کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود؟

کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود؟

کپک دیوار خانه

کپک دیوار را می توان یکی از معضلاتی نامید که در برخی از منازل بخصوص در منازلی که بنای آن ها بسیار قدیمی می باشد به وجود می آید . شاید شما نیز تجربه ی این مشکل را داشته و با آن به طور کامل آشنا باشید . ما نیز در این مقاله سعی بر آن داشته ایم تا بدانیم کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود ؟ این معضل را که افراد در بسیاری از منازل با آن دست به گریبان می باشند مورد بررسی قرار می دهیم و راهکارهای مثبتی در جهت رفع آن معرفی کنیم .
آن گونه که تجربه ثابت نموده است ، قارچ ها معمولا در محیط های مرطوب و نسبتا گرم به وجود می آیند . کپک ها نیز نوعی قارچ به شمار می روند و از همین رو آن ها نیز در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند . به همین علت است که در سرویس بهداشتی بسیاری از منازل که دارای رطوبت زیادی می باشند ، شاهد این پدیده ی ناخوشایند هستیم .

 

کپک دیوار گچی

استفاده از گچ را می توان به طور کل ، مهمترین عامل رشد قارچ در بسیاری از محیط ها برشمرد . محیط هایی که در آن از گچ استفاده شده است بیشتر از سایر محیط ها در معرض کپک زدگی قرار دارند به همین دلیل ، معمولا خانه‌هایی که در اقلیم‌های گرم و مرطوب ساخته می‌شوند به دلیل استفاده از گچ کاری در آنها ، شرایط آب و هوایی زمینه ساز پرورش قارچ بر روی دیوارهای گچی می‌شود چرا که گچ‌ها ساختار متخلخلی داشته که عمدتا باعث جذب قارچ و کپک دیوار با ظاهری سیاه یا قهوه‌ای می شوند .

 

راه های مقابله با کپک زدگی دیوارها در منازل

کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود؟

برای کاهش و یا از بین بردن کپک دیوارهای منازل راه و روش های گوناگونی توصیه شده است که ما به چند مورد از آنها اشاره می کنیم . قبل از هر چیزی ، در اولین گام شما باید منبع و عامل اصلی ایجاد کپک در منزل تان را بیابید و سپس برای رفع آن برنامه ریزی کنید . همانطور که گفته شد ، کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در نواحی مرطوب به وجود می‌آیند و تا هنگامی که این رطوبت را از بین نبرید ، تمیز کردن گاه به گاه این کپک ها از دیوار بی فایده خواهد بود . بنابراین از بین بردن رطوبت گزینه نخست برای مبارزه با کپک دیوار است . همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ، اگر شما برای از بین بردن رطوبت اقدامی نکنید به زودی شاهد ایجاد کپک در قسمت‌های مجاور کپک قبلی خواهید بود . شاید جالب باشد که بدانید نقش رطوبت در به وجود آمدن کپک به قدری زیاد است که اگر بتوانید ، مناطقی را که کپک زده اند به مدت ۲۴ ساعت خشک نموده و آن را عاری از هرگونه رطوبت نگه دارید تمام کپک ها از بین می‌روند .

نصب تهویه مناسب در منازل : همانطور که در قسمت های قبلی این متن به دلایل اصلی ایجاد کپک در یک محیط اشاره کردیم ، رطوبت را می توان اصلی ترین عامل ایجاد کپک در هر محیطی برشمرد . اگر چنانچه می خواهید از دست کپک های منزل تان راحت شوید ، باید در اولین گام تهویه ای مناسب و قدرتمند برای منزل تان تهیه و نصب کنید تا از ایجاد هرگونه رطوبت در آن جلوگیری شود .

لباس های خیس و مرطوب را در منزل آویزان نکنید : این مورد نیز ارتباط مستقیمی با ایجاد رطوبت در منازل دارد ، در ایام قدیم که خانه ها به مراتب بزرگتر و هر کدام دارای حیاط بودند ، معمولا لباس ها را پس از شستشو روی بندی در حیاط قرار می دادند تا در هوای آزاد خشک شوند . ولی امروزه با ازدحام مجتمع های مسکونی و گسترش آپارتمان نشینی خانواده ها به حیاط دسترسی نداشته و بالاجبار لباس هایشان را پس از شستشو درون منزل آویزان می کنند تا خشک شود . همین مورد خود باعث آن می شود تا هوای درون منزل آمیخته با رطوبت گشته و به مرور شاهد کپک زدگی دیوارها باشیم . پس سعی کنید حدالامکان لباس شویی خشک کن تهیه نموده و لباس هایتان را به وسیله آن خشک کنید .

حدالامکان در طول روز یک بار درها و پنجره ها را باز بگذارید : این عمل باعث عوض شدن هوای درون منزل شده و تاثیر مستقیمی بر حفظ سلامتی افراد خانواده دارد ، و همچنین با به حداقل رساندن رطوبت موجود در هوای درون منزل ، باعث کاهش احتمال کپک زدگی دیوارها نیز می گردد . همچنین دقت داشته باشید که در مناطقی مانند حمام و آشپزخانه به دلیل وجود دوش آب و سینک ظرفشویی برای پیشگیری از ایجاد کپک همیشه آب اضافی روی سینک را پاک کرده و بعد از انجام استحمام پنجره را باز گذاشته یا تهویه را برای مدت زمانی روشن بگذارید .

 

خطرات و بیماری های ناشی از کپک دیوار

کپک دیوار در منازل گاها دارای خطرات و پیامدهایی می باشند . این پیامدها می توانند ارتباط مستقیمی با سلامت ساکنین داشته باشد . گاهی پیش می آید افراد دچار التهاب در قسمت های بینی ، دهان و دستگاه تنفسی فوقانی شان می شوند . برخی دیگر نیز دچار عفونت های قارچی می گردند . در برخی موارد حاد تر نیز گزارش شده ، برخی از افراد دچار مشکلات تنفسی جدی و خونریزی ریوی و دیگر مشکلات سلامتی شده اند .

 

بیماری های ناشی از کپک دیوار چه علایمی دارند

بیماری هایی که مستقیما به علت کپک دیوار به وجود می آیند ، را نمی توان به طور دقیق و با اطمینان تشخیص داد ، ولی بر اساس آمار ارائه شده از افرادی که به علت ارتباط با این گونه محیط های آلوده به قارچ و کپک دچار مشکل شده اند ، دارای این علایم بوده اند . ( مبهم و گیج بودن مغز ، مشکلات حافظه ، مشکلات تمرکز ، سردرد ، خستگی و ضعف ، ماهیچه هایی که به طرز غیرقابل توضیحی گرفته اند ، درد در مفاصل ، فشار روانی پایدار ، بی حسی ، مشکلات چشمی مانند قرمزی چشمان و یا حساسیت به نور ، مشکلات آسمی و بیماری هایی مانند سرفه یا تنگی نفس ، لرز و سرگیجه ، مشکلات هاضمه ای مانند تغییر در میل ، اسهال ، حالت تهوع ، درد شکمی )

 

با چه موادی می توان کپک های ایجاد شده روی دیوار خانه را از بین برد ؟

تجربه نشان داده است که برخی از محصولات طبیعی که می توان آنها را از عطاری ها تهیه نمود ، خواصی دارند که اینگونه سطوح را تمیز و ضد عفونی نموده و توان آن را دارند که به راحتی قارچ ها و کپک های ایجاد شده را را از بین ببرند . ما نیز استفاده از این محصولات را به دلیل طبیعی بودن و تاثیر بسیار زیادی که دارند ، توصیه می کنیم ، زیرا هم سازگار با محیط منزل ( که محل زندگی و حفظ سلامت خانواده ) هستند و هم بوی تازه به منزل می دهند و به راحتی بوی رطوبت را از بین می برند .

جوش شیرین : جوش شیرین را می توان یکی از محصولات مهم و کاربردی در هر خانه و آشپزخانه ای به شمار آورد ، که دارای مصارف بسیار زیادی می باشد . جوش شیرین خاصیت ضد قارچی ، و ضد باکتری دارد و برای تمیز نمودن سطوح مختلف بسیار مناسب می باشد . این محصول به علت توانایی که دارد از رشد قارچ جلوگیری می نماید . علاوه بر آن جوش شیرین توانایی از بین بردن لکه های سیاه و بوهای نامطبوع را دارد . ( نحوه مصرف آن نیز اینگونه است که ؛ مقدار زیادی جوش شیرین را در محل مورد نظر بریزید و سپس آن را با قلم مو در قسمت مورد نظر بمالید . پس از آن بیست دقیقه صبر نموده و سپس محل را با آب شستشو دهید )

سرکه سفید : همانطور که می دانید سرکه دارای خاصیت اسیدی می باشد و با همین خاصیت اش تاثیر زیادی روی مکان های آلوده به کپک دارد . سرکه توانایی از بین بردن لکه های تیره و هر گونه قارچ و باکتری را که در خانه یافت می شود را دارد .

نمک دریا : نمک دریا دارای خاصیت ویژه ای می باشد که آن را راهکاری مناسب و عالی برای از بین بردن قارچ ها و کپک ها قرار داده است . این مواد توانایی آن را دارد که سطوح را به طور کامل ضد عفونی نموده و در عین حال نیز رطوبت را از فضاهای بسته جذب نماید . استفاده از این ماده به گونه ای است که به طور مستقیم باید آن را در ناحیه آلوده به کپک استفاده نمود . برخی افراد نیز تصمیم می گیرند که از آن برای جلوگیری از رشد در وهله اول استفاده کنند . ( برای استفاده از این ماده معدنی باید مقدار زیادی نمک دریایی را روی سطوح آلوده به کپک بمالید و پس از بیست دقیقه ، با استفاده از اسفنج یا برس آن را پاک کنید )

 

از بین بردن کپک زیر کاغذ دیواری

شاید شما هم این تجربه ناخوشایند را داشته اید که ، پس از جدا شدن بخشی از کاغذ دیواری منزل تان با صحنه کپک دیوار در زیر آن مواجه شده باشید . اصلی ترین عامل این کپک نیز همانطور که قبلا گفته شد رطوبتی است که جذب دیوار منزل تان شده و به مرور باعث کپک زدگی آن گشته است ، ولی چون این کپک ها در زیر کاغذ دیواری بوده است شما شاهد به وجود آمدن و رشد آنها نبوده اید و به ناگاه هنگامی متوجه شده اید که بخشی از کاغذ دیواری تان جدا و دیوار زیر آن مشخص شده است

 

چگونه کپک زیر کاغذ دیواری را از بین ببریم ؟

کپک های زیر کاغذ دیواری هرچند موجب غافلگیری اعضای منزل شده و صحنه ای ناخوشایند به وجود می آورند ، ولی اگر طبق اصول با آن برخورد نموده و جهت رفع آن بکوشید ، می توانید با کمی زحمت و ممارست آن ها را در طول مدت کوتاهی از بین ببرید . در ابتدای امر دقت کنید که هنگام جدا نمودن کاغذ دیواری کم ترین برخورد را با کپک ها داشته باشید و کاملا از خودتان محافظت کنید ، زیرا تنفس در فضایی که قارچ ها هستند برای شما و بخصوص سیستم تنفسی تان کاملا مضر است ( پس ضرورتا حین انجام این کار از ماسک و دستکش استفاده کنید ) .

چند ترکیب جهت تمیز کردن می تواند در از بین بردن کپک از کاغذ دیواری موثر باشد . ابتدا سعی کنید ظرف صابون و آب را با هم مخلوط کنید و سپس از پارچه یا اسفنج استفاده کنید تا منطقه آسیب دیده را پاک کنید و سپس به راحتی اسکراب را تمیز کنید .

گزینه ی دیگری که در این زمینه می توان مورد استفاده قرار داد ، مخلوط آب و سرکه سفید می باشد که در بسیاری از موارد گزینه مطلوبی بوده است . اگر این گزینه ها کارساز نبودند ، می توانید روش دیگری را امتحان کنید و آن این که ، مقداری از سفید کننده را با آب و مقدار کمی صابون در ظرفی ترکیب نموده و از آن جهت رفع کپک دیوار استفاده کنید ( اما قبل از آن ، این محلول را در یک گوشه کاغذ دیواری امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ آن از بین نمی رود ).

 

نتیجه گیری

کپک دیوار معمولا در خانه ها یکی از دغدغه هایی می باشد که ساکنین با آن دست به گریبانند. برای رفع این مشکل در این مقاله بهترین روش های رفع کپک دیوار را بررسی کردیم. همچنین مشاوره در این زمینه با مختصصین ساختمان می تواند راهگشای راهتان باشد.

 

Loading

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن