نظافت مشاعات ساختمان

قانون رعایت نظافت در مشاعات

نظافت مشاعات ساختمان

قانون رعایت نظافت در مشاعات

در مجتمع های مسکونی به دلیل اینکه افراد زیادی در یک مجتمع مسکونی زندگی می کنند و اگر هر فردی بخواهد نظافت مجتمع را بهم بریزد و باعث اخلال در نظافت و پاکیزگی شود آن موقع زندگی در چنین مجتمعی امکان پذیر نخواهد بود . نظافت منزل و نظافت مشاعات مهم‌ترین دغدغه ای است که هر فرد خانه داری می تواند با آن رو به رو شود . چرا که تمیزی می تواند به انسان حس سرزندگی و نشاط را هدیه کند . به خاطر اهمیتی که این موضوع پیدا کرده است ، بسیاری از افراد به دنبال کشف یک راه حل هستند تا بتوانند نظافت مجتمع را به بهترین نحو حفظ کنند که بهترین راهکاری که پیشنهاد می شود تدوین قوانینی است که با افراد متخلف برخورد می کند . در این مقاله به جنبه های مختلف قانون رعایت نظافت در مشاعات می پردازیم ..

 

زندگی در آپارتمان ها نیازمند به یک فرهنگ آپارتمان نشینی است تا افراد بر طبق این فرهنگ و قانون بتوانند ، روابط خود با سایر همسایگان را تنظیم کنند . زندگی در مجتمع‌ ها و آپارتمان‌ها ، مردم را ملزم به رعایت یک سری قوانین می ‌کند . این قوانین در میان مردم به همسایه داری یا حسن همجواری معروف شده‌ اند . البته قوانین مربوط به رعایت حق همسایه از دیرباز وجود داشته است . اما آپارتمان نشینی و شرایط مربوط به اشتراکات ساختمانی باعث بوجود آمدن قوانین جدید در این زمینه شده است (قوانین آپارتمان نشینی) حفظ نظافت منزل ، نظافت مشاعات و نظافت راه پله یکی از این قوانین جدید می ‌باشد .

 

چه بخش هایی از ساختمان جزء مشاعات حساب می شود ؟

یک مجتمع مسکونی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از این بخش ها یا مختص به یک واحد است یا بصورت مشترک بین ساکنین مورد استفاده قرار می گیرد . در قانون بخش‌هایی از آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که میان تمامی اهالی ساختمان مشترک است را مشاعات گویند . پشت بام ، پارکینگ ، راه پله، حیاط و محوطه‌ ی ورودی از جمله مشاعات یک ساختمان محسوب می‌ شوند . رعایت نکردن قوانین در بخش مشاعات از سوی هر یک از اعضای ساختمان ، حق شکایت را به دیگر ساکنین و پیگیری شکایت در مراجع قضایی را به همسایه‌ ها می‌ دهد .

 

قانون رعایت نظافت مشاعات آپارتمان

در کنار رعایت کردن فرهنگ آپارتمان نشینی ، افراد ساکن ملزم هستند تا یکسری از قوانین را نیز رعایت کنند . رعایت نظافت مشاعات یکی از قوانین مربوط به آپارتمان نشینی است که باید رعایت شود . انداختن ته سیگار ، حمل زباله آبدار و رعایت نکردن بهداشت از مصادیق عدم رعایت قوانین می‌باشد . در زمینه بهداشت و نظافت مشاعات دو مبحث رعایت نظافت از طرف ساکنین و انجام نظافت مطرح می‌ باشد .

 

همانگونه که افراد به تمیزی خانه ی خود اهمیت می دهند باید در زمینه نظافت و پاکیزگی ساختمان و بخش های مشاع نیز کوشا باشند . همه‌ ی ما می‌ دانیم که باید خانه‌ ی خود را تمیز نگه داریم و خانه ی آلوده می تواند باعث بروز بسیاری از بیماریها در افراد ساکن در آن خانه شود . از سویی هنگامی که خانه به هر دلیلی نیاز به نظافت داشته باشد ، یا خود دست به کار می‌شویم و یا از یک نظافتچی برای نظافت منزل خود کمک می‌گیریم . بنابراین عمل نظافت و تمیز کردن خانه مستلزم صرف وقت و یا هزینه مالی است . بی شک تردد در مشاعاتی چون راه پله ، پارکینگ و حیاط بسیار زیاد است . همچنین قرار داشتن این مکان ‌ها در فضاهای باز باعث می ‌شود که این مکان‌ها مستعد آلوده شدن باشند . حال فرض کنید کودکان در حیاط منزل بازی می‌کنند . همسایه‌ ها در مسیر عبور از راه ‌پله‌ ها ، نرده‌ ها را با دست لمس می‌ کنند . اگر این مکان‌ ها آلوده باشند مشکلات بسیاری برای ما پیش خواهند آورد . مشکلاتی چون شیوع بیماری میان ساکنین و زشت شدن نما و ظاهر ساختمان . این مشکلات از جمله مهمترین مشکلات رعایت نکردن نظافت مشاعات می ‌باشند .

 

نظافت مشاعت ساختمان بر عهده کیست ؟

رسیدگی به نظافت ساختمان یک کار مهم واساسی می باشد و تنظیم اوقاتی که مشاعات ساختمان احتیاج به نظافت دارد بر عهده ی شخصی می باشد که امور اجرایی و مدیریتی ساختمان بر عهده وی است . مشاعات یک ساختمان جزئی از ساختمان است که باید نظافت آن طبق برنامه انجام شود . اما چه کسی باید نظافت مشاعات را انجام دهد . برای انجام و سامان دهی کارهای مجتمع‌ های مسکونی و آپارتمان‌ ها ، مدیر ساختمان مسئول رسیدگی می ‌باشد . بر اساس مبلغ جمع آوری شده از شارژ ساختمان و میزان حجم کاری مورد نیاز، مدیر ساختمان تصمیم می ‌گیرد که از یک یا چند نظافتچی به صورت دوره‌ ای در بازه‌ های زمانی مشخص برای نظافت مشاعات استفاده کند . ساکنین می‌ توانند با شرکت در جلسات ماهانه ، نظرات خود را در مورد نحوه انجام نظافت مشاعات با مدیر ساختمان در میان بگذارند . معمولا در این جلسات تعداد دفعات انجام نظافت مشاعات تعیین می‌ شود . همچنین تذکر به برخی ساکنین در مورد رعایت نظافت نیز از موارد مورد بحث در این جلسات است.

 

چند نکته در مورد رعایت نظافت مشاعات ساختمان

ساکنین ساختمان با رعایت چند نکته ی کوچک می توانند باعث ایجاد تاثیرات مثبت در روند نظافت ساختمان شوند . در ادامه با این نکات آشنا خواهید شد . زباله‌ ها را در کیسه ‌های زباله قرار دهید . گذاشتن رد زباله و چکیدن شیرآبه زباله در مسیر راه پله کار ناپسندی است که برخی از همسایه‎ها انجام می‌ دهند . از گذاشتن کیسه زباله پشت در و یا کنار ورودی خانه و حیاط پرهیز کنید . برخی مجتمع‌ ها دارای سطل ‌های بزرگ زباله می‌ باشند که محل جمع ‌آوری زباله‌ های تمام واحد های ساختمانی است . وجود این گونه سطل‌ های زباله راه کار مناسبی برای جمع آوری زباله‌ های آپارتمان می ‌باشد .

 

در برخی اوقات مشاهده می شود که بعضی از افراد با رعایت نکردن اصول بهداشتی و نظافتی ساختمان منجر به آلودگی بخشی از مشاعات ساختمان می گردند . در برخی موارد دیده شده است که افراد سیگاری ، ته سیگار را در حیاط و یا راه پله می ‌اندازند . برخی افراد پوست تخمه را در باغچه‌ ها ، حیاط و راه پله پرت می‌ کنند . پرت کردن دستمال کاغذی درون باغچه یا گوشه‌ ی حیاط نیز کار زشتی است که بعضی ‌ها انجام می‌ دهند . چه اتفاقی می‌ افتاد اگر هر یک از اهالی ساختمان ، پوست و باقی ‌مانده خوراکی ‌های خود را در حیاط و راه‌ پله می ‌انداخت ؟ چه خوب است که در زمینه نظافت منزل و رعایت بهداشت ، خودمان الگویی برای دیگران باشیم .

 

کدام عوامل باعث آلودگی سطح پارکینگ می شود ؟

پارکینگ ساختمان به دلیل عبور و مرور مکرر خودرو ها در آن ، جزء بخش هایی است که رعایت نظافت و پاکیزگی آن یک امر ضروری می باشد . برخی خودرها به دلیل داشتن نقص فنی ، هنگام توقف و یا به اصطلاح در هنگام پارک بودن ، روغن ریزی دارند . پاک کردن روغن از کف پارکینگ عمل سختی است . زشت شدن نمای پارکینگ از نتایج ریختن روغن خودروها بر کف زمین می ‌باشد . همچنین رد تایر خودروها بر کف پارکینگ نیز از دیگر عوامل آلودگی این مکان ‌ها می‌ باشد . بهتر است تا آنجا که می‌ شود نقص فنی خودروی خود را برطرف کنیم . همچنین تایر های خودروی خود را تمیز نگه داریم .

 

قرار دادن کفش ها در بخش های مشاعات

بخش های مشاع ساختمان بخصوص آن قسمت هایی که در آنجا افراد بیشتری در حال رفت هستند و در معرض دید بیشتر قرار دارد ، لازم است تا نظم و ترتیب و نظافت بیشتر از بقیه جاها رعایت شود . یکی از کارهای رایجی که به رعایت نکردن نظافت مشاعات مربوط می‌ شود ، قرار دادن کفش‌ ها پشت در و بیرون از خانه است . این کار باعث آلودگی و بد بو شدن محیط راه پله‌ ها می‌ شود . علاوه بر این باعث زشت شدن نمای داخلی ساختمان و بیان‌ گر بی‌ نظمی در آپارتمان می ‌باشد . برای حفظ بهداشت و کمک به نظافت مشاعات کفش‌ ها را درون جاکفشی و درون خانه خود قرار دهید .

 

نظافت پشت بام ساختمان

پشت بام ساختمان نیز جز بخش های مشاع ساختمان حساب می شود و رعایت نظافت آن به همه ی ساکنین سود می رساند زیرا آلودگی در پشت بام باعث سرایت آن به سایر بخش های ساختمان می شود . مدیریت ساختمان باید نسبت به بازدید از پشت بام اقدام کند و باعث جلوگیری از ازدیاد مواد زائد در آنجا شود . پشت بام یکی از بخش ‌های مشاع ساختمان است . مواردی که ممکن است باعث کثیفی و آلودگی پشت بام شود عبارتند از : گرد و خاک ، پخت انواع غذاهایی که نیاز به زغال دارد ، ریختن سیم و پیچ و نوار چسب بعد از نصب آنتن و تعمییر و سرویس کولرهای آبی . انجام ندادن نظافت پشت بام و وجود آشغال ‌هایی از قبیل برگ درختان ، کیسه‌ های پلاستیکی و خرده چوب و فلز می ‌تواند باعث گرفته شدن کف شوی شوند . همچنین ممکن است که در هنگام وزیدن باد ، تمام آشغال‌های پشت بام به حیاط و پارکینگ ریخته شود . وجود برخی زباله‌ ها مثل قطعات فلزی بر روی پشت بام باعث آسیب بر عایق پشت بام می‌شود . نتیجه این امر، نفوذ آب به پشت بام و آسیب بر سقف ساختمان خواهد بود .

 

حفظ نظافت و پاکیزگی در ساختمان و قسمت های مشاع آن برای تمام ساکنین ساختمان مفید می باشد و همگی از آن لذت می برند . به طور کلی رعایت بهداشت و نظافت مشاعات نشان دهنده‌ی رعایت حقوق همسایه و بلوغ زندگی اجتماعی ماست . وظیفه ماست که تا آنجا که می‌ توانیم از آلوده کردن محل زندگی خود پرهیز کنیم و در حفظ نظافت آن تلاش نماییم . البته به وجود آمدن برخی از آلودگی‌ ها اجتناب ناپذیر است . مثل آلودگی ‌هایی که بر اثر رفت آمد وسایل نقلیه یا افراد در محل به وجود می‌ آید . لذا آلوده شدن مشاعات ساختمان که محل رفت و آمد بیشتر اهالی می ‌باشد ، اجتناب ناپذیر است . لذا بایست برای نظافت این مکان‌ ها اقدام نمود .

 

Loading

2.7/5 - (12 امتیاز)

۱ در مورد “قانون رعایت نظافت در مشاعات”

  1. با سلام مدیریت محترم :
    اینجانب هادی فاضلی
    از پاکدشت هستم و ساکن اپارتمان تک واحدی ۵ طبقه ای که من در طبقه اول هستم و مدت
    ۴ سال میباشد که اینجا را خریداری کردم و از روزی که باین اپارتمان ساکن شدم بی نظمی و ایجاد سر و صدا توسط ساکنین و همچنین عدم رعایت حقوق ساکنین شدم این اپارتمان در ضلع جنوبی کوچه قرار دارد و دارای مشاعات زیر پله – و پاگرد میباشد و متأسفانه بخاطر ساخت و سازی که سالهای قبل بوده پشت بام را یک واحد مسکونی کرده اند و از طرفی ساکن طبقه پنجم اپارتمان یک موتور سیکلت و یک ماشین دارد ایشان میگوید چون زودتر از من در اینجا ساکن شده حق مالکیت داره و موتور پسرش زیر پله میگذارد و ماشینش هم جلوی ساختمان و نظافت پله بهیچ عنوان توسط هیچکدام انجام نمیشه این ساختمان قبلا ۴ طبقه بوده ولی الان چند سال است که یک طبقه غیر مجاز ساخته شده
    با جلسه ای که سال گذشته تو ساختمان گذاشتم و ساکنین را جهت انتخاب مدیر دعوت کردم بنده را بعنوان مدیر انتخاب کردند و من نیز اساسنامه ای که وظایف رعایت حقوق و احترام به مدیر و ساکنین را مشخص نموده تنظیم کرده و همه انرا امضاء نموده اند ولی متأسفانه هیچ یک از بند های انرا اجرا نمیکنند . /

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن