نکات ایمنی خانه سالمندان

نکات ایمنی خانه سالمندان

ایمنی خانه سالمندان یکی از چندین دلیلی به حساب می آید که مردم تصمیم می‌گیرند افراد مسنی را که مشکلات مزمن سلامتی دارند را در خانه‌های سالمندان قرار داده تا از آن ها بهتر مراقبت شود. ولی شرایطی نیز وجود دارد که بر اساس آن افراد تصمیم می گیرند خانه خود را برای نگهداری از سالمندان اختصاص داده و از آن ها مراقبت های ویژه را به عمل بیاورند. فارغ از اینکه افراد مسن در خانه سالمندان حضور دارند و یا در خانه خود از آنها مراقبت می کنید نکات ایمنی مختلفی وجود دارند که باید به منظور حفظ سلامتی سالمندان به آن ها توجه کرد. در این بخش ما قصد داریم برای شما گزیده ای از این نکات را مشخص کرده و در مورد آن ها به شما همراهان عزیز هومتیکی اطلاعاتی را انتقال بدهیم.

 

مهمترین نگرانی های ایمنی برای سالمندان در خانه های سالمندان

مهمترین نگرانی های ایمنی برای سالمندان در خانه های سالمندان

دوران پیری بی شک یکی از پر چالش ترین دوران زندگی  است که همین مسائل سبب می شود نزدکان افراد مسن توجه بیشتری به آنها داشته باشند. از مهم ترین چالش هایی که افراد مسن با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ از بین رفتن حافظه ، پایین آمدن قدرت دید و کم شدن توان جسمانی می باشد که این مسائل در خانه سالمندان بیشتر از هر بخش دیگر به چشم می خورند.

اگرچه نمی توان از همه حوادث خانه سالمندان جلوگیری کرد، اما کارکنان وظیفه مراقبت و مسئولیت از افراد سالمند را بر عهده دارند و باید نسبت به برخی از مهمترین مسائل مرتبط اطلاعاتی را کسب کنند. کارکنان باید از این خطرات مختلف آگاه باشند و اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از ایمن ماندن ساکنان خود در نظر بگیرند.

 

افتادن افراد سالمند

افتادن افراد سالمند

بر اساس گزارش دولت انگلستان افتادن علت اصلی آسیب دیدگی در سالمندان است. هر 15 ثانیه یک سالمند به دلیل آسیب دیدگی در اورژانس بستری می شود. با بالا رفتن سن، استخوان‌های سالمندان منقبض می‌شود و ماهیچه‌هایشان ضعیف‌تر می‌شوند که همین موضوع نیز می‌تواند باعث بی‌ثباتی و پوکی استخوان در آن ها شود.

کارکنان خانه سالمندان می‌توانند افتادن های ناگهانی را پیش بینی کرده و اقداماتی را برای ایمن‌تر کردن این مرکز انجام دهند، از جمله:

  • سالمندان را تشویق کنید تا از نظر جسمی فعال باشند تا با اثرات پیری مقابله کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که کف محل نگهداری فرش شده است و فرش های هر ناحیه ای با نوار چسب بسته شده اند تا از خطرات زمین خوردن جلوگیری شود.
  • به سالمندان توصیه کنید برای رفت و آمد از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا استفاده کنند.
  • روشنایی، آسانسور یا رمپ خوبی را در نظر داشته باشید تا سالمندان راحت تر قدم بزنند.
  • تشک های لاستیکی، میله های دستگیره و صندلی های دوش را برای وان حمام تهیه کنید.

 

آتش سوزی

خطر آتش سوزی مشکلی است که هر کسب و کاری باید مراقب آن باشد. آتش‌سوزی می‌تواند در هر نقطه از خانه سالمندان شروع شود و سالمندان را در معرض خطر واقعی قرار دهد، اما آشپزخانه محتمل‌ترین مکانی است که آتش‌سوزی می‌تواند در آن رخ دهد. بر اساس داده‌های سازمان آتش‌نشانی لندن، پخت و پز و اجاق‌ها بیشترین میزان آتش‌سوزی (41 درصد) را در خانه‌های سالمندان ایجاد می‌کنند و پس از آن عوامل دیگری همچون لوازم آشپزخانه (21 درصد) و حوادث مربوط به سیگار کشیدن (13 درصد) در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. برای محدود کردن خطر آتش سوزی، سیگار کشیدن باید کنترل و نظارت شود، تجهیزات الکتریکی بررسی شده و در نزدیکی مواد قابل اشتعال قرار نگیرند، و درهای ضد حریق باید در سرتاسر ساختمان نصب شوند (و قطعاً نباید باز گذاشته شوند).

نکات ایمنی در خانه برای پیشگیری از آتش سوزی

 

گسترش عفونت ها

گسترش عفونت ها در سالمندان

هر ساله ده ها هزار نفر از ساکنان خانه سالمندان به عفونت هایی مبتلا می شوند که با آنتی بیوتیک قابل درمان نیستند. موضوع عفونت در خانه سالمندان یک تهدید جدی است و عوامل رایج آن شامل ظرفهای ادراری، زخم‌های بدن و بیماری‌های مسری مانند ذات‌الریه است. همه افرادی که در این مکان ها ساکن هستند و یا برای کار و بازدید به آنجا می روند باید دست های خود را به طور کامل و منظم بشویند. حمام ها باید به طور مرتب تمیز شوند تا از انتشار میکروب ها جلوگیری شود و سطل ها به طور مرتب تخلیه و تمیز شوند.

 

نور کافی در محل زندگی

نور کافی در سالمندان

یکی از اصلی ترین موارد تعیین کننده در خانه سالمندان بحث نورپردازی می باشد. فارغ از اینکه در چه ساعت از روز سالمندان به بیرون از اتاق خود می روند باید نور کافی برای رفت و آمد آن ها در نظر گرفته شود. اگر نور کافی نباشد، می تواند منجر به آسیب شود – علت اصلی آسیب در ساکنان خانه سالمندان زمین خوردن است. نور کم می تواند منجر به افتادن آن ها در نتیجه عدم مشاهده موانع شود. با این حال، شایان ذکر است که نور بیش از حد روشن نیز می تواند خطرناک باشد.

 

نداشتن دستگاه های کمکی مناسب

نداشتن دستگاه های کمکی مناسب

یکی دیگر از نگرانی های ایمنی که افراد مسن ساکن در خانه سالمندان با آن مواجه هستند، نداشتن وسایل کمکی مناسب در خور آنهاست. اگر خانه سالمندان به صندلی چرخدار مناسب، محافظ تخت، آسانسور تخت یا بالابر حمام دسترسی نداشته باشد، ممکن است سالمندان ساکن در این محل ها در معرض خطر آسیب قرار گیرد. با این حال، دسترسی صرف به این وسایل کمکی ممکن است تضمین کننده سلامتی این افراد به حساب نیاید. اگر کارکنان از وسایل کمکی خود به طور ایمن یا درست استفاده نکنند، سالمندان ممکن است آسیب ببینند.

 

مشکلات دارویی

مشکلات دارویی در سالمندان

سومین خطری که ساکنان خانه سالمندان با آن مواجه هستند دریافت داروهای نادرست است. با افزایش سن، افراد برای مدیریت بیماری های مزمن به داروهای بیشتری نیاز دارند. اگر این داروها بدون مشورت با پزشک یا داروساز مصرف شوند، می توانند عوارض جانبی و تداخلات منفی بین انواع دارو ایجاد کنند. مسائل دیگر می تواند از نقص های جزئی در حافظه سالمندان ناشی شود. آنها ممکن است فراموش کنند که داروی خود را مصرف کرده اند یا خیر. اعضای کارکنان می توانند با ردیابی اینکه چه نوع دارویی و چه مقدار را سالمندان قرار است دریافت کنند، به جلوگیری از آسیب احتمالی کمک کنند.

کارکنان باید هر بار برچسب ها را بخوانند تا مطمئن شوند که داروی صحیح و دوز مناسب را به سالمندان می دهند. پیشنهاد می شود به منظور اینکه سالمندان به موقع داروهای خود را دریافت کنند کارکنان خانه سالمندان از برنامه های مدیریت فردی و سلامتی که به صورت رایگان در اینترنت وجود دارند بهره بگیرند.

 

سوء استفاده سایر سالمندان یا کارکنان

سوء استفاده سایر سالمندان یا کارکنان

یکی دیگر از خطراتی که ساکنان خانه سالمندان با آن مواجه هستند، سوء استفاده است. این سوء استفاده می تواند آزار جسمی، عاطفی یا جنسی توسط سایر سالمندان یا کارکنان باشد. کارکنان باید برای تشخیص علائم سوء استفاده آموزش ببینند تا بتوانند مداخله کنند و از سالمندان محافظت کنند. خانه سالمندان همچنین باید اطمینان حاصل کند که سیاست‌هایی وجود دارد که نگرانی‌های ایمنی سالمندان را برطرف می‌کند و به کارکنان آموزش داده شده است که چگونه به موقعیت‌های خطرناک به طور مؤثر واکنش نشان دهند.

 

نکاتی ایمنی برای آشپزخانه در خانه سالمندان

نکاتی ایمنی برای آشپزخانه در خانه سالمندان

از آنجایی که آشپرخانه در خانه سالمندان می تواند حاوی وسایلی باشد که برای سالمندان به شدت خطرناک می باشند در نظر گرفتن برخی از تمهیدات می تواند تضمین کننده سلامت تمام ساکنین باشد. افرادی که قصد دارند در این صنعت فعالیت کننده بهتر است برای حفظ سلامتی سالمندان این نکات را به دقت مطالعه کرده و نسبت به اجرای آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

  • چاقوها و ظروف تیز را در یک کشوی مطمئن نگه دارید.
  • ظروف و سایر اقلامی که به طور منظم استفاده می شوند را در کابینت ها و کشوهای در دسترس قرار دهید تا از استفاده سالمندان از چهارپایه یا صندلی جلوگیری کنید.
  • وسایل نظافتی، مواد شیمیایی و مایعات قابل اشتعال را خارج از آشپزخانه و در کابینت قفل دار نگه دارید.
  • بسته به وضعیت سلامتی سالمندان، جدا کردن زباله های پزشکی ممکن است ضروری باشد.

 

نکاتی ایمنی برای حمام خانه سالمندان

نکاتی ایمنی برای حمام خانه سالمندان

حمام و سرویس های بهداشتی از نقاطی می باشند که بسیاری از سالمندان در آنجا دچار مشکل شده و با صدمات متفاوتی روبرو می شوند از این جهت بالا بردن امنیت این بخش می تواند تاثیر بسیاری بر روی بالا بردن امنیت خانه سالمندان بازی کند.

  • از تشک های لاستیکی ضد لغزش در کف حمام و در وان یا دوش استفاده کنید.
  • داروها را در مکانی امن قرار دهید و سیستمی را برای سالمندان پیاده‌سازی کنید تا در صورت لزوم داروهای خود را مصرف کنند.
  • یک میله نگهدارنده در نزدیکی توالت و زیر دوش نصب کنید تا از سالمندان ضعیف اندام که ممکن است در ایستادن یا نشستن مشکل داشته باشند حمایت کنید.

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن