در صورت نشت آب از طبقه بالا و نم دادن سقف آپارتمان باید چکار کنیم؟

یکی از مواردی که می تواند بسیار آزار دهنده باشد و به نمای داخلی خانه آسیب بزند، ایجاد لکه های زرد رنگی بر روی سقف و دیوار ها است که شایع ترین علت به وجود آمدن آن ها در آپارتمان ها نشت آب است اما می تواند دلایل زیادی را داشته باشد که در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنم.همچنین در این مقاله بیان می کنیم اگر با چنین موردی رو به رو شدیم چطور می توانیم آن را رفع کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نم دادن سقف آپارتمان چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

همانطور که می دانید در صورت نم دادن سقف آپارتمان لکه های بد رنگ و زشتی ایجاد می شود که خانه را قدیمی و فرسوده نشان می دهد اما جدا از این موضوع سبب ایجاد خساراتی به ملک نیز می شود که برای این که این خسارت ها بیشتر و زیان بار تر نشود باید هرچه زودتر این موارد را رفع کرد.در هر جای خانه که با این لکه ها رو به رو شدید باید بدانید که رطوبت به نوعی توانسته است به داخل بنا نفوذ کند و وارد شود. برای این که شما بتوانید این مشکل را رفع کنید در درجه اول باید بدانید که این رطوبت از کجا و به چه طریقی توانسته است به خانه آسیب بزند. پس قبل از هرچیزی ما به توضیح دلایلی که سبب ایجاد نم در آپارتمان مربوط می شود، می پردازیم:

۱.ایجاد نم در سقف آپارتمان به دلیل نفوذ آب باران

شایع ترین دلیلی که می تواند سبب ایجاد نم و لکه در خانه ها شود، مشکل نفوذ آب باران به داخل ساختمان است که البته در آپارتمان ها فقط ساکنین طبقه آخر ممکن است با این موضوع روبه رو شوند.در برخی از موارد فرد متخصص یا کارشناس برای بررسی و فهمیدن علت نشستی به محل مورد نظر مراجعه می کند اما هیچگونه آسیبی در لوله ها مشاهده نمی کند. اگر با این مورد رو به رو شدید پس علت اصلی می تواند نفوذ آب باران و بارندگی باشد به خصوص این موضوع در فصل های پر باران سال به وفور دیده می شود.

یکی از مشکلات اساسی که در این مورد وجود دارد این است که آب باران حتی می تواند از کوچکترین سوراخ و روزنه ای هم عبور کند و در نهایت به داخل ساختمان نفوذ کند. بابراین شما باید قبل از اینکه آب باران خسارات بیشتری وارد کند، مشکل را برطرف کنید.برای انجام این کار توصیه می شود که قبل از هر چیزی ناودان ها، دریچه های خروج آب باران و ایزوگام پشت بام را بررسی کنید.

2.ایجاد نم در سقف آپارتمان به علت مشکل در تاسیسات لوله کشی

اگر در سقف سروسی بهداشتی یا آشپزخانه با لکه های زرد رنگ و نشانه ها و اثار نشتی آب رو به رو شدید به احتمال زیاد مشکل از تاسیسات لوله کشی می باشد. چرا که امروزه در همه ی خانه ها انواع ماشین لباس شویی، ظرفشویی و تجهیزاتی از این قبل دیده می شود که باید برای خروج آب از آن ها، تاسیتاتی در نظر گرفته شود و در غیر این صورت می توانید یکی از دلایل نشتی در ساختمان باشد.امروزه لوله کشی های شوفاژ علت بسیاری از نشتی هایی است که در سقف مشاهده می کنیم.اگر با چنین موردی رو به روشدید باید در مرحله اول با استفاده از دستگاه، محل دقیق نشتی مشخص شود و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید.

3.نم دادن سقف آپارتمان به علت ترکیدگی لوله های آب

ترکیدگی لوله های آب یکی از رایج ترین مشکلات به خصوص در ساختمان های قدیمی است که منجر به نشتی آب و خسارت به ساختمان می شود.  البته اگر شما در یک مجتمع آپارتمانی مشغول به زندگی هستید حتی ترکیدگی و نشتی لوله های آب واحدهای مجاور و همسایه ها هم می تواند موجب جذب رطوبت دیوار و سقف واحد تان شود. اولین نشانه ای که می تواند شما را در مورد این موضوع با خبر سازد آسیب روی گچ و ایجاد لکه های بزرگ و کوچک سیاه و زرد به همراه بوی نم و رطوبت است که یک علامت هشدار دهنده می باشد.شما باید در اولین فرصت محل نشتی و ترکیدگی لوله را پیداکنید و نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

4.نم دادن سقف آپارتمان و ایراد در عایق کاری

خراب شدن ایزوگام و قیر پشت بام نیز یکی از اصلی ترین دلایل نم و نشتی در سقف طبقات بالایی ساختمان است. اگر ساکن واحد آخری هستید این لکه های زرد و بد رنگ سقف می گویند که موقع تعویض ایزوگام پشت بام رسیده است و باید عایق کاری را مجددا انجام داد.اگر با این مشکل رو به رو شدید ترمیم ایزوگام و قر پشت بام میتواند یک راه حل اساسی برای از بین برپن این مشکل باشد.

 چرا باید مشکل نم دادن ساختمان را رفع کنیم؟

نم و رطوبتی که وارد ساختمان می شود در ابتدای کار در قسمت هایی از خانه مانندشقف و یدوار ها لکه های زرد رنگی را ایجاد می کند. همین لکه های ایجاد شده به مرور سیاه رنگ می شود که ناشی از کپک و قارچ است  که در آن ها شروع به روییدن میکند.اگر در این مرحله جلوی نم و نشتی گرفته نشود احتمال ریزش گچ سقف وجود دارد.چنانچه تا اینجای کار مشکل نم ساختمان را حل نکرده باشید، در این صورت هزینه تعمیر دیوار و سقف ساختمان برای شما بسیار بیشتر خواهد شد. برای پیشگیری از  پرداخت این هزینه ها و آسیب به ساختمان تنها راه پیدا کردن علت نم دادن سقف آپارتمان است که این دلایل را در بالا به طور کامل بررسی کردیم.

اما گاهی مشکلاتی که سبب ایجاد نم در سقف می شود مربوط به ساکنین طبقه ی بالایی است که ممکن است در اثر نشت فاضلاب آن ها و یا موارد این چنینی رخ دهد.در این صورت پرداخت هزینه های تعمیر بر عهده ی وی می باشد و اگر تمایلی به پرداخت هزینه ها نداشت می توانید به مراجع قضایی در این خصوص شکایت کنید.

 

نتیجه گیری:

همانطور که در این مقاله خواندیم علل نم دادن سقف آپارتمان می تواند مواردی همچون ترکیدگی لوله ها، آب باران، مشکلات لوله کشی ساختمان و یا ایراد در عایق کاری ساختمان باشد.اما این را به یاد داشته باشید که مشکل هرچه باشد باید هرچه سریع تر نسبت به رفع آن اقدام کنید و برای انجام این کار بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارند کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید:

قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک

Loading

3.3/5 - (3 امتیاز)

۲ در مورد “در صورت نشت آب از طبقه بالا و نم دادن سقف آپارتمان باید چکار کنیم؟”

  1. سلام ساختمان نوساز است هنوز ساکن نشدیم پروانه ۳طبقه پیلوت ساختیم وطبقه های دیگر هنوز یکراست پشت بام نایلون پشیمان کرده پیمانکار ب شرط ۳سال ولی نمی پس داده الان راه حل چیه ۶ماه از ساخت ش گذشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن