میدان توپخانه تهران کجاست

میدان توپخانه کجاست؟ آدرس و تاریخچه و بازار

زمانی که بازار کنسول‌های بازی داغ شده بود، برای خرید میکرو و سگا به میدان امام خمینی رفته و از آنجا بازی‌های جدید را خریداری می‌کردیم. این میدان که به عنوان قلب تپنده بازار تهران شناخته می‌شود، از زمان ناصرالدین شاه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تهران به حساب می آید و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در این میدان صورت می گیرد. از آنجایی که این میدان یکی از تاریخی‌ترین بخش‌های تهران شناخته می شود، امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم همراه با شما نگاهی به تمامی موارد مهم این میدان بیندازیم.

 

معرفی میدان توپخانه

میدان توپخانه که امروزه به عنوان میدان امام خمینی و یا میدان سپه نیز شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین میادین تهران به حساب می‌آید که بازار تهران را به غرب و شمال متصل می‌کند. ضلع شمالی میدان توپخانه، مرکز فروش وسایل الکترونیکی مانند کنسول‌های بازی و دوربین‌های عکاسی است و در جنوب این میدان، ساختمان وزارت ارتباطات قرار دارد. جنوب میدان توپخانه به باب همایون و خیابان ناصر خسرو متصل می‌شود به همین دلیل اولین ایستگاه مترو تهران در این میدان راه اندازی شد. این میدان که به عنوان یکی از بخش‌های قدیمی تهران به حساب می‌آید از نظر سیاسی برای تهرانی‌ها بسیار پر اهمیت است و حس نوستالژی را در آنها ایجاد می‌کند.

 

تاریخچه میدان توپخانه تهران

بسیاری از افراد عنوان می‌کنند دستور ساخت میدان توپخانه را امیرکبیر داده، ولی بر اساس رویدادهای تاریخی، امیرکبیر 16 سال قبل از ساخت این میدان کشته شده بود. محمد ابراهیم خان آذربایجانی معمار میدان توپخانه بود که  برای ساخت این میدان از سبک نو زایی و باروک الهام گرفت. سال ۱۲۴۶ شمسی فرایند ساخت میدان توپخانه آغاز شد و ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۲۵۶ ساخت این میدان به اتمام رسید. از آنجایی که توپخانه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تهران به حساب می‌آمد، از همان ابتدا معمارین  برای ساخت آن از سنگ فرش استفاده کردند.

میدان توپخانه تهران کجاست

باور اشتباه تهرانی ها این است که زمانی که محمدعلی شاه به لیاخوف دستور داد مجلس را به توپ ببندد، این ژنرال روسی توپ‌های خود را در میدان سپه یا همان توپخانه قرار داد و به همین دلیل اسم این میدان از آن زمان به عنوان توپخانه معروف شد. ولی در اصل، دلیل نامگذاری آن قرار گرفتن توپ های نظامی قدیمی بود که به نوعی این محل را به صورت یک موزه درآورده بود. سپس هنگامی که ملک فیصل اول پادشاه کشور عراق تصمیم گرفت به تهران بیاید، شهردار وقت دستور داد از باب همایون تا میدان توپخانه را آسفالت کنند و همین مسئله نیز روند رشد این میدان را کلید زد. امروزه میدان توپخانه به حدی مشهور شده که در زمان راه اندازی مترو تهران، یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌هایی که طراحی شد، ایستگاه امام خمینی بود که به عنوان هاب اصلی مترو تهران در نظر گرفته شد.

تاریخچه و ساخت میدان توپخانه

میدان توپخانه‌ یا همان امام خمینی که امروزه در تهران مشاهده می‌کنیم، با میدانی که در زمان ناصرالدین شاه و سپس دوره اول پهلوی مشاهده می‌شد، کاملاً متفاوت است. مورخین تاریخی عنوان می‌کنند میدان توپخانه سه دوره تحول را سپری کرده که هر یک از این دوران باعث شده ماهیت این میدان به کلی تغییر پیدا کرده و کاربردهای متعددی را داشته باشد. به عنوان مثال در دوران ناصرالدین شاه میدان توپخانه به عنوان مرکز تردد تهران بود و  یک مرکز لاکچری در نظر گرفته می‌شد. در دوران پهلوی اول و پهلوی دوم این میدان کاربرد اداری به خود گرفت که شهرداری و بانک‌های متنوعی در اطراف آن ساخته شدند. پس از انقلاب اسلامی ماهیت اداری این میدان حفظ شد و بخش تجاری در ضلع شماره آن راه‌اندازی شد که هم اکنون نیز به عنوان مرکز فروش وسایل الکترونیکی فعالیت می‌کند.

گذشته میدان امام خمینی

 

اهمیت تاریخی میدان توپخانه تهران

شاید بسیاری از تهرانی‌ها میدان توپخانه را به دلیل محل تجمع معترضین قاجار که در نهایت منجر به انقلاب مشروطه و ملی شدن صنعت نفت شد، به یاد بیاورند. از قدیم، بازاری‌ها زمانی که اعتصاب می‌کردند، به میدان توپخانه می‌رفتند و در آنجا اعتصاب خود را به صورت علنی اعلام می‌کردند. این سنت سال‌ها ادامه داشت تا اینکه میدان توپخانه به عنوان یک مرکز اداری تجاری تغییر ماهیت داد و امروزه به عنوان مرکز فروش وسایل الکترونیکی شناخته می‌شود. البته آخرین تجمع اعتراضی در این میدان  به سال ۱۳۵۷ و در طی انقلاب اسلامی صورت گرفت و از آن پس ماهیت این  میدان محبوب به کلی تغییر یافت.

 

بازار میدان توپخانه

بازار توپخانه به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود که لاله‌زار در ضلع شمال شرقی آن قرار دارد و افراد برای خرید وسایل الکترونیکی به این خیابان مراجعه می‌کنند. ضلع شمال و شمال غربی این میدان به وسایل صوت و تصویری اختصاص داده شده و مرکز مهمی که این محصولات را به فروش می‌رساند، پاساژ لباف است.

میدان توپخانه کنسول های بازی

 

آدرس میدان امام خمینی تهران

اهمیت میدان امام خمینی یا همان توپخانه زمانی معلوم می‌شود که متوجه می‌شوید بازار سنتی تهران از طریق این میدان به فردوسی و لاله زار متصل می‌شود. در اصل توپخانه را می‌توانیم عاملی معرفی کنیم که سبب شد این منطقه به عنوان مرکز اصلی فروش در تهران به حساب بیاید. شش خیابان اصلی بازار تهران به این خیابان ختم می‌شوند و همین مسئله نیز سبب شده این میدان اهمیت بسزایی از نظر تجاری و سیاسی داشته باشد. از سمت شرق سه خیابان ناصرخسرو، امیرکبیر و لاله زار به این خیابان منتهی می‌شوند و غرب این میدان را باب همایون، فردوسی و خیابان امام خمینی محدود کرده‌اند.

مترو میدان امام خمینی (توپخانه)

 

توپخانه تهران با مترو

ایستگاهی که خط 2 را به خط 1 متصل می کند و به نوعی هاب اصلی مترو تهران به حساب می آید، ایستگاه امام خمینی در ضلع جنوبی میدان امام خمینی قرار دارد.

 

مقاله های پیشنهادی:

معرفی محله امام حسین تهران، تاریخچه و امکانات و نقشه

معرفی محله سنگلج تهران، امکانات و قیمت خانه

میدان گمرک (رازی) تهران کجاست؟نقشه و دسترسی و قیمت خانه

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن