انواع کفپوش

معرفی انواع کفپوش ، راهنمای انتخاب و خرید

امروزه با توجه به تغییر سبک معماری داخلی منزل و لزوم استفاده از طرح های جدید به جای طرح های قدیم ، شاهد استفاده از کفپوش های مختلفی در سطح منزل می باشیم . در قدیم کف منزل را با سیمان می پوشاندن و خانواده ها نیز روی آن فرش های خود را پهن می کردند . اما امروزه کف منزل را با مواد و مصالح مختلفی نظیر سرامیک ، چوب ، سنگ و … می پوشانند . کفپوش های ساختمان از تنوع بالایی در جنس برخوردار هستند . کفپوش ها را به نوعی میتوان پوشش دائمی برای کف منزل دانست البته امکان تعویض آن نیز وجود دارد . در این مقاله قصد داریم تا کفپوش ها را معرفی نمائیم و با ویژگی های هر کدام از آنها آشنایی پیدا کنید تا بهترین نوع آنرا انتخاب نمائید . در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با موارد ذکر شده به سوال کلی ، کفپوش چیست نیز پاسخ دهیم تا به یک دید کلی به آن دست پیدا کنید .

 

کفپوش به انگلیسی

استفاده از کفپوش برای پوشاندن کف منزل در بسیاری از کشور های جهان نیز مرسوم می باشد بخصوص در کشورهای اروپایی که از قدیم در آنجا استفاده از کفپوش مرسوم بوده است . در اصطلاح انگلیسی به کفپوش flooring , matting , carpet گفته می شود .

 

موارد لازم قبل از خرید

ابتدا باید محلی را که قصد دارید تا در آنجا از کفپوش استفاده کنید را مشخص نمائید و از این بابت نیز بایستی مطمئن باشید که در آنجا چقدر رفت و آمد صورت می گیرد . در قسمت هایی که رفت و آمد بیشتری صورت می گیرد باید از کفپوش های با مقاومت بالا استفاده کنید . در هنگام انتخاب کفپوش حتماً باید به نوع معماری خانه توجه داشته باشید و مطابق با آن کفپوش مناسبی را انتخاب کنید که هم مطابق با معماری منزل باشد و هم با نوع دکوراسیون منزلتان هماهنگ باشد . همچنین قبل از خرید باید توجه داشته باشید که کفپوشی را انتخاب نمایید که در مقابل آتشسوزی مقاوم باشد و از طرفی مطابق با زیر ساختی که برای کف پوش محیا کرده اید باید به همان اندازه اقدام به خرید نمائید .

 

انواع کف پوش

1- کفپوش سرامیکی

کفپوش سرامیکی

در گذشته برای بیشتر منازل از کفپوش سرامیکی استفاده می کردند . سرامیک ها در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود می باشد و قیمت آن نیز با توجه به ابعاد ، کیفیت و رنگ آن مشخص می شود و مقدار ثابتی را نمی توان برای آن در نظر گرفت . بسیاری از خانواده ها این امکان برایشان وجود ندارد که از کفپوش چوبی استفاده کنند در اینصورت کفپوش سرامیکی یکی از بهترین گزینه هاست . یکی از معایبی که می توان برای کفپوش های سرامیکی متصور شد همانا به سرد بودن سطح آن اشاره کرد مخصوصاً در فصل زمستان که خیلی سرد می شود . از اینرو کفپوش های سرامیکی برای مناطق سردسیر پیشنهاد نمی شود . همچنین سطح سرامیک لغزنده می باشند و موقع راه رفتن باید مراقب باشید تا با خطر لغزش مواجه نشوید .

 

2- کفپوش موزاییکی

کفپوش موزاییکی

این نوع از کفپوش ها امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر افراد سراغ موزاییک هایی با طرح ها و اشکال مدرن و جدید می روند . از کفپوش های موزاییکی بیشتر برای پوشاندن قسمت هایی از منزل استفاده می شود که بیشتر جنبه ی تزئینی داشته باشند و بطور مثال برای پوشاندن کف گلخانه از آن استفاده می نمایند .

 

3- کفپوش سنگی

کفپوش سنگی

کفپوش سنگی جزء مواردی محسوب می گردد که در پوشاندن کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی از آن استفاده می شود . این نوع کفپوش ها که از سنگ ساخته شده اند یکی از مصالح طبیعی و گران قیمت محسوب می گردد که می تواند جلوه ی زیبایی به منزل شما بدهد . کفپوش های سنگی همانند کفپوش های سرامیکی از سطح سردی برخوردار هستند و گرما را انتقال می دهند از این رو برای مناطقی که دارای آب و هوای سرد می باشند توصیه نمی شود .

 

4- کفپوش چوبی

کفپوش چوبی

در برخی از نقاط کشور استفاده از کفپوش های چوبی بیشتر مرسوم است و افراد برای پوشاندن کف منزل خود از آن استفاده می کنند . کفپوش های چوبی باعث ایجاد حس آرامش در خانه می شود و فضای گرمی را برای ساکنین به ارمغان می آورد . با وجود مزایای بیشماری که این نوع از کفپوش ها دارند اما دارای یکسری از معایب نیز می باشند که از آن جمله می تواند به حساسیت آن در مقابل رطوبت اشاره کرد . رطوبت باعث تخریب و از بین رفتن کفپوش های چوبی می شود .

 

5- کفپوش لمینت

کفپوش لمینت

اگر امکان استفاده از کپوش های چوبی را ندارید و معایب ذکر شده برای کفپوش چوبی این امکان را به شما نمی دهد تا از آن استفاده کنید ، کفپوش لمینت بهترین گزینه برای شماست . این نوع از کفپوش ها عمر کافی برای استفاده را دارند و شما به راحتی و با خیال آسوده می توانید آنرا برای منزلتان نصب کنید و تا سی سال از بابت تعویض آن خیالتان راحت باشد زیرا طول عمر کافی را دارا می باشد . کفپوش لمینت از الیاف فشرده چوب یا اچ دی اف ساخته شده است . کفپوش لمینت شباهت زیادی به کفپوش چوبی دارد اما با این تفاوت که در ساخت آن مستقیماً از چوب درختان استفاده نشده است . از معایب این نوع کفپوش می توان به این مورد اشاره کرد که تمیز کردن آن کار دشواری می باشد زیرا آلودگی و رطوبت اگر به زیر آن نفوذ کند تمیز کردن آن دشوار می باشد . از این نوع کفپوش در جاهایی از خانه استفاده شود که دارای آب و هوای خنک تر است زیرا گرم شدن هوا می تواند باعث انبساط آن شود .

 

6- کفپوش PVC یا وینیل

کفپوش PVC یا وینیل

این نوع از کفپوش ها تمام شرایط ایده آل برای نصب در کف منزلتان را دارا می باشد زیرا دارای ویژگی هایی است که نواقص سایر کفپوشها را ندارد به طور مثال این نوع کفپوش در برابر آب و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد از این جهت مناسب کف آشپزخانه می باشد از طرف دیگر این نوع کفپوش به عنوان عایق گرما و سرما عمل می کند و در زمستان و تابستان از جهت تغییرات دمایی دیگر خیالتان راحت است و در برابر آتشسوزی ، ضربه و ساییدگی از خود مقاومت نشان می دهد . با تمام ویژگی های مثبتی که دارند دارای قیمت مقرون به صرفه ای نیز هستند . از معایب این نوع از کفپوش ها می توان به این موضوع اشاره کرد که قابلیت تعمیر پذیری ندارد و اگر آسیبی به آن وارد شود باید کلاً آن را عوض کنید .

 

7- کفپوش رولی

کفپوش رولی

کفپوش های پی وی سی را در بیشتر اوقات به صورت رولی بسته بندی می کنند از این رو به آنها کفپوش های رولی نیز می گویند . این نوع از کفپوش ها را به آسانی می توان نصب کرد .

 

8- کفپوش بامبو

کفپوش بامبو

این نوع از کفپوش ها از چوب بامبو ساخته می شوند و از نظر سختی و استحکام می توان آنرا در ردیف چوب بلوط دانست . این نوع از کفپوش به نوعی یک کفپوش چوبی محسوب می گردد . کفپوش بامبو با هر نوع آب و هوایی سازگار است .

 

9- کفپوش شیشه ای

کفپوش شیشه ای

کفپوش های شیشه ای یکی از انواع کفپوش ها می باشند که دارای جذابیت های مخصوص به خود هستند و ظاهر زیبایی را به منزل شما می دهند . از این نوع کفپوش می توان در هر اندازه و مقاومتی که خواسته باشید تهیه کنید . این نوع از کفپوش ها می توانند با توجه به کیفیت و مقاومتی که دارند وزن های زیادی را تحمل کنند و بر خلاف باور عموم که آن را غیر مقاوم میدانند ، اینطور نیست و از مقاومت بالایی برخوردار هستند و می توانند در برابر وزن های بالا از خود مقاومت نشان دهند .

 

10- کفپوش سه بعدی یا دکوراتیو

کفپوش سه بعدی یا دکوراتیو

این نوع از کفپوش ها جزء کفپوش هایی محسوب می گردند که نسبت به سایر کفپوش های دیگر جدید تر و مدرن تر هستند و نسل جدیدی از کفپوش ها محسوب میشوند . این نوع از کفپوش ها جلوه ی زیبا و حیرت آوری به منزل شما می دهد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند . از این نوع از کفپوش ها بیشتر در حمام و سرویس های بهداشتی نصب می شوند .

 

11- کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی

از این نوع کفپوش بیشتر برای اتاق کودک استفاده می شود و به دلیل تنوع زیادی که در بازار وجود دارد می توان از رنگ های مختلف آن یکی را برای اتاق کودکتان انتخاب کنید . این نوع از کفپوش ها از ضایعات پلاستیکی خرد شده و یا گرانول خام تولید شده است و قابلیت استفاده در هر شرایط آب و هوایی را دارا می باشد .

 

12- کفپوش مکالئوم

کفپوش مکالئوم

استفاده از این کف پوش می تواند بر جذابیت منزل شما بیفزاید . کفپوش مکالئوم دارای رنگ های متنوعی می باشد و شما می توانید با ترکیب رنگ های مختلف آن با هم زیبایی خاصی به منزلتان بدهید . موقع استفاده از این نوع کفپوش باید به دکوراسیون منزل خود توجه داشته باشید تا بتوانید از ترکیب رنگی مناسبی جهت انتخاب این نوع از کفپوش استفاده نمائید . از مزایای این نوع کفپوش می توان به این مساله اشاره کرد که قابلیت شستشو را دارد و از هر گونه مواد آسیب رسان که برای بدن مضر است عاری می باشد .

 

سخن پایانی

کفپوش ها جزء مصالحی محسوب می گردند که برای پوشاندن کف خانه از انها استفاده می گردد . کفپوش ها در انواع مختلفی نظیر چوبی ، سرامیکی ، موزاییکی و … در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به بودجه و سلیقه ی خود یکی از انواع آنرا انتخاب نمایند . قبل از خرید باید نسبت به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود توجه کنید تا مطابق با آن از کفپوشی خریداری نمائید که مناسب شرایط اب و هوایی محل سکونتتان باشد .

 

Loading

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن