معرفی کامل شهرک اکباتان

شهرک اکباتان از جمله شهرک هایی است که به دلیل داشتن معماری خاص ، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و از طرفی به دلیل دارا بودن مکان های رفاهی در داخل خود شهرک باعث شده است تا از خیلی جهات زندگی را برای افراد ساکن در آن راحت تر کرده است . این شهرک به دلیل دارا بودن از یک موقعیت خاص جغرافیایی به بخش های مختلف شهر دسترسی دارد . شهرک اکباتان از جمله شهرک های مسکونی موفق در زمینه شهرسازی می باشد . یکی از مهم ترین مولفه های یک محله یا شهرک ، تعلق خاطر ساکنان آن است که باعث می شود شهرک را از خود دانسته و در جهت حفظ و رشد و تعالی آن کوشا باشند. اکباتان از جمله شهرک هایی است که مردم شهرک ، تعلق خاطر خاصی به آن دارند و از زندگی در آن لذت می برند . علاوه بر مردم ساکن در این شهرک ، بسیاری از مردم ایران نیز نسبت به این شهرک دید خوبی دارند و علاقه مند به سکونت در آن هستند و نسبت به ساختمان ها و معماری بنای آن علاقه نشان می دهند. می توان گفت مردم اکباتان تمام آن چه را که از آن به عنوان عزت اجتماعی نام برده می شود را دارا هستند و این احساس خوبی را به مردم ساکن این شهرک القاء می کند . در این مقاله به معرفی کامل شهرک اکباتان می پردازیم تا با ویژگی های مختلف آن آشنا شویم .

 

موقعیت جغرافیایی شهرک اکباتان چگونه است ؟

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد ، این شهرک به دلیل داشتن موقعیت خاص جغرافیایی به بخش های مختلف شهر دسترسی دارد . موقعیت جغرافیایی شهرک اکباتان به گونه ای است که از طرف شرق با شهرک آپادانا و کوی بیمه همسایه است و از طرف شمال با بزرگراه تهران کرج و از جنوب با بزرگراه شهید لشکری محدود شده است . در غرب این منطقه نیز نمایشگاه صنایع هوایی قرار گرفته است . شهرک اکباتان با مساحتی حدود 5.94 کیلومتر مربع از محلات غربی تهران به حساب می آید و در ناحیه 6 منطقه 5 شهرداری تهران قرار دارد .

 

آیا شهرک اکباتان در برابر زلزله مقاوم است ؟

شهر تهران به دلیل قرار گرفتن روی گسل ، یکی از شهر هایی محسوب می شود که خطر زلزله بیش از دیگر کلان شهرهای کشور در آن احساس می شود . یکی از چالش هایی که مردم و مدیران شهری تهران ، هر ساله با آن دست و پنجه نرم می کنند مسئله زلزله خیز بودن شهر تهران و قرار گرفتن آن روی گسل است . این در حالی است که ساختمان های اکباتان به مقاوم بودن در برابر زلزله شهره هستند . برآوردها نشان می دهد که این بناها با وجود گذشت حدود نیم قرن از عمر خود ، در برابر زلزله ای تا 9 ریشتر مقاومت دارند . این در حالی است که ساخت خانه های مقاوم در برابر چنین زلزله ای به صورت گسترده ، توجیه اقتصادی ندارد و معمولا در بهترین حالت آپارتمان ها را مقاوم در برابر 7 الی 7.5 ریشتر زلزله می سازند . از طرفی مسئله فرسودگی مجتمع های مسکونی نیز یکی از معضلات پیش روی شهرسازان و همچنین مالکین واحدهای مجتمع های مسکونی است . این در حالی است که عمر بلوک های مسکونی شهرک اکباتان تا 300 سال برآورد شده است و این تخمین یعنی تا سه الی چهار نسل می توانند در این واحدهای مسکونی ساکن شوند .

 

تاریخچه تاسیس شهرک اکباتان و سازنده ی آن

واژه ی اکباتان جزء واژه های قدیمی است که در متون گذشته به آن اشاره شده . اکباتان یا همان هگمتانه نام قدیم همدان می باشد و به معنای محل گردهمایی . تاریخچه ساخت اکباتان بسیار جذاب است . زمانی که از مردم ساکن اکباتان و حتی قدیمی های این شهرک در مورد سازنده شهرک سوال می کنیم با جواب های گوناگونی مواجه می شویم . از طرفی در سایت های مختلف نیز نام سازنده و طراح این بلوک ها متفاوت عنوان شده است . اما ماجرا از چه قرار است .

مهندس گلزار شبستری یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران بود وی دارای استعداد بینظیری در طراحی و معماری داشت . وی برای سکونت خود و خانوده اش در تهران ، در یک زمین 400 متری آپارتمانی دو واحدی را بنا کرد . این خانه بسیار خوش نقشه و دارای معماری خاصی بود . به همین دلیل توجه یکی از ملاکین تهران را به خود جذب کرد و اصرار زیادی به خرید خانه نمود . اما مهندس گلزار حاضر به فروش آپارتمان نشد تا اینکه فرد مورد نظر مبلغی معادل با دو برابر قیمت تمام شده ساختمان به علاوه واگذاری 100 هزار مترمربع از مساحت زمین های کنونی اکباتان را به وی پیشنهاد نمود ومعامله انجام شد . از همان موقع نطفه ساخت شهرکی بزرگ در ذهن مهندس گلزار نقش بست . در بسیاری از منابع می خوانیم که مهندس گلزار در سن 24 سالگی اقدام به طراحی و ساخت اکباتان کرد که کاملا غلط است زیرا قدمت این شهرک حدود 40 الی 50 سال است و باتوجه به سن مهندس گلزار که هم اکنون 90 ساله می باشد ، نشان از این دارد که وی در بهار 40 سالگی خود اقدام به طراحی و ساخت این شهرک کرده است . همان طور که خودش نیز طی مصاحبه ای همین سن را عنوان کرده است .

 

زمین شهرک اکباتان چگونه تامین شد ؟

مهندس گلزار در ابتدای کار مساحت کمی از زمین کنونی شهرک اکباتان را در اختیار داشت . وی برای تامین مابقی زمین های مورد نیازش شروع کرد به پیدا کردن صاحب مابقی زمین ها . این زمین ها به نظام السلطنه مافی تعلق داشت که بعد از مکاتبات فراوان مابقی زمین خریداری شد و زمین های شهرک امروزی اکباتان تامین شد همان طور که گفته شد مساحت این شهرک حدود 5.94 کیلومتر مربع است و در ابتدای کار تنها 100 هزار مترمربع آن در اختیار مهندس گلزار قرار داشت.

 

آیا معماری شهرک اکباتان از یک الگو خارجی کپی برداری شده است ؟

شهرک اکباتان به دلیل معماری ، شکل ظاهری و همچنین قرارگیری مجتمع های رفاهی و…در جایگاه های مناسب خودشان همیشه مورد توجه همگان بوده است . شهرک اکباتان به طور کلی توسط معمار ایرانی ، مهندس گلزار طراحی شده است . اما برخی باورهای غلط وجود دارد که شهرک اکباتان از یک طرح خارجی الگو برداری شده است که این ادعا کلاً نادرست می باشد و این شهرک تماما توسط معمار ایرانی ، مهندس گلزار طراحی گردیده است .

 

قیمت خانه در شهرک اکباتان چقدر است ؟

قیمت خانه در شهرک اکباتان مقدار ثابتی ندارد و با توجه به برخی پارامترهای موجود ، قیمت خانه ارزش گذاری می شود . قیمت آپارتمان و خانه در شهرک اکباتان بسته به اینکه در کدام فاز باشد و نورگیر و ویو واحد به چه صورت باشد و همچنین بسته به متراژ واحد متفاوت است . از طرفی با توجه به نوسانات شدید قیمت مسکن در ایران نمی توان حتی یک قیمت تقریبی برای واحد ها عنوان کرد . همچنین بسیاری از واحدها در این شهرک بازسازی شده اند که به قیمت بالاتری به فروش و اجاره می رسد.

 

بهترین جای شهرک اکباتان در کدام قسمت آن قرار دارد ؟

شهرک اکباتان با توجه به تمام استاندارد های زندگی امروزی طراحی شده است و تمام بخش های آن دارای جذابیت های مختص به خود می باشد . در مورد بهترین جای شهرک نیز نمی توان منطقه ی خاصی از آنجا را جزء بهترین ها دانست زیرا بهترین جا با توجه به پارامترهای مختلف ، برای هر شخص متفاوت می باشد . بنابراین به سوال بهترین جای شهرک اکباتان نمی توان جواب مشخصی داد زیرا همانگونه که گفتیم ، بهترین از نظر هر کسی فرق دارد . بسیاری از مدارس شهرک اکباتان در فاز یک قرار دارند از این رو این زندگی در این فاز برای افرادی که دارای فرزند محصل هستند مناسب تر است . برخی دیگر دوست ندارند درگیر مشکلات باز سازی شوند به همین دلیل فاز یک و دو را که قبل از انقلاب ساخته شده است را برای سکونت انتخاب نمی کنند و تر جیح می دهند در فاز 3 ساکن شوند .

 

آیا شهرک اکباتان امکانات لازم برای زندگی را دارا می باشد ؟

بله شهرک اکباتان تمامی امکانات لازم برای زندگی امروزی را دارا می باشد و افرادی که در آنجا زندگی می کنند از جهت تامین امکانات رفاهی و…به هیچ گونه مشکلی مواجه نمی شوند . در ادامه به توضیح امکانات موجود در این شهرک می پردازیم .

 

1- آموزشگاه ها

خانواده هایی که در آنجا ساکن هستند از جهت تامین نیاز های آموزشی برای فرزندان خود آسوده خاطر هستند زیرا شهرک اکباتان دارای آموزشگاه های زیادی می باشد . از طرفی تعداد زیادی مراکز آموزشی نظیر مدارس دولتی و غیرانتفاعی در این شهرک وجود دارد که نیازی نیست تا خانواده ها فرزندان خود را برای آموزش به بیرون از شهرک بفرستن .

 

2- مساجد

در شهرک اکباتان در کنار توجه به نیاز های رفاهی مردم ، به نیازهای معنوی افراد نیز توجه شده است . در این راستا در این شهرک چندین مسجد اعمار شده است تا مکانی برای گردهم آیی و انجام مراسم عبادی و برگزاری مراسم آئینی مذهبی مردم باشد . لیست مساجد سه فاز اکباتان در زیر آورده شده است .

مسجد بعثت ( فاز یک اکباتان)

مسجد امام خمینی «ره» ( فاز دو اکباتان)

مسجد امام رضا «ع» ( فاز سه اکباتان)

 

3- باشگاه های ورزشی

ورزش و تحرک باعث تندرستی و شادابی انسان می شود به خصوص در زندگی ماشینی امروزی که نیاز به تحرک و ورزش بیش از پیش احساس می شود . در شهرک اکباتان با در نظر گرفتن سلامتی و تندرستی افراد ساکن در آن ، تعداد زیادی باشگاه های ورزشی در شهرک اکباتان ساخته شده است . تعداد باشگاه های ورزشی موجود در این شهرک حدود 50 عدد می باشد که به راحتی نیاز اهالی شهرک به انواع رشته های ورزشی را تامین می کند .

 

4- فضاهای سبز

با گسترش شهرنشینی و اشغال فضا های شهری توسط ساختمان ها ، نیاز به فضای سبز بیشتر از هر وقت دیگری در کلان شهر هایی مانند تهران مشاهده می شود . وجود فضای سبز باعث تندرستی و شادابی در انسان می شود . اکباتان اولین شهرک و مجموعه ساختمانی در دنیاست که ۱۰۰ درصد ساختمان است و ۱۰۰ درصد فضای سبز . ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع ساختمان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در اکباتان وجود دارد . وجود فضای سبز در شهرک اکباتان یک مزیت برای این شهرک محسوب می شود مزیتی که شاید در کمتر شهرک مشابهی مشاهده می شود .

 

5- مراکز خرید

مرکز خرید مگامال

مجتمع تحاری مگامال که پروژه مشترک بنیاد تعاون ناجا و شهرداری تهران بود یکی از اصلی ترین بخش های تحاری این محله و به صورت کلی غرب تهرانبه حساب می آید. شهرک اکباتان با دارا بودن این مراکز خرید ، نیاز مایحتاج افراد ساکن در شهرک را تامین می کند و دیگر نیازی نیست تا افراد برای تامین مایحتاج روزانه به بیرون از شهرک بروند . مجتمع تجاری مگامال شامل تعداد زیادی واحد تجاری می باشد . یک هایپر مارکت (هایپرمی) در طبقه همکف خود دارد که نیاز ساکنین محله به خرید روزانه را مرتفع می کند. دارای امکانات رفاهی نظیر رستوران و فود کورت ، سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، آسانسور و پارکینگ است . همچنین یک پردیس سینمایی با 11 سالن مجزا دارد . این مرکز خرید معمولا مراجعینی خارج از اکباتان هم دارد. علاوه بر این شما در طبقه سوم مگامال می توانید مرکز تخصصی کامپیوتر و موبایل را مشاهده کنید که در آن تمامی خدمات رایانه ای و الکترونیکی به مراجعه کنندگان ارائه می شود. این مرکز که از آن به عنوان مرکز کامیپوتر غرب تهران نیز یاد می شود خدمات متنوعی را به ساکنین این محله ارائه می دهد. در مجتمع تجاری مگامال شما می توانید علاوه بر  مواردی که پیش از این گفته شد از خدمات برندهایی مانند جین وست ، مارال چرم، نیکوتن پوش ، مانتو عصر جدید ، فروشگاه زیلان ، فروشگاه رزفیلس ، شاپ استایل ، فروشگاه ال سی من و فروشگاه و نمایندگی رسمی LTB Jeans بهره بگیرید.
مجتمع تجاری گلهای شمالی و جنوبی فاز دو

میدان میوه و تره بار

شلوغی شهر ها و ازدیاد ترافیک باعث شده تا دسترسی افراد به مراکز خرید و بازار های روز محدود تر شود . از این رو وجود میدان های میوه و تره بار در داخل شهرک اکباتان می تواند باعث سهولت در دسترسی و تامین مایحتاج افراد شود . میدان میوه و تره بار فاز 2 انواع میوه های فصل ، سبزیجات ، ترشیجات و محصولات خانگی را با قیمت مناسب عرضه می کند . این میدان میوه و تره بار در فاز 2 شهرک و روبه روی بلوک 5 قرار دارد.

همچنین میدان میوه و تره بار دیگری در این شهرک وجود دارد که باعث دسترسی سایر افرادی که در دیگر بخش های شهرک ساکن هستند ، به این میادین می شود . این میدان میوه و تره بار در ضلع شرقی ورزشگاه راه آهن و در بلوار شهید نفیسی فاز یک واقع شده است که علاوه بر حضور فروشندگان میوه و تره بار دارای غرفه های متعددی از مشاغل گوناگون نیز می باشد.

 

استخر چند منظوره 

همانگونه که می دانید مگامال امروزه به یکی از مهمترین مراکزی تحاری در غرب تهران تبدیل شده و یکی از بخش هایی که شما می توانید در این مجتمع مشاهده کنید استخر این مجموعه می باشد که بخشی از مجموعه انرژی می باشد. البته علاوه بر این مجموعه شما می توانید از استخرهای اکباتان و قوامین که در همین شهرک تاسیس شده اند بهره مند شوید

 

مجتمع های ورزشی پاس 

باشگاه پاس که سال ها به عنوان یکی از باشگاه های نظامی فعالیت می کرد و به عنوان تیم پلیس ایران نیز شناخته میشد مرکز فعالیت خودش را در مجتمع اکباتان قرار داده بود و به همین دلیل نیز از یک مجموعه ورزشی بسیار منظم بهره میبرد. در این مجموعه که شامل استخر، ورزشگاه سر پوشیده و ورزشگاه چمن مصنوعی و طبیعی می شود بهترین خدمات به ساکنین محله اکباتان ارائه می شود.

 

ایستگاه مترو شهرک اکباتان

در کنار مگامال ، ایستگاه مترو شهرک اکباتان واقع شده است که ساکنین شهرک می توانند از آن استفاده کنند.

افراد معروف شهرک اکباتان

شهرک اکباتان در طی چندین سال اخیر میزبان چندین تن از افراد مشهور بوده و برخی از هنرپیشه ها و اینفلوئنسرهای ایرانی از این محله معرفی شده اند. از جمله مهم ترین افراد شامل؛

  • آناهیتا همتی
  • ساعد سهیلی
  • علیرضا اسیوند
  • حمیرا ریاضی
  • عرفان علیرضایی
  • محمد امین کریم پور

شهرک اکباتان بالا شهر است؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای تهرانی ها پیش می آید این است که آیا شهرک اکباتان را می توان به عنوان بالاشهر قلمداد کرد. در پاسخ به این افراد باید بگوییم خیر شهرک اکباتان یکی از مناطقی است به عنوان بخش متوسط نشین رو به بالا به حساب می آید و افراد می توانند با سکونت در آن از امکانات متنوع این محله بهره مند شوند. در اصلی اکباتان در هنگام ساخت به عنوان یکی از شیک ترین محله های تهران معرفی می شد ولی امروزه دیگر این شرایط را ندارد.

 

 

 

 

Loading

4.4/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن