نکات مهم در ضد حریق کردن ساختمان

نکات مهم در ضد حریق کردن ساختمان

حادثه‌هایی مانند آتش سوزی، اتفاق هایی هستند که به صورت ناگهانی پیش می آید و از قبل نمی توان آن ها را پیش بینی کرد. به همین دلیل همواره باید برای رو به رویی با این قبیل اتفاقات آمادگی کامل را داشت. اگر سری به آمار بزنید متوجه خواهید شد ساختمان ها و خانه های زیادی در اثر یک سهل انگاری کوچک در آتش سوخته اند و خسارات جبران ناپذیری را به جای گذاشته اند. یکی از راه هایی که می توانید اثرات این اتفاق را کمتر کرد، ضد حریق کردن ساختمان است که در این مقاله قصد داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم. پس اگر شما نیز دوست دارید در مورد ضد حریق کردن ساختمان اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

ضد حریق کردن ساختمان به چه معناست؟

ضد حریق کردن در واقع یکی از روش های محافظت از ساختمان است که برای حفاظت اسکلت سازه مورد استفاده قرار می گیرد. به کار گیری پوشش ضد حریق باعث می شود تا مقاومت ستون در برابر تنش های حرارتی افزایش پیدا کند. علاوه بر آن پوشش ضد حریق علاوه بر افزایش مقاومت اسکلت سازه این امکان را فراهم می کند تا افراد زمان بیشتری برای فرار و نجات هنگام آتش سوزی و زلزله داشته باشند. پس اگر شما تصمیم دارید ساختمان خود را در برابر آتش سوزی حفظ کنید بهترین راه استفاده از پوشش ضد حریق است. از ویژگی های خوب این نوع پوشش این است که بر روی هر سطحی قابل اجرا است بدون این که تاثیری بر روی سطح اجرایی داشته باشد.

مراحل شروع آتش سوزی به این صورت است که مرحله اول بر روی سطح رخ می دهد، در نتیجه استفاده از پوشش ضد حریق یکی از منطقی ترین راه ها برای مقابله در برابر آتش است. همانطور که گفتیم این پوشش از گسترش آتش جلوگیری می کند و سطحی که این نوع پوشش را نداشته باشد بیشتر و سریعتر در معرض خطر قرار می گیرد و خسارات زیادی را بر بار می آورد. یکی از اهداف مهم در پیاده سازی پوشش ضد حریق این است که می تواند سبب افزایش تحمل ظرفیت گرمایی سازه و افزایش زمان تخریب سازه فلزی شود. این جمله بدین معنا است که  مدت زمانی که طول می کشد تا سازه تخریب شود، افزایش یابد. نکته ای که باید بدانید این است که درجه عایق بودن حریق به طور عمده به ضخامت پوشش، بستر ماده و تاثیر فرمولاسیون ماده بستگی دارد. پوشش ضد حریق انواع مختلفی دارد که به بررسی آن می پردازیم:

 

استفاده از پوشش ضد حریق چه مزایایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از اصلی ترین مزایای پوشش ضد حریق این است که مدت زمان تخریب ساختمان را کاهش می دهد و در این مدت فرصت کافی را دارید تا اقدامات لازم را انجام دهید و جان ساکنان را نجات دهید یا آتش را مهار کنید. از جمله سایر مزایایی که این نوع پوشش دارد :

  • حفاظت و پایداری اسکلت سازه در برابر تنش حرارتی
  • افزایش مقاومت اجزای اسکلت سازه مانند ستون ها، تیرها و…
  • چسبندگی خوب به سطح فلز
  • عدم ایجاد گازهای سمی و خطرناک در مواقع آتش سوزی
  • مقاومت در برابر رشد باکتری ها
  • عدم تاثیرگذاری بر زیبایی اسکلت سازه
  • ترمیم آسان در صورت آسیب
  • اجرای ساده با استفاده از انواع رول، قلم مو و اسپری
  • قابلیت اجرا بر سطوح مختلف ساختمان اعم از داخلی و خارجی
  • حفاظت از سازه در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • ایجاد فرصت در زمان آتش سوزی برای امداد و نجات
  • فراهم کردن فرصت و زمان بیشتر برای عملیات امداد و نجات
  • ایجاد فضای کافی بر روی اجزای غیر باربر اسکلت و جلوگیری از گسترش آتش
  • قابلیت اجرایی بودن بر روی سازه های تازه احداث شده و قدیمی

 

معرفی انواع پوشش ضد حریق در سازه هیا مختلف ساختمانی

پوشش ضد حریق در سازه فولادی

پوشش ضد حریق سازه فولادی روشی است که در آن ستون ها و تیرها برای محافظت و مقاوم سازی در برابر آتش سوزی با پوشش ضد حریق پوشانده می شوند .نکته ای که باید بدانید این است که درجه حرارتی که در آن سازه های فولادی دچار خمش و خمیدگی می شوند دمای 500 درجه سانتی گراد است.سازه های فولادی بدون داشتن پوشش ضد حریق مقاومت کمی در برابر آتش می توانند از خود نشان دهند اما با استفاده از این نوع پوشش می تواند استقامت بیشتری از خود نشان دهد. طبق اطلاعاتی که در حال حاضر در دسترس است سازه های فلزی فولادی چیزی در حدود 10 دقیقه می توانند در برابر آتش سوزی مقاومت کند و زمانی که دما به 500 درجه برسد مقاومت نصف شده و خمش رخ می دهد.پس در ساختمان هایی که که فولادی هستند استفاده از این نوع پوشش برای مقاومت در برابرآتش سوزی کار درست و بجایی است.

 

پوشش ضد حریق در سازه های فلزی

استفاده از پوشش ضد حریق در سازه های فلزی نیز می تواند سبب مقاومت آن در برابر آتش سوزی شود. در پوشش های ضد حریق در سازه های فلزی برای این که مقاومت بالاتر رود، راهکارهایی را انجام می دهند که به شرح زیر است:

  • استفاده از کیورینگ برای جلوگیری از ترک خوردگی
  • استفاده از رنگدانه ها برای زیبایی

استفاده از این مواد سبب جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به سطح می شود و از خراب شدن بستر ضد حریق جلوگیری می کند و علاوه بر آن از نفوذ آب نیز جلوگیری می کند و سبب می شود تا سحط دچار زنگ زدگی نشود. در سازه های فلزی انواع مختلفی ضد حریق به کار می روند که به شامل موارد زیر است سیمان ضد حریق، ورق مقاوم حریق، پوشش عایق حریق! که در ادامه به توضیح هریک از آن ها می‌پردازیم:

 

پوشش عایق حریق

یکی از پوشش های ضد حریق است که تا 120 دقیقه می تواند از اسکلت فلزی در برابر آتش سوزی مقاومت کند. عملکرد این نوع پوشش بدین صورت است که زمانی که دما در اثر تنش حرارتی افزایش پیدا می کند، پوشش مقاوم حریق به وسیله واکنش شیمیایی منبسط می شود و نقش عایق را اجرا می کند.

 

سیمان ضد حریق

نیز یکی دیگر از روش های کاربری برای عایق کردن ساختمان است. این نوع پوشش تا 240 دقیقه از اسکلت فلزی ساختمان مقاومت می کند.اما این روش بیشتر در مکان هایی مانند ساختمان های تجاری، صنایع نفت و گاز و در تونل ها کاربرد دارد و در ساختمان ها مورد استفاده قرار نمی گیرد و این نوع پوشش را تنها می توان بر روی فلز، بتن و کف یا سقف فلزی اجرا کرد.

 

ورق مقاوم حریق

نیز یکی از پوشش هایی است که پایدار در برابر صدا و آب است و می تواند تا 240 دقیقه از اسکلت ساختمان محافظت کند.اما هر چه سنگین تر باشند و وزن بیشتری داشته باشند این امکان برای آن ها وجود دارد که بدون هیچ پیش احتیاجی مثل رنگ یا پلاستر مورد ساتفاده قرار گیرند. از ویژگی هیا خوب این نوع پوشش قیمت مناسب است.

 

نتیجه‌گیری

یکی از بهترین روش های که با استفاده از آن می توانید ساختمان را در برابر آتش سوزی حفظ کنید، استفاده از پوشش ضد حریق است. همانطور که گفتیم استفاده از این نوع پوشش می تواند سبب شود تا سازه فلزی مدت زمان بیشتری در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهد و تخریب آن در طولانی مدت صورت گیرد و در یان زمان بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. شما با پیاده سازی این سیستم می توانید از خطرات احتمالی کاهش دهید و آرامش خاطر نیز داشته باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

همه چیز در مورد عایق رطوبتی ساختمان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن