دریافت انشعاب آب

قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400

ساختن خانه و یک سرپناه ساده نیست. در کنار ساخت دیوارها و سقف و نصب در و پنجره ،لوله کشی آب هم باید انجام شود. اما لوله کشی آب یک طرف این قضیه است. چون دریافت انشعاب آب نیاز به پروسه طولانی دارد. برای آن که با این پروسه و قیمت کنتور آب آشنا شوید ابتدا باید بدانید که کنتور آب چیست ؟ چرا لازم است؟ چه مدل هایی دارد؟ و بهتر است چطور تهیه شود. همچنین کمی در مورد خود کنتورها و معایب و محاسن شان هم برایتان در این مقاله توضیحاتی ارائه شده است.

 

متاسفانه هزینه انشعاب کنتور آب در شهرهای مختلف متفاوت است و نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد. طبق گزارش های مردمی ، هزینه ها کاملا متفاوت هستند.

 

دریافت انشعاب آب شهری و هزینه آن

در تعریف دریافت انشعاب آب شهری باید گفت حق استفاده از شبکه آب رسانی کشور که در آیین نامه عملیاتی شرکت آب و فاضلاب چنین بیان شده است : “در دسترس قرار دادن و فراهم بودن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی توسط انشعاب آب و وسایل اندازه گیری(کنتور)، با ظرفیت مشخص و با فشار مقرر و کیفیت مناسب(در نقطه تحویل) اعم از اینکه مشترک از این ظرفیت استفاده نماید یا ننماید. (بند 17 – 4 آئین نامه عملیاتی)”

دریافت انشعاب آب یا حق انشعاب آب نیاز به درخواست از طرف مشترک یا کسی که می خواهد این حق را داشته باشد، دارد. در اولین مرحله باید به چند کار انجام دهد. اولین کار آماده کردن و ارائه دادن مدارک زیر جهت درخواست حق انشعاب است.

  • سند مالکیت، قولنامه معتبر یا پروانه ساختمانی
  • مجوز حفاری از دستگاه‌های مرتبط
  • شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین

 

در یک تعریف کلی باید گفت کنتور آب، وسیله اندازه گیری حجم آب عبوری از یک مسیر است که در تعاریف کامل تر وسیله ای جهت اندازه گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از یک مسیر محسوب می شود. در این دو تعریف یک نگاه ساده به کنتور وجود دارد. حجم آب عبوری از یک مسیر باید اندازه گیری شود تا هزینه مصرفی یک خانوار در زمینه آب به دست بیاید. بدین منظور در ابتدای لوله ای که به خانه وارد می شود یک کنتور وصل می گردد. کنتورها دارای مکانیزم اندازه گیری، مکانیزم تبدیل و مکانیزم شمارنده هستند.

همانطور که می دانید کنتور باید به لوله آبی وصل شود که شرکت آب و فاضلاب شهر تا در خانه شما کشیده است. این کنتور مقدار حجم مصرفی آب شما را برای شرکت آب و فاضلاب مشخص می کند. اگر قبل از نصب کنتور آب به طرق دیگری مصرف شود به پای شما محاسبه نخواهد شد. عددی که کنتور نشان می دهد ملاک مصرف شما قرار می گیرد.

 

کنتور آب از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

در مصرف آب بصورت مسکونی یا اداری یا تجاری ، فرقی ندارد که شما جز کدامیک هستید. مصرف آب برای شما وجود دارد. اما در صورتی که اداری یا تجاری یا تولیدی باشید نوع و روش محاسبه مصرف شما متغییر است. این بدان جهت است که بخش های تولیدی نسبت به مسکن بیشتر آب مصرف می کنند. در این بخش گاها به آب نیازی اساسی است مانند زراعت یا این که مصرف آب فرع بر تولید است و در فرایند تولید خیلی تاثیر گذار نیست مانند تولید گوشی موبایل. با این حال هر دو به اندازه خود آب مصرف می کنند و از این جهت که تولیدی هستند باید نوع دیگری در هزینه آن محاسبه صورت بگیرد. مثلا برخی کشور ها به تولیدکنندگان بها داده و هزینه آب آنها را کمتر محاسبه می کنند تا به ایشان در امر تولید کمک شود. اما برخی کشور ها با بالابردن هزینه آب برای تولیدی ها کاهش مصرف آب را خواهان اند که هر کدام روش های متفاوتی است. حال که با تعریف کنتور آب آشنا شدید و دیدید که برای اندازه گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از داخل مسیر لوله آب است باید بدانیم که کنتور چه اجزایی دارد؟

  • یک ترانسدیوسر اندازه گیری
  • یک محاسبه گر (شامل وسایل تنظیم یا تصحیح در صورت وجود)
  • یک بخش نشانه

این سه بخش در داخل محفظه های مختلفی قرار دارد و یک کنتور آب ممکن است به صورت کنتور ترکیبی باشد که همه این اجزا در کنار هم باشند. در تعریف دیگر این سه بخش را :

  • بخش اندازه‌گیرنده
  • بخش شمارنده
  • بخش نمایش‌دهنده

می گویند که بخش اول مقدار آب را اندازه گیری می کند. بخش دوم آن را می شمارد و بخش سوم مقدار را نمایش می دهد. هر سه این بخش ها در زمان عبور آب از لوله ثبت کننده مقدار آب مصرفی هستند.

 

کنتور هوشمند آب و تفکیک مصرف مشترکین

کنترل آب مصرفی با روش های جدید امکان پذیر شده است. به نوعی می توان بصورت هوشمند مصرف مشترکین را کنترل و تفکیک کرد. با یک سری دستگاه ها که روی کنتورهای مکانیکی نصب می شود میزان مصرف را به صورت دائمی می شود مانیتور کرد. در این روش قرائت کنتور های خانگی تفکیک شده برای مصرف کنندگان یک مجتمع از روش های دیگر بهتر است. این روش بیشتر برای ساختمان هایی با تعداد زیاد واحد کاربرد دارد که مصرف هر کدام را مشخص می کند. اما این تکنولوژی هنوز در ایران کاربردی نیست و خیلی از مجتمع ها آب مشاع دارند و در ازای مصرف شارژ ماهیانه پرداخت می کنند. تعدادی از ساختمان ها که اکثرا مسکونی هستند نیز از کنتور مجزا استفاده می کنند.

 

کنتور آب دیجیتال

تکنولوژی دیگری که امروزه در ساختمان ها کاربرد دارد کنتور آب دیجیتال از تجهیزات کاربردی مهم برای تعیین میزان آب مصرفی در ساختمان می باشد. این کنتور با نصب شدن بر مسیر آب و کنترل جریان عبوری مقدار مصرف خانوار یا واحد را محاسبه می کند. نحوه عملکرد کنتور آب دیجیتال به این شکل بوده که سنسور روی کنتور به نمایشگر وصل است و در ازای مقدار آب خروجی یک عدد مشخص را روی نمایشگر نشان می‌دهد. از معایب این کنتور می توان گفت که این کنتور کوچکترین جریان عبوری را مانند سایر جریان ها حساب می کند و اگر حتی خانواده ای کمتر از میزان ماهیانه خود مصرف کنند باز هم به همان اندازه باید هزینه پرداخت کنند. این دقیقا خلاف کنتورهای سنتی است که در آن مقدار حجم عبوری محاسبه می شد و چون حجم کم می شد شمارنده هم کند حرکت می کرد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله با کنتور آب ، روش دریافت و هزینه انشعاب آب آشنا شدید. در پایان قیمت یک کنتور آب شهری بصورت سنی و دیجیتال را با توجه به سایت های مطرح برای شما بیان کردیم. این مقاله نشان داد که گرفتن انشعاب کار آسانی نیست و باید برای آن اقداماتی انجام داد. همچنین باید با روش کار کنتور آب و نصب آن پس از دریافت انشعاب آشنا باشید تا بتوانید به موقع حق انشعاب خود را پرداخت کنید. خیلی از پروسه های توضیح داده شده اگر با هماهنگی اداره آب و فاضلاب باشد سریع انجام می شود ولی با این حال بخاطر مشکلاتی که اخیرا در مصرف آب و جود دارد برخی پیگیری ها در ادارات مربوطه لازم است.

 

Loading

3.2/5 - (63 امتیاز)

۲۲ در مورد “قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400”

  1. شرکت آب و فاضلاب بجز دزدی از مردم کار دیگه ای نداره
    یه سرچ به اینترنت بزنین ببینین شورا و بقیه نهاد های ذیربط چه میگن
    هزینه انشعاب در تهران ۲۶۰۰هزارتومان هست اونوقت در کناره های شهر شیراز ۵ملیون
    بهشون که میگی هم جواب میدن که اونا بخاطر اینکه مردم بهشون اعتماد کنن قیمت پایین میزنن ولی به ما ابلاغ میکنن که قیمت ۵ملیون رو بگیرین

  2. انشعاب آب روستایی استان اصفهان ۴ میلیون بمن فروختن متقاضی محترم مرتضی گوشی بهای خدمات مورد درخواست شما با شماره پیگیری ….به مبلغ ۳۹۱۷۵۰۰۰ ریال میباشد
    شناسه قبض: ….
    شناسه پرداخت: ….
    مهلت پرداخت: ۱۴۰۰/۰۶/۲۶

  3. چیزی به مفهوم دزد خونه است خدا هیچ کسی را نیازمند هیچ اداره ای از ویران نکنه مسلمان میری داخل یهودی برمیگردی
    شکر خدا همه چیز به نفع ملت پیش میره

  4. دزدی در روز روشن می‌کنند. با چه مجوزی سر خودی افزایش ۳۷درصدی برای تعداد واحد‌های مسکونی آپارتمانی که پر مصرف هستن کردن. حق الماس هست به خدا. کسانیکه در آپارتمان کم مصرف هستن باید به آتیش اون پر مصرف ها بسوزند. خدا از این اداره آب و فاضلاب نگذره الهی???

  5. الان هزینه انشعاب اب در روستاهای استان اصفهان برخی تا ۴ میلیون تومان محاسبه میکنند در حالیکه هزینه انشعاب اب روستایی به دویست هزار تومان نمی رسد بقیه اش هزینه های اضافی حتی کنتور اب روستایی ۴۰۰ هزار تومان هست معلوم نیست ۴ یا پنج میلیون را اب و فاضل اب چگونه محاسبه میکندچگونه دولت میخواهد کشور درست بشه و مهاجرت معکوس اتفاق بیفته در حالیکه خود بهای خدمات در روستاها را افزایش داده است بنظر میاد این یک طرح استعماری است تا از بازگشت و کار و تولید در روستا پیشگیری شود

  6. واسه ۱۳۲ متر زیر بنایی ساخته شده توی استان فارس روستای حسین آباد من ۵۶۰۰۰۰۰ پرداخت کردم و مبلغ ۳۵۰ تومان هم واسه کنتور .که در مجموع ۵۹۵۰۰۰۰ حق انشعاب و کنتور توی روستا بحساب آبفا ریختم

  7. این قضیه که باید حق انشعاب فاضلاب خرید کنیم چیه. ۱۴ سال هست داره توی قبض آب حق فاضلاب میگیرن حالا نامه دادن که هر واحد دومیلیون و هشتصد هزار بدین برای انشعاب فاضلاب. این هم شده کیسه دوزی دباره برای آب….متاسفانه این راه خالی کردن جیب مردم نیست

  8. مدتی است آب بهای خیلی زیاد برایم می آید . امور مشترکین آب شیراز میگه کنتور شما خرابه شماره نمی اندازد بیاد تقاضای تغییر کنتور بدید وگرنه فعلا اینطور حساب می شود. گفتم کنتور که مربط به اداره آب است شماهم که اطلاع دارید خرابه دیگر برای چی بیاییم اداره ، خودتان بیایید عوض کنید . میگن تعداد خرابی ها زیاد است نمی رسیم وباید صبر کنید تا اون موقع هم آب بها همینطور می آید. این اقعا زور گویی است دولت هم فکر می کند سازمانها از هر راهی بتوانند پول زور بگیرند که بد نیست اسمش رو هم گذاشتن خود گردانی . بابا این بی صحابی است و آخرش دود در چشم خودتان می رود و مردم بی حسابی و بی قانونی را از خودتان یاد می گیرند.

    1. واقعا . روستای عنبرکه در نیشابور که میگن الا و بلا هزینه کنتور با خودتون هست و بما ربطی نداره!!!!

    2. برو سایت آب و فاضلاب، قسمت شکایات و بازرسی، بابت عدم تعویض کنتور شکایت کن

  9. علیرضا عبادی

    من تعجب میکنم چرا اون بالا تیتر کردی ۶۰۰ تومن بعد می میریم ادره آب میگه ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومن یعنی شما که میای این مقاله رو مینویسی عقل و هوشت پریده یا فقط می خوای مردم بشینن داستانت رو بخونن و از این راه کسب در،آمد کنی اگه راست میگی کارت درسته بگو ببینم بقیه ۵،۴۰۰،۰۰۰ چی میشه

  10. من انشعاب یک واحد داشتم یه واحد اضاف کردم ازمن گرفتن دو میلیونو پونصدوخورده وهزینه انشعاب در اصل حدود پونصدو هفتاد هست اما پول زوره و تا پنچ وشیش با کنتور میگیرن که من بررسی کردم دیدم کاملا خلاف قانونه آبهای بعضیا رو هم کاملا خلاف قانون و آیین نامه ای خود شرکت میگیرن تعزیرات رفتم پاس داد به گرانفروشی ۱۲۴ واقع در اداره صمت خلاصه بگم دستت به جایی نمیرسه هم اینه که هست

  11. ما هر کنتور رو در پردیس گل دره شانزده ملیون بابت لوله گذاری و بیست ملیون برای انشعاب ازمون گرفتن بعد ده سال دوندگی یعنی سی و شش ملیون برای آبی که مهریه خانم فاطمه زهرا بوده! روی شمر و یزید و خولی رو سفید کردند . تازه چقدر دوندگی در شهرداری و… بماند و زیر میزی و….

  12. چی جالب خودشون هم میگن هزینه حق انشعاب ۶۰۰هزاره ولی عددوارقامی که از مردم گرفته شده یه چیزی حدود ۴تا ۲۵میلیون هست ?

  13. برا سه واحد اپارتمان در شیراز یک کنتور حجمی وصل کردند با هزینه ای معادل ۱۶ ملیون بعد ۶ ملیون جریمه ساخت وساز وبیش از سه ملیون وسایل نصب حدودا بالای ۲۵ملیون بعد میخوان خونه ارزون بشه جوانهارو صاحبخونه کنن دم خروس و قسم حضرت عباس

  14. سلام . من امروز قیمت هزینه انشعاب آب رو گرفتم . گفتن تا ۲۰ روز پیش حدود ۳ میلیون بوده و جدیدا شده ۸ میلیون . قیمت ها بر چه اساس بالا میره ؟ جایی برای شکایت و رسیدگی هست ؟ لطفا پاسخگو باشید

  15. سلام پنجم اسفند ماه هزار و چهار صد انشعاب آب و فاضلاب خریدم آب مبلغ ۱۶ میلیون تومان و فاضلاب مبلغ ۱۷ میلیون تومان اداره آب کرج می‌گوید انشعاب هر دو را باید با هم خریداری نمایید باشه ولی طبق کدام قانون و کدام قیمت گذاری قانونی برای فاضلابی که اصلاً استفاده نمی شود و وصل نیست و فقط برای انشعاب آن این قیمت های گران را می گیرند حتی در آیین نامه اداره آب هم قیمت مشخص نیست و در فرم واگذاری و در برگ محاسبه نیز مبلغ انشعاب فاضلاب را ۲ میلیون تومان و مبلغ تبصره آن را حدود ۲ میلیون تومان نوشته شده و مبلغ اضافی آن را در ستون مربوط حق سرمایه گذاری نوشته شده و خلاصه قانون مشخصی ندارد برادر و حق و النا س است و…………

  16. سلام خسته نباشید
    دوستان بنده را راهنمایی کنید.
    در یک خونه ویلایی سه طبقه (طبقه هم کف و طبقه اول و طبقه دوم) دوتا کنتور برق داره طبقه هم کف یک کنتور و طبقات اول و دوم باهم یک کنتور دارن. الان برای طبقه دوم درخواست کنتور و امتیاز برق جدا کردم. کارشناس بازید گفت چون دوتا کنتور دارین و کنتور سوم هزینه میشه ۱۵ میلیون و باید کابل زمینی و برق سه فاز بشه در حال که تا دو تاکنتور برق هزینه ۴ میلیونه
    سوال: آیا راه حلی داره که امتیاز جدا کرد و هزینه پایین چهار ، پنج میلیون بشه؟

  17. در اصفهان انشعاب هب و فاضلاب داشتیم، الان از یک طبقه شدیم سه طبقه، ۱۷ میلیون قبض دادن پرداخت کنیم تا وصل کنند، واقعا مملکت گل و بلبل هستش، حرام باشه براشون

  18. اداره آب وفاضلاب یاسوج خط شاه لوله اصلی به طول ۳۰۰متر خودم خریدم حالا کنتور را ۷۰۰۰۰۰تومان بهم فروختن بعد آمدند برای نصب یه دونه شیر پشت کنتور زده میگه ۱۶۵۰۰۰تومان آخه دزدی به این واضحی….

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

به بالای صفحه بردن