تعویض درب حیاط

مجوز تعویض درب حیاط

مجوز تعویض درب حیاط

تعویض درب های حیاط خانه یکی از مسائلی می باشد که در فرایند فرسودگی خانه ها بسیار برای مالکین و یا مستاجرین مهم می باشد ، از این رو بسیاری از افراد پس از اینکه خانه آنها کلنگی شده و یا شکل و شمایل درب خود را از دست می دهد ترجیح می دهند با نصب یک درب جدید فضای خانه را تا حد زیادی تغییر دهند. نکته ‌ای که در مورد این مسئله وجود دارد این است که بر خلاف تعویض و تغییر درب داخلی ساختمان از آنجایی که تعویض درب حیاط خانه تا حد زیادی به شهرداری و بخش های مختلف شهرسازی مربوط می شود باید نسبت به مجوز و دریافت ضوابط بخش های مربوطه نیز توجه داشته باشید. امروز قصد داریم جوانب مختلف تغییر و یا اضافه کردن یک درب را به حیاط بررسی کرده و نیم نگاهی نیز به بهترین جنس درب ها بیاندازیم.

 

اضافه کردن درب حیاط

انسان ها همیشه به خاطر اینکه مشخص کنند حیطه و مرز خانه خود تا کجا می باشد از روش های مختلفی استفاده می کردند ولی به منظور اینکه بتوانند رفت و آمد افراد را تسهیل کنند دربی را بر روی دیوار خانه خود نصب می کردند و با استفاده از آن افراد و یا وسیله نقلیه به راحتی عبور می کردند. امروزه نصب درب برخلاف گذشته شکل رسم دیگری به خود گرفته است و باید برای اضافه کردن و یا برداشتن یک درب ، ابتدا با بخش های مختلف شهرداری صحبت شده و سپس اقدامات لازم انجام شوند.

از آنجایی که نصب درب اولیه ساختمان توسط شهرداری مجوزی دریافت کرده است شما اگر قصد دارید درب جدیدی را در خانه خود نصب کنید باید همان فرایند را انجام داده و با کسب رضایت مهندس ناظر و شهرداری ناحیه درب جدیدی را به مجتمع خود اضافه کنید. شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند از آنجایی که رفت و آمده وسایل نقلیه امروزه باعث ایجاد ترافیک و اختلال در رفت و آمد خودروها می شود شهرداری ترجیح می دهد به هر ساختمان تنها یک درب ورودی دهد ولی در صورت اینکه تعداد پارکینگ با متراژ ساختمان هماهنگ باشد در برخی از شرایط می توانند با استفاده از تبصره هایی درب خانه را افزایش دهند.

 

مجوز تعویض درب حیاط

تمامی بخش های ساختمان بعد از چندین سال فرسوده شده و این وظیفه ساکنین می باشد که با بازسازی و احیای ساختمان شکل و رخ آن را تغییر دهند. یکی از اصلی ترین بخش هایی که نیاز به تعویض دارد درب حیاط یا درب ورودی می باشد که به دلیل این که در معرض باران و باد شدید می باشد باید بعد از ده تا پانزده سال یک مرتبه تعویض شود. بسیاری از مالکین بر این باور هستند در صورت اینکه مجوز شهرداری را دریافت نکنند باید جریمه های سنگین را پرداخت کنند. برای این دسته از ساکنین و مالکین باید اعلام کنیم برای تعویض درب مادام اینکه استاندارد های اعلام شده در سند را رعایت کنند نیاز به دریافت مجوز نمی باشد.

منظور از استانداردهای اعلام شده در مجوز ساخت خانه اندازه و معیار هایی می باشد که در زمان کسب مجوز ساخت خانه دریافت شده اند. به عنوان مثال اگر هنگام ساخته خانه شهرداری به شما گفته باشد درب خانه باید ۱۷۰ در ۲۵۰ سانتی متر باشد شما هنگام تعویض نمی توانید از درب های کوچکتر یا بزرگتر بهره بگیرید. از این رو اگر قصد دارید درب خانه خود را تغییر دهید به شما پیشنهاد می دهیم ابتدا به سند خود مراجعه کرده و بر اساس استانداردهای اعلام شده در آن کار خود را انجام دهید.

در صورت اینکه مالک قصد داشته باشد درب حیاط خانه خود را بزرگتر کند ابتدا باید به شهرداری مراجعه کرده و بر اساس قوانینی که در زمان تعویض خانه اعلام شده اند مجوزهای لازم را از بخش ماده ۱۰۰ دریافت کرده و بر اساس آن فرآیند تعویض در و ادامه دهد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است در صورت اینکه شما دربی را در خانه خود قرار دهید که با سند مغایرت داشته باشد در هنگام فروش شهرداری می‌تواند بر اساس سال هایی که درب در خانه شما استفاده شده برای شما جریمه سنگینی را در نظر بگیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز شهرداری برای تغییر درب حیاط

اگر مالک قصد داشته باشد درب خانه خود را تعویض کند خیلی موارد دشواری را نباید پشت سر بگذراند ابتدا از روی تمامی برگه های شناسنامه و کارت ملی ، سند ملک ، نقشه ساحتمان و کروکی آن کپی تهیه کرده و آن را در اختیار کارشناس شهرداری قرار می دهید. پس از آن وارد فرایند ثبت درخواست می شویم و برای کسب مجوز اقدامات لازم رو انجام می دهید.

 

ابعاد استاندارد درب حیاط

شهرسازی و مسکن کشور برای کلانشهرها و برخی از شهرهای بزرگ ضوابطی را طراحی کرده که یکی از آن ها ابعاد استاندارد درب های ورودی خانه ها می باشد. در صورتی که بر اساس استانداردهای اعلام شده توسط سازمان شهرسازی کشور ابعاد درب بزرگتر یا کوچکتر از میزان اصلی باشد این سازمان این حق را برای خود محفوظ می داند که بر اساس مقررات فرد متخلف را جریمه نماید.

بر اساس مقررات اعلام شده توسط شهرسازی تهران درب های حیاط باید حداقل 223 سانتی متر ارتفاع داشته و عرض آن نیز 92 سانتی متر باشد. در برخی از موارد دیده شده است که درب حیاط از نظر عرض به 108 سانتی متر نیز رسیده است که از نظر این سازمان به عنوان یک درب استاندارد تلقی می شود. البته موارد ذکر شده به صورت تخمینی می باشد و بر اساس شرایط می تواند 10 سانت نیز بالا یا پایین شود.

 

مدل های درب ورودی ساختمان

از آنجایی که کیفیت درب ورودی ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. برخی از مالکین ترجیح می دهند برای بالا بردن امنیت خانه خود از درب های مستحکم فلزی استفاده کنند. این درب ها که بیشتر به دلیل استحکام و مقاومت در برابر حادثه های انسانی و طبیعی شناخته می شوند از نظر قیمتی نیز بسیار به صرفه می باشند.

یکی دیگر از مدل های درب حیاط خانه که بیشتر در شهرهای بزرگ به کار می رود درب حیاط فرفورژه می باشد ، که به صورت تک یا دو لنگه در ایران به کار می روند. این درب ها را به وفور در خانه های ویلایی شمال کشور مشاهده می کنیم.

 

سخن آخر

درب خانه اولین مقاومت در برابر ورود و خروج افراد به حساب می آید و اگر از استحکام و استانداردهای کافی برخوردار نباشد نمی تواند به درستی در برابر اتفاق های گوناگون انسان را محافظت کند. اولین نکته ای که هنگام تهیه یک درب باید به آن دقت کنید امنیت آن و سپس قیمت تمام شده می باشد.

اگر قصد دارید برای ویلا یا خانه خود در جدید تهیه کنید پیش از آنکه به بازار مراجعه فرمایید با معیارها و شرایط تعویض درب در شهرها و کلان شهر ها آشنا شده و سپس نسبت به تعویض یا تغییر آن ها اقدام فرمایید.

Loading

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن