روش های از بین بردن انواع لکه روی دیوار

یکی از مواردی که ممکن است باعث آزار و بهم ریختگی خانه ی شما شود ایجاد کثیفی یا لکه دار شدن دیوارها است که امری طبیعی است و ممکن است به دلایل مختلفی مانند کثیف بودن دست، کشتن پشه روی دیوار، اثر دست کودکان و هزاران موارد دیگر اتفاق بیفتد.به خصوص اگر فرزند خردسال داشته باشید، حتما با انواع بیشتری از لکه های رنگی مانند لکه رنگ ماژیک، لکه رنگ مداد شمعی، لکه رنگ میوه و… روی دیوارها مواجه شده اید. اما لازم نیست بابت این موارد احساس نگرانی داشته باشید در این مقاله قرار است انواع روش های پاک کردن لکه از روی دیوار و ترفند هایی که در این مورد وجود دارد را به شما آموزش دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

۱.پاکسازی لکه های انواع مداد از روی دیوار

یکی از موادی که می تواند برای پاک کردن لکه مداد و یا مداد شمعی به شما کمک کنند استفاده از جوش شیرین می باشد.اما باید توجه داشته باشید که در مصرف جوش شیرین باید احتیاط کرد تا به رنگ دیوارتان آسیبی وارد نکند، چرا که در صورت استفاده ی زیاد ممکن است به بافت دیوار آسیب وارد کند و یا رنگ را از بین ببرد.

 

یک راهکار هم برای برای پاک کردن لکه مداد رنگی این است که از یک مسواک کهنه و مقداری خمیر دندان استفاده کرده و آن ها را پاک کنید، چون این نوع از لکه ها به راحتی پاک نمی شوند. اگر دیوار منزل شما گچی است، پس احتمالا می دانید برای پاکسازی دیوارهای گچی از هر ماده ای نمی توان استفاده کرد و محدودیتی در پاک کردن لکه ها دارید. به همین منظور برای پاک سازی رنگ مداد رنگی بر روی دیوار گچی می توان از کمی جوش شیرین محلول در آب به کمک کمی پنبه استفاده کرد و لکه را از بین بر اما حتما احتیاط کنید که سبب آسیب به دیوار نشود.

۲.پاکسازی لکه دوده

لکه دوده که در اثر استفاده از بخاری یا شومینه ایجاد می شود نیز بسیار آزار دهنده است. برای پاکسازی لکه دوده ها از روی دیوار می توانید از آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی به مقدار کم استفاده کنید. برای پاکسازی این نوع از لکه ها نیز می توانید از بخار شوها کمک بگیرید، فقط توجه داشته باشید که دمای آب بسیار بالا نباشد چون ممکن است رنگ دیوار را کاملا خراب کنند و یا حتی از بین ببرد.اگر می خواهید سیاهی اطراف بخاری و شوفاژ را تمیز کنید بهتر است از یک دستمال تمیز و پودر رختشویی ترکیب شده در کمی آب استفاده کنید.

 

برخی اوقات ممکن است لکه دوده ها با این روش کاملا از بین نروند و همچنان باقی بمانند چون برخی لکه ها روغنی هستند. بنابراین بایستی از موادی که خاصیت قلیایی بالاتری دارند، برای تمیز کردن استفاده کنید. یکی از بهترین پاک کننده های قلیایی بسیار قوی سولفات تری سدیم است که برای تمیز کردن لک های دوده کافی است یک تا دو قاشق غذاخوری از سولفات تری سدیم را در 4 لیتر آب ولرم حل کنید. یک اسفنج تمیز بردارید، آن را به محلول آغشته کرده و بلکه دوده روی دیوار را بشویید. سپس با اسفنج تمیز و مرطوب آن را از روی دیوار پاک کنید. دقت کنید که اگر میزان سولفات تری سدیم بیشتر از دو قاشق شود، دیوار کدر و مات می شود. در ضمن حین انجام کار حتما مواردی ایمنی را رعایت کنید که باعث ایجاد مشکلات تنفسی نشود.

۳.پاکسازی رد و جای انگشت از روی دیوار

این اتفاق بسیار رخ می دهد که در خانه جای انگشت بچه ها یا گاهی بزرگ ترها روی دیوار بماند و لکه هایی تیره ایجاد کند. برای بر طرف کردن اثر انگشت از روی دیوار، یک سیب زمینی را نصف کنید و چندین بار نصف سیب زمینی را روی دیوار بمالید و مدتی صبر کنید و سپس با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید. توجه داشته باشید که این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است. اگر نوع دیوار خانه ی شما گچی می باشد استفاده از این روش توصیه نمی شود.

۴.پاکسازی لکه های سیاه ایجاد شده روی دیوار

لکه های سیاهی که روی دیوار ایجاد می شودند در دسته بندی آزاردهنده ترین ها قرار می گیرند که البته پاک کردنشان هم کمی سخت و مشکل است این لکه ها به طور کامل محو نمی شوند ولی شما می توانید با کمی جوش شیرین که در آب حل کرده اید و به وسیله پنبه که به این محلول آغشته شده است این لکه ها را از بین ببرید. به این ترتیب که پنبه ها را درون محلول جوش شیرین و آب گذاشته و روی لکه ها بکشید. اندکی صبر کنید و سپس با یک دستمال نمدار تمیز کنید خواهید دید که لکه ها تا حدود زیادی کم رنگ و محو خواهد شد.برای تمیز کردن لکه سیاهی از روی دیوار می توانید از بخار شوی نیز استفاده کنید و  حرکت آن را از بالا به پایین باشد.

۵.پاکسازی لکه جوهر از روی دیوار

برای از بین بردن لکه های جوهر از روی دیوار، در ابتدا بایستی کمی روی لکه ها را آبلیمو بریزید و پس از چند دقیقه آن ها را پاک کنید، شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید، اما اطمینان داشته باشید این روش کار ساز خواهد بود.البته می توانی یک پنیه یا دستمال را نیز به آبلیمو آغشته کنید و روی لکه بکشید و بعد از چند دقیقه پاک کنید.

۶.پاکسازی لکه های زرد رنگ حاصل از نم دیوار

اگر درمناطق پر باران کشور ساکن هستید پدیده ی لکه های زرد رنگ حاصل از باراناتفاقی است که همیشه با آن روبه رو هستید. در چنین مواردی، اگر لکه ها تازه هستند، پس از انجام تعمیرات مورد نیاز، برای از بین بردن لکه رنگ از روی دیوار یک پیمانه مایع سفید کننده را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و با کمک تکه ای اسفنج یا یک دستمال ترجیحا سفید، روی لکه های نم بکشید تا شاهد تمیز شدن لکه رنگ از روی دیوار باشید. این شیوه تنها در صورتی که لکه رنگ حاصل از نم تازه بوجود آمده باشد موثر است و به پاک کردن آن کمک خواهد کرد.

۷.پاکسازی لکه های روغنی از روی دیوار

گاهی اوقات ممکن است بر روی دیوار کنار جا کفشی لکه واکس کفش ها و یا لکه های روغنی حاصل از مواد تمیز کننده ی کفش مشاهده کنید.اما نگران نباشید برای پاک کردن این لکه ها نیز راهکار وجود دارد. برای تمیز کردن آن باید یک دستمال کاغذی روی لکه بگذارید و با اتو روی آن نگه دارید تا کمی داغ شود. با این روش لکه روغنی واکس آب شده و به سادگی پاک می شود .

۸.پاکسازی جای تابلو از روی دیوار

یکی از آشنا‌ترین  و همیشگی ترین انواع لکه‌ دیوار که با آن روبه رو هستیم، لکه های مربوط به جای قاب و تابلوهایی است که برای مدتی طولانی روی دیوار آویزان بوده‌اند و سپس جدا شده اند. بهترین راه برای برطرف کردن این دسته از لکه ها از روی دیوار  استفاده از بخارشوی است. اگر به بخارشوی دسترسی ندارید نیز جای نگرانی وجود ندارد. می‌توانید از یک محلول شوینده مناسب که در آب گرم حل استفاده کنید و با دستمال لکه مورد نظر را تمیز کنید.

۹.پاکسازی لکه ماژیک از روی دیوار

برای پاک کردن جای ماژیک از روی دیوار، به عنوان لکه‌ای سمج، استفاده از الکل راحت‌ترین راه موجود است . به سادگی هرچه تمام تر می توانید لکه را از بین ببرید. باید تکه‌ای پنبه را به مقداری الکی آغشته کنید و با آن روی لکه‌ دیوار ضربه بزنید. به نظر می‌رسد اسپری مو نیز می‌تواند پاک‌کننده مناسبی برای پاک کردن ماژیک از دیوار باشد. اما دقت کنید زیاد روی دیوار نزنید که باعث خرابی شود.

۱۰.پاکسازی خودکار از روی دیوار گچی

برای پاک کردن جای جوهر خودکار روی دیوار رنگ شده و گچی می توانید مقداری پنبه را با کمی الکل سفید مرطوب کنید و با ضربه زدن جای خودکار از دیوار را پاک کنید. علاوه بر این روش، با توجه به وجود روغن در جوهر خودکار، از فوم خمیر ریش و پاک کننده‌های لاک ناخن نیز می‌توانید برای برطرف کردن لکه دیوار استفاده کنید

۱۱. پاکسازی لکه چربی از روی دیوار

برای پاک کردن لکه‌های چربی به‌ جا‌ مانده در آشپزخانه یا رد دستان چرب روی دیوار محیط اطراف آن، تنها به یک محلول خانگی ساده و پارچه‌ای لطیف و تمیز احتیاج دارید. تقریبا نصف فنجان مایع ظرف‌شویی را در 1 فنجان آب گرم حل کنید و با پارچه روی آن بمالید. سپس با یک تکه پارچه مرطوب آن را تمیز کنید. برای لکه‌های سرسخت‌تر می‌توانید از محلول سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید.

اگر هیچ کدام از روش ها برای پاکسازی لکه کار ساز نبود؟

اگر هیچکدام از روش‌های که در این مطلب ذکر شده بود برای پاک کردن لکه دیوار شما کارآمد نبود، باید به سراغ روش نهایی برویم که فقط برای دیوار های گچی کارساز است. می‌توانید یک کاغذ سمباده به عنوان راه حل نهایی برای نحوه برطرف کردن لکه دیوار استفاده کنید. بعد از آهسته کشیدن آن روی دیوار، گرد آن را تمیز کنید و یک پارچه مرطوب را روی محل لکه بکشید خواهید دید که لکه پاک می شود و دیگر اثری از آن نیست.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی شد تمامی روش ها برای پاک کردن لکه های گوناگون از روی دیوار را به شما اموزش دهیم همانطور که دید هر لکه روش پاک سازی مخصوص به خود را دارد که در صورت به کارگیری روش اشتباه ممکن است به دیوار آسیب برسانید پس این موارد را حتما به خاطر داشته باشید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

مطالب بیشتر : 

کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود؟

Loading

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن