برطرف کنند. از این رو ما قصد داریم مواردی را ذکر کنیم که می‌تواند در این موضوع به شما کمک بسیاری کند.

 

ابتدا مطمئن شوید که همسایه بدی نیستید.

به راحتی می توان فهمید که همسایه شما چه کاری انجام می دهد تا شما را دیوانه کند، اما درک اینکه چگونه رفتار شما ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد کمی دشوار تر است. از آنجایی که اگر همسایه ای فکر می کند مشکل، شما هستید، هرگز نمی توانید مشکل را بر طرف کنید، قبل از نزدیک شدن به یک صاحب خانه تا حد ممکن اطمینان حاصل کنید که مسئله از سمت شما نمی باشد. چند سوال سخت که باید از خود بپرسید:

میزان صدای شما چگونه است؟ تلویزیون، موسیقی یا ماشین‌آلات با صدای بلند می‌توانند در هر زمانی از روز همسایه‌ها را آزار دهد. حتی صدای معمولی، مثلاً چمن زنی، نباید آنها را صبح از خواب بیدار کند یا مانع از لذت بردن از یک عصر آرام شود.

آیا حیوانات خانگی شما ساکت و دوستانه هستند؟ سگ‌ها و حتی گربه‌های پرسه‌زن و پر سر و صدا می‌توانند به مشکل وحشتناک برای همسایگان تبدیل شوند.

آیا همه چیز را مرتب نگه می دارید؟ اگر در بخش مشاعات، وسایل زیادی قرار می دهید یا اسباب‌بازی‌های بچه‌هایتان در همه جا پراکنده شده باشد، می‌تواند به مسئله ای بزرگ در همسایگی تبدیل شود. همسایه ها ممکن است نگران باشند که تعمیر و نگهداری ضعیف خانه شما به ارزش و امنیت خانه آنها لطمه بزند.

 

با همسایه ها رابطه دوستانه داشته باشید.

نظرسنجی انجام شده در تهران نشان داد که از هر دو تهرانی یک نفر حتی نام همسایگان خود را نمی‌داند – و این می‌تواند مانع بزرگی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها باشد. در اولین فرصت خود را معرفی کنید تا در صورت بروز مشکل، ارتباط قوی برقرار کنید. اگر همسایه‌تان شما را چهره‌ای دوستانه ببیند، برای او خیلی سخت‌تر می‌شود که شما را غمگین کند. برای شروع یک الگوی ارتباط خوب، هر زمان که مهمانی می‌گیرید، بازسازی می‌کنید یا هر چیز دیگری که می‌تواند سر و صدا یا آشوب ایجاد کند، از قبل به همسایه‌تان بگویید.

همیشه پیش فرض را بر روی نیت خیر بگذارید

وقتی به همسایه نزدیک می‌شوید در مورد چیزی که شما را آزار می‌دهد، هیچ وقت با توپ پر به سمت آنها نروید. کمی خود را آرام کنید و دوستانه به موضوع نزدیک شوید، یا اگر لازم است درخواست کنید که برای نوشیدن یک چای یا قهوه با شما ملاقات کنند. این نوع رفتار نشان می دهد که موضوع برای شما مشکل بزرگی است . شما دوست دارید به صورت دیپلماتیک به مسئله روی بیاورید. همسایه‌ها اغلب متوجه نمی‌شوند که مشکلی را ایجاد می‌کنند، و بهتر است به نظر نرسد که شما آنها را متهم می‌کنید. خود را به جای آنها بگذارید و با این فرض شروع کنید که رفتار مشکل ساز آنها به دلیل هیچ بدخواهی نسبت به شما نیست.

 

اگر همسایه تان شکایت کرد، همدردی کنید

در حالی که مهم است که مشکلات را برای همسایه خود به شیوه ای سازنده مطرح کنید، زمانی که شما متهم به رفتار بد هستید، فکر و همکاری بسیار مهم است. همسایه ها ممکن است به دلایل مختلف به سمت شما بیایند ولی وطیفه شما این است با رویی گشاده و دوستانه مشکل را شنیده و خود را جای آنها بگذارید. به هر گونه شکایت یا درخواست به روشی که دوست دارید به شکایت شما پاسخ دهد، پاسخ دهید. اگر مایلید برای بهتر کردن زندگی آنها تلاش کنید، به احتمال زیاد آنها همین کار را برای شما انجام خواهند داد.

 

همه چیز را مستند کنید

با خوش شانسی، هرگز نیازی به درگیر کردن شخص ثالث در بررسی نحوه برخورد با همسایگان بد نخواهید داشت، اما همیشه ممکن است داستان به این صورت پیش نرود. در حالی که ارزش آن را دارد که تمام تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز و از روی میل یک موضوع انجام دهید، ولی باید برای شرایط بد نیز خود را آماده کنید. در صورت درگیر کردن شورای حل اختلاف و یا مدیریت ساختمان بهتر است تمام مسائل را با استفاده از عکس ، فیلم و یا حتی گزارشات و پیام های ارسالی پیشین مستند کرده و خود را برای شرایط بد آماده کنید.

 

قبل از اقدام در مورد قوانین تحقیق کنید

قبل از اینکه شکایت خود را به اقدام قانونی یا شکایت رسمی تبدیل کنید، مطمئن شوید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید. بسیاری از ما ایرانیان اطلاع دقیقی از قوانین آپارتمان نشینی و همسایگی نداریم، از این رو بهتر است پیش از اینکه مشکل خود را به شورای حل اختلاف ارجاع دهیم، با یک وکیل صحبت کرده و سپس اقدام قانونی کنیم.

 

برای مسائل مهم، با پلیس تماس بگیرید

البته، گفتگوهای دوستانه همیشه همه چیز را حل نمی کند، حتی اگر حق با شما باشد. اگر تمامی راه های دیگر را امتحان کرده اید و همسایگان، مشکل رفتار توهین آمیز خود را متوقف نکرده اند، ممکن است وقت آن رسیده که مقامات را درگیر کنید. فقط مطمئن شوید که در مورد این موضوع با مرجع مناسب مشورت می کنید – و همیشه پلیس را آخرین گزینه خود قرار دهید. به عنوان مثال، مشکل مربوط به زباله در راهروها و مشاعات می تواند به راحتی و با درگیر کردن مدیریت ساختمان حل شود ، از این رو به یاد داشته باشید که برای حل مشکل همیشه مراجع قضایی را درگیری نکنید. تنها در صورتی که تصور می کنید مسئله مهمی در میان است و حل آن از طریق دوستانه و پا در میانی افراد دیگر ممکن نیست، می توانید با پلیس ارتباط برقرار کنید.

 

از سناریوهایی که ممکن است باعث درگیری شود، اجتناب کنید

شرایطی وجود دارد که حاکی از ایجاد تنش بین همسایه‌ها می‌باشد و ممکن است تحت تاثیر شرایط گفت و گوی ساده‌ای که بین دو همسایه به وجود می‌آید، باعث درگیری فیزیکی شده و مشکلاتی را برای هر دو ایجاد کند.  برای اینکه شما خود را درگیر این مسائل نکنید، بهتر است از به وجود آمدن  تنش خودداری کرده و حل مسئله را به شخص سومی مانند مدیریت ساختمان و یا مراجع قانونی بسپارید. در صورتی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید، بهترین کار دور شدن از مسئله پیش آمده می‌باشد.

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

فرهنگ آپارتمان نشینی و همسایه داری ،آداب و قوانین

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان ،مزاحمت ممنوع!

Loading

2/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن