برج جهان کودک

معرفی و اسکای لایت برج جهان کودک

همان‌طور که می‌دانید با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، ساخت برج‌ها با ارتفاع بالا بسیار رواج پیدا کرده است. برج‌هایی که با وجود اشغال مساحت کم روی زمین، ارتفاع‌های بسیار بلندی دارند. برج جهان کودک یکی از برج‌های مرتفع در تهران بزرگ است که امکانات بسیار مدرنی را در اختیار مالکان واحدها قرار می‌دهد. در این مطلب قرار است به معرفی برج جهان کودک بپردازیم، بنابراین تا انتهای مطلب همراه هومتیک باشید.

 

پروژه برج جهان کودک

برج جهان کودک

برج جهان کودک در تقاطع چهارراه جهان کودک قرار دارد که این مکان یکی از پرترافیک‌ترین مناطق شهری تهران است. به‌طور دقیق‌تر در بزرگراه حقانی در بخش جنوب شرقی تقاطع خیابان آفریفا قرار گرفته است. این برج در زمینی به متراژ تقریبی 1500 مترمربع با گودبرداری به عمق 31 متر توسط شرکت شایگان ساخته شده که با 28 طبقه روی زمین و 7 طبقه زیر زمین متعلق به بانک آینده است. در پروژه‌های بزرگ مانند برج جهان کودک، سیستم اطلاع‌رسانی دارای زونبندی است. از آن جایی که کارفرما کاربری‌های متفاوتی را در تناسب با رویدادهای مختلف در نظر می‌گیرد و حجم زیادی از پردازش‌ها باید کنترل شود، در طراحی سیستم اطلاع‌رسانی باید تدابیر خاصی را در نظر بگیرند. برای طراحی سازه این برج از سیستم سازه‌های ترکیبی استفاده کرده‌اند که این شامل ستون‌های فلزی، دیوار و سقف‌های بتنی و سقف عرشه فولادی است. همچنین بد نیست بدانید در 7 طبقه این برج که زیر زمین قرار دارد، دال بتنی به‌صورت کامل و بدون اتصال به آویز به دستک‌های فلزی ستون‌ها اتصال پیدا کرده است.

 

اسکای لایت برج جهان کودک

جهان کودک برج

ارتفاع برج جهان کودک بیش از 150 متر است. فرم طراحی این برج، توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند به‌خصوص در بالاترین نقطه برج که ساختمان حالت شیبدار است. از آن جایی که کارفرمای این پروژه به‌دلیل موقعیت عالی این برج در نظر داشت، ساختمانی با بهترین امکانات در کشور احداث کند معماران و مهندسان برای طراحی خاص این برج از بهترین مصالح موجود استفاده کرده‌اند و تیم‌های مجرب و متخصص روی این پروژه نظارت داشته‌اند. از همین رو، با توجه به متراژ زمین و ارتفاع برج، معمار این سازه برای طراحی شکل و فرم این طرح از عدد یک بهره گرفته است. در نتیجه بالاترین قسمت برج باید به شکل شیبدار طراحی می‌شد تا در ذهن ببینده در نگاه اول عدد یک تداعی شود. شیب 54 درجه این برج در کنار شکل هندسی سازه راس این برج، علاوه‌بر این که طرح این پروژه را خاص و متمایز می‌کند موحب شده تا پوشش سقف شیبدار نماینده این برج از دیدگاه مخاطبان باشد.

این سازه به‌دلیل کیفیت بالای ساخت جزو طرح‌های برتر فولادی انتخاب شد. در واقع به‌دلیل رعایت پارامترهای مختلف مانند خلاقیت در معماری و طراحی سازه برج، به‌کارگیری از بهترین مصالح و تجهیزات پیشرفته، کیفیت بسیار بالای اجرای پروژه به همراه کنترل و بررسی‌های مداوم، ایمنی ساختمان در برابر آتش‌سوزی و رعایت دیگر الزامات ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست طرح حائز اهمیتی در برابر دیگر طرح‌ها معرفی شد. حال این سوال مطرح می‌شد که این سازه با توجه به معماری خاص چه کارکردی دارد، سقف شیبدار در بالاترین طبقه این برج نور خورشید مورد نیاز برای طبقه بالایی این برج را در طول روز تامین می‌کند. با وجود این طراحی دید کاملی از نمای شهر از بالای برج دارید. همچنین با توجه به پوشش شیشه‌ای سقف شیبدار، امکان نورپردازی در شب فراهم است. وزن تقریبی اسکای لایت 60 تن است، در نتیجه بستر مورد نیاز برای پوشش سقف به مساحت تقریبی 600 متر مربع و دهانه 27 متر را با پوشش شیشه‌ای تامین می‌کند. سازه اسکای لایت دارای شکل هندسی شش ضلعی است که برای ساخت آن از بهترین فولادهای موجود در بازار ایران به همراه کابل‌های پس کشیده استفاده کرده‌اند.

 

ماجراهای مربوط به برج جهان کودک تهران

برج جهان کودک

همان‌طور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم این برج در یکی از پرترافیک‌ترین مناطق تهران ساخته شده است، از طرفی از آن جایی که این برج تعداد بسیار زیادی کارمند و مراجعه‌کننده دارد، ترافیک موجود در چهار راه جهان کودک را افزایش می‌دهد. فاصله آتش‌نشانی با این برج تنها یک کیلومتر است، اما با وجود ترافیک بالا در صورت رخداد مشکلی و نیاز به امدادرسانی فوری، خودروهای آتش‌نشانی باید حداقل 30 دقیقه در ترافیک منتظر بمانند و این تاخیر بدون شک مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. نمای شیشه‌ای برج جهان کودک یکی دیگر از مشکلات مطرح شده برای این برج است. در واقع طبق قوانین ساخت‌وساز در تهران، ساختمان‌ها با کارکرد تجاری و اداری نباید به هیچ عنوان نمای شیشه‌ای داشته باشند.

 

سخن نهایی

همان‌طور که گفتیم برج جهان کودک در بزرگراه حقانی ساخته شده است و از آن جایی که 35 طبقه دارد یکی از مرتفع‌ترین برج‌های تهران به‌شمار می‌آید که البته با وجود نمای شیشه‌ای و افزایش ترافیک در این چهارراه، ماجراهای زیادی پشت ساخت این برج به‌وجود آمده است. بد نیست بدانید که ساخت برج‌های مرتفع برای مدت زمان زیادی است که سبب شکل‌گیری اختلاف بین مسئولان شده است. به‌طوری که در اولین مناظره انتخابات رئیس جمهوری یازدهم، اسحاق جهانگیری، شهردار تهران را شهردار سازه خطاب کرد و همین‌طور بیان کرد که تنها دستاورد قالیباف صدور مجوز برای ساخت برج است. از آن طرف قالیباف نیز شهرداری و شورای عالی معماری را مقصر این موضوع معرفی کرد و خطاب به جهانگیری گفت که همان همراهان 4 درصدی شما مجوزهای مربوط به ساخت برج را برای مالکان صادر می‌کنند. با وجود تمام این ماجراها و بحث‌ها، در آخر نیز معلوم نشد که چه کسی برای ساخت برج‌های مرتفع در مکان‌هایی با ظرفیت کم، مجوز صادر می‌کند. برای آشنایی با تمام برج‌های معروف می‌توانید به صفحه معرفی ساختمان و برج‌ های معروف مراجعه کنید.

 

مدیریت برج ، اپلیکیشن حسابداری و تقسیم هزینه های برج

Loading

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن