بهترین و زیباترین گیاهان رونده

معرفی گیاهان رونده آپارتمانی

پرورش گل و گیاه در خانه می‌تواند حس طراوات و شادابی را به محیط تزریق کند. به‌طور کلی با پرورش هر نوع گیاهی، جلوه محیط تغییر پیدا می‌کند، اما گیاهان رونده آپارتمانی که از سقف یا پنجره آویزان هستند، نمای به‌مراتب زیباتری دارند. از طرفی گیاهان رونده آپارتمانی را می‌توان در مسیر دلخواه پرورش داد به این صورت که با قرار دادن ساقه در مسیر مورد نظر، رشد گیاه کنترل می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چه گیاهان رونده‌ای برای پرورش در آپارتمان مناسب هستند، تا انتهای این مقاله همراه هومتیک باشید.

 

پاپیتال جزو گیاهان رونده با رشد سریع

پاپیتال به پیچک انگلیسی نیز معروف است. این گیاه به نور زیادی برای رشد احتیاج دارد و از دیگر ویژگی‌های عالی آن می‌توان به رشد سریع اشاره کرد، البته گونه ابلق آن در مقایسه با گونه‌های دیگر، دیرتر رشد می‌کند. به یک قیم برای نگهداری پاپیتال احتیاج دارید. از طرفی این گیاه را باید در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان یک مرتبه آبیاری کرد، دقت داشته باشید که در هر بار آبیاری نگاه کنید که خاک گلدان خشک باشد. علاوه‌براین، برای جلوگیری از برقراری تماس همیشگی گیاه با آب، گیاه را در گلدان پهن با عمق کم به‌همراه سنگ‌ریزه بکارید.

 

پوتوس گیاه رونده روی نرده

اگر بخواهیم یک گیاه رونده، با سازگاری عالی با انواع محیط معرفی کنیم، بدون شک پوتوس آن گیاه خواهد بود. پوتوس گیاهی است که در شرایط سخت محیطی به رشد خود ادامه می‌دهد و برای رشد باید در محیط نیم سایه با نور مستقیم قرار بگیرد. البته دقت داشته باشید پوتوس ابلق به نور بیشتری برای رشد احتیاج دارد. پوتوس را باید در تابستان چهار روز یک بار و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری کرد. وقتی ساقه‌های گیاه پوتوس به‌اندازه کافی بلند شد، می‌توانید هرس گیاه را برای تکثیر گیاه‌ تازه شروع کنید. اگر در پرورش گل و گیاه مبتدی هستید با پوتوس شروع کنید، زیرا این گیاه به‌دلیل شرایط نگهداری آسان یک انتخاب مناسب به‌شمار می‌رود.

 

یاسمن گیاه رونده گلدار

گیاه یاسمن گونه‌های مختلفی دارد و تقریبا بیشتر گونه‌های این گیاه را می‌توان در خانه‌های آپارتمانی نگهداری کرد. این گیاه بسیار خوشبو است و اگر روزانه برای چند ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، رشد خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. البته دقت داشته باشید که انتخاب گونه مناسب یاسمن به شرایط آب‌وهوایی خانه شما بستگی دارد. به‌طوری که برای محیط‌های سردسیر، یاس‌های زمستانی با نام جاسمیوم پلی آنتوم انتخاب مناسب‌تری است و در محیط‌های گرمسیری بیشتر گونه‌های این گیاه رشد کافی و مناسب دارند. برای آبیاری دقت داشته باشید که گیاه در تابستان نباید دچار بی‌آبی شود و در زمستان تعداد آبیاری باید از تابستان کمتر باشد، البته خاک گیاه باید بین دو آبیاری کاملا خشک باشد.

 

فیلودندرون با برگ‌های قلبی شکل

خیلی از افراد گیاه فیلودندرون را با گیاه پوتوس اشتباه می‌گیرند، اما در صورتی که عکس این دو گیاه را کنار یکدیگر قرار دهید و مقایسه کنید به‌خوبی متوجه تفاوت‌های این دو گیاه می‌شوید. فیلودندرون برگ‌های سبز قلبی شکل دارد به‌طوری که برگ‌ها با نزدیک شدن به ریشه رنگ ارغوانی پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید این گیاه در مسیر مشخصی رشد کند باید از یک قیم استفاده کنید. این گیاه برای رشد به نور متوسط و غیر مستقیم نیازمند است و آبیاری آن باید در تابستان و زمستان به‌ترتیب هفته‌ای دو مرتبه و یک مرتبه انجام گیرد. دقت داشته باشید که باید هنگام آبیاری، خاک کاملا خشک باشد. گیاه فیلودندرون نیز مانند پوتوس برای افرادی که در نگهداری و پرورش گل و گیاه تازه‌کار هستند، یک انتخاب مناسب است، چرا که شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد.

 

سیسوس یا تاک کانگورو

یکی دیگر از گیاهانی که برای محیط‌های بسته مناسب است، گیاه رونده سیسوس است، البته کاشت این گیاه در سایبان و آلاچیق نیز دیده می‌شود. این گیاه گل و میوه ندارد و تنها برگ‌های آن رشد می‌کند. حالت برگ‌های گیاه سیسوس کنگره‌دار و به‌رنگ سبز روشن است. این گیاه برای رشد به نور کم احتیاج دارد و در فضاها با نور مصنوعی نیز می‌تواند به رشد طبیعی خود ادامه دهد. آبیاری این گیاه باید در زمستان و تابستان به‌ترتیب هفته‌ای یک مرتبه و دو مرتبه انجام گیرد و بین دو آبیاری خاک گلدان باید کاملا خشک باشد. این گیاه نیز به‌دلیل شرایط نگهداری آسان برای افراد مبتدی انتخاب مناسبی به‌شمار می‌رود.

 

گیاه قلب ارغوانی

گیاه قلب ارغوانی

گیاه قلب ارغوانی با نام برگ بیدی بنفش نیز معروف است. این گیاه برای رشد به نور غیر مستقیم احتیاج دارد، البته با قرار دادن این گیاه در نور بسیار کم، کمتر گل می‌دهد. فراموش نکنید که گیاه قلب ارغوانی به دما حساس است و بازه 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد دمای مناسب برای نگهداری این گیاه به‌شمار می‌رود. این گیاه در فصل تابستان و زمستان به هفته‌ای دو مرتبه آبیاری احتیاج دارد. البته بهتر است برای آبیاری این گیاه به لایه رویی خاک نگاه بیاندازید و در صورت خشک بودن برای آبیاری بعدی اقدام کنید. این گیاه به‌راحتی تکثیر پیدا می‌کند، از این رو علاوه‌بر محیط آپارتمان برای کاشت در باغچه و فضای سبز نیز انتخاب مناسبی است.

 

گل ناز یا سدوم

گل ناز یا سدوم

گیاه گل ناز گونه‌های متنوعی دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به رشد سریع این گیاه اشاره کرد، به‌طوری که سالانه این گیاه بین 30 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. از آن‌جایی که گل ناز در دسته گیاهان گوشتی قرار می‌گیرد، نور مستقیم خورشید بهترین گزینه برای رشد این گیاه به‌شمار می‌رود و در صورت نرسیدن نور کافی، گیاه گل نمی‌دهد. آبیاری این گیاه خیلی زمانبدی خاصی ندارد، تنها باید به خاک گلدان نگاه کنید و در صورتی که خاک نمناک است، هنوز گیاه نیازی به آبیاری ندارد.

 

گیاه برگ قاشقی

گیاه برگ قاشقی

اگر دنبال یک گیاه رونده آپارتمانی با شکل زیبا، رشد سریع و مراقبت آسان هستید، گیاه برگ قاشقی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این گیاه به نور کم مقاوم است و به‌دلیل رشد در جنگل‌های تاریک، تحمل دارد که در محیط‌های آپارتمانی با نور کم رشد کند. یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مراقبتی این گیاه، آبیاری آن است و از آن جایی که گیاه برگ قاشقی آب را درون برگ‌های گوشتی خود ذخیره می‌کند، حتما بین دو آبیاری باید سطح خاک کاملا خشک باشد.

 

گیاه انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

به‌عنوان معرفی آخرین گیاه رونده آپارتمانی، یک مدل متفاوت را انتخاب کرده‌ایم. این گیاه از آن جایی که تمایل ندارد به سمت بالا رشد کند، دور اشیا پیچ می‌خورد یا روی زمین را می‌پوشاند. از این رو، یک انتخاب عالی برای فضاهای باز و گلدان‌های آویز در ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید. دقت داشته باشید که این گیاه برای رشد به خاک مرطوب نیاز دارد، اما در صورت قرارگیری طولانی مدت ریشه‌های آن در آّب، گیاه می‌پوسد، بنابراین حتما این گیاه را در یک گلدان با زهکشی مناسب قرار دهید.

 

سخن نهایی

گیاهان رونده آپارتمانی در حقیقت در نور کم محیط رشد مناسبی دارند و زیبایی و سرسبزی را به محیط هدیه می‌دهند. همان‌طور که دیدید، بیشتر گیاهانی که در این مطلب اشاره کردیم، شرایط نگهداری ساده‌ای دارند. این گیاهان را می‌توانید در گلدان‌های بلند بکارید و به‌دلیل آویزان شدن برگ‌های آن‌ها روی زمین، منظره زیبایی در فضا ایجاد می‌کنند. برای معرفی گیاهان رونده آپارتمانی بیشتر می‌توانیم به کاکتوس زنجیره‌ای، مارانتا، دم الاغی، سروپژیا با برگ‌های قلبی شکل، ماهی طلایی، عنکبوتی، پیله‌آ، پیرومیا سکه‌ای، رشته نیکل، کاکتوس جنگلی، پیچک مومی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم.

Loading

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن