تصفیه هوای منزل

روش های ضد عفونی کردن هوا در آپارتمان

روش های ضد عفونی کردن هوا در آپارتمان

همانگونه که خانه نیاز به تمیز کاری و جارو کردن دارد همچنین هوای آن نیز هر چند وقت یکبار باید تجدید گردد . هوای خانه ممکن است در بسیاری از موارد از هوای بیرون نیز آلوده تر باشد پس نیاز اساسی وجود دارد تا حتماً به ضدعفونی و پاکسازی هوا توجه لازم صورت بگیرد . هوای آلوده ی خانه علاوه بر اینکه روی افراد سالم تاثیر سوء می گذارد همچنین برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند تاثیر بسیار منفی دارد . در این مقاله سعی می کنیم تا بهترین روش های ضدعفونی کردن هوا در آپارتمان را برای شما توضیح دهیم تا هوای سالم و پاکی را در منزل خود داشته باشید .

 

آلودگی هوای داخل خانه چگونه است ؟

در بسیاری از موارد بصورت خواسته یا ناخواسته ممکن است آلودگی های مختلفی وارد هوای خانه شود و افراد ساکن در آنجا را دچار مشکل کند . برای حفظ سلامتی خود و دیگران لازم است تا با به کارگیری روش های موجود ، از ورود آلودگی های مختلف در هوای منزلتان جلوگیری کنید و در صورت ورود چنین آلودگی هایی در هوای منزلتان بهتر است از طریق روش هایی که در این مقاله گفته می شود آنها را از بین ببرید . آلوگی های مختلفی نظیر آلوگی شیمیایی ، بیولوژیکی یا فیزیکی در هوای داخلی خانه ممکن است ورود کنند . آلاینده هایی مثل دود سیگار ، کپک ، باکتری ها ، ویروس ها از جمله آلودگی هایی هستند که ممکن است در هوای خانه بوجود بیاید .

 

چه مواردی باعث آلودگی هوای داخل خانه می شود ؟

آلودگی هوای داخلی خانه ممکن از طریق عوامل طبیعی یا غیر طبیعی ایجاد شود . از عوامل طبیعی می توان به این موضوع اشاره کرد که کپک می تواند از راه های گوناگونی ایجاد شود و در هوای خانه پخش گردد . رطوبت در یک قسمت از منزل باعث می شود تا در آن نقطه کپک ایجاد شود یا مثلاً شوره حیوانات خانگی یا گرده گیاهان نیز می تواند باعث ایجاد کپک و آلودگی هوای خانه شود . اما بیشتر آلودگی هوای منزل از عوامل مصنوعی و غیر طبیعی مثل دود سیگار و دود حاصل از بخاری های معیوب حاصل می شود .

 

 

راهکارهای ضدعفونی کردن هوا

1- تهویه هوا را افزایش دهید

سعی کنید با استفاده از روش های موجود رطوبت تشکیل شده در منزل خود را به بیرون انتقال دهید و مانع از تشکیل رطوبت در منزلتان شوید زیرا طبق آنچه قبلاً نیز به آن اشاره شد ، رطوبت یکی از مهم ترین منابع آلودگی در داخل منزل محسوب می گردد . برای جلوگیری از تشکیل رطوبت در منزل بهتر است از فن های خروجی استفاده نمائید تا رطوبت داخل منزل را به بیرون منتقل کند . همچنین می توانید از دستگاه ونتیلاتور نیز برای تصفیه هوا و به گردش انداختن هوای منزل استفاده کنید . با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است پختن یک وعده غذا در اجاق گاز می تواند مقدار زیادی دی اکسید نیتروژن تولید نماید که تنفس آن برای انسان مضر می باشد . بهتر است تا بعد از استحمام ، رطوبت و بخار هوا را با روشن کردن فن خارج کنید .

 

2- استفاده از شمع مومی

شمع مومی

استفاده از شمع مومی می تواند به عنوان یک تصفیه کننده بصورت طبیعی هوای منزل شما را تصفیه کند . توجه داشته باشید تا از شمع های پارافینی استفاده نکنید زیرا این نوع از شمع ها از مواد نفتی ساخته شده اند و استفاده از آن میتواند هوای منزل شما را بیشتر آلوده کند . شمع های مومی هوای منزل شما را یونیزه می کند و با این کارش باعث می گردد تا ترکیبات سمی و سایر آلودگی ها خنثی شده و از بین بروند.

 

3- لامپ‌ های نمکی

لامپ نمکی

لامپ های نمکی نیز یکی از بهترین و قدرتمند ترین تصفیه کننده های هوا محسوب می شوند . لامپ های نمکی با دارا بودن خواص شیمیایی مختص به خود باعث می گردد تا بخار و رطوبت هوا را از هوا بیرون بکشد و بر روی خود جذب کند . لامپ های نمکی با یونیزه کردن هوای خانه باعث می گردند تا عوامل بیماری زا و محرک زا در هوا کاهش بیابد .

 

4- زغال فعال

زغال فعال

زغال یکی از موثرترین موادی محسوب می گردد که در تصفیه هوای خانه موثر است و به دلیل چنین خاصیت آن ، مورد توجه بیشتر افراد قرار گرفته است . از چنین زغال های فعالی جهت ضد عفونی و تصفیه منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد . زغال فعال به عنوان یک کربن فعال شناخته می شود که بدون بو و بسیار جاذب می باشد و برای از بین بردن سموم هوا بسیار موثر می باشد .

 

5- گیاهان ضدعفونی کننده هوا

استفاده از گیاهان آپارتمانی تاثیر بسزایی در تصفیه هوای منزل شما دارد . گیاهان آپارتمانی مختلفی در بازار موجود می باشد که با توجه به شرایط منزلتان می توانید یک یا چند نوع از آنها را خریداری نمایید و در بخش های مختلف خانه ی خود آنها را در جای مناسبی که از لحاظ نور مورد نیاز گیاه مناسب است کار بگذارید .  گیاهان آپارتمانی می توانند سموم موجود در هوا را از بین ببرند و هوای تمیزی را برای ساکنین خانه به ارمغان بیاورد . از بین گیاهان آپارتمانی می توانید از نخل راپیس ، نخل اریکا ، نخل شامادورا و نخل بامبو برای منزل خود تهیه کنید .

 

6- ضد عفونی هوا با سرکه

سرکه یک ضدعفونی کننده و تصفیه کننده محسوب می شود که جزء بهترین و موثرین ترین روش های تصفیه هوا محسوب می گردد . برای اینکه بتوانید از این ماده طبیعی در جهت تصفیه هوای منزل خود استفاده کنید بهتر است چند قطره از آن را در آب بریزید و آب را بجوشانید تا از این طریق بخارات آب و سرکه در هوای منزل شما پخش گردد و هوا را از وجود سموم مختلف پاک کند . همچنین می توانید مخلوطی از آب و سرکه را درست کنید و در هوای خانه اسپری کنید البته در صورتی که بیمار اسمی یا حساس در خانه دارید بهتر است از این روش استفاده نکنید .

 

ضد عفونی کردن خانه با داروهای گیاهی

1- سوزاندن اسپند

سوزاندن اسپند از دیر باز در فرهنگ ما جای داشته و پیشینیان ما نسبت به اهمیت آن پی برده بودند . اسپند به عنوان یک ضد باکتری عمل می کند و هوای محیط را تصفیه می نماید . سوزاندن اسپند علاوه بر اینکه محیط را خوشبو می کند و حس آرامبخشی را به محیط خانه هدیه می دهد ، سموم و موارد مضر در هوا را نیز از بین می برد .

 

2- سیر و پیاز

سیر و پیاز نیز دارای خاصیت ضد باکتری هستند که با قرار دادن آنها در قسمت های مختلف خانه باعث می گردد تا هوای خانه ضد عفونی گردد البته توجه داشته باشید که آنها را برش بزنید و در قطعات مختلف ، در بخش های مختلف منزلتان قرار دهید . همچنین بخور سیر و پیاز برای پاک سازی فضای منزل بسیار مناسب است .

 

3- اکالیپتوس

اکالیپتوس نیز جزء گیاهان موثری می باشد که بخور آن می تواند باعث ضدعفونی کردن هوای منزل گردد . علاوه بر دارا بودن خواص ضد میکروبی ، بخور آن باعث می گردد تا بسیاری بیماری ها مثل سرماخوردگی ، سینه درد و سرفه بهبود بیابد .

 

4- مریم گلی

گیاه مریم گلی که در اصطلاح علمی به آن سالویا نیز می گویند جزء آندسته از گیاهانی محسوب می گردد که اگر سوزانده شود باعث می گردد تا هوای خانه ضدعفونی شود و علاوه بر ضدعفونی کردن هوا باعث می گردد تا فشارهای عصبی درمان گردد و باعث آرامبخشی شود .

 

روش های ضدعفونی هوا در کرونا چیست ؟

بر طبق تحقیقات صورت گرفته ویروس کرونا میتواند تا چند متر در هوا معلق بماند و افرادی که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند خطر ابتلا به این ویروس را در بدن خود بالا می برند . از روش هایی که در قسمت های بالا گفته شد می توان در جهت پاکسازی و تصفیه ی هوای خانه استفاده کرد . دستگاه تصفیه هوا و فن های خروجی هوا یکی از موثرترین روش ها در تصفیه ی هوای منزل از وجود ویروس کرونا می باشد . همچنین استفاده از دیگر روش هایی که گفته شد نیز در ضدعفونی و تصفیه هوای منزل از ویروس کرونا تاثیر گذار است .

همچنین استفاده از روغن های گیاهی در تصفیه هوا از وجود ویروس کرونا موثر است . روغن های گیاهی مثل روغن رزماری ، روغن دارچین ، روغن لیمو و … به دلیل خواص ضد باکتری که دارند می توانند هوای سالم و عاری از هر گونه ویروس را برای شما به ارمغان بیاورند . برای استفاده از چنین روغن هایی بهتر است چند قطره از آنرا در داخل ظرف آب ولرم بریزید و آنرا در گوشه ای از منزل قرار دهید با این کار از خواص ضد ویروس این روغن‌ها برای تهویه هوای منزل استفاده خواهید کرد .

 

Loading

3.6/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن