همه چیز در مورد نظافت ساختمان

رسیدگی و نظافت به ساختمان یکی از امور ضروری و لازمی است که باید هر چند وقت یکبار انجام شود. اصول کلی برای نظافت در ساختمان های مسکونی وجود ندارد ولی عرف اعلام می کند مدیر ساختمان باید هر هفته حداقل یک نفر و در صورت بزرگ بودن ساختمان دو نفر را برای نظافت استخدام کند. این مسئله در برج ها و مجتمع ها مسکونی متفاوت بوده و مدیران از افراد مستفر در برج استفاده می کنند که با استفاده از ابزار بسیار قوی و پیشرفته تلاش می کنند بحث نظافت را به صورت روزانه و یا دو روز یک بار انجام دهند. از آنجایی که بحث تمیز کردن و نظافت ساختمان یک مورد بسیار تخصصی است انتخاب فردی برای این امر نیز می تواند بسیار چالش برانگیز باشد ولی امروزه به لطف گسترش خدمات اینترنتی در ایران دسترسی به اقراد متخصصی که توانایی تمیز کردن ساحتمان را دارند بسیار ساده شده و مدیران می توانند از طریق نرم افزارهای مختلف از بهترین خدمه برای این امر بهره بگیرند.

 

نکاتی که در مورد نظافت ساختمان باید بدانیم

یکی از ساده ترین راهکار ها برای حفظ نظافت ساختمان و رسیدگی به آن کمک گرفتن از یک شرکت خدماتی است که می تواند شما را برای همه امور یاری کند.شما می توانید به واسطه کار با آن ها و طبق نیازی که دارید از نیروی خدماتی آموزش دیده برای نظافت ساختمان استفاده کنید و در صورت تمایل می توانید با شرکت خدماتی در خصوص همکاری با یک نظافتچی و نیروی خدماتی خاص به توافق برسید و به طورهمیشگی با آن کار کنید.

نکاتی که در مورد نظافت ساختمان باید بدانیم

اما اگر قصد ندارید از نیرویی برای انجام این کار کمک بگیرید خودتان نیز می توانید فرآیند نظافت ساختمان را انجام دهید اما به خاطر داشته باشید که بهداشت محیط نقش مهمی در سلامتی انسان دارد بنابراین باید فرآیند نظافت ساختمان را به طور دوره ای و منظم انجام دهید. چرا که نظافت منازل مسکونی و اداری می تواند سطح سلامت عمومی را بالا ببرد ودر کنارآن رفاه خانواده ها را تامین کند. اما نکته ای که لازم است بدانید این است فرایند نظافت ساختمان محدود به نظافت قسمت های داخلی ساختمان نیست. بله باید نظافت راه پله و مشاعات جدی گرفته شود. اولین جایی که به محض ورود به ساختمان دیده می شود. مشاعات و راه پله هاست. عدم نظافت راه پله و مشاعات نشانه عدم نظم و آرامش در مجتمع و منازل ساختمان می باشد بنابراین باید توجه ویژه ای به این قسمت ها داشت که در ادامه به طور کامل در خصوص آن صحبت می کنیم.

 

 نکات مربوط به نظافت راه پله و مشاعات در ساختمان

اگر برای نظافت قسمت هایی مانند راه پله و مشاعات از نیروی خدماتی استفاده می کنید باید حتما دقت کنید تا نیروی خدماتی را از شرکت معتبر با سابقه خوبی انتخاب کنید تا تمامی امور را به درستی و به شکل صحیح انجام دهد. اصولا شرکت های خدماتی از کارگرهای حرفه ای و ضمانت شده استفاده می کنند و می توانند متناسب با نیاز شما نیروی خدماتی زن یا مرد را در محل بفرستند.در واقع نظافت راه پله ها یکی از پیچیده ترین بخش های نظافت ساختمان است و شاید کار به ظاهر ساده ای به نظر برسد اما پیچیدگی های خود را نیز دارد. برای نظافت راه پله و مشاعات شما به وسایلی مانند سطل، جارو، تی دسته دار، دستمال، شوینده، شیشه پاک کن و روزنامه و… نیاز دارید.

 

مراحل نظافت راه پله و مشاعات نیز بدین صورت است که به طور معمول با جارو زدن راه پله ها از طبقات بالا به پایین شروع می شود. سپس جارو زدن پارکینگ و حیاط انجام می شود. تی کشیدن و دستمال کشیدن پله ها و نرده های ساختمان همه از طبقات بالایی شروع می شود و تا پایین ادامه دارد. برای شستشوی پله ها بهتر است که از سطل و دستمال خیس استفاده کنید و مستقیما آب نریزید که آثار آن بر روی دیوار های پایین پله باقی بماند و در نهایت باید همه راه پله خشک شود تا آثار آب باقی نماند.

 

تمام نرده های راه پله باید از جهات مختلف کاملا تمیز شود. سطلی که قرار است حاوی آب باشد و برای نظافت نرده های راه پله ازآن استفاده کنید نیز همواره باید تمیز باشد.چنانچه از سطل کثیف برای این کار استفاده کنید آب پس از خشک شدن بر روی نرده ها لکه باقی می گذارد.شیشه های راه پله نیز بایستی به طور کامل از درون ساختمان و بیرون آن در صورت امکان دسترسی، تمیز شود. البته لبه های پنجره ها نیز نباید نادیده گرفته شوند و این قسمت ها هم جزئی از نظافت راه پله محسوب می شود. بنابراین به نظافت آن ها نیز باید توجه کنید.

 

برای نظافت راه پله و مشاعات ساختمان باید قبل از انجام هرگونه اقدامی مواد شوینده مناسب جهت نظافت  را تهیه کرد . برای انتخاب شوینده باید به مصالح به کار رفته درساختمان توجه کنیم و متناسب با آن باید از شوینده ای استفاده کنیم که به مصالح ساختمان صدمه ای وارد نکند.به عنوان مثال برای نظافت قسمت هایی مانند راه پله و پارکینگ ساختمان نباید به هیچ وجه از شوینده های اسیدی و جوهر نمک استفاده کرد چرا که این دسته از شوینده های اسیدی هستند و می توانند  به شدت باعث خوردگی سنگ های ساختمانی و از بین رفتن رنگ و جلای سنگ و سرامیک ها شوند و پنانپه شما نا دانشته اینکار را انجام دهید مجبور خواهید بود که هزینه زیادی را بابت کفسابی ساختمان پرداخت کنید.

 

نکات مربوط به نظافت پارکینگ ساختمان

به طور معمول تمامی افراد برای شستشوی مشاعات و پارکینگ از شلنگ آب استفاده می کنند. گاهی پیش می آید که لکه های روغن بر روی زمین باقی می مانند که شما می توانید برای پاک کردن لکه های روغن در پارکینگ از شوینده و در صورت لزوم سفید کننده استفاده کنید. همه چنین برای بهتر تمیز شدن لکه ها می توانید از فرچه استفاده کنید و در نهایت کل قسمت پارکینگ را به کمک شلنگ آب بشویید.محوطه  جلوی درب کوچه و درب پارکینگ ساختمان نیز باید تمیز و شستشو شود.مراحل شستن کف پارکینگ در نظافت راه پله و مشاعات به صورت زیر می باشد:ابتدا نیاز است تا  کل محوطه پارکینگ جارو زده شود .پس از جارو زدن باید کل محوطه توسط شیلنگ یا سطل پر از آب خیس شود وسپس با استفاده از تی آب موجود در پارکینگ باید به سمت چاه هدایت شود.

نکات مربوط به نظافت پارکینگ ساختمان

نکته: در پارکینگ هایی که به دلیل روغن ریزی قسمت هایی از پارکینگ روغنی شده است. لازم است تا قبل از خیس کردن پارکینگ یک محلول  آب و تاید غلیظ درست کنید و با استفاده از تی چند بار بر روی محل روغنی بکشید تا لکه از بین برود. البته در این فرآیند ممکن است لکه به طور کامل ازبین نرود اما در تمیز شدن آن نقش پررنگی دارد.

 

نکات مربوط به نظافت تجهیزات برقی ساختمان

در مورد نظافت درب پارکینگ و حیاط که از ریموت استفاده می شود و جز تجهیزات برقی ساختمان می باشد باید تمام جوانب احتیاط را سنجید. چرا که اگر آب به آن ها برسد می تواند خطر آفرین باشد. بنابریان باید از دستمال نم دار و سطل آب ومواد شوینده برای تمیز کردن این قسمت ها استفاده کنید. البته توجه کنید که در زمان  تمیز کردن دوربین ها و درب بازکن های چشمی بیشتر احتیاط کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز بر روی درب پارکینگ و درب حیاط با شلنگ آب نپاشید چرا که تجهیزات برقی درب ها و یا کنار آن ها نباید به هیچ وجه خیس شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم این کار علاوه براین که خطر آفرین است و امکان برق گرفتگی را فراهم می کند سبب خرابی این لوازم نیز می شود.

 

در مجتمع هایی که دارای آسانسور می باشند حتما درب های آسانسورباید تمیز و عاری ازهرگونه لکه باشد. درب آسانسور،  فضای داخل و آینه ها به همراه کف آسانسور با دقت تمیز شود. هر گونه لکه بر روی آسانسور و آینه به خوبی دیده می شود و جلوه نازیبایی را از محوطه و مشاعات ایجاد می کند. بنابراین باید در تمیز کردن این قسمت ها نهایت دقت را داشت.

 

 نکات مربوط به نظافت پشت بام ساختمان

برای نظافت پشت بام نیز نیاز می باشد ابتدا کل محوطه پشت بام جارو گردد سپس با استفاده از شیلنگ آب کل محوطه را تمیز شستشو می دهیم. نکته : در نظافت پشت بام دقت کنید که به هیچ وجه نیاز نیست از تاید و وایتکس یا سایر مواد شوینده استفاده کنید زیرا ممکن است به ایزوگام پشت بام آسیبی وارد گردد.به طور کلی در هنگام نظافت ساختمان به نکات زیر توجه کنید. حتی شما می‌توانید یک چک لیست برای نظافت ساختمان خود تهیه کنید تا بتوانید روند کار را به صورت کاملا مشخص داشته باشید و مطابق با آن عمل کنید که ما در زیر این چک لیست را برای شما ایجاد کرده ایم:

  • 1.نظافت راه پله از درب پشت بام تا درب پارکینگ
  • 2.شستن درب ورودی ساختمان و درب پارکینگ
  • 3.نظافت پارکینگ و حیاط
  • 4.تمیز کردن و ضدعفونی کردن نرده‌ها
  • 5.پاک کردن کلید و پریزهای داخل پاگردها
  • 6.پاک کردن کلیه درب‌های درون راه پله
  • 7.نظافت داخل کابین آسانسور (در صورت داشتن آسانسور)
  • 8.تمیز کردن پنجره ها و درزهای پنجره

 

هنگام نظافت ساختمان به چه ابزارهایی نیاز است؟

در کل شما برای نظافت ساختمان یا محیط های دیگر تجهیزات ساده و اولیه ای نیاز دارید که همه ی آن ها به آسانی در دسترس می باشند و باید با توجه به عمل نظافت مورد نظر، این وسایل را تهیه کنیدکه در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

هنگام نظافت ساختمان به چه ابزارهایی نیاز است؟

1.تی و جارو

تی و جارو یکی از اجزای اصلی برای تمیزکردن کف، نظافت حیاط و راه پله، مشاعات و پارکینگ ساختمان می باشد. روش نگهداری جارو به این صورت است که باید بعد از هر بار استفاده با صابون  و آب گرم شسته شود و در نهایت با تکان دادن و گرفتن آب اضافی خشک شود .

 

2.خاک انداز

خاک انداز وسیله ای است که برای انتقال گرد و خاک و ضایعات از زمین به سطل زباله، مورد استفاده قرار می گیرد.  هنگامی که اثرات سایش و پوسیدگی در خاک انداز دیده شد، حتما باید تعویض گردد.

 

3.دستمال گردگیری

توجه کنید که دستمالی که برای گردگیری می خواهید از آن استفاده کنید باید بدون پرز باشد. به طوری که بتوان با آن ها سطح را به طور کامل پاک کرد. دستمال گردگیری را بهتر است از جنس نخی باشد.

 

4.دستکش

یکی از نکاتی که در زمان نظافت و در همه ی مراحل نظافت ساختمان باید رعایت کنید. استفاده از دستکش می باشد که علاوه بر محافظت از دستان در برابر مواد شیمیایی باعث می شود اثر انگشتان روی سطوح باقی نماند. در هنگام انتخاب دستکش، نوع لاستیکی را انتخاب کنید. این دستکش ها برای استفاده با آب و مواد شوینده بسیار قوی تر است.

 زمان استفاده از مواد شوینده و شیمیایی برای نظافت ساختمان حتما این سه نکته را به یاد داشته باشید:

  •  1.در هنگام استفاده از هر نوع شوینده حتما باید از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنیدتا دچار بیماری پوستی و تنفسی نشوید
  • 2.دور نگه داشتن مواد شوینده از دسترس نیز نکته ای قابل ملاحظه است، چرا که اکثر شوینده های صنعتی امروزی به دلیل نداشتن بو و رنگ، شباهت بسیاری به مواد مصرفی روزانه ما پیدا کرده اند. به خصوص سعی کنید که این مواد را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • 3.استانداردهای ایمنی و دستورالعمل هایی که کارخانه سازنده بر روی برچسب محصول ذکر کرده را حتما مطالعه کنید و مطابقبا آن رفتار کنید.

 

5.سطل

در خدمات نظافت منزل، سطل برای نگهداری محلول شوینده و آب مخصوص آبکشی مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام نظافت منزل، سطل حتما باید از تی بزرگ تر باشد.

 

چالش های نظافت ساختمان

با وجود اینکه بسیاری تصور می کتتد نظافت ساختمان یکی از کارهای ساده می باشد و هر فردی می تواند آن را انجام دهد باید به شما این فرایند به این سادگی نبوده و بحثی بسیار تخصصی می باشد. از این رو مدیران هنگام انتخاب فردی برای نظافت باید به برخی از موارد دقت کرده و سپس نسبت به بکارگیری آنها اقدام کنند. در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به مهمترین چالش های این امر بیاندازیم.

  • تمیز کردن پارکینگ مخصوصا در صورت وجود روغن به ابزار خاص نیاز  دارد
  • در صورت وجود گل در حیات خلوت این بخش باید با دقت کافی تمیز شود
  • نظافتچی نباید به دوربین ها دست زده و زاویه آن را تغییر دهد
  • به هیچ وجه روی کاشی ها نباید از جوهر نمک استفاده شود
  • نسبت به گرفتگی لوله ها باید بسیار دقت شود

 

در زمان صورت همکاری با شرکت های خدماتی برای نظافت منزل  به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

چنانچه قصد داشتید برای امور نظافتی ساختمان خود از شرکت های خدماتی کمک بگیرید در مرحله ی اول باید در مورد مدارک هویتی و امنیتی شرکت نظافتی و نیروهایی که برای انجام امور فرستاده می شوند اطمینان کامل کسب کنید. چرا که این افراد زمانی که برای انجام امور نظافتی در منزل مشتری حضورپیدا می کنند به تمام قسمت های خانه و ساختمان دسترسی دارند به همین دلیل شرط عقل در راه دادن افراد غریبه به منزل خود این است که حتما از پیشینه و هویت فرد برای وارد شدن به منزل اطمینان حاصل کرد.

 

چنانچه نظافتچی به منزل شما مراجعه کرد و  تشخیص دادید که مهارت کافی ندارد یا نمی تواند مطابق سلیقه شما نظافت منزل را انجام دهد حتما ظرف مدت یک ساعت به شرکت نظافتی اطلاع دهید و نیروی جایگزین دیگری درخواست کنید. شرکت های نظافتی موظف می باشد بدون دریافت هیچ هزینه ای، نیرو را تغییر داده و در زودترین زمان برای نظافت منزل شما نظافتچی دیگری را ارسال کنند.به عنوان آخرین نکته در مورد این موضوع باید بگوییم که فراهم کردن تجهیزات شوینده بر عهده درخواست دهنده می باشد  و شما باید حتما قبل از آمدن نظافتچی به ساختمان شوینده و تجهیزات مورد نیاز جهت نظافت را فراهم کنید.

 

قیمت نظافت ساختمان در سال 1402 چگونه محاسبه می‌شود؟

اصولا قیمت نظافت ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد که معمولا بر اساس ساعت انتخابی، تعداد طبقات ساختمان، تعداد طبقات پارکینگ، نظافت یا عدم نظافت پشت بام، گردگیری یا عدم گردگیری دیوارها و کارهایی اضافه‌ایی که تمایل دارید توسط نظافتچی در زمان نظافت انجام شود، محاسبه و به شما اعلام می‌شود.

 

دستمزد کارگر نظافت منزل

عوامل مختلفی در نعیین کردن دستمزد هزینه کارگر تاثیر گذار هستند که یکی از آن ها کیفیت کاری است که کارگر انجام می دهد. به عنوان مثال شرکت ها یا کارگرهایی که 5 ستاره هستند دستمزد به مراتب بالاتری را دریافت می کنند. علاوه بر آن برخی از خانه ها از آنجایی که موقعیت جغرافیایی آن ها نسبت به شرکت بسیار دور می باشد هزینه رفت و آمد کارگر نیز بر عهده درخواست کننده می باشد که همین امر نیز  بر روی قیمت تمام شده نظافت تاثیر می گذارد.

 

بهترین نرم افزارهای نظافت ساختمان

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد امروزه نرم افزارهای بسیاری برای ارسال افراد متخصص و زبده در بحث نظافت ساختمان وجود دارند که کمک می کنند مدیران بتوانند بهترین فرد را برای ساختمان انتخاب کنند. از این رو در این بخش بر آن شدیم برای شما چند نمونه از بهترین نرم افزارها را معرفی کرده و کمک کنیم تا نظافت ساختمان خود را به نحو احسنت انجام داده و نتیجه فوق العاده ای بگیرید.

  • اپلیکیشن نظافت منزل آچاره
  • اپلیکیشن نظافت منزل خدمت از ما
  • اپلیکیشن نظافت منزل استاد کار
  • اپلیکیشن نظافت منزل پین ورک
  • اپلیکیشن نظافت منزل افق
  • اپلیکیشن نظافت منزل هوم سرویز
  • اپلیکیشن نظافت منزل نظیف
  • اپلیکیشن نظافت منزل کیان پاک
  • اپلیکیشن نظافت منزل آچار باز
  • اپلیکیشن نظافت منزل اسپارد

 

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم راهنمای کاملی برای شما در زمینه ی نظافت ساختمان فراهم کنیم و تمام نکاتی که لازم بود در این زمینه بدانید و به آن ها عمل کنید را بیان کنیم.در کل نظافت ساختمان کار سخت و پیچیده ای نیست اما می توانید برای صرفه جویی در زمان و انجام بهتر کارها از شرکت هایی که در این زمینه متخصص هستند کمک بگیرید.امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع شود.

 

 

بیشتر بخوانید :

قانون رعایت نظافت در مشاعات

نظافت ساختمان | انواع خدمات مراکز نظافت آپارتمان و نکات مهم در این رابطه

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن