زیربنای ساختمان و آپارتمان چه طور محاسبه می شود؟

یکی از نکات اصلی و مهمی که در زمان خرید ملک یا ساختمانی وجود دارد، توجه به متراژ و زیر بنای ساختمان یا آپارتمان است. این موضوع که متراژ و زیر بنای واقعی ساختمان مشخص باشد یکی از مواردی است که در زمان خرید می تواند بسیار کمک کننده باشد.در این مقاله قرار است در مورد روش هایی که برای محاسبه زیر بنای ساختمان وجود دارد و نکاتی در این مورد صحبت کنیم. پس اگر شما هم قصد دارید که متراژ و زیر بنای ملک یا ساختمان را خودتان به سادگی محاسبه کنید، تا انتها با هومتیک همراه باشید.

 

 

زیربنا ساختمان چیست؟

ممکن است شما تا به حال کلمه ی زیر بنا را زیاد شنیده باشید یکی از اصطلاحاتی است که در شهرداری یا مکان هایی مانند قوانین ثبتی زیاد به گوش می خورد. برخی از افراد ممکن است زیر بنا را با مساحت اشتباه در نظر بگیرند. که در این حالت باید گفت این دو یک مفهوم کاملا جدااز یکدیگر هستند. در واقع زیر بنای ساختمان به معنای مساحت کلی هر یک از طبقات ساختمان است که در هنگام محاسبه مساحت کل بنا، مساحت سطح طبقات روی زمین و زیرزمین را با هم جمع می‌کنند.

 

زیربنای ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

باید بدانید که در کل محاسبه زیربنای ساختمان کار سختی نیست به خصوص محاسبه زیر بنا و مترکشی ملک‌هایی که شکل هندسی مشخصی مثل مستطیل یا مربع داشته باشند. اگر زمینی که قصد محاسبه زیر بنای آن را دارید به شکل مستطیل یا مربع است، تنها کافی است که هر یک از اضلاع را اندازه ‌گیری کنید و در نهایت مساحت کل ساختمان را محاسبه کنید. اما چنانچه ساختمان شکل هندسی مشخصی نداشته باشد و از نظر هندسی بهینه نباشد، لازم است تا مراحل زیر را انجام دهید تا بتوانید زیر بنا را به بهترین شکل محاسبه کنید:

 

مرحله اول: تا جایی که برای شما امکان دارد ساختمان را به اشکال هندسی منظم تقسیم کنید. بهتر است که شکل های ساده ای مانند مثلث، مستطیل، یا مربع در نظر بگیرید.

 

مرحله دوم: حالا که زمین را به شکل های هندسی ساده تقسیم کردید، وقت آن است تا با استفاده از فرمول هایی که دارید مساحت قسمت های مشخص را به دست آوردید.

  • مساحت اشکال مربعی با ضلعa برابر است با a×a
  • مساحت اشکال مستطیلی با ضلع‌هایa و b برابر است با a×b
  • مساحت اشکال مثلثی با ارتفاعa و قاعده b برابر است با ۲ ÷ (a×b)
  • مساحت ذوزنقه‌ای با ارتفاعa و قاعده بزرگ b و قاعده کوچک c برابر است با c *(۲ ÷ (a+b))

نکته: ممکن است در بین محاسبات و شکل هایی که در نظر می گیرید با اشکالی مانند نیم ‌دایره رو به رو شوید. بنابراین در این حالت لازم است تا فرمول و راهی برای محاسبه مساحت این فضاها داشته باشید که به شرح زیر است:

 

1.در ابتدای کار باید قسمت کمان و قوس نیم‌دایره را رها کنید و اندازه قسمت صاف یا قطر آن را حساب کنید.

 

2.بعد از انجام این کار باید قطر را تقسیم بر دو کنید تا شعاع نیم ‌دایره به دست آید.

 

3.حالا که شعاع دایره را محاسبه کردیم، می توانیم با استفاده از فرمول
عدد پی × شعاع × شعاع = مساحت دایره را به دست آوریم.

 

4.اما چون مساحت قسمتی که ما قصد محاسبه آن را داشتیم به حالت نیم دایره بود باید مساحت به دست آمده را بر عدد 2 تقسیم کنیم.

 

5.در انتها نیز باید بگوییم که اگر شکلی که به دست آورده‌اید و قصد محاسبه آن را دارید تماما به شکل نیم دایره نیست باید دقیقاً محاسبه کنید که چه حجمی از دایره را در بر می گیرد. برای مثال ار یک چهارم از دایره است باید در نهایت مساحت به دست آمده را تقسیم بر چهار کنید.

 

6.و در نهایت باید تمام مساحت های بدست آمده را با یکدیگر جمع کنید و حاصل جمع تمامی این قسمت ها برابر با زیر بنا می باشد.

 

روشی دیگر برای محاسبه زیر بنای ساختمان:

اگر روشی که در بالا ذکر کردیم برای شما قابل اجرا نیست و به دنبال روش ساده تری برای محاسبه زیر بنا ساختمان هستید می توانید این کار را با استفاده از کفپوش های ساختمان انجام دهید. بدین صورت که اگر فضای ساختمان یا آپارتمان پارکت یا سرامیک شده باشد به دلیل این که کفپوش ها اندازه ی استانداری دارند، می توانید آن را به عنوان واحد استانداری برای اندازه گیری در نظر داشته باشید. این کار در واقع ساده ترین حالتی است که می توانید از آن برای محاسبه متراژ آپارتمان و ساختمان استفاده کنید به خصوص در مواقعی که وسایل مناسب برای اندازه‌گیری ندارید. با استفاده از فرمولی که در زیر ارائه داده ایم می توانید در نهایت مساحت کل آپارتمان و ساختمان را به دست آورید.

 

که فرمول به شرح زیر است:

اندازه ضلع موزائیک × تعداد موزائیک‌ها

 

روش محاسبه زیر بنای بالکن و تراس به چه صورت است؟

یکی از شگردهایی که شهرداری تهران انجام داده است تا مردم را تشویق به احداث بالکن و ارتقا کیفیت ساختمان های مسکونی کند، این است که مساحت بالکن‌های مسقف تا عمق ۳ متر را به عنوان زیربنا ساختمان و تراکم طبقه در نظر می گیرد که ویژگی های آن به شرح زیر است:

  • بالکن سه طرف باز که 2/1 مساحت آن جزء زیربنا به حساب می آید.
  • بالکن سه طرف بسته که 3/2 مساحت آن جزء زیربنا به حساب می آید.
  • بالکن سه طرف بسته که 2/3 مساحت آن جزء زیربنا به حساب می آید.

و نکته جالبی که وجود دارد این است که چنانچه عمق بالکن بیش از ۳ متر باشد، کل مساحت بالکن جزء زیربنا به حساب می آید.

 

نکاتی که در زمان محاسبه زیر بنای ساختمان باید بدانید!   

1.همانطور که در اول کار نیز به این نکته اشاره کردیم برای ساختمان هایی که شکل هندسی مشخصی ندارند در ابتدای کار باید آن را به حالت شکل هندسی منظم و ساده ای در نظر گرفت و سپس مساحت هریک را جداگانه به دست آورد و در نهایت تمام مساحت های بدست آمده را با یکدیگر جمع کرد، تا مساحت کلی به دست آید.

 

2.در ساختمان هایی که شکل هندسی مشخصی دارند، روش کار کاملا مشخص است و تنها باید اضلاع را در نظر گرفت و در نهایت با فرمول های مشخصی که وجود دارد مساحت را به دست آورد.

 

3.چنانچه قصد محاسبه زیر بنای ساختمان را دارید حتما باید قسمت هایی مانند بالکن‌های روباز و دارای سقف را نظر در محاسبات خود در نظر بگیرید

 

4.لازم است قبل از اینکه بخواهید عملیات مترکشی ساختمان را انجام دهید، فضاهای اختصاصی و مشاع را از یکدیگر تفکیک کنید.

 

5.همچنین دیواری که بین آپارتمان و فضاهای مشاع قرار گرفته است جز مفروزات ساختمان به حساب می آید.

 

و به عنوان سخت آخر

نیز باید گفت در این مقاله سعی کردیم ساده ترین روشی که برای محاسبه متراژ ساختمان وجود دارد را محاسبه کنیم و روش های آن را بیان کنیم.

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن