مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

در دهه های اخیر با گسترش صنعت و ایجاد کارخانه ها در حومه ی شهر ها ، جمعیت کلان شهرا بیش از پیش افزایش پیدا کردند و دلیل آن هم مهاجرت مردم از روستا ها به شهر ها می باشد . با افزایش جمعیت در شهر ها زندگی شهرنشینی نیز گسترش پیدا کرد و لزوم تامین مسکن برای جمعیت رو به رشد شهر ها ، نیاز به مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها بیش از پیش احساس می شود . با رواج برج‌ نشینی و ساخته شدن آسمان‌ خراش‌ها ، زندگی در برج‌ ها با واحد های آپارتمانی زیاد رونق داشت و عده‌ ی زیادی خواهان این مدل زندگی بودند . اما بعد از مدتی موارد دیگری اهمیت پیدا کرد که قبلا به آن‌ ها توجهی نمی‌شد . داشتن فضای باز برای پیاده ‌روی ، واحدهای کمتر برای برخورد با افراد کمتر و داشتن فضای خصوصی بیشتر تبدیل به اولویت شد . اگرچه زندگی در برج‌ ها همچنان پرطرفدار است اما افرادی که زندگی در ساختمان‌ های کم‌ واحد را ترجیح می‌دهند هم کم نیستند . چه در برج و چه در ساختمان‌ ها طبقه اول ساختمان معمولا انتخاب افراد نیست و وجود آسانسور هم طبقه اول را بیش از قبل به گزینه‌ های بعدی تبدیل کرده است . با این حال اگر طبقه اول آپارتمان را با دقت بررسی کنیم متوجه می ‌شویم مزایای طبقه اول ساختمان کم نیست و در کنار معایب طبقه اول ساختمان و مشکلات طبقه اول ساختمان ، موارد مثبت هم زیاد است . در متن زیر با مزایا و معایب زندگی در طبقه اول ساختمان بیشتر آشنا شوید :

 

زندگی در طبقه اول یک ساختمان چه مزایایی دارد ؟

بسیاری از افراد با توجه به ذهنیتی که از طبقه ی اول یک ساختمان دارند و در هنگام بازدید از آن ، طبقه ی اول را از لیست گزینه های خود حذف می کنند در صورتی که مزایای طبقه اول کم نیست . در ادامه به چند مورد از مزایای طبقه اول ساختمان اشاره می کنیم :

 

عدم نیاز به آسانسور

بعضی مواقع به دلیل استفاده ی زیاد از آسانسور ، این وسیله دچار مشکل می شود و انتقال افراد را به طبقات بالایی ساختمان مخطل می سازد . یکی از مزایای طبقه اول بی ‌نیاز شدن از آسانسور است . با زندگی در طبقه اول آپارتمان دیگر نیازی به آسانسور نیست و مستقیماً از در ورودی می ‌توان به خانه رفت . در این صورت با مشکلاتی که گهگاه برای آسانسورها پیش می‌ آید و از کار می‌افتند و یا با قطعی برق هم ، ساکنان طبقه اول آپارتمان به دردسر نمی‌ افتند .

 

به فضا های بیرون راحتر دسترسی دارد

با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و کوچک تر شدن فضا برای اسکان خانواده ها ، نیاز به فضای سبز و محل تفریح بیشتر از گذشته احساس می شود . فضای سبز موجود در حیاط مجتمع محیطی برای تفریح و لذت بردن خانواده ها است . ساکنین طبقه اول آپارتمان به فضاهای بیرونی آپارتمان و حتی خارج از آپارتمان دسترسی بهتر و آسان ‌تری دارند . با زندگی در طبقه اول به راحتی می ‌توان از فضای حیاط لذت برد و برای تغییر روحیه عصر را در فضای باز حیاط سپری کرد . امکان استفاده از فضاهای بیرونی اگرچه برای تمام ساکنین وجود دارد ، اما برای ساکنین طبقه اول آپارتمان بسیار راحت ‌تر است .

 

عدم نگرانی از ایجاد مزاحمت برای طبقه پایین

برخی مواقع راه رفتن افراد در طبقه بالا برای ساکنین طبقه پایین ایجاد مزاحمت می کند . بخصوص اگر خانواده ای فرزند خردسال داشته باشند به دلیل پرجنب‌ و جوش بودن فرزندشان برای همسایه طبقه پایین ایجاد مزاحمت می کند . با فعالیت کودکان صدای اعتراض همسایه طبقه پایین بلند می‌شود و از طرفی کودک هم نیاز به فعالیت دارد . در این شرایط زندگی در طبقه اول آپارتمان بهترین گزینه است . همسایه‌ ای در طبقه پایین وجود ندارد که صدای گام‌ ها او را آزرده کند و نیازی به راه رفتن آهسته و تذکرهای مداوم نیست.

 

وجود پله های کم

طبقه اول در کنار سایر مزایایی که دارد یکی از مزایای مهمی که می تواند برای خانواده های دارای سالمند داشته باشد ، وجود پله های کمتر نسبت به سایر طبقات می باشد . طبقه اول برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند مفید است . اگرچه این روزها اکثر ساختمان‌ ها آسانسور دارند اما خرابی و قطعی برق همیشه مخل کار آسانسورها هستند . روزی را تصور کنید که با کیسه ‌های متعدد خرید وارد خانه شده‌اید و آسانسور هم خراب است . احتمالا در این شرایط همه آرزو می‌ کنند در طبقه اول آپارتمان زندگی کنند .

 

هزینه ی زندگی کمتر در طبقه اول

با توجه به اینکه یکسری باورها در برخی از افراد وجود دارد که سراق خریدن طبقه ی اول نمی روند همین عامل باعث می شود منازل در این طبقات نسبت به سایر طبقه ‌ها ارزان‌ تر فروخته شود . از آنجا که معمولا طبقه اول اولویت افراد برای خرید نیست بنابراین گاهی مخصوصا در ساختمان‌ های چندین طبقه ، طبقه اول آپارتمان ارزان‌ تر فروخته می‌شود و یا تخفیف گرفتن از فروشنده حین خرید طبقه اول راحت‌ تر است . بنابراین پرداخت هزینه‌ ی کم‌ تر را هم می ‌توان جزو مزایای طبقه اول ساختمان‌ها به‌ شمار آورد .

 

خنک بودن هوا در تابستان

طبقه اول یک ساختمان به دلیل وجود برخی ویژگی ها ، در فصل تابستان از هوای خنک تری نسبت به دیگر طبقات برخوردار است . همانطور که می دانید گرما سبک است و میل به حرکت به سمت بالا را دارد . بنابراین طبقه اول آپارتمان خنک‌ تر از طبقه‌ های بالایی است . یکی از مزایای طبقه اول داشتن تابستانی خنک‌ تر نسبت به سایر طبقه‌ها است و این مزیت یکی از دلایلی است که می شود به سراغ این گونه خانه ها رفت .

 

داشتن سقف بلندتر

با توجه به معماری های مختلفی که برای طبقه اول در نظر میگیرند ، طراحی سقف را به گونه ای انجام می دهند که نسبت به سایر طبقه‌ ها سقف بلندتری داشته باشد . سقف بلند خانه را دلباز و بزرگ‌ تر جلوه می ‌دهد و اصلا می‌ توان گفت یکی از مشکلات ساختمان‌ های امروزی سقف‌ های کوتاه‌ تر است . بنابراین از مزایای طبقه اول می‌ توان به داشتن سقف بلند که خانه را بزرگ ‌تر جلوه می‌ دهد اشاره کرد .

 

وجود حیاط خلوت و پاسیو در این گونه طبقات

با توجه به وجود فضای بازتر و وسیع تر در طبقه ی اول ، می توان برای این گونه طبقات یک حیاط خلوت نیز در نظر گرفت . وجود حیاط خلوت یکی از مزایای طبقه اول می باشد . این ویژگی مختص ساکنین طبقه اول آپارتمان است و ساکنین طبقه‌ های دیگر از آن بهره ‌مند نیستند . حیاط خلوت فضای ارزشمندی است که می‌ توان از آن استفاده‌ های متعددی برای گذاشتن وسایل اضافی ، تبدیل آن به فضایی برای پخت‌ و پز و موارد دیگر کرد . پاسیو هم جزو فضاهای خانه است که برای روح بخشیدن به خانه بسیار مناسب است . با شهری شدن فضاها و کم شدن فضای سبز، داشتن گیاه در خانه به سرزندگی کمک می‌کند . پاسیو هم با نور مناسب و فضاسازی خوب بهترین فضا را برای پرورش گیاهان در اختیار ساکنین طبقه اول آپارتمان قرار می‌دهد . یکی از مزایای طبقه اول داشتن پاسیو است . این ویژگی مختص ساکنین طبقه اول آپارتمان است و ساکنین طبقه ‌های دیگر از آن بهره‌ مند نیستند .

 

مهمان ها رفت و آمد راحت تری دارند

طبقه اول برای خانواده هایی که در طول هفته یا ماه مهمانان زیادی دارند و به خانه ی آنها رفت و آمد می کنند خیلی مناسب می باشد . یکی از مشکلات آپارتمان ‌نشینی کم بودن حریم خصوصی به ‌خصوص در راه ‌پله‌ها است که وجود مهمان‌ های زیاد و رفت ‌و آمد و سروصدا باعث اعتراض همسایه‌ ها می‌شود . از مزایای طبقه اول این است که دیگر مهمان‌ها مزاحمتی برای ساکنین طبقه ‌های دیگر ایجاد نمی ‌کنند .

 

طبقه اول مناسب خانواده هایی که حیوان خانگی دارند

طبقه ی اول یک ساختمان برای خانواده هایی که حیوان خانگی دارند مناسب می باشد بخصوص حیواناتی مثل سگ که جنب و جوش زیادی دارد . نگهداری حیواناتی مثل سگ در آپارتمان ممکن است کمی دشوار باشد . یکی از مزایای طبقه اول ساختمان این است که نگهداری حیوانات خانگی در آن راحت‌ تر است و سروصدای حیوان و جنب ‌و جوشش برای همسایه‌ها مشکلی درست نمی‌ کند .

 

زندگی در طبقه اول چه معایبی دارد ؟

با توجه به مزایایی که طبقه اول یک ساختمان دارد در کنار این مزایا دارای یکسری از معایب نیز می باشد که حتماً باید قبل از خرید یا اجاره ی این گونه منازل حتماً معایب آن را نیز بدانید تا انتخاب و تصمیم بهتری بگیرید . در ادامه مشکلات طبقه اول ساختمان را بخوانید :

 

داشتن حریم خصوص کمتر

طبقه اول یک ساختمان نسبت به سایر طبقات از حریم خصوصی کمتری برخوردار است وجود حریم خصوصی کمتر یکی از معایبی محصوب می شوند که برای این گونه طبقات می توان تصور کرد . اگر در طبقه اول زندگی می ‌کنید و خانه ‌تان رو به خیابان است حتما باید به فکر پوشاندن پنجره‌ها باشید . یکی از معایب طبقه اول این است که به راحتی از خیابان قابل مشاهده است و حریم خصوصی کم‌ تری نسبت به طبقه‌ های بالایی دارید ..

 

داشتن امنیت کمتر

با توجه به ویژگی هایی مثل پله های کمتر و نزدیکی به درب خروجی آپارتمان ، طبقه اول نسبت به سایر طبقات از امنیت کمتری برخوردار است . دسترسی به این گونه طبقات راحت تر است در دسترس ‌ترین طبقه ، طبقه اول است . یکی از مشکلات طبقه اول نرخ سرقت بیشتر نسبت به سایر طبقه‌ ها است . دسترسی به طبقه اول چه از طریق پنجره‌ ها چه از ورودی راحت ‌تر است . بنابراین بهتر است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت را انجام دهید و برای پنجره‌ ها حصار تهیه کنید . در ضد سرقت و قفل‌ های مناسب هم برای در ورودی خانه ضروری هستند .

 

وجود نور کمتر

با وجود ارتفاع پایین تری که طبقه اول در آن قرار دارد ، این گونه طبقات دارای یکسری معایبی هستند که سایر طبقات ساختمان فاقد این گونه معایب است . یکی از مهم‌ ترین معایب طبقه اول ساختمان نور کم ‌تر است . درختان و ساختمان‌ های دیگر باعث می‌ شوند طبقه اول کم‌ ترین بهره را از نور طبیعی ببرد و باید برای جبران کمبود نور ، از سیستم روشنایی مناسب داخل خانه استفاده شود .

 

آلودگی صوتی خیابان

از دیگر معایبی که می توان برای طبقات اول متصور شد نزدیکی این گونه طبقات به خیابان می باشد . طبقه اول با توجه به اینکه در ارتفاع کمتری قرار دارد ، در معرض تمام اتفاقات بیرون نیز می باشد . این یعنی ساکنین طبقه اول آپارتمان با تمام اتفاق‌ها ، بوها و صداهای خیابان مثل صدای دزدگیر ، صدای بوق ، صدای حرف زدن افراد ، بوی زباله ، بوی فاضلاب شریک هستند . دود و گرد و خاک هم از دیگر مشکلات طبقه اول است . ورود ناخوانده‌ی حشرات را هم می‌ توان به لیست معایب طبقه اول اضافه کرد .

 

پرداخت هزینه های بیشتر برای گرم کردن منزل

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد ، هوای سرد نسبت به هوای گرم سنگین تر است و از چگالی بالایی برخوردار است طبقه اول ساختمان نیز با توجه به اینکه در ارتفاع کمتری از سطح زمین قرار دارد همین قضیه می تواند در فصل زمستان به یکی از معایب طبقه اول تبدیل شود . از آنجا که زیر طبقه اول پارکینگ یا پیلوت است در زمستان خانه سردتر است و گرم کردن آن هزینه ی بیشتری می ‌برد .

 

سرو صدای زیاد باعث مزاحمت می شود

در طبقه ی اول یک ساختمان علاوه بر سروصدای بیرون ، سروصدای همسایه بالایی نیز بر مشکلات این گونه طبقات افزود ه است . برای کم کردن سروصدای خیابان استفاده از شیشه دوجداره می‌ تواند موثر باشد اما برای سروصدای همسایه‌ ها کار زیادی از دستتان برنمی‌آید .

 

نتیجه گیری

طبقه اول ساختمان معمولا دارای معایب و مزایایی می باشد که توسط ساکن این طبقه درک خواهد شد. با این حال کسی که برای خرید یا اجاره یک واحد مسکونی اقدام می کند باید از چنین معایب و مزایایی آگاهی داشته باشد تا بتواند درست انتخاب کند. برخی از کسانی که به بنگاه ها مراجعه می کنند بیشترین سوالشان این است که واحد مد نظر طبقه چندم است. در واقع باید گفت در عصر کنونی که ساختمان ها از تعدادی طبقه تشکیل شده است باید مد نظر داشت که خانه ای با ویژگی های مخصوص به خود تهیه کنید تا آرامش و آسایش بیشتری داشته باشید.

 

مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان

 

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

 

Loading

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن