همه چیز درباره اجاره پارکینگ آپارتمان

بحث پارکینگ همیشه یکی از داغ ترین و حساس ترین موضوعاتی بوده است که میان ساکنین یک برج در مورد مشکلات پارکینگ همیشه بحث و گفت و گو پیش آمده است. در بسیاری از مجتمع ها افرادی که دارای پارکینگ مازاد هستند دوست دارند به منظور کسب درآمد و یا اهداف دیگر پارکینگ خود را اجاره دهند ولی این مسئله خوشایند دیگر ساکنین نبوده و با اعتراض های گسترده ای همراه بوده است. حالا با این تفاسیر سوالی که همیشه برای برج نشینان پیش آمده است این موضوع بوده که آیا ساکنین می توانند پارکینگ خود را به افراد ساکن و یا غیر ساکن اجاره داده و از این طریق برای خود کسب درآمد داشته باشند؟ پیش از اینکه به این موضوع نگاه دقیقی بیاندازیم باید بدانید اجاره یا فروش پارکینگ به دو صورت است ، اجاره به یکی از ساکنین داخل ساختمان و اجاره پارکینگ به فردی خارج از ساختمان که ما در این مقاله در وب سایت هومتیک به هر دو مورد نگاهی انداخته و شما را نسبت به این موضوع راهنمایی می کنیم.

 

تعریف پارکینگ مسکونی

دایره المعارف بریتانیکا پارکینگ را به عنوان مکانی سر بسته و یا سر باز تعریف می کند که امکان پارک کردن ماشین ها در آن میسر می باشد. بر اساس این تعریف هر فضایی که شما برای پارک کردن وسیله نقلیه پیدا می کنید می تواند به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده و از آن استفاده شود. ولی بر اساس تعاریف شهرسازی مدرن داخل کشور هر واحد مسکونی باید فضایی 4.5 در 2.5 متری اختصاص دهد تا ساکنین بتوانند وسیله نقلیه خود را در آن فضا پارک کنند. بر اساس این قانونی هرگونه استفاده از پارکینک به غیر از پارک کردن وسیله ممنوع بوده و ساکنین نمی توانند کاربری دیگری را برای آن فضا در نظر بگیرند. با وجود اینکه وجود یک پارکینگ برای تمامی واحد ها یک الزام به حساب می آید ولی گسترش استفاده از خودروهای شخصی نشان داده است یک خانواده به بیش از یک پارکینگ نیاز داشته و به منظور حل این مشکل به راه حل های نوینی نیز اتکاء می کنند.

 

مالکیت پارکینگ

بر اساس قوانین آپارتمان نشینی مالکیت پارکینگ به دو صورت اختصاصی و مشاع می باشد که در صورت داشتن یک پارکینگ اختصاصی باید مالکیت آن در سند خانه ذکر شود ولی در صورتی که شما پارکینگ اختصاصی ندارید هیچ صحبتی از پارکینگ در سند نبوده و بیشتر به صورت توافق ساکنین به شما فضایی را به عنوان پارکینگ در نظر می گیرند.

 

قوانین پارکینگ

بر اساس ضوابط شهرداری تمامی پارکینگ های مسکونی دارای قوانین هستند که سازنده های ساختمان باید از آن ها پیروی کنند. اصلی ترین و مهمترین قانونی پارکینگ این است که هر واحد باید حداقل یک فضا برای پارک ماشین در اختیار داشته باشد. در صورتی که شما به صورت پیش فروش خانه ای را خریداری می کنید که دارای پارکینگ نمی باشد شما می توانید با اقامه دعوی از سازنده و یا پیمان کار ساختمان خود شکایت کرده و حق خود را درخواست کنید.

 

اجاره پارکینگ به افراد غیر ساکن

همه چیز درباره پارکینگ اپارتمان

پس از اینکه تعداد ساخت و ساز ها در ایران گسترش یافت و خانواده ها تعداد وسایل نقلیه خود را نیز افزایش دادند افراد به پارکینگ های مازادی نیاز داشتند که به منظور این کار به سمت اجاره یا حتی گاهی اوقات خرید پارکینگ جدید روی آوردند. به منظور اینکار بهترین گزینه برای افراد اجاره پارکینگ از کسانی است که برای خود پارکینگی دارا می باشند ولی هنوز صاحب وسیله نقلیه نیستند. اجاره پارکینگ از این افراد با وجود اینکه راه حل بسیار معقولی برای این مشکل می باشد ولی از نقطه نظر بسیاری از ساکنین ساختمان عملی نمی باشد و با این کار مخالفت می کنند. علاوه بر این قوانین و مقررات املاک و آپارتمان نشینی نیز به صراحت اعلام می کند که در اختیار گذاشتن بخش های مشاع ساختمان با افراد غیر ساکن خلاف قانون می باشد و اهالی ساختمان می توانند با تنظیم شکایت مانع این کار شوند. در اصل علاوه بر پارکینگ در اختیار گذاشتن هر گونه مشاعاتی با افراد غیر ساکن خلاف قانون به حساب می آید.

 

اجاره پارکینگ به چه کسانی مجاز است؟

براساس قوانین و ضوابط آپارتمان نشینی اجاره یا فروش پارکینگ و یا بخش های مشاع دیگر تنها برای کسانی مجاز می باشد که در داخل همان ساختمان یا برج ساکن هستند. در اصل قوانین آپارتمان نشینی به منظور حفظ امنیت ساکنین به مالکین و مستاجرین اجاره نمی دهد بخش مشاع ساختمان را در اختیار افراد غیر ساکن قرار دهند.

 

نرخ اجاره پارکینگ در تهران

از آنجایی که احاره و یا فروش پارکینگ امر غیر قانونی به حساب می آید نرخ دقیق و قانونی نیز در مورد آن وجود ندارد ولی بر اساس شنیده ها و گزارشاتی که خبرگزاری های داخلی انجام داده اند اجاره پارکینگ بنا به محله ای که در آن زندگی می کنید در سال 1401 از 500 هزار تومان تا یک 1.5 میلیون متغیر می باشد. در نظر داشته باشید این نرخ بنا به تغییراتی مانند بالا رفتن هزینه شارژ و عوامل دیگر تغییر می کند و این مبلغ نیز بنا به گزارشات مردمی بوده است.

 

خرید پارکینگ آپارتمان

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد مشکل پارکینگ امروزه به یکی از اصلی ترین دغدغه های ساکنین آسمان خراش ها شده و به منظور حل دائمی این مشکل دست به خرید فضای پارکینگ می زنند ولی این کار نیز همانند اجاره با مشکلات مشابهی مواجه است. در اصل اگر واحدی قصد فروش پارکینگ خود را دارد باید آن را به یکی از اهالی خود ساختمان فروخته و امکان ارائه آن به افراد غیر ساکن ممنوع می باشد.

 

شکایت از اجاره دهنده پارکینگ ممکن است؟

بر اساس قوانین موجود آپارتمان نشینی در صورتی که یکی از اهالی بخشی از مشاعات را به فروش برساند یا اجاره دهد اهالی دیگر می توانند با تنظیم شکایتی در شورای حل اختلاف نسبت به این مسئله اقدام لازم را انجام دهند. قانون آپارتمان نشینی نیز با استناد به ماده دو قانون آپارتمان نشینی قرارداد دو طرف را ابطال کرده و حتی می تواند جریمه ای را نیز برای واحد خاطی در نظر بگیرد.

 

نمونه قرارداد اجاره پارکینگ آپارتمان

بنام خدا

موجر: آقا/ خانم … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره … کد ملی … به نشانی …

مستاجر: آقا/ خانم … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره … کد ملی … به نشانی …

موضوع قرارداد: اجاره یک باب پارکینگ متعلق به موجر به پلاک ثبتی … جهت استفاده مستاجر برای پارک حداکثر … دستگاه خودرو سبک به نشانی …

مدت قرارداد: تاریخ قرارداد از … لغایت … به مدت … سال شمسی تنظیم گردید.

مبلغ قرارداد: مستاجر موظف است در پایان هر ماه مبلغ … ریال معادل … تومان بدون کسر مالیات به حساب شماره … نزد بانک … شعبه … بنام … واریز و فیش آن را به موجر تحویل دهد.

تبصره: مالیات مربوط به این قرارداد بعهده موجر می باشد.

 

مطالب بیشتر

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

Loading

3.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن