مراحل درخواست خط تلفن

مراحل درخواست تلفن (با جزئیات کامل 1400)

در دنیای امروزی که عصر فناوری و تکنولوژی است ، داشتن تلفن یک امر ساده محسوب می شود . وجود تلفن باعث تغییرات عمده در زندگی بشر امروزی شده است . با تلفن می توان با افراد مختلفی در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کرد . برای اینکه بتوان از تلفن استفاده کرد ، باید آن را به یک شبکه سراسری متصل کرد تا بتوان از آن طریق با سایرین ارتباط برقرار کرد . در اینجا منظور از این شبکه ی سراسری همان خط تلفن می باشد . برای اینکه دستگاه تلفن قابل استفاده گردد باید به یک خط تلفن متصل گردد . خط تلفن در اصل سیمی است که جزئی از یک مدارد مخابراتی می باشد . این سیم در اصل محیط انتقال سیگنالی می باشد که دستگاه تلفن را به شبکه سراسری مخابراتی وصل می نماید . هرکدام از خط های تلفن دارای شماره ثابتی می باشند که بوسیله آن ، خطوط قابل شناسایی می باشد و همچنین کاربران با داشتن شماره افراد مورد نظرشان ، می توانند از این طریق با آنها ارتباط برقرار کنند . در این مقاله به مراحل درخواست تلفن می پردازیم تا با نحوه ی گرفتن و راه اندازی تلفن آشنایی پیدا کنیم .

مراحل درخواست خط تلفن

تاریخچه خط تلفن

در سال 1875 میلادی الکساندر گراهام بل با همکاری دوستش واتس تلفن را اختراع کرد . بعد از این اختراع سیم کشی های تلفن از شهری به شهر دیگر و رفته رفته از کشوری به کشور دیگر کشیده شد . امروزه شاهد پیشرفت های بی نظیری در این عرصه هستیم که هر روز بر قابلیت های آن اضافه می شود .

 

لزوم وجود خط تلفن در ساختمان

امروزه وجود یک خط تلفن در هر منزلی لازم می باشد . تلفن علاوه بر اینکه امکان برقراری تماس صوتی با سایرین را برای ما میسر می کند ، امکانات دیگری نظیر اتصال اینترنت برای منزل ما را نیز فرام می کند .

 

مراحل دریافت خط تلفن

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا یک خط تلفن درخواست دهند ، با سوالات و مشکلات فراوانی مواجه می شوند . متقاضیان برای ثبت درخواست خود بهتر است با در دست داشتن مدارکی که به آن اشاره می شود به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت کنند و یا اینکه از طریق اینترنت با مراجعه به سایت مخابرات ایران ، مراحل خواسته شده را پیگیری و تقاضای خود را ثبت نمایند .

 

چه کسانی می توانند درخواست خط تلفن دهند ؟

1- برای درخواست تلفن ثابت باید فرد درخواست دهنده دارای شرایطی باشد که از لحاظ قانونی بتوان به وی خط تلفن ثابت ارائه داد . یکی از این شرایط این است که فرد حداقل دارای سن قانونی 18 سال باشد . قیم یا ولی افرادی که به سن قانونی نرسیده اند می توانند به جای آنها درخواست دهند . همچنین سرپرستان افراد مجنون و سفیه نیز می توانند به جای این افراد درخواست خط تلفن ثابت دهند .

2- اتباع خارجی نیز می توانند درخواست خط تلفن ثابت بدهند اما به شرطی که مدارک هویتی معتبر داشته باشند مدارکی که اعتبار آن به پایان نرسیده باشد و از استانداری و اداره کل اتباع خارجی صادر شده باشد .

3- درخواست خط تلفن ثابت بعنوان خط مشاع پذیرفتنی نیست . بعضی از افراد برای محل سکونت خود که از مجموعه ای از واحد های مسکونی تشکیل شده است می خواهند درخواست خط تلفن مشاع بدهند تا هر فردی که لازم داشت بتواند از آن استفاده کند اما باید این را در نظر داشته باشد که از لحاظ قانونی واگذاری خط تلفن تحت چنین عنوانی امکان پذیر نیست .

4- افراد حقیقی در صورتی که بخواهند درخواست خط تلفن ثابت بدهند باید مدارکی مثل اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی های آنها را همراه داشته باشند .

 

قوانین واگذاری تلفن ثابت چگونه است ؟

1- اگر یک شخص بخواهد برای چند واحد مسکونی درخواست خط تلفن بنماید ، مانعی ندارد و می تواند درخواست خود را ارائه دهد اما فعالسازی آنها منوط به موافقت شرکت مخابرات می باشد . واحد های مسکونی یا تجاری که فاقد جواز ساخت هستند و سایر مجوزهای لازم مثل پروانه پایان کار را نداشته باشند وگذاری تلفن برای آنها غیر ممکن است . تقاضاهایی که شرایط ذکر شده در آنها رعایت نشده باشد قابلیت پیگیری و به سرانجام رسیدن را ندارند .

 

2- متقاضی بایستی قبل از نصب خط از طرف شرکت مخابرات ، تعهدنامه ای را به امضا برساند که مبنی بر آن بایستی نسبت به تمامی مقررات ، تعرفه ها ، عوارض و مالیاتی که از سوی شرکت مخابرات به تسویب می رسد احترام بگذارد و نسبت به رعایت آن اقدامات به موقع را انجام دهد . در صورتی که قبل و بعد از نصب خط تلفن نسب به این مقررات بی تفاوت باشد ، شرکت مخابرات می تواند خط تلفن وی را قطع کند . متقاضی نمیتواند تحت هیچ عنوانی بصورت یکجانبه و بدون مشورت با کارشناسان مخابرات ، نوبت خود را به شخص دیگری واگذار کند یا بدون اینکه شرکت مخابرات را با خبر کند ، اقدام به تغییر آدرس خود نماید . افراد متقاضی برای ثبت خط تلفن نباید آدرس غلط بدهند و همچنین باید تعهد دهند که از تلفن برای مزاحمت و سوء استفاده از دیگران استفاده نمی کنند .

 

دلایلی که باعث می شود خط تلفن قطع گردد چیست ؟

مشترکینی که از تلفن استفاده می کنند اما زمانی که قبض آن برایشان صادر می شود نسبت به پرداخت هزینه ها کوتاهی کنند در صورت اخطارهای مکرر، ابتدا تلفن آنها یکطرفه می شود و بعد از مدتی کلاً قطع می گردد . با توجه به زحماتی که فرایند گرفتن خط تلفن دارد پیشنهاد می شود تا مشترکین تلفن ثابت در هنگام موعد پرداخت قبوض سریعاً هزینه ها را پرداحت کنند تا مشمول جریمه و قطع خط نشوند .

برخی از افراد از خط تلفن استفاده ی نادرست می کنند و از آن برای مزاحمت و سوء استفاده از دیگران استفاده می نمایند . در صورت شکایت از خطوط متذکره ، عواقب قانونی و قطع شدن خط تلفن در انتظار مالک خط خواهد بود .

 

Loading

3.2/5 - (5 امتیاز)

۸ در مورد “مراحل درخواست تلفن (با جزئیات کامل 1400)”

  1. سلام من برای خط تلفن خانگی اقدام کردم طبق مصوبه باید۲۰۰هزارتومان پرداخت کنم ولی طی دوروز من یه ۲۸۹۰۰۰تومان ویه۲۱۸۰۰۰تونان پرداخت کردم دلیلش چیه وچگونه پیگیری کنم

    1. درود بر شما به نظر بنده اگه مبالغ دریافتی از شما با تعرفه مصوب مخابرات شهرتون مغایرت داره یعنی به نوعی مبلغ اضافه از شما گرفتن موضوع رو در سایت مخابرات بخش بازرسی مطرح کنید
      متاسفانه موقع دریافت حق اشتراک خط تلفن ثابت پای انواع لایحه و تبصره و ماده و مفاد میاد وسط که از مشترکین پول بیشتری بگیرند
      بهتره که موضوع رو به بازرسی اطلاع بدید

      1. ببخشید من امروز از پیشخوان دولت خط ثبت نام کردم میخواستم بدونم چه مقداری طول می‌کشه که خطم وصل بشه

      2. سلام و درود هزینه خط تلفن در شهر من ۲۱۸ هزار تومن هست آیا اگر کسی به هر دلیل پول بیشتری خواست من باید بپردازم یا اینکه پولو واسه جیب خودشون میخان؟

  2. سلام بنده درخواست خط تلفن برای منزل کردم و درخواست خط مسکونی دادم ولی موقع پرداخت تجاری میزنه دوبار هم درخواست دادم ولی هردوبار این مشکل هست. لطفا راهنمایی بفرمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن