سیستم تهویه هوا

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع ساختمان

سیستم های تهویه هوا امرزه در انواع مختلف عرضه می شود و افرادی که قصد دارند یکی از این سیستم ها را برای خانه یا محل کار تهیه کنند با برندها و سبک های مختلفی روبرو هستند که بنا به شرایط محیطی یا متراژ خانه باید یکی از انواع موجود در بازار را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند. فارغ از اینکه شما برای یک خانه یا بیمارستان قصد دارید این دستگاه ها را تهیه کنید عواملی وجود دارند که باید به آن ها دقت کرده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید. در این بخش ما قصد داریم در وب سایت هومتیک به این مسئله نگاهی دقیق انداخته و از نقطه نظرات متفاوتی این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

سیستم تهویه مطبوع هوا چیست؟

What is an air conditioning system

اگر بخواهیم برای شما همراهان عزیز تعریفی دقیق از سیستم تهویه مطبوع ساختمان ارائه دهیم باید بگوییم مجموعه ابزار و سیستم هایی است که برای مطلوب و مناسب سازی یک فضای بسته و یا محیط مسکونی و اداری صورت می گیرد. از این رو ما فضای بسته را در این تعریف گنجانده ایم که مرغداری ها و دامداری ها نیز یکی از اصلی ترین بخش هایی به حساب می آیند که شما از سیستم تهویه مطبوع هوا استفاده می کنید. سال ها قبل به منظور اینکه شما بتوانید هوای یک محیط را در حالت مطبوع نگهدارید باید از روش های مختلفی بهره می گرفتید ولی امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی این کارها به صورت اتوماتیک و سیستمی صورت می گیرد و شما حتی قادر هستید در صورت راه اندازی یک سیستم هوشمند از طریق تلفن های همراه خود نیز آن ها را کنترل کنید. اصلی ترین عنوان سیستم های تهویه مطبوع هوا به سیستم های سرمایشی ، گرمایشی ، رطوبت زدایی ، رطوبت زنی و تصفیه هوا گفته می شود.

 

تاریخچه سیستم تهویه مطبوع هوا

قدمت سیستم تهویه مطبوع به ما قبل تاریخ باز می گردد. ساختمان های مصر باستان از طیف گسترده ای از تکنیک های تهویه مطبوع غیرفعال استفاده می کردند. این روش ها ابتدا از شبه جزیره ایبری در شمال آفریقا آغاز شد و سپس به خاورمیانه و شمال هند گسترش یافتند. این تکنیک های تهویه در مناطق آب و هوای گرم دیگر نیز آهسته آهسته توسعه داده شدند و تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژیکی کم کم به شکل امروزی در آمدند. تکنیک‌های غیرفعال تا قرن بیستم به طور گسترده شکل قالب تهویه هوا باقی ماندند، ولی با ظهور سیستم های الکترونیکی بود که این روش ها کم کم از رونق افتادند و وارد عرصه مدرن و امروزی خود شدند. در سال 1758، بنجامین فرانکلین و جان هدلی، استاد شیمی در دانشگاه کمبریج، آزمایشی را برای کشف اصل تبخیر به عنوان وسیله ای برای خنک کردن سریع یک جسم انجام دادند. فرانکلین و هدلی تأیید کردند که تبخیر سیالات فرار (مانند الکل و اتر) می تواند برای پایین آوردن دمای یک جسم استفاده شود. بسیاری این آزمایش را آغاز سیستم های مدرن تهویه هوا تلقی می کنند.

 

انواع سیستم تهویه مطبوع بر اساس شکل و ظاهر

انواع سیستم های تهویه هوا

واحد تهویه مطبوع بخش جدایی ناپذیر از هر خانه ای است و بخش عمده ای از بودجه لوازم خانگی ضروری شما را به خود اختصاص می دهد. انتخاب درست بسیار مهم است زیرا سرمایش و گرمایش خانه، راحتی و مصرف انرژی خانه شما به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش با هم به صورت تیتر وار نگاهی به انواع این سیستم ها می اندازیم:

  • کولر گازی مرکزی
  • مینی اسپلیت بدون کانال
  • کولر گازی پنجره ای
  • کولر گازی پرتابل
  • سیستم تهویه مطبوع نصب شده روی زمین
  • کولر گازی هیبریدی / دوگانه سوز
  • کولر گازی هوشمند
  • تهویه مطبوع گرمایش از کف

 

انواع سیستم های تهویه مطبوع بر اساس عملکرد

سیستم های تهویه مطبوع یکی از رایج ترین وسایل برقی موجود در خانه ها در ایالات متحده هستند. تقریباً 75 درصد خانه‌ها از یک نوع سیستم های تهویه مطبوع بهره می گیرند. بر اساس آمار جمع آوری شده توسط وزارت انرژی ایالات متحده، میزان مصرف سیستم های تهویه مطبوع حدود 6 درصد از کل برق تولیدی در این کشور است. وقتی این استفاده را بر اساس دلار ارزیابی می کنیم، مبلغ حیرت آور 29 میلیارد دلاری را مشاهده می کنیم.

 

سیستم های تهویه مطبوع زمستانی و گرم کننده

سیستم های تهویه گرم کننده

یکی از اصلی ترین روش ها برای تهویه هوا در دنیا برای گرم کردن می باشد که بیشتر در مناطق سردسیری از آن استفاده می شود. در ایران معمولا به صورت سنتی از ابزاری مانند کرسی و تنور برای گرم کردن استفاده می کردیم ولی امروزه از پکیج ها ، شوفاژها و بخاری ها برای گرم کردن فضای بسته بهره می گیریم. در دنیا نیز امروزه از شومینه و بخاری استفاده می شود ولی روش بهینه برای گرم کردن خانه استفاده از چیلر و یا سیستم حرارت مرکزی می باشد.

 

سیستم های تهویه مطبوع تابستانی و سرد کننده

Summer air conditioning and cooling systems

شاید زمانی که راجع به سیستم های تهویه هوا صحبت می کنیم منشور ما کولرهای آبی می باشد که مناسب اقلیم داخلی کشور نیز می باشد ولی در اصل امروزه اسپلیت های سرد کننده یا همان کولرهای گازی رایج ترین روش برای سرد کردن هوا به حساب می آیند. همانگونه که شما نیز در جریان هستید در این سیستم ها شما تنها این امکان را دارا می باشید که فضا را سرد کرده و نمی توایند برای گرم کردن از آن استفاده کنید.

 

دو فصلی گرم و سرد کننده

این سیستم که از آن به عنوان چیلر ، فن کویل یا همان سیستم وی آر اف نیز یاد می کنند. در این سیستم که معمولا به صورت مرکزی نیز دایر می شوند شما این فرصت را دارید تا با تغییر عملکرد دستگاه به راحتی آن ها را از حالت تابستانی به زمستانی تغییر داده و از عملکرد دوگانه آن بهره مند شوید. معمولا از این سیستم در اقلیمی مانند تهران استفاده می شود که در آن تابستان های هوا بسیار گرم و زمستان ها بسیار سرد می شود.

 

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب بهترین نوع تهویه مطبوع برای خانه؟

اکنون که انواع تهویه مطبوع موجود در بازار را شناختید ، زمان آن رسیده است که بهترین سیستم تهویه مطبوع را برای خانه خود انتخاب کنید. در اینجا مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

بودجه ، عامل اصلی در انتخاب سیستم تهویه مطبوع خانه شما است.

  • ارزان‌ترین گزینه‌های موجود، کولر گازی پنجره‌ای و تهویه مطبوع قابل حمل هستند. به خاطر داشته باشید که این نوع از تهویه مطبوع تنها قادر به خنک کردن یک اتاق در یک زمان هستند.
  • اگر فقط یک یا دو اتاق را خنک می کنید، یک تهویه مطبوع بدون کانال یا یک سیستم سرمایشی مینی اسپلیت مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود.
  • سیستم های تهویه مطبوع هوشمند بسته به نوع (پنجره ای، مینی اسپلیت یا قابل حمل) کمی گران تر از همتایان معمولی خود هستند. با این حال، آنها منجر به صرفه جویی در انرژی می شوند و بنابراین برای اجرا آنقدر گران نیستند.

 

مصرف انرژی

از خرید یک سیستم تهویه مطبوع با انرژی کارآمد که می تواند به کاهش قبوض آب و برق شما کمک کند، اطمینان حاصل کنید. نسبت بهره وری انرژی به عنوان رتبه بندی EER نیز شناخته می شود. بررسی این مسئله از آنجایی که هزینه ماهیانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار مهم می باشد و کمک می کند مقرون به صرفه ترین گزینه را برای خانه خود در نظر بگیرید.

 

فضای مورد نیاز و سهولت نگهداری

در صورتی که بخواهید عمر دستگاه خود را برای سال های آینده افزایش دهید، سهولت تعمیر و نگهداری دستگاه تهویه مطبوع شما مهم ترین بخش است. به همین ترتیب، همیشه یک دستگاه تهویه مطبوع بخرید که برای فضای خانه شما مناسب است. انواع مختلف و برندهای زیادی در بازار موجود است ، تصمیم شما برای انتخاب سیستم مدنظر به عواملی همچون فضای مورد نیاز، بودجه اختصاص داده شده و سهولت استفاده و نگهداری بستگی دارد.

 

 

مطالب بیشتر

سرویس کولر آبی چگونه است؟

سرویس کولر گازی شامل چیست؟

مزایا و معایب کولرهای آبی و کولرهای گازی

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن