روش های کاهش انرژی در خانه

روش کاهش مصرف انرژی در محل کار و خانه

انرژی به هر صورتی که موجود باشد، یکی از ارزشمند ترین دارایی هایی است که در حال حاضر بر روی کره زمین داریم و باید سعی در حفظ آن داشته باشیم و به دنبال راهی باشیم که این دارایی ارزشمند را نیز برای آیندگان زمین باقی بگذاریم. به همین دلیل تصمیم بر این داریم که در این مقاله روش هایی برای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار را بیان کنیم. مکان هایی که عموما زمان زیادی را در طول رو را در آنجا می گذرانیم. پس اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش هزینه ها هستید. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. اما قبل از آن نیز بدانید که صرفه جویی فقط به این معنا نیست که کم مصرف کنیم، بلکه به این معناست که درست و بهینه مصرف کنیم.

 

دلایلی که برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد!

  • با کمتر مصرف کردن انرژی می توانید هزینه ها را بهتر مدیریت کنید و از آن ها بکاهید.
  • می توانید انرژی را برای آیندگان باقی بگذارید.
  • در ذخیره سازی انرژی های تجدید ناپذیر کمک کننده باشید.
  • از گرم شدن بیش از حد کره زمین جلوگیری کنید.
  • از آلودگی های زیست محیطی کم کنید.

 

چه روش هایی برای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار وجود دارد؟

 

از لامپ های کم مصرف استفاده کنید

شاید ساده ترین راهکاری که به ذهن شما می رسد استفاده از لامپ های کم مصرف برای صرفه جویی در مصرف انرژی برق است شما می توایند لامپ های پر مصرف را با این گونه لامپ ها جایگزین کنید که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، طول عمر بالاتری نیز دارند. برخی مردم از وجود جیوه در این لامپ‌ها احساس نگرانی می‌کنند اما باید توجه کرد که این لامپ‌ها در هنگام استفاده به هیچ عنوان جیوه آزاد نمی‌کند.

 

لامپ های اضافی را خاموش کنید

برخی اوقات شما در نشیمن در حال استراحت هستید اما چراغ های اتاق بی دلیل روشن هستند.با خاموش کردن لامپ های اضافه و انجام همین کار به ظاهر ساده می توانید صرفه جویی هدفمندی در مصرف انرژی داشته باشید. یا این که در طول روز به جای این که از لامپ برای روشنایی ساتفاده کنید از نور طبیعی خورشید برای روشنایی استفاده کنید.

 

در زمستان لباس مناسب بپوشید

یک راهکار ساده دیگر برای کاهش مصرف انرژی در فصل زمستان، پوشیدن لباس مناسب فصل و تنظیم دمای منزل است. وقتی در زمستان احساس سرما می کنید، می‌توانید از لباس‌های گرم بیشتری استفاده کنید تا این که بخواهید درجه لوازم گرم کن خانه را بیشتر کنید.

 

زمانی که تلویزیون تماشا نمی کنید، آن را خاموش کنید

معمولا خیلی اتفاق می افتد که تلوزیون روشن است اما شما هیچ توجهی به آن ندارید و صرفا صدای آن در محیط خانه پخش می شود.بهتر است اگر تلوزیون را تماشا نمی کنید آن را خاموش کنید.

 

درب ها و پنجره ها را درزگیری کنید

درزگیری درب و پنجره ها و منافذی که وجود دارد بهترین راه  و البته مقرون به صرفه ترین راه‌های جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید چیزی در حدود یک سوم گرمای خانه معمولاً از طریق درها و پنجره‌ها هدر می‌رود. با انجام این کار شما می توانید سرو صدای بیرونی که به خانه وارد یم شود را نیز بکاهید.

 

از وسایل پر مصرف در ساعات اوج مصرف استفاده نکنید

معمولا ساعاتی در روز که به عنوان اوج مصرف شناخته می شوند، بهتر است سعی کنید از وسایل پر مصرف مانند اتو و لباس شویی استفاده نکنید و این کارها را به ساعاتی دیگر در طول روز منتقل کنید.

 

مصارف پنهان را حذف کنید

مصارف پنهان به وسایلی مربوط می شود که شما ممکن است استفاده ای از آن نداشته باشید اما در واقعیت در حال استفاده از انرژی است. به منظور کاهش مصرف انرژی، اگر از دستگاهی به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید آن را از برق بیرون بکشید، چرا که بیشتر وسایل الکترونیکی در زمان خاموشی هم مقداری جریان برق دریافت می‌کنند. برای مثال شارژهای تلفن همراه وقتی که در حال شارژ کردن نباشند هم برق مصرف می‌کنند.

 

درجه حرارت خانه را بررسی کنید

هوای خانه باید متعادل باشد و خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد. درجه حرارت مناسب برای اتاق افراد عادی ۲۰-۲۱ درجه سانتی‌گراد است.پس بهتر است دمای خانه را در همین محدوده نگه دارید و از مصرف بیش از حد انرژی بریا گرمایش جلوگیری کنید.

 

نکاتی برای صرفه جویی در مصرف آب  در خانه و محل کار

  • مدت زمان حمام کردن را کوتاه کنید.
  • شیرهیا آب را چک کنید و مراقب باشید چکه نکنند.
  • اگر قصد شستن و تمیز کردن ماشین را دارید، برای تمیز کردن ماشین یک سطل آب هم کافی است و حتما نباید آب را تمام مدت باز گذاشت.
  • از آب آشامیدنی برای شست و شوی ماشین و حیاط استفاده نکنید.
  • هنگام مسواک زدن، شستن دست ها و اصلاح صورت و … شیر آب را باز نگذاریم.

 

نکات کلی و مهم برای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار

  • سعی کنید همانطور که گفتیم در ساعات اوج مصرف ، کمترین استفاده را از وسایل برقی داشته باشیم.
  • کولرها را در محل سایه قرار دهید تا بازدهی بیشتری داشته باشد.
  • در مواقع غیر ضروری شومینه را خاموش کنید.
  • در فصل سر سال کانال های کولر را هم از بالا و هم از پایین مسدود نمایید تا انرژی به هر نحویی از محیط خارج نشود.
  • قبل از روشن کردن جارو برقی، لوله های آن را کنترل کنید تا گرفتگی نداشته و باعث هدر رفتن انرژی نگردد.
  • می توانید در مواقعی که عجله ندارید، به جای استفاده از خشک کن لباس شویی ، به طور طبیعی لباس ها را خشک کنید.
  • فیلترهای هوا را طبق دستور تمیز و تعویض کنید تا رفت و آمد هوا بهتر انجام شود.
  • به جای استفاده از خشک کن لباس هایی را که فورا لازم ندارید بیاویزید تا خشک شوند.
  • می توایند به جای ساتفاده از ماشین ظرفشویی برخی مواق ظروف را با دست بشویید.
  • لوله ها را در زمستان عایق بندی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.
  • به ساعات اوج مصرف دقت کنید.
  • سعی کنید با فرزندانتان در مورد انرژی و روش هایی برای هدر ندادن آن صحبت کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم انرژی یکی از مهمترین دارایی های ما است که باید سعی در نگهداری آن داشته باشیم.امروز با افزایش جمعیت و گرم تر شدن کره ی زمین حفظ و نگهداری منابع انرژی تبدیل به یکی از چالش های مهم است. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا این هدیه ارزشمند را برای آیندگان باقی بگذاریم. در این مقاله سعی کردیم راه هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی  در خانه و محل کار را بیان کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید به کمک آن ها صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشید.

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن