کنتور گاز

مراحل درخواست کنتور گاز ،شرایط و هزینه ها

نعمت گاز طبیعی خوشبختانه امروزه در اکثر منازل در شهر های مختلف کشور وجود دارد و بصورت لوله کشی به منازل شهروندان ارسال می شود . گاز طبیعی جزء یکی از مواردی محسوب می شود که در راحتی و آسایش زندگی مردم نقش بسزایی دارد و فقدان این نعمت خدادادی در منازل می تواند باعث سختی و دردسرهای زیادی برای افراد شود . مالکین و پیمانکاران ساختمانی بعد از اینکه ساختمان ساخته می شود برای گرفتن انشعاب گاز اقدام می کنند . برای اینکه بتوانند انشعاب گاز را دریافت کنند باید یکسری از مراحل را طی کنند تا درخواستشان به مرحله ی نهایی و اجرایی برسد . در این مقاله به مراحل درخواست کنتور گاز می پردازیم تا ببینیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم تا بتوانیم برای ساختمان خود کنتور گاز نصب کنیم .

 

ثبت نام کنتور گاز

برای ثبتنام کنتور گاز باید یکسری از اقدامات اداری و اجرایی به ترتیب انجام دهید تا بتوانید برای ملک خود درخواست کنتور گاز دهید . بدین منظور باید به اداره گاز محل زندگی خود مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه نمایید و درخواست شما پس از طی مراحل اداری و کارشناسی تائیدیه دریافت می کند و می توانید درخواست خود را وارد مرحله ی اجرایی بنمایید و اقدامات لازم جهت تامین هزینه های لوله کشی و خرید کنتور را انجام دهید .

 

درخواست علمک گاز

در این قسمت می خواهیم به ترتیب به مراحلی بپردازیم که لازم است تا فرد طی کند تا بتواند انشعاب ، علمک و کنتور گاز دریافت کند.

1- در مرحله ی نخست مشترک برای شروع روند درخواست ، به اداره گاز محل زندگی خود مراجعه می کند و تقاضای نصب علمک گاز را به کارشناسان مربوطه تحویل می دهد . همچنین باید یکسری از مدارک مهمی که مربوط به ملک می شود را نیز همراه خود داشته باشد بدین منظور حتماً باید سند مالکیت بهمراه جواز ساخت ، پروانه پایان کار ، آدرس محل به همراه کروکی را نیز باید تحویل کارشناسان اداره ی گاز دهد .

 

2- کارشناسان اداره ی گاز جهت بازدید به محل مورد نظر متقاضی می آیند و پاسخ لازم را به فرد متقاضی می دهند . همچنین از محل بازدید می نمایند و محل نصب علمک را مشخص می کنند .

 

3- کارشناسان اداره ی گاز فرد متقاضی را به شهرداری محل سکونتش معرفی می کنند تا وی به آنجا رفته و نسبت به اخذ مجوز حفاری اقدام نماید . همچنین استعلام های مور نیاز را باید ازسازمان های آب و فاضلاب ، مخابرات و برق بگیرد .

 

4- متقاضی بعد از اینکه مجوز های لازم برای حفاری از شهرداری و همچنین استعلام هایی که از سازمان های آب و فاضلاب ، مخابرات و برق را که دریافت کرده بود را باید به اداره ی گاز تحویل دهد .

 

5- بعد از طی مراحل بالا واحد نصب و انشعاب گاز منطقه ، نسبت به حفاری و اجرای نصب انشعابات و علمک اقدام می کنند .

 

اجرای سیستم لوله کشی داخلی ساختمان چگونه صورت می گیرد ؟

1- پس از نصب علمک ، مالک باید نصبت به انتخاب یک پیمانکار مجرب جهت لوله کشی گاز خود اقدام کند . البته مالک می تواند پیمانکار مورد نظر را در جریان تشکیل پرونده نصب علمک ، انتخاب نماید .

 

2- پیمانکار انتخاب شده باید نسبت به تهیه پیش نقشه یا یک نقشه ی برآوردی اقدام کند و آنرا تحویل سازمان نظام مهندسی دهد و پس از تنظیم فرم قرارداد مربوطه آنرا تحویل متقاضی دهد .

 

3- در این مرحله سازمان نظام مهندسی اقدامات لازم را انجام می دهد و در آخر مجوز کار را صادر می کند و همراه نقشه به پیمانکار تحویل می دهد .

 

4- مالک یا پیمانکار طرح پس از اینکه لوله کشی انجام شد و سیستم گاز رسانی آماده شد ، وظیفه دارد تا با ارائه نقشه پایان کار و فیش هزینه ی بازرسی به سازمان نظام مهندسی نسبت به پیشبرد کار اقدام نمایند .

 

5- در صورتی که لوله کشی به درستی انجام شده باشد و سیستم هیچ گونه مشکلی نداشته باشد مهندس ناظری که از سمت سازمان نظام مهندسی آمده است وظیفه دارد تا بعد از تائید درستی سیستم نسبت به امضای نقشه ها توسط مجری طرح اقدام می کند و همه ی نقشه ها و تائیدیه ها تحویل سازمان نظام مهندسی می گردد تا تائید نهایی در آنجا صورت بگیرد . بعد از تائید از سوی سازمان نظام مهندسی ، تمام مدارک در بسته های پلمپ شده یا از طریق یک سیستم مکانیزه تحویل اداره ی گاز می گردد تا اداره ی گاز نسبت به پیشبرد طرح اقدامات لازم را انجام دهد .

 

نحوه نصب کنتور و رگلاتور ؟

1- مالک یا نماینده ی قانونی وی باید با در دست داشتن مدارکی همچون نقشه ی تائید شده توسط نظام مهندسی ، ارائه فتوکپی شناسنامه مالک ، ارائه ی سند مالکیت ، ارائه جواز ساخت یا پایان کار ، کپی کارت ملی به اداره گاز محل سکونت خود مراجعه کند .

 

2- کارشناسان واحد متقاضیان در اداره گاز مدارک دریافت کرده را بررسی می نمایند و بعد از تائید نسبت به تعیین هزینه اشتراک اقدامات لازم را انجام می دهند .

 

3- متقاضی بعد از اینکه مراحل بالا را انجام داد باید نسبت به واریز هزینه ها و تکمیل مدارک لازم اقدامات لازم را انجام دهد .

 

4- در قسمت خدمات متقاضیان باید مراجعه شود و پس از تشکیل پرونده و ثبت مشخصات و تعیین کد آدرس به شما فرم های ضروری ارائه می گردد .

 

5- بخش متقاضیان ، مشترک مورد نظر را به واحد نصب و تجهیز معرفی می کند تا در خصوص نصب کنتور و رگلاتور برای ملک وی زمانی را مشخص نمایند .

 

6- کارشناسان مربوطه کنتور و رگلاتور را نصب می کنند و جریان گاز را برای مشترک وصل می نمایند . همچنین در این قسمت فرم های مربوطه توسط مشترک تکمیل می گردد .

 

7- کارشناسان بخش نصب و تجهیزات بعد از پایان کار مدارک مهم و ضروری مثل کارت گردان را به واحد خدمات مشترکین ارسال می کنند .

 

8- خدمات مشترکین ، مشترک مورد نظر را به سیستم مکانیزه جهت صدور قبض معرفی می کند .

 

9- یکی از کارشناسان بخش خدمات مشترکین ، کنتور مشترک را قرائت می کند و بصورت دوره ای برای مشترک قبض صادر می شود .

 

برخی از اصطلاحاتی که در جریان درخواست کنتور گاز با آنها مواجه می شوید به قرار ذیل است:

1- تعریف مشترک : برای شخصی که درخواست کنتور کرده و به وی کنتوری اختصاص داده شده است حال این فرد یا یک شخصیت حقیقی است یا حقوقی . این شخص مسئولیت پرداخت هزینه های مربوط به مصرف گاز و خرید انشعاب را بر عهده دارد . برای چنین شخصی یک شماره ی اشتراک اختصاص داده می شود و طبق همین شناسه قابل شناسایی است .

 

2- مشترک جزء و عمده : مشترک جز به مشترکی اطلاق می گردد که از گاز طبیعی با فشار کمتری در حدود یک چهارم پوند بر اینچ مربع استفاده می کند و مصرف آن کمتر یا در حدود 160متر مکعب در ساعت است . ولی مشترک عمده مشترکی می باشد که تقاضای وی بیشتر از 160متر مکعب در ساعت است و نسبت به مشترک جزء ، مصرف بیشتری دارد .

3- هزینه برقراری انشعاب چیست ؟ مشترک در قبال دریافت حق انشعاب هزینه هایی را پرداخت می کند که این هزینه ها متناسب با ظرفیت کنتور و سایر موارد مربوطه می باشد .

4- حق اشتراک چیست ؟ به هزینه هایی اطلاق می گردد که مشترک باید در ارتباط با دریافت اشتراک و امتیاز استفاده از گاز طبیعی پرداخت کند .

 

5- هزینه ی انشعاب چیست ؟ متقاضی باید هزینه های نصب تاسیساتی را پرداخت کند که باعث می گردد تا منزل وی به شبکه ی توزیع گاز وصل شود .

6- منظور از آبونمان آزاد چیست ؟ مشترکین جزء باید با توجه به ظرفیت کنتور یا ایستگاه خود مبلغ ثابتی را تحت عنوان آبونمان آزاد در قالب قبض دوره ای پرداخت نمایند .

7- به چه شخصی متقاضی گفته می شود ؟ شخصی که شرایط لازم برای درخواست کنتور را داشته باشد اطلاق می گردد حال این شخص یا یک فرد حقیقی است یا یک فرد حقوقی .

 

8- گاز بها چیست ؟ مشترکین در قبال استفاده از گاز طبیعی مبلغی را تحت عنوان گاز بها در قالب قبوض دوره ای پرداخت می کنند . میزان مصرف بر اساس متر مکعب محاسبه می شود و از طریق ارقام شمارشگر کنتور مشترک این مصرف قابل محاسبه است .

9- آبونمان ثابت چیست ؟ مبلغی که به تناسب حداکثر ظرفیت کنتور از مشترکین اخذ می گردد .

 

نمونه نامه درخواست نصب علمک گاز

در این قسمت نامه ای را به عنوان نمونه جهت راهنمایی متقاضیان انشعاب گاز آماده نموده ایم تا با اصطلاحات بکار رفته در ان آشنایی پیدا کنید .

 

به نام خدا
ریاست محترم اداره ی گاز استان…….
موضوع: درخواست کنتور گاز

با سلام و احترام

اینجانب ………فرزند………متولد سال ……….به شماره شناسنامه………و کد ملی ………به آدرس و کد پستی ذکر شده ………بر اساس شرایطی که در این خصوص وجود دارد ، جهت ملک مسکونی خود که در مالکیت بنده قرار دارد تقاضای اقدامات لازم برای نصب کنتور و مستفید شدن از نعمت گاز طبیعی را دارم و اعلام میدارم تمام مدارک و مشخصاتی را که اینجانب تکمیل نموده ام صحیح می باشد و در صورت مغایرت با اصل ، اینجانب در تمامی مراجع ذیصلاح پاسخگو خواهم بود .
امضا و تاریخ :
آدرس ملک :
شهرستان .. شهر .. دهستان .. ده .. خیابان .. کوچه .. پلاک .. کد پستی..
تلفن تماس ثابت .. همراه..

مشخصات ملک :آپارتمانی ( با ذکر تعداد واحد ) / ویلایی

مساحت زیر بنای مفید بر اساس متر مربع…..

نوع سیستم گرمایشی : حرارت مرکزی * پکیج * بخاری

کروکی ملک بشرح زیر می باشد :

 

هزینه نصب کنتور گاز

متقاضی در قبال دریافت انشعاب گاز طبیعی مبلغی را پرداخت می نماید . این هزینه متناسب با ظرفیت کنتور و ایستگاه اندازه گیری گاز طبیعی می باشد . به متقاضی امتیاز اشتراک گاز طبیعی اعطاء می شود و باید هزینه هایی که نصب و راه اندازی انشعاب گاز ایجاد می کند را پرداخت نماید . راه اندازی انشعاب گاز هزینه هایی مثل خرید لوله و اتصالات گاز ، تهیه و نصب کنتور و رگلاتور و … را دربر می گیرد .

 

مراحل تفکیک کنتور گاز

مطابق با قانون تمامی مشترکین گاز طبیعی که از یک کنتور بصورت مشترک استفاده می کنند می توانند درخواست کنتور جداگانه بدهند . بر مبنای رای هیات محترم عمومی دیوان عدالت اداری ، مشترکین می توانند با مراجعه به شرکت ملی گاز تقاضای تفکیک کنتور بنماید و امور مشترکین موظف هستند تا اقدامات لازم را برای وی انجام دهند . لوله کشی گاز باید به گونه ای باشد که در شکل ظاهری قسمت های مشاع ساختمان تغییری ایجاد نکند و در صورتی که مشترک جدید ناگزیر باشد می تواند از راههای قانونی و جلب رضایت همسایگان این مشکل را برطرف نماید .

 

Loading

3.4/5 - (64 امتیاز)

۱۰ در مورد “مراحل درخواست کنتور گاز ،شرایط و هزینه ها”

  1. سلام میخواهیم برای ملک تجاری گاز نصب بشه که سرقفلی ملک را داریم و مالکیت برای شخص دیگری است لوله کشی انجام شده فقط اداره گاز اقدام نکردیم سوالم اینه که ایا مالک میتواند مانع شود یا اینطور بگم اجازه مالک برای کنتور و نصب گاز لازم است؟

    1. شهر به شهر قوانین فرق داره کاش شهرت رو میگفتی اما اکثرا از مالک پرسیده نمی شود اما کپی کارت ملی مالک نیاز هست، یکی از مدارک هست.

  2. سلام ما ساختمونمون گاز داره الان طبقه بالا خونه رو درست کردیم برای گاز جه کاری باید کرد ارومیه

  3. اگر ساختمان خارج محدوده طرح هادی روستا باشد ایا انشعاب گاز داده میشود ؟لازم به توضیح هست که علمک نصب شده است

  4. سلام دوست عزیز ما کرج هستیم و ملک ما قولنامه هست و ۳ ساله ک کنتور نداریم یعنی تمام همسایه ها دارن از ی المک مشترک استفاده می‌کنند الان بنده تاییده اداره گاز رو گرفتم میتونم تنهایی اقدام به نصب کنتور کنم؟

  5. شهرستان پاکدشت دهستان ارمبویه فقط دهیار ۱۲میلیون میخواد برای المک گاز شهری یه امضا بکنه.حالا جواز داریم استحکام بنا داریم پول لوله اصلی که خابونده کوچه دادیم یک میلیونم بابت کندن لوله المک میخواد خلاصه از یه گاز باید ۱۵ میلیون داد میدانم عایا همه جا این قانونه یا ده ما

  6. سلام خسته نباشید
    من برای ساختمونم ک روستا هستش جواز ساخت و پروانه دریافت کردم ولی بعد از چندماه در موقع اجرای پی ساختمون نقشه رو عوض کردیم که هنوز بدنبال تغییر نقشه تو پروانه ساختمون نرفتم.. حالا میخوام بدونم باید برای گرفتن اشتراک گاز و برق و آب حتما باس تغییر نقشه بدم یا فقط جواز ساخت کافیه؟؟ شهرمونم ساری تو مازندران هستش

  7. با سلام و خسته نباشید
    جناب من ملک خودم رو بدون پروانه ساخت ، ساختم و الان میخوام برم درخواست علمک گاز بدم ، علمک میدن ؟
    راهی هست که شهرداری نفرسته و علمک بدن ؟
    از علمک همسایه نمیشه گاز گرفت چون از هر دو سمت یه قواره فاصله داره و اجازه نمیدن از جلوی خونشون لوله گاز رد بشه .
    ممنون میشم پاسخ بدین

  8. سلام و عرض ادب
    لوله کشی گاز انجام شده تاییدیه به اسم من ولی سند منزل رو قولنامه دارم وبه اسم من نیست میتونم برای کنتور ثبت نام کنم؟ مدارک چی لازمه

  9. سلام ما در شهر ارومیه در یه ساختمان ۳طبقه زندگی میکنیم و گاز هر سه طبقه مشترک هست
    میخواییم گاز طبقه سوم رو‌ جدا کنیم منتهی یه چیزی فکرمو درگیر کرده
    خانه با ماتورخانه و شوفاژ کار میکنه پکیج نیس
    اگه بخواییم گازمون رو جدا کنیم تکلیف فیش ماتورخانه چی میشه؟
    اونم به اندازه جدا کیشه یا نه؟
    چون با مستجرای پایین همیشه سر فیش ها بحث داریم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

به بالای صفحه بردن